Jump to content

Hårda intervaller (behövs kolhydrater?)


folkesson
 Share

Recommended Posts

Hejsan, jag tränar längdskidor/rullskidor ca 12-15h i veckan och jag undrar om man behöver något kolhydrattillskott innan ett hårt intervallpass för att få ut så mycket som möjligt av passet. Så man helt enkelt orkar pressa upp pulsen ordentligt?

Link to comment
Share on other sites

Oj 12-15h i veckan de va inte dåligt!

Personligen tycker jag inte att man behöver prestationskolhydrater, bara MYCKET energi från fett och protein men om de hjälper dig att prestera på topp så kan du testa riktigt grova kolhydrater 2-3h före ett pass. Det kan va potatis och andra rotfrukter till exempel, och om det är långa pass och du behöver energi under passet kan de säkert hjälpa om du har med dig någon proteinshake/proteinbar men aldrig rent socker. Testa dig fram mellan att köra helt och hållet på fettdrift, och att lägga till grova kolhydrater :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Givetvis är inte alla timmar högintensiv ;) Jag är väldigt ny inom lchf (liberal) och ska definetivt exprimentera lite inför intervallpassen. :) "Socker" använder jag bara i sportdryck under tävling tillsammans med koffein då tycker jag det bra men knappast bra för hälsan. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...