Jump to content

Fasta och puls

SGK

Recommended Posts

Jag har för första gången på 8 månader fastat, den här gången blev det 5 dagar, men med "fika" och middag mitt i. Som vanligt går det mycket bättre än jag tror. Jag måste ställa in mig mentalt, och se till att ha att göra, exempelvis ladda upp med korsord. 😉

Men till saken. Jag har en aktivitetsklocka, går minst 10 000 steg per dag, och ser också vilken vilopuls jag har över dygnet. Har länge legat mellan 74 och 83, oftat mitt emellan, men märker att kurvan varierar uppåt och nedåt någorlunda cykliskt över kanske 3-4 veckor. Men nu plötsligt under fastan har vilopulsen gått stadigt nedåt och idag var jag nere på 68. Bröt fastan idag, så vi får se om pulsen går uppåt nu.

Har någon annan liknande erfarenheter? Är det bra eller dåligt? Borde jag fasta oftare?

• Like 2

Studier på råttor och möss visar att vid intermittent fasta och kalorirestriktion så sjunker hjärtats vilopuls, låg vilopuls anses vara positivt i hjärt-kärl avseende. Även blodtrycket minskar, vilket är positivt. Även på människor har man sett att pulsen blir lägre av fasta och kalorirestriktion.26 okt. 2020
  • Like 4

Det har ju på sistone kommit in en del rön på att fasta inte är så bra som man trott ... så jag har undvikit det ... och äter väl normalt typ 3 gånger om dagen.  Dock verkar det väl som att många  uppfattar det som positivt med längre fastor 3+ dagar någon gång om året.

Tänker att rent allmänt är ju viktnedgång något positivt som sänker puls, blodtryck, etc . Men jag tror ju  inte att det är det som påverkat dig i detta fall, SGK.

Man kan ju tänka sig att pulsen går upp eller ner av lite olika skäl under en längre fasta ... men rimligtvis borde den gå tillbaka ungefär som innan tänker jag ....spännande, vi får se.. :)

• Like 2
  • Confused 2

Jag tror inte att det är ovanligt att fastan leder till lägre vilopuls och blodtryck. I min fasting grupp på FB händer det ofta att människor stolt rapporterar att deras läkare har berömt dem för att de har fått lägre vilopuls. Man sparar ju litet på hjärtat så att den inte behöver jobba lika hårt. Att blodtrycket går ner är ju också mycket bra. 

• Like 3