Jump to content

Ketosvärde 0.1, äter < 20g kolhydrater/dygn (varför så lågt?)

stefan

Recommended Posts

Hej,
Har legat på LCHF kost sen 29:e april. Mellan 10-30g kolhydrater/dygn. Oftast runt 18-22g. Ligger på 150-200g protein/dygn, vet inte riktigt hur mycket fett jag får i mig men det känns sjukt mycket. Dricker ibland grädde rakt ur paketet och skär upp 50-100g smör som jag äter direkt som det är. Även många ägg, fetaost, olivolja, lax/makrill.

Siktar på ett 6-pack mest för att se om jag kan fixa det eftersom jag är en 40+-gubbe. Har ett 4-pack och det ser ut som kroppsfett har försvunnit.

Tränar styrka 3ggr/vecka (klassiska compound-rörelser som marklyft, knäböj, press, chins osv) samt all-out rusningar på spinningcykeln 2ggr/vecka samt högreps clean-press typ crossfit 2ggr/vecka.

Så när jag testade ketosvärdet på min nya mätare i morse och den visade "LO" = <0.1mmol/l så blev jag rätt så besviken. Körde några all-out  rusningar (intensitet typ: en pedofil sliter in mitt skrikande barn i en bil och jag springer dit) på spinningcykeln och fick då värdet 0.1 mmol/l.

Vad är fel?

Edit: har dessutom kört intermittent fasta 16/8 enligt grandmaster Martin Berkhan sedan sommaren 2012. Funkar bra med tidsramarna men missade kosten helt och har ätit gräsliga mängder kolhydrater och allmänt onyttigt innan jag drog igång LCHF i slutet av april.

• Like 1

Körde i två veckor med 25g smör i kaffet tillsammans med 2 kokta ägg. Detta upprepade jag ungefär varje 4-5 timme. Efter 2 veckor låg jag på 3,7 i ketonvärde. Borde passerat 1,5(optimal) redan efter 1 vecka.

Stefan: Jag skulle tro att allt de där proteinet du äter konverteras till glukos och hämmar din ketonproduktion. Om du låter dig själv bli hungrig och börjar med fettet då, så ska du se att du kommer in i ketos. Fett först, protein sen och minska på proteinet :)

Stefan: Jag skulle tro att allt de där proteinet du äter konverteras till glukos och hämmar din ketonproduktion. Om du låter dig själv bli hungrig och börjar med fettet då, så ska du se att du kommer in i ketos. Fett först, protein sen och minska på proteinet :)

Tack! OK då minskar jag på proteindrinkarna. Casein mättar emellertid fint precis innan fastan drar igång, men man får väl trycka i sig några snapsar olivolja istället :-)

Edit 1/6:

Javisst hade Martina 100% rätt.

Jag drog ned proteinet till runt 100g/dygn och 2 dagar senare låg ketosvärdet på 2.0, upp från 0.1. WOOOHO! 

Fast jag känner mig som vanligt. Körde nyss ett styrkepass och styrkan gick upp lite som jag hoppats. Kände Ingen mindre energi alls, snarare mer energi. Verkar som "carb-loading" inte är nåt jag behöver för träning som pågår < 1h i alla fall. Antar att det gäller för många andra också.