Emma Li

Bättre ork och viktminskning med träning

Recommended Posts

Jag är 160 cm lång och väger ca 110 kg. Jag har problem med knän och fötter och har märkt att den bästa träningen för mig är simning, vattengympa och styrketräning. Sedan snart 2 månader äter jag LCHF - lite halvstrikt, men med det har hänt några gånger att jag käkat ett par Magnumglassar eller motsvarande. Mina mål är att gå ned i vikt (gärna 40-50 kg, får se vad som är realistiskt efter 15-20 år kraftig övervikt) och att öka orken - jag är trött väldigt ofta. Jag kämpar en del med impulser att tröstäta och måste gå ned 10-20 kg ganska snabbt, för jag orkar inte ha ont i knän och fötter längre. 

 

Jag ska försöka bli striktare med kosten och  skulle bli jätteglad om någon kunde föreslå ett vettigt träningsupplägg för att nå mina mål så snabbt som möjligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar du äter jättestrikt i två veckor - för att bli av med suget. Äter du mindre än 5g kh per dag kan du rasa snabbt i vikt. Det är mycket skönt att bli av med suget. En glass eller tom några nötter eller en bit choklad kan göra att du får det onödigt jobbigt en hel vecka efteråt. LCHf fungerar bäst då man inte fuskar - nästan hela grejen. Man slipper vara sugen och hungrig tvärtemot de flesta andra kostsätt. Du får mer ork när du blir lättare och kroppen gått över till nästen helt ketosdrift. Onödigt att träna jättehårt om du har dåligt med energi och är tung och sliter på dina leder. Det är svårt att gå ned i vikt av träning.

 

http://www.kostdoktorn.se/ga-ner-i-vikt-med-traning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter bra med den träning du redan gör. Att bära tyngden av dig själv är redan det mycket jobb, eller hur? (Been there)

För mig var det ett av mina bästa beslut när jag slutligen slutade koppla ihop viktminskning och träning. 

Kosten för viktminskning.

Träning för styrka och välmående. Styrt av lust. 

När jag började min viktresa hade jag ont i knäna och var alltid, alltid trött. Min enda motion var simning, 700-1000 m varje morgon innan jobbet.

Med färre kilon och en kropp som äntligen fick det den behövde blev jag piggare och började ta fler promenader o.s.v.

 

Nu kör jag zumba, simmar, yoga och styrketränar. Har kört så i två månader utan att gå ner ett enda gram men det gör inte så mycket; jag har roligt, njuter av min träning och har blivit starkare.  :rolleyes:

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fokusera på styrketräning. Speciellt om du får problem när du rör på dig. Löpning och annan konditionsträning är inget att satsa på om man har ont i knän.

 

Sen vad gäller viktnedgång så är maten minst 80%. Det spelar ingen roll vad du tränar om du inte äter bra. Satsa som Leo säger på att inte fuska alls under en period. Åtminstone en månad. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu