littlelen Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Fördelningen Fett/Protein under tuff/tung/intensiv träning, vad är din åsikt? Jag tänker under en period där man tränar mycket och tung/intensivt. Eventuellt även hur mycket kolhydrater du faktiskt äter, men ändå ser/känner att du får ut effektiv träning och resultat utav? tack!/Lenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 1.5 g-2 g per kg kroppsvikt. Ca 20 gram kolhydrater, mest i form av grönsaker. Tränar relativt hårt. Äter jag för lite protein tenderar jag att äta lite mer än jag behöver. Har väldigt lite underhudsfett och mycket muskler. Funktionellt stark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
littlelen Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 1.5 g-2 g per kg kroppsvikt. Ca 20 gram kolhydrater, mest i form av grönsaker. Tränar relativt hårt. Äter jag för lite protein tenderar jag att äta lite mer än jag behöver. Har väldigt lite underhudsfett och mycket muskler. Funktionellt stark. Är det 1,5g- 2g fett eller protein? eller 50/50? Följdfråga om det är OK? Vilka fetter använder/brukar du oftast? TACK FÖR SVARET! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Självklart! Kokosfett. Smör. Bregott. 0.5 dl grädde i kaffe på morgonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
littlelen Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Självklart! Kokosfett. Smör. Bregott. 0.5 dl grädde i kaffe på morgonen. DVS. du vidhåller fortfarande mejeriprodukter? Intressant att höra någon som är såpass framgångsrik som faktiskt fortfarande konsumerar det! Saknar de som tusan under sommardeffen för tillfället.. Vet inte om min följdfråga kom med där i redigeringen innan du han till att svara.. Protein och fettfördelningen.. kanske är jag som är lite trög, men menade du 1,5-2gr fett OCH 1,5-2gr Protein per kroppskilo? Vet polare i Norge som kör 20% Protein och 80% Fett, vilket min kropp inte alls funkade med... Citat: "man brukar säga 20 % av ditt intag ska vara protein och 80% ska vara fett. Då rinner fettet av kroppen!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Menade 1.5-2.0 g protein/kg kroppsvikt, ursäkta luddigt svar, jag springer upp och ner i trappor och lägger fyra barn samtidigt. Inte konstigt man är i god form.. Ja jag äter mejerier, grädde samt keso. Upplever en större mättnad och att det är så j-a gott när man tränat hårt. Kesoplättar är min favorit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Använder också olivolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinaJ Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Jag kör på max 5% kolhydrater, 50-100g protein till mina 55 kilon & resten i fett - ingen kalorirestriktion om jag vill bygga och verkligen ha ordentligt med ork att köra tungt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
littlelen Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Jag kör på max 5% kolhydrater, 50-100g protein till mina 55 kilon & resten i fett - ingen kalorirestriktion om jag vill bygga och verkligen ha ordentligt med ork att köra tungt Vad uppskattar du ditt fettintag till Martina? Samt, kör du Mejeriprodukter? Funderar nämligen på hur som typ skulle kunna vara en lagom profil för mig.. Jag är av det manliga Könet, 25år, 75kg, 180cm lång, generellt uppskattad kroppsfett 10-12%. Tränar crossfit, gym, boxning, samt löpning. 6-8 pass i veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinaJ Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Vad uppskattar du ditt fettintag till Martina? Samt, kör du Mejeriprodukter? Funderar nämligen på hur som typ skulle kunna vara en lagom profil för mig.. Jag är av det manliga Könet, 25år, 75kg, 180cm lång, generellt uppskattad kroppsfett 10-12%. Tränar crossfit, gym, boxning, samt löpning. 6-8 pass i veckan. 65-85% fett ungefär och jag gör mitt bästa för att UNDVIKA mejerier. Det beror mest på att jag blir väldigt svullen av mjölkprotein, så kör oftast andra proteinkällor och fettkällor. Det låter som att du har ungefär samma profil som min sambo, han äter 4000kcal om dagen med ca 80% fett och resten protein. Han tränar också crossfit, gym och löpning, fettprocent på strax under 10% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
littlelen Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 65-85% fett ungefär och jag gör mitt bästa för att UNDVIKA mejerier. Det beror mest på att jag blir väldigt svullen av mjölkprotein, så kör oftast andra proteinkällor och fettkällor. Det låter som att du har ungefär samma profil som min sambo, han äter 4000kcal om dagen med ca 80% fett och resten protein. Han tränar också crossfit, gym och löpning, fettprocent på strax under 10% Tackar för de! Om du har några andra lovord från Sambon, så mottager jag gärna dessa! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinaJ Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Tackar för de! Om du har några andra lovord från Sambon, så mottager jag gärna dessa! =) Haha det skulle väl vara att köra periodisk fasta i så fall, att bara äta en gång på dagen och de på kvällen efter träningen. Det är väldigt testo-höjande och bra för tillväxthormonet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DMartensson Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Hej! Lånar tråden ett tag då min fråga/fundering ligger i samma område... Jag tränar ca 6-7 ggr/vecka; CrossFit, löpning, cykel och styrka primärt med fokus på HIT i alla delar. Äter LCHF/Paleo ihop med periodisk fasta (16h / 8h) sedan ca 12 månader tillbaka och trivs bra med det sett till mage, energi etc. Äter ca 2 gr protein/kg kroppsvikt. Dock har jag svårt att få ner kroppsfettet till nivå som jag vill (<10%) och när jag tappar i vikt tappar jag även mycket i muskelmassa...dvs min andel kroppsfett i % ökar...blir lite "Skinny Fat" skulle man kunna säga. Fick då tips om bif klipp som beskriver att vid HIT (bl.a. CrossFit som är anaerobisk) behöver kroppen kolhydrater för att den inte skall förbränna muskelmassa...kanske kan detta vara anledningen för mig till varför jag blir "Skinny Fat" Länk till Youtube: http://youtu.be/AwftUh9SVx0 Vad är er kommentar om den? Ligger det sanning i hans påstående i filmen kopplat mot HIIT? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Fördelningen Fett/Protein under tuff/tung/intensiv träning, vad är din åsikt? Jag tänker under en period där man tränar mycket och tung/intensivt. Procentsatser blir ofta irrelevanta i dessa sammanhang. Som Mumlan indirekt varit inne på är det ofta bättre att lägga fokus på faktiska gram av de makronutrienter man ser ett behov att hålla koll på. Uttryckt annorlunda, ditt proteinintag bör generellt sätt hålla sig på samma nivåer med den enda variansen att när du ligger på negativ kaloribalans (ex. under deff) så är det rekommendabelt att öka detta och när du ligger på positiv kaloribalans så brukar det ökade energiintaget automagiskt även öka proteinintaget...om du äter som sig bör och inte enbart 2-3 chokladkakor/dag (done that, might be doing it again next X-mas). Om du funderar på vad ovanstående innebär i praktiken så inser du rätt snart vad jag menade med att makronutrientfördelning i procent är problematiskt i dessa sammanhang. För det första så ser ser man enbart till exogen energitillförsel, dvs det du stoppar i dig. På negativ kaloribalans så kommer du ju per automatik att "äta" av kroppen också. I bästa fall en massa fett men i praktiken även åtminstone lite mager kroppsvävnad (inälvor, muskelmassa). För det andra, i exemplet med negativ kaloribalans så är det rekommendabelt att öka proteinintaget. Detta i kombination med minskat övrigt intag (fett och ev. kolhydrater) kan ge en kraftig förskjutning vad gäller makronutrientfördelningen procentuellt sett. Än en gång relaterat till föregående punkt. Om vi lämnar detta. Med din kroppsliga status och, antages, erfarenhetsnivå så är det hög tid att bli din egen coach. Experimentera! Gör förändringar och lär dig från det! Det är den främsta källan till kunskap ju längre en träningskarriär blir... Den övertrumfar "vetenskapen" och i regel all annan potentiell pseudoinformation som tenderar vara kopplad till trender och auktoriteter utan verklig substans. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Hej! Lånar tråden ett tag då min fråga/fundering ligger i samma område... Jag tränar ca 6-7 ggr/vecka; CrossFit, löpning, cykel och styrka primärt med fokus på HIT i alla delar. Tränar du "bara" för att träna eller har du något specifikt mål? Kan du utveckla vad du menar med "fokus på HIT i alla delar"? Äter LCHF/Paleo ihop med periodisk fasta (16h / 8h) sedan ca 12 månader tillbaka och trivs bra med det sett till mage, energi etc. Äter ca 2 gr protein/kg kroppsvikt. Dock har jag svårt att få ner kroppsfettet till nivå som jag vill (<10%) och när jag tappar i vikt tappar jag även mycket i muskelmassa...dvs min andel kroppsfett i % ökar...blir lite "Skinny Fat" skulle man kunna säga. Fick då tips om bif klipp som beskriver att vid HIT (bl.a. CrossFit som är anaerobisk) behöver kroppen kolhydrater för att den inte skall förbränna muskelmassa...kanske kan detta vara anledningen för mig till varför jag blir "Skinny Fat" För att föregå dina svar, de variabler jag skulle skruva på och experimentera med är följande: Se till att du har ett muskelbyggande fokus. "HIT" à la SuperSlow etc är inte idealt ur detta perspektiv. Punkt. Om det nu var det du menade med HIT... Ett muskelbyggande fokus kan ju också innebära att du drar ned på somliga av dina övriga aktiviteter. Jag skulle även se över periodiska fastan och testa att äta lite mer utspritt över dagen, ex. 3 ggr/dag à la morgon, mitt-på-dagen och kväll. Generellt gäller även att ju längre ifrån din s.k. setpoint du kommer desto mer kommer kroppen att trilskas. Det är alltså naturligt med en försämrad ratio mellan muskelmassa/kroppsfett för den kroppsvikt du tappar. Uttryckt annorlunda, det är milsvid skillnad på att tappa vikt för en man med 25% kroppsfett jämfört med när samme man ligger på 10% kroppsfett ur det kvalitativa perspektivet. Ju lägre kroppsfettprocent desto högre andel muskelmassa riskerar förloras vid fortsatt viktminskning. Bottom line, ska man ge sig på ensiffriga kroppsfettprocentnivåer så vill det till att man har lagt på sig en hyffsad del muskler redan. Vanligtvis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts