linneaeleonora Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Är hemma med en treåring och en bebis på fyra månader nu. Sambon kommer hem tidigast fyra om dagarna och då är det viktigt för mig att vi äter bra mat tillsammans. Efter maten blir jag så otroligt trött och orkar inte komma iväg och träna. Vissa veckor går det bra och andra inte. Jag kommer liksom aldrig in i det. Jag vill ju verkligen få in en rutin och träna mig starkare. Jag behöver styrkan för att orka med båda barnen och vara en glad mamma.Något tips? Hur ska jag få in bra rutiner för fysisk aktivitet? Har tio min till gymmet och en hel skog att tillgå.Älskar din blogg. Håller inte alltid med om allt men gillar att se saker på nya sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinaJ Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Är hemma med en treåring och en bebis på fyra månader nu. Sambon kommer hem tidigast fyra om dagarna och då är det viktigt för mig att vi äter bra mat tillsammans. Efter maten blir jag så otroligt trött och orkar inte komma iväg och träna. Vissa veckor går det bra och andra inte. Jag kommer liksom aldrig in i det. Jag vill ju verkligen få in en rutin och träna mig starkare. Jag behöver styrkan för att orka med båda barnen och vara en glad mamma. Något tips? Hur ska jag få in bra rutiner för fysisk aktivitet? Har tio min till gymmet och en hel skog att tillgå. Älskar din blogg. Håller inte alltid med om allt men gillar att se saker på nya sätt. Jag tror inte att du har tillräckligt starka skäl för att gå och träna och därför gör du de inte, de är viktigt att hitta sina egna drivkrafter till varför man gör saker. Det är fullt förståeligt att vara trött när du har ett heltidsjobb som mamma! Fundera över varför det är viktigt för dig med träning, vill du nå en viss form? Vill du ha bra kondis? Vill du känna dig snyggare? Vad skulle göra dig motiverad? Som du själv skriver, så finns de tid men det är inte där problemet ligger 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Jag tränar periodvis och har ofta svårt att komma igång efter lagt av med träning under en period. Ofta är det för jag känner mig trött och orkar inte. Och alltid blir jag så förundrad när jag väl kommer igång att man blir så mycket piggare och får så mycket mer tid till annat när man orkar göra saker snabbare i vardagen. Hur dum får jag vara? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Med bebis fungerar det fint att träna hemma. Nätet svämmar över av tips på övningar och redskap. Kika in på Lofsans blogg tex. För mig, som är kvällstrött och hemmakär, är träning hemma lösningen. Träna när bebis sover eller också får han/hon vara med på golvet. Se till att få träningen gjord tidigt på dagen, skjut inte upp den, det är ett tips. För mig var träningen också en hjälp att få bra rutiner i hemmatillvaron. Om du har treåringen hemma, träna tillsammans! Barn tycker att det är kul och du ger ditt barn bra vanor från start. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 När jag var hemma med mina killar smög jag in motionen i form av att promenera till allt, BVC, mataffären osv för jag var för trött att ställa mig på crosstrainern eller palta mig iväg på mamma-barn-gympa. Storebror i kärra, lillebror i sele på mage. Kassar hängde jag på vagnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linneaeleonora Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Jag har min motivation i att hålla mig frisk och bli stark. Vill inte fokusera på vikt eller form då det leder till mer ohälsa än hälsa i mitt fall. Tack för era svar. Håller med om att man blir piggare av att träna. Men att jag skulle hinna mer vet jag inte. Om jag ska träna efter middagen är det oftast bara det jag hinner med den dagen. Ska försöka klura ihop bra motion tillsammans med barnen. Vi går en hel del men det känns inte tillräckligt. Har jag babybjörnen så får jag så ont i ryggen och treåringen går så sakta men det brukar vara uppiggande och härligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Är hemma med en treåring och en bebis på fyra månader nu. Sambon kommer hem tidigast fyra om dagarna och då är det viktigt för mig att vi äter bra mat tillsammans. Efter maten blir jag så otroligt trött och orkar inte komma iväg och träna. Vissa veckor går det bra och andra inte. Jag kommer liksom aldrig in i det. Jag vill ju verkligen få in en rutin och träna mig starkare. Jag behöver styrkan för att orka med båda barnen och vara en glad mamma. Något tips? Hur ska jag få in bra rutiner för fysisk aktivitet? Har tio min till gymmet och en hel skog att tillgå. Älskar din blogg. Håller inte alltid med om allt men gillar att se saker på nya sätt. Hur har du det på morgonen? Om man orkar springa ett varv runt kvarteret innan frukost så ger ju det bättre träningseffekt än att motionera efter maten. Det är ju konditionen som är viktigast att underhålla eftersom den annars avtar snabbt. Bra kondition gör ju också att man blir piggare som Leo skriver. Att springa i en kvart varje morgon är väl använd tid. Sedan undrar jag ju lite när du skriver att du blir så hemsk trött när du ätit. Om jag blir tröttare efter maten än före så brukar jag ta det som ett tecken på att något blev fel med matintaget. Sedan är det ju inte så meningsfullt att träna dom närmaste timmarna efter maten heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linneaeleonora Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Hur har du det på morgonen? Om man orkar springa ett varv runt kvarteret innan frukost så ger ju det bättre träningseffekt än att motionera efter maten. Det är ju konditionen som är viktigast att underhålla eftersom den annars avtar snabbt. Bra kondition gör ju också att man blir piggare som Leo skriver. Att springa i en kvart varje morgon är väl använd tid. Sedan undrar jag ju lite när du skriver att du blir så hemsk trött när du ätit. Om jag blir tröttare efter maten än före så brukar jag ta det som ett tecken på att något blev fel med matintaget. Sedan är det ju inte så meningsfullt att träna dom närmaste timmarna efter maten heller. Kan inte lämna barnen själva för att springa. Annars är ju morgonen bäst för träning. Att jag blir trött beror nog på att dagarna är ganska hektiska och när jag sätter mig för att äta varvar jag ner. Känner mig inte trött på grund av maten. Kan bli lika trött om jag sätter mig och läser för min treåring eller gör något annat avslappnat. Varför är det inte meningsfullt att träna efter mat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Är hemma med en treåring och en bebis på fyra månader nu. Sambon kommer hem tidigast fyra om dagarna och då är det viktigt för mig att vi äter bra mat tillsammans. Efter maten blir jag så otroligt trött och orkar inte komma iväg och träna. Vissa veckor går det bra och andra inte. Jag kommer liksom aldrig in i det. Jag vill ju verkligen få in en rutin och träna mig starkare. Jag behöver styrkan för att orka med båda barnen och vara en glad mamma. Något tips? Hur ska jag få in bra rutiner för fysisk aktivitet? Har tio min till gymmet och en hel skog att tillgå. Älskar din blogg. Håller inte alltid med om allt men gillar att se saker på nya sätt. Jag håller med Lilla Anna ovan angående hemträning. En pullup-stång och sen köra ett tidseffektivt program med pull-ups/chins, armhävningar, knäböj och plankan kanske två tre gånger i veckan. Detta kombinerar du sen med lite promenader med barnvagn på dagtid. På kvällarna så vilar du upp dig istället för att åka iväg för det låter som att det är det du behöver. Om du senare får motivation så kan du börja åka iväg någon kväll i veckan till gymmet men du måste nog låta det ta tid. Jag har själv två barn i liknande åldrar och det får ta den tid det tar. När man har så små barn så är det alltid prio med barnen så är det bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Min fundering är om du planerar din tid ordentligt, hela dagen alltså, finns det saker du gör som du kan effektivisera/delegera på något vis. Hur dåligt mår du av att du inte tränar, prioritera. Det är lite olika hur man vill göra med ungarna hemma men min son tycker att det är jätte roligt när vi jagar varandra inomhus. Xbox kinect går att göra ihop med barnen t.ex. Min sista fundering är, du har fått flera förslag här i tråden men du har en ursäkt till varför du inte kan hela tiden, menar inte att vara elak eller vara negativ mot dig, men eftersom du bett om hjälp så är det bra om du tar till dig tips och de går ju även att ta dem som inspiration utan att utföra i detalj. Som Martina skrev: har du tillräckligt med motivation? Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Hej, Ja, som flera skrivit får du fundera och prioritera. Det är knepigt att få till en rutin. Jag har haft liknande problem, och då kommit fram till att jag inte var tillräckligt motiverad att träna på riktigt. Däremot har jag kunnat "träna på låtsas". Några tips: - Om man inte är rädd för att bli uttittad går det fint att "träna" i lekparken. Man kan göra utfall/ upphopp medan man puttar på en gunga, man kan göra armhävningar och plankan intill sandlådan, etc. Det blir inte perfekt strukturerat, man får avbryta för att någon unge är missnöjd etc, men något är bättre än inget. Likaså går ju att göra hemma om barnen är nöjda en stund. Utfall/ benböj med en bebis i famnen är bara lite extra träning, och plankan med en treåring på ryggen är också fint. - Om du vill springa i skogen kan du ju kanske ta en kort sväng precis när sambon kommit hem kl 4. Du hinner till gymmet också och äta klockan 6, men det är ju olika vilka vanor man har. Men just detta att komma ifrån en stund kan ju vara skönt när man varit själv med barnen på dagen. Annars om du gillar att träna på morgonen kanske du kan komma iväg en morgon på helgen i alla fall. Något är bättre än inget. Sen ska man ha lagom krav på sig. Det är okej att låta bli saker som man inte orkar med under en period. Men då kan det vara bra att bestämma sig. "Det närmaste halvåret skiter jag i träningen, så funderar jag på det igen sen." Så behöver man inte ha dåligt samvete för att man inte kommer iväg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Jag kallar det "smygträning", ägnar mig åt det mycket i vardagen. Lyfter matkassen 20 ggr med varje arm på vägen hem, går med extra stora kliv i trappan onödigt många gånger, kör lite knäböj framför TV:n, småjoggar medan jag hänger tvätt osv. För mig fungerar det fint i perioder när övrig träning ligger nere. Ett annat tips för motivation och inspiration är någon av de nyutkomna kom-i-form böckerna för nyblivna mammor, Olga Rönnberg tex, har ju gedigen erfarenhet av detta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Kan inte lämna barnen själva för att springa. Annars är ju morgonen bäst för träning. Att jag blir trött beror nog på att dagarna är ganska hektiska och när jag sätter mig för att äta varvar jag ner. Känner mig inte trött på grund av maten. Kan bli lika trött om jag sätter mig och läser för min treåring eller gör något annat avslappnat. Varför är det inte meningsfullt att träna efter mat? Nej jag förstår ju att du inte kan lämna barnen ensamma. Jag tänkte att du skulle fått en kvart innan din sambo går till jobbet och barnen kanske sover. Det beror ju på hur morgonpigg man är. Jag var ute och gick med bungypumpstavar 5.30 i morse. Den här årstiden är det underbart på morgnarna med fågelkvitter och doften av nyutslagna björkar. När det är mörkt på vintern så brukar jag sätta på bra musik och dansa och skutta runt på köksgolvet. Jag lovar att man blir ganska andfådd på kort stund och piggnar till också. Jag kan vara otroligt seg när det är mörkt ute. Ett annat alternativ är att springa på stället och lyfta så högt man kan. Det brukar räcka med någon minut för att få upp pulsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Motivationen att träna bör komma från träningen själv, dvs hur den får dig att känna/må men även de resultat du får (vilket du bör få om du utgår från något som funkar). Har man sedan lite "tur" så kommer detta leda till att man drabbas av "The Iron Bug", gymflunsa, skrotvirus eller vad man nu vill kalla det. Efter det så är man i regel fast. Om du inte redan gör det så börja föra träningsdagbok. Jag blir alltid fascinerad av att det är så många tränande på gym som verkar lägga krut på moderiktiga träningskläder, proteinpulver, kosttillskott etc. Många verkar även gräva ned sig i detaljfunderingar när de ska äta, set och reps (samtidigt som de glömmer att oavsett set/reps-upplägg så är allt avhängigt att varje repetition är perfekt). Framgångsrik träning är progressiv träning. Progressiv träning är mätbar och för att kunna mäta/få koll så måste du följa upp vad du gör i gymet. Därav träningsdagboken. Träningsdagboken blir även ovärderlig i senare skeden då du måste börja lära känna dig själv mer och förstå hur din kropp svara, hur mycket/hård träning du kan klara av ÖVER TID, behov av vila/avlastning etc. Tänk även på att för att få riktigt bra ökningar av styrka/muskelmassa så måste man träna kontinuerligt. Många, många, MÅNGA har problemet att de kör seriöst i något kvartal, halvår eller kanske t.o.m. något år och sedan lägger de av någon anledning av. Detta är högst förståeligt om man inte får resultat av sin träning men det händer även de som trots allt får resultat av träningen. Storhelger/semestrar kommer i vägen, jobbet tar för mycket tid och ork, höstdepp och mörker sätter käppar i hjulet, relationsproblem, sjukdom etc etc. Anledningar att lägga av finns det gott om. Det jag tror man måste inse och anamma är helt enkelt att inte betrakta träningen som något perifert och temporärt utan något man gör för livet. Kort och gott, gruppera det tillsammans med sådant som att äta, sova, borsta tänderna etc och absolut inte något man gör i respons till dåligt samvete efter semesterätande, nyårslöften etc. En följd av att betrakta träningen som mer obligatorisk är också, paradoxalt nog, att det i bästa fall minskar stressen/pressen i relation till träningen. Vad jag menar med det är att många människor har en inställning som helt enkelt bara KAN funka i kortare perioder. Man går ut stenhårt, är jättenoga med träningen och allt som hör till...och till slut så bränner man ut sig mentalt (och kanske även fysiskt) och helt plötsligt så går det någon vecka där man fann tv-soffan långt mer attraktiv än gymet. En vecka blir lätt två...och tre etc. Om man istället inser att träning, det är något man gör för livet, då kan man också få lite mer distans till det och på ett i bästa fall naturligt vis "periodisera" träningen. Är det så att man ibland har tyngre perioder i livet pga stressobalans av allehanda slag så ser man till att anpassa sig till detta. Man nöjer sig helt enkelt med köra lite underhållsinriktad träning där man inte har oket över sig att vara så taggad och "på" som man i bästa fall annars kan vara. Man lägger mer fokus på att det ska vara kul och lägger in någon slags variation som gör att både knopp och kropp får lite automagisk vila. Ett sätt att underlätta detta på är att möjliggöra för hemträning. Det har redan nämnts att man kan fixa pullup-stång. Knäböj och då särskilt varianter som muggböj (goblet squat) är ideala och kräver bara en hantel/kettlebell. Ett par hantlar kan även bidra till att man fixar pressövningar eller roddövningar. Utför man övningarna i intervallformat och varierar vilan så kan man även få en stark konditioneringseffekt + (beroende på hur man varierar) ge en större metabol/muskulär effekt etc. Har man inga hantlar kan en ryggsäck lastas med vad man nu har för tunga saker hemma och kan sedan användas på alla möjliga sätt genom att man antingen hakar på sig den (för knäböj), håller i bärremmarna (för bicepscurl etc) eller i hällan/handtaget (för sidolyft eller andra liknande enarmsövningar). Glöm heller inte att belastningen är relativ DIN egen styrka och ingen annans. I den mån man har "vuxit ur" ex. vad en ryggsäck klarar av så kan man ju även leka med tanken att då har man ändå redan börjat få grepp om det här med träning/motivation etc och då är förhoppningsvis den här tråden inte lika aktuell som annars. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts