Jump to content

Recommended Posts

Inte hunnit läsa så mycket men kom på mig själv med att börja med att kolla "interests of conflict" och vem de tar emot pengar från... Lite sur över att forskningsfusket gjort mig så misstänksam...

• Like 2

Intressant Tomas :)

Man orkar ju inte läsa alla studier ... men det som lät oroande var hur "industrin" svarade på studien...

Calorie Control Council, an industry association :
The results “should not be extrapolated to the general population, as the participants in the intervention were already at increased risk for cardiovascular events,” Rankin said.

Betyder det alltså att industrin tolkar det som att det är större risk för diabetiker? och att man inte vet för icke-diabetiker?

the results of this study are contrary to decades of scientific research showing reduced-calorie sweeteners like erythritol are safe

Det är ett lustigt sätt att uttala sig ...det är ju inte osannolikt att olika sötningsmedel kan ha olika effekter på kroppen ... om t ex aspartam INTE innebär några förhöjda risker för CVD händelser så innebär det ju inte med automatik att erythritol är säkert.

• Like 2
  • Confused 1

On 2023-02-28 at 16:10, Peter B sade:

Intressant Tomas :)

Man orkar ju inte läsa alla studier ... men det som lät oroande var hur "industrin" svarade på studien...

Calorie Control Council, an industry association :
The results “should not be extrapolated to the general population, as the participants in the intervention were already at increased risk for cardiovascular events,” Rankin said.

Betyder det alltså att industrin tolkar det som att det är större risk för diabetiker? och att man inte vet för icke-diabetiker?

the results of this study are contrary to decades of scientific research showing reduced-calorie sweeteners like erythritol are safe

Det är ett lustigt sätt att uttala sig ...det är ju inte osannolikt att olika sötningsmedel kan ha olika effekter på kroppen ... om t ex aspartam INTE innebär några förhöjda risker för CVD händelser så innebär det ju inte med automatik att erythritol är säkert.

Det är verkligen intressant. Allmänheten får gärna fortsätta att sätta i sig kemikalier med söt smak. Allt grundar sig ju i ett sockerberoende befolkning som enligt önskemål från industrin ska fortsätta vara sockerberoende. Man har ju hört tusentals vittnesmål om hur svårt det är att sluta med det söta. Folk tror att deras liv kommer att bli svartvit om de inte får i sig socker.
Nu vet vi att när man har redan blivit sjuk av den processade maten så är det inte bra att äta kemikalier som smakar sött, surprise, surprise. Hur som helst är det många som inte vet att de har pre-diabetes så det är inte bra att de blir varnade genom extrapoleringen, eller hur? Jag har hört siffror att i USA är det bara circa 18% av befolkningen som inte är metabolt sjuka. Dvs är det ju inte dumt att resterande 82 % kommer att varnas eftersom de behöver det. 

• Like 3
  • Thanks 1

Tack för det @MariaF! Då kan jag äta mina LCHF-semlor med gott samvete ikväll. Precis den här typen av analyser av forskning uppskattar jag jättemycket.

Sen var det ju en humorbonus att ha undertexter på. Vet inte hur många olika tolkningar av "erythritol" som förekom. Tror det blev rätt en enda gång. 😆

• Like 2
  • Haha 1

On 2023-03-04 at 08:38, Ekner sade:

häll det över en myrstack och begrunda resultatet

Tyvärr det är en myt ... jag har testat man blir inte av med myrorna så enkelt ;)

• Like 1
  • Haha 1