Jump to content

Hunger på kvällen, övergångsfrågor, hur känner man ketos?


Anne-Marie de Jong
 Share

Recommended Posts

Hej!
Har efter en svacka med nackproblem kommit igång bra med träning igen. Jag har ätit LCHF i ca 6 år och har nu i samband med nytändning i träningen och att jag vill gå ner 2-3 kg gått in på strikt LCHF igen. Men kan känna mig hungrig på kvällen efter arbetsdag och träningspass (har ganska fysiskt arbete) Hur gör jag? Äta mer eller dricka vatten? Och i så fall vad rekommenderar du att jag ska äta? Dricker "fettkaffe" som mellanmål nu om jag är hungrig.   
 
Vänliga hälsningar/Anne-Marie

Link to comment
Share on other sites

Hej Anne-Marie, om du har ett fysiskt krävande arbete och tränar tungt så kan du med gott samvete äta ordentligt på kvällen även om du vill ned ett par kilon. Direkt efter träningen kan du ta ett par kokta ägg och tonfiskröra gjord på majonäs, det riktigt bra träningsmat som verkligen mättar! 

Link to comment
Share on other sites

Jag själv tycker det är enklare att äta mer på kvällen än morgonen. Det där med att man inte ska äta på kvällen gäller mer för de som inte äter LCHF och har nästan sin enda chans att förbränna fett på natten då de får lågt blodsocker. De med LCHF förbränner oftast lite hela tiden.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej Anne-Marie, om du har ett fysiskt krävande arbete och tränar tungt så kan du med gott samvete äta ordentligt på kvällen även om du vill ned ett par kilon. Direkt efter träningen kan du ta ett par kokta ägg och tonfiskröra gjord på majonäs, det riktigt bra träningsmat som verkligen mättar! 

Ok, tack för bra svar! Är ju enkelt att förbereda så det bara är att hugga in efter ett träningspass :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag själv tycker det är enklare att äta mer på kvällen än morgonen. Det där med att man inte ska äta på kvällen gäller mer för de som inte äter LCHF och har nästan sin enda chans att förbränna fett på natten då de får lågt blodsocker. De med LCHF förbränner oftast lite hela tiden.

Har själv inget problem med frukosten och äter oftast ganska rejält, sen kan det vara så att jag inte är så hungrig till lunch och det känner jag av sen ganska sent på kvällen. Tar till mig alla bra tips och råd. :)

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om detta blir fråga eller svar, men det ska vara FRÅGA :)

1. Varför blir man så trött vid övergång till lchf?

2. Är det farligt att träna under övergångsperioden?

3. Hur vet man att man är i ketos utan att kunna testa det?

 

Tack :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1) För att kroppen måste bli bra på förbränna fett istället för glukos (kolhydrater). Den ska ställa om sig på många ställen i kroppen, tex skapa mitokondrier i celler (för att göra om fett till det man kan använda). Tar ca 3 veckor till grundläggande omställning så man inte blir trött i vardagen, och ca 3 månader för att klara av högre tempo för träning. Plötsligt tar ju glukogen reserven slut i kroppen när man slutar att konstant fylla på den. Fett kan vi alltid förbränna men vi gjorde kanske ibland bara på natten förut när inte insulinet hela tiden stoppade det. Tar ofta tid för kroppen att anpassa sig till helt nya premisser. Tex när en rökar helt plötsligt slutar röka, då tycker få att det är konstigt att man har det svårt i början.

 

2) Nej inte farligt vad jag vet. Men man kan vara lite svimfärdig när man inte har så mycket energi.

 

3) I början känner man det på lukten och smaken om man kommit till ketos, för ketoner är tre olika sorters aceton kroppar - lite metallisk smak, som en klump i halsen, och andedräkten luktar inte gott. Efter ett tag när kroppen vant sig är det inte så lätt att veta om man är i ketos eller inte. Man kan känna det ibland men svårt.

 

4) Periodisk Fasta - lättare med fastan när kroppen vant sig med att blodsockret inte går upp och ner hela tiden - och man inte är så konstant hungrig.

Link to comment
Share on other sites

1) För att kroppen måste bli bra på förbränna fett istället för glukos (kolhydrater). Den ska ställa om sig på många ställen i kroppen, tex skapa mitokondrier i celler (för att göra om fett till det man kan använda). Tar ca 3 veckor till grundläggande omställning så man inte blir trött i vardagen, och ca 3 månader för att klara av högre tempo för träning. Plötsligt tar ju glukogen reserven slut i kroppen när man slutar att konstant fylla på den. Fett kan vi alltid förbränna men vi gjorde kanske ibland bara på natten förut när inte insulinet hela tiden stoppade det. Tar ofta tid för kroppen att anpassa sig till helt nya premisser. Tex när en rökar helt plötsligt slutar röka, då tycker få att det är konstigt att man har det svårt i början.

 

2) Nej inte farligt vad jag vet. Men man kan vara lite svimfärdig när man inte har så mycket energi.

 

3) I början känner man det på lukten och smaken om man kommit till ketos, för ketoner är tre olika sorters aceton kroppar - lite metallisk smak, som en klump i halsen, och andedräkten luktar inte gott. Efter ett tag när kroppen vant sig är det inte så lätt att veta om man är i ketos eller inte. Man kan känna det ibland men svårt.

 

4) Periodisk Fasta - lättare med fastan när kroppen vant sig med att blodsockret inte går upp och ner hela tiden - och man inte är så konstant hungrig.

 

Tusen tusen tack för jättebra och utförligt svar :))

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...