Cederulla Posted March 15 Share Posted March 15 Inte randomiserad men intressant ändå. Mycket träning ingen garanti för att slippa kärlförändringar. Mer hos dem som tränar för mkt. Lagom är bäst. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02T4oWepeDUHUfLVXZNA8iqpUaJAtd4QVzPdHyuvG4AETM14TLUxDfBQ9FniDNXHf2l&id=1031536522 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted March 15 Share Posted March 15 Vad är lagom? Vad är för mycket? Tar de inte hänsyn till kosten för kärlförrändringar i den undersökningen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 15 Author Share Posted March 15 Det är väl samma studie vi avser. Har du inte läst den? Om jag minns rätt så ca 3tim i veckan . Ingen hänsyn till kost i denna observationsstudie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted March 15 Share Posted March 15 Jag tycker det är en ganska värdelös studie. Jag har bekanta , som har fått byta axelleder, eller höftleder. eller har förstörda knäleder. Jag tror såväl träning, som kost spelar roll,om man inte kollar både kostens och träningens ,och återhämtningens betydelse, så blir undersökningarna ganska dåliga. Jovist är det en observationsstudie, och man kan inte dra några säkra slutsatser från dem. Allt för många slarvar med kosten och återhämtningens betydelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted March 16 Share Posted March 16 Så länge industrin påverkar forskningens resultat och forskare fortsätter att censurera sig själva för att blidka de som sitter på finansieringen kommer vi inte att få en någorlunda oberoende och någorlunda fritänkande forskning. Träning är säkert bra i lagom doser men om man tror att man kan på ett magiskt sätt att fortsätta äta näringsfattig skräpmat och springa av sig den tror man fel. Yngre människor med någorlunda bra näringsstatus från barnaåren kan komma undan med detta men har man misskött kosten länge och närmar sig 50 så hjälper det inte längre att springa. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 16 Share Posted March 16 Jag tror inte heller att man kan sätt kost mot träning eller vice versa långsiktigt. Det finns hur mycket studier som helst som visar att träning ger stor nytta för hälsan och samma sak vad gäller kosten. Jag kan tycka att vi (människor) har en tendens att fastna vid undantagen...det kan säkert vara så att om man tränar något enormt mycket så minskar nyttan efter ett tag men det gäller kanske <1 % av befolkningen. Det kan säkert också vara så att man kan hälla i sig stora mängder socker om man gör det i samband med träning utan att det är speciellt skadligt. o s v. Men för 99% av befolkningen gäller att man måste äta på ett hälsosamt sätt och fysiskt hålla igång kroppen för att inte riskera metabola och andra sjukdomstillstånd. Det går inte att välja bort den ena komponenten (hur gärna man än skulle vilja det ) 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 16 Author Share Posted March 16 Verkar som få av er läst studien. Ni drar iväg åt många håll och svingar vilt...Tråkigt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 16 Share Posted March 16 mja ...känner inte att jag svingar vilt Dock avvek jag kanske lite från själva ämnet som var studien .... om jag fattade den rätt så kunde man konstatera mera plack i kärlen hos personer som tränade mer än 3 timmar uthållighetsträning i veckan. Då är det värt att notera att plack i kärlen är en av många tänkbara hälsomarkörer. VO2max var förstås högre i gruppen som tränade. Värt att notera var att kontrollgruppen var friska/hälsosamma personer med låg riskprofil för CVD (inga chipsätande soffpotatisar alltså). Vad studien inte visar är vilken grupp som har störst chans att leva ett långt och hälsosamt liv. Det skulle t ex mycket väl kunna vara gruppen som tränar mest. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts