_my_ Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Jag vill gärna äta LCHF eftersom jag tror att mina ledbesvär minskar. Jag är smal av naturen och har nu börjat gå ned i vikt,(kan bero på stress också, jag har bytt jobb bla) Kan man äta LCHF om man väger för lite från början? Någon som har något tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Man brukar säga att LCHF normaliserar vikten. Är man överviktig så går man ner och är man underviktig så går man upp. Jag tror att du med fördel kan äta LCHF trots undervikt, var bara noga med att få i dig ordentligt med fett och du kanske kan vara lite mer liberal med kolhydrater. Kanske äta nötter. mandel, bönor, linser och rotfrukter.Har du inflammationer i lederna så brukar LCHF många gånger ge en stor hälsovinst, inflammationerna minskar, man blir mindre stel och värken minskar.Ät gärna cocosolja som är har en antiinflammatorisk egenskap,och är ett nyttigt fett som mättar bra.D-vitamin och Omega3 har också en positiv effekt på lederna, förutom allt annat det är positivt för Tycker du ska testa, men ge det någon månad, det kan ta ett tag innan en förbättring i lederna ger sig tillkänna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Lchf kommer att passa dig Undervikt kommer sig inte sällan av att man inte tål spannmål Resultatet blir då att tarmen inte tar upp näringsämnen som den ska Att bara sluta med dessa (totalt) ger då ofta ett stort resultat Vill man gå upp i vikt på ett bra sätt (dvs genom ökad muskulatur) ska man se till att få i sig protein och fetter Förutom spannmålen gör det ju då inte så mycket om du tillåter dig "säkra kolhydrater" som rotfrukter lite frukt & grönsaker efter behag för att trigga kroppens uppbyggnad Liberal Lchf alltså 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_my_ Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Tack för bra svar! Nu har jag köpt Cocosa från hälsokosten. Vad tycker ni om att köpa proteintillskott? Jag stod och tittade på en burk men köpte inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Tack för bra svar! Nu har jag köpt Cocosa från hälsokosten. Vad tycker ni om att köpa proteintillskott? Jag stod och tittade på en burk men köpte inte. Cocosa är superbra. Jag tycker du ska satsa på att äta naturlig mat, mycket fett, tillräckligt med protein, fylla ut med grönsaker, och skippa proteinpulver. Komplettera gärna med D-vitamin. Tänk även på att få i dig tillräckligt med salt och vätska. Lycka till, jag hoppas och tror att du efter ett tag kommer att uppleva en förbättring i lederna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Skippa proteinpulvret.. satsa på riktigt kött/fisk/ägg/ost/fågel! Proteinpulver är för elitidrottare.. eller lättlurade idioter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Zepp...skulle det inte vara ett "och" där istället för "eller"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Jamen.. nu vill jag ju inte att de skall vara lättlurade! Skillnaden för eliten är att de förbrukar så mycket, både energi, näring och protein.. att det kan vara befogat med tillskott.. då de inte hinner/orkar äta så mycket kött att det räcker till.. samt att de även behöver all annan näring så det blir en avvägning. Tror det var Gunde som sa att det bästa med att sluta elitåkningen var att man slapp äta långt över sin mättnad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Jamen.. nu vill jag ju inte att de skall vara lättlurade! Skillnaden för eliten är att de förbrukar så mycket, både energi, näring och protein.. att det kan vara befogat med tillskott.. då de inte hinner/orkar äta så mycket kött att det räcker till.. samt att de även behöver all annan näring så det blir en avvägning. Tror det var Gunde som sa att det bästa med att sluta elitåkningen var att man slapp äta långt över sin mättnad! Joodå, nog var de Guunde alltid (dalmål) som sa det, tyvärr förespråkade han massor med pasta , om jag inte minns fel . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Jag har kämpat mot undervikt hela mitt liv i princip, vilket inte blir bättre av diverse kroniska tarm- och maginflammationer. Trotts att jag äter LCHF måste jag kämpa med att äta tillräckligt, och jag tror att det är vanligt för oss "som är smala av naturen" att vi helt enkelt inte förstår hur mycket vi faktiskt behöver äta. Ett tips om du har svårt att gå upp i vikt är att "dricka" kalorierna, smoothies med tillsatt kokosfett/smör har varit en räddare i nöden för mig många gånger. Jag håller med Zepp om att proteinpulver är totalt onödigt, speciellt när det finns kött! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Jag vill gärna äta LCHF eftersom jag tror att mina ledbesvär minskar. Jag är smal av naturen och har nu börjat gå ned i vikt,(kan bero på stress också, jag har bytt jobb bla) Kan man äta LCHF om man väger för lite från början? Någon som har något tips? Om du är underviktig så går du UPP i vikt av LCHF. LCHF är nämligen en viktnormaliserande diet, inte enbart en viktminskande diet =). Jag har själv gått upp fem kg sedan jag började på LCHF, något jag aldrig trodde var möjligt (hade försökt med allt möjligt, men ingenting fungerade på tunna lilla mig!). För övrigt så får du en massa andra hälsofördelar med LCHF så bara kör på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Om du är underviktig så går du UPP i vikt av LCHF. LCHF är nämligen en viktnormaliserande diet, inte enbart en viktminskande diet =). Jag har själv gått upp fem kg sedan jag började på LCHF, något jag aldrig trodde var möjligt (hade försökt med allt möjligt, men ingenting fungerade på tunna lilla mig!). För övrigt så får du en massa andra hälsofördelar med LCHF så bara kör på! Jag hävdar dock att det inte alltid så enkelt. För mig har det inte varit det i alla fall, då vissa av naturen helt enkelt äter mer kalorier än vad de "klarar av att äta". Jag är en av de som måste TVINGA i mig tillräckligt med mat i mellan åt- Detta kan iof också ha att göra med att jag springer 20 mil i veckan och har ett jobb där jag aldrig sitter ner Glad att det har fungerat så bra för dig dock! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Jag hävdar dock att det inte alltid så enkelt. För mig har det inte varit det i alla fall, då vissa av naturen helt enkelt äter mer kalorier än vad de "klarar av att äta". Jag är en av de som måste TVINGA i mig tillräckligt med mat i mellan åt- Detta kan iof också ha att göra med att jag springer 20 mil i veckan och har ett jobb där jag aldrig sitter ner Glad att det har fungerat så bra för dig dock! Jo, visst är det genetiskt också! Alla i min familj äter som hästar men är ändå jättesmala! Jag är fortfarande väldigt smal, men jag är i alla fall inte underviktig. Men huvudsaken är ju att man är frisk, inte hur man ser ut! . Förutom att jag började på LCHF så lade jag dessutom om min träning på gymmet så att jag började köra tyngre med färre repetitioner. Jag tror att det också är en sak som hjälpt till med vikten! Klart om man springer 20 mil i veckan kan det ju vara svårt att hålla kvar i något fett . Och man vill ju inte trycka i sig en massa mat när man inte är hungrig, för då mår man ju illa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts