patrik74 Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 om det är någon som har följt Jimmy moore på sista tiden så är det något som jag inte förstår. i korta drag,han gick ner säger vi 80 kg på lowcarb kost för att sedan gå upp allt igen på samma kost och han menar att han åt för mycket protein därför gick han upp i vikt ,och nu har han börjat mäta ketoner och är i optimal ketos och går ner fint i vikt minskat på proteinet och ökat på fettet.men hur gick han då ner första gången ca 80-100 kg på lowcarb det känns som att det är något som inte stämmer.eller är det bara så att han åt enorma mängder protein när han gick upp allt i vikt men hur gick han då ner första gången...när han pratar så låter det som han gick upp i vikt på exakt samma kost som han gick ner på ganska så snurrigt eller har jag missat nått... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Hm, ja det är väl frågan om man någonsin får veta svaret på det. Många blir ju lite mer tillåtande när dom gått ner i vikt och kanske kommer då kg krypande på igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 om det är någon som har följt jimmi moore på sista tiden så är det något som jag inte förstår. i korta drag,han gick ner säger vi 80 kg på lowcarb kost för att sedan gå upp allt igen på samma kost och han menar att han åt för mycket protein därför gick han upp i vikt ,och nu har han börjat mäta ketoner och är i optimal ketos och går ner fint i vikt minskat på proteinet och ökat på fettet.men hur gick han då ner första gången ca 80-100 kg på lowcarb det känns som att det är något som inte stämmer.eller är det bara så att han åt enorma mängder protein när han gick upp allt i vikt men hur gick han då ner första gången...när han pratar så låter det som han gick upp i vikt på exakt samma kost som han gick ner på ganska så snurrigt eller har jag missat nått... Du kan ju alltid maila honom och fråga. Jag har mailat honom ett antal gånger i andra ärenden och alltid fått svar, så han kanske svarar på en sådan fråga också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Bra fråga! Jag är också nyfiken på vad som egentligen hände och händer nu för honom. Jag hade önskat att han kunde skriva på svenska, då hade han säkert kunnat ge en bra förklaring här. (Men kanske någon annan kan göra det också?) Jimmy Moore's podcast lyssnar jag av och till på, jag gillar hans vänliga stil och personlighet och han har ofta bra gäster. (Podcasten finns på Itunes.) Vad jag förstått så var han var väldigt överviktig när han 2004 började med lågkolhydratkost. Då vägde han närmare 190 kilo. Sen gick ner över 80 kilo. Men sedan gick han upp i vikt igen och i början av 2012 så vägde han 136 kilo igen. Men nu har han tydligen hittat en väg att tappa vikt igen! Han menar att måste måste komma in till en optimal ketos nivå i blodet. Han säger: "För att vara helt keto-optimerad och för att börja bränna lagrat kroppsfett som bränsle måste ketonnivåerna vara mellan 0,5 till 3,0 millimolar", skriver han. (Google translate.) Så han började mäta sin Ketos-nivå regelbundet i maj 2012: So the fun began on May 15, 2012 when I finally took the plunge for myself and measured my first blood ketone reading for the very first time. Needless to say, as a veteran of high-fat, low-carb living for over eight years I was shocked by what I saw: 0.3! Holy cow, that could be one of the reasons why I’m not seeing my weight go down! The key for me has been moderating the protein in my diet. Carbs have always been in check and I’ve been eating a good amount of dietary fat. But making sure I don’t eat too much protein is what I think has given me these spectacular results. Efter några dagar så hamnade han i optimal ketos, och antagligen försöker han hålla sig där nu. http://livinlavidalowcarb.com/blog/jimmy-moores-n1-experiments-nutritional-ketosis-day-1-30/14409 Någon som kan förklara bättre - på svenska? Det är precis det jag menar som du skriver.gick han ner ca 80 kg och inte var i ketos?och nu när han är i optimal ketos så går han ner också.att han går ner nu i optimal ketos det förstår jag men jag tycker inte att han förklarat så bra skillnaden med kosten när han gick ner vs när han gick upp,han beskriver att han gick upp i vikt med samma kost som fick honom att gå ner i vikt snurrigt men snart så får vi nog svar utav något snille Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Men jag vill minnas att han inte tränade alls tidigare, vilket han numera gör sen omstrarten. Så kanske det är det egentliga svaret istället för den Optimala Ketosen ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag har mailat honom precis. Blir intressant att höra svaret. Jag läste lite mer i en rätt ny artikel här: Här berättar han några saker han säger sig leva efter idag, men jag vet inte exakt vad han har förändrat sedan första gången han reducerade sin vikt (2004). De senaste sju månaderna har han hållit på med sitt experiment som han kallar för n=1 expriment "(Ha överseende med min bristfälliga översättning från engelskan.) Han säger bland annat att han har ökat upp dosen av fiskolja från en till två matskedar per dag.Vidare att han medvetet äter mer fett.Måttliga mängder protein konsumeras.Begränsar kolhydrater till min personliga toleransnivå.Konsumerar livsmedel av högsta möjliga kvalitet.Blodsockret sjunker 20-25 punkter naturligt.Hunger försvinner, humör förbättras, mental klarhet ökar.På grund av mättnad, spontan intermittent fasta.Inga cravings (begär) alls och mönster med 1-2 måltider per dag.Helt nöjd och tänker aldrig på mat.Regelbunden vilsam sömn 7-9 timmar per natt.Finnar / akne har praktiskt taget försvunnit.Hud-taggar är helande och shriveling (?) upp.Lipid hälsa markörer har förbättrats dramatiskt.Nyckel inflammationsmarkör C-reaktivt protein minskat.Lyfta vikter efter 18-24 timmars fasta utan problem.Tränar oftare från snabb återhämtningstid.Viktigast, KALORIER kontrolleras AV SIG SJÄLV. (?). Så länge jag fortsätter att uppmärksamma mina mättnadssignaler och låter min kropp berätta när jag behöver konsumera mer blodsocker-kontrollerande mat, så är blod ketoner tillräckligt höga för fettförbränning att ske. Och det tror jag är hemligheten bakom varför min lowcarb, näringsmässiga ketos framgång händer. Jimmy Moore: So has all of this improvement in my weight, health and fitness happened simply as a result of cutting my calories? Perhaps there has been some benefit from the calorie reduction. But the more likely explanation is the ketones produced by a well-formulated high-fat, moderate protein, low carb diet are at a sufficiently high level that calories are automatically kept in check without really worrying about them because both my insulin and leptin levels have normalized. Hm... kanske hade jag inte behövt maila honom. Det här var ju en ganska rejäl och detaljerad redogörelse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted December 31, 2012 Author Share Posted December 31, 2012 men någonting måste han har gjort rätt första gången han gick ner i vikt om han nu inte var i optimal ketos för att 80 kg är ju trots allt 80 kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Det är väldigt lätt att göra sig bort med proteinerna. Alltså, överäta dem och speciellt när man inte är fysiskt aktiv. Man kan tom lätt räkna fel i sina registeringar eller uppskatta mängderna helgalet. Jimmy Moore är ju inte ensam om att ha gått på det. Den vanligaste frågan är ju... vad gör jag för fel ? Mäta blodketoner ger sina signaler, men det går hur lätt som helst nyttja även de olika internetbaserade tjänsterna för näringsberäkningar och för sina egna kontroller och beräkningar. Jag kan dock tänka mig att vi i Norden är rxtra långt gångna med den typen av hemsidor. Jimmy Moore kanske aldrig hade tillgång till sådant innan varmans ketonmätarna dök upp på marknaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts