Jump to content

Diciplinerad pre och post workout-"fika"

Paleolina

Recommended Posts

Hej Martina!
Har följt din blogg till och från i lite mer än ett år, tack för mycket inspiration.
Nu till min fråga:
Jag har sedan oktober 2012 kört PF 20-12 som jag sedan bryter med en MBC. Äter min egna variant av Paleo och LCHF vilket innebär inga mejerier (undantag smör), ingen frukt, inga rotsaker, samt ekologiska grönsaker och gräsbetat/ekologiskt kött i den mån det går. Har fått otroliga resultat med denna kost (har såklart promenerat massor och tränat regelbundet också). I mitten på februari hände en tråkig grej och jag tappade fokus kring träning, kost och motivation. Detta gjorde att jag tyvärr gick upp i vikt igen vilket gjorde mig ännu mer ledsen och det hela blev en ond cirkel. Jag mår bättre nu och är påväg att hitta tillbaka till mina sundare ideal. Det jag har fått kämpa med är att inte överäta samt att bara äta när jag är hungrig. Det är här det blir problem, jag tränar ganska mycket 3-5 gånger i veckan (simmar, cykel och styrka) och jag har jättesvårt att förhålla mig till mat/fika före och efter träning. När jag väl fikar har jag jättesvårt för att sluta. Jag har fått väldigt mycket sämre diciplin sedan denna tråkiga grej hände så jag kan i princip inte ha "godsaker" hemma utan att jag äter upp dom. Så mina frågor är helt enkelt;
Måste kroppen ha nåt före och efter ett träningspass?
Hur ska man tänka när man står där med skeden i mandelsmörsburken?

Jag förstår att jag behöver diciplin, men har svårt att hitta tillbaka till den.
Tack på förhand!
/Paleolina

Om du har energi i kroppen före träningspasset - ät inget! Om du behöver fylla på förråden stek upp lite ägg ett par timmar innan så att du inte är för mätt när du väl ska träna.

Om du har svårt för att ha godsaker hemma, ha inte godsaker hemma. Jag kan inte ha jordnöttsmör hemma, eller mandelsmör eller något annat heller för delen som är för gött ;)

Efter träningen kan du äta vanlig mat (LCHF/Paleo) eller en proteinshake (äggprotein till exempel) eller rena aminosyror (BCAA)

När du står där med skeden i mandelsmöret, bryt ditt mönster och kasta burken. Fundera över vad som är viktigast och fundera över hur de kommer kännas i kroppen när du har ätit för mycket.