Jump to content

JAAAA

Recommended Posts

28 minuter sedan, Sanna X sade:

Jag har varit och tagit prover för första gången sen jag påbörjade LCHF på riktigt i februari nån gång.  Och det gick BRA :)

Vikten har gått från 108 till 94

Blodtrycket har gått ner

Och långsockret har gått från 44 till 33.

Så jag är så nöjd och hoppas nu mötet med diabetessköterskan också går bra.

Jag har mått så bra av maten och att sen proverna visade det känns som ett stort JIPPI, speciellt med tanke på att jag snart är 70 och tycks ha reverserat min diabetes, om jag inte har missuppfattat allt.

Sanna

Så roligt att höra! Heja Dig!

• Like 3

22 minuter sedan, Cederulla sade:

Så roligt att höra! Heja Dig!

Tack :)   En kul grej till är att jag som började få  gråa hår när jag var 22 och varit vithårig i väldigt många år, börjat få mörka hår igen, det händer mycket med den här kosten

• Like 7

14 timmar sedan, SGK sade:

Stort grattis @Sanna X! Bra jobbat. Jag mår också väldigt bra på den här kosten.

Tack :) Det känns så otorligt att jag kan må så bra på den här maten och hur ruktansvärt dåligt jag mådde innan. Och detsamma gäller min son, han är varje dag förundrad över hur pigg han är och hur fantastiskt bra han mår. Har inga sömn-apne längre och vaknar tidigt för att gå ut och gå och upptäcker dagligen nya vackra vyer :)

• Like 3

I övrigt började jag kolla in mina provsvar igårkväll, mest för att jag vid första titten tyckte det var så många prover tagna som aldrig tagits förut.... och jag blev inte klokare alls, kan nog faktiskt bara tänka att dom vill hitta någon orsak till VARFÖR mitt långsocker och vikt blivit så pass mycket längre och alla andra prover är tämligen som dom varit innan, för som jag tolkar det så letar de efter knepiga provsvar istället för att fråga mig hur jag faktiskt mår och om jag har någon idé till varför, och det har jag ju :)

Sanna

• Like 4

23 timmar sedan, Ekner sade:

Gratulerar! Men nämn ingenting till läkarna

Tack ! Inte om jag inte blir tvingad.......eller jag tänker inte tala om något om dom inte ger mig en direkt fråga, för då lär jag svara för jag kan inte hitta på "bara något"  utan då blir det sanningen :)   Men om dom undrar hur jag mår kan jag ju berätta att jag mår utmärkt, faktiskt bättre än jag gjort sista 20+ åren

• Like 5

On 2023-05-30 at 14:44, Sanna X sade:

numera inte har diabetes (men att den kan återkomma om jag går upp i vikt). 

Intressant att viktuppgång anses orsaka diabetes... Det är många inom sjuk vården (medveten särskrivning) som anser det och det är så sorgligt. Både viktuppgång och diabetes är ju symptom på insulinresistens, metabola syndromet och inflammation i kroppen... 

Tjoho och hurra för att dina värden svänger åt rätt håll! ^_^

• Like 5

14 timmar sedan, Cederulla sade:

Tror inte det är så enkelt som du beskriver Maria.

Så är det förstås, det finns många orsaker till allting och för förståelsens skull skapar vi förklaringsmodeller som är mer eller mindre bra. T ex kaloriteorin. Det var därför jag reagerade på uttrycket "om patienten går upp i vikt kan diabetesen komma tillbaka" (lite omskrivet). Är det verkligen vikten som skapar diabetes? Förmodligen är det snarare flera komponenter där metabolt syndrom är en, inflammation i tarmen en annan och har man då som du säger en genetisk predisposition för det så bidrar det förstås också.

• Like 2

On 2023-06-02 at 05:49, MariaF sade:

Intressant att viktuppgång anses orsaka diabetes... Det är många inom sjuk vården (medveten särskrivning) som anser det och det är så sorgligt. Både viktuppgång och diabetes är ju symptom på insulinresistens, metabola syndromet och inflammation i kroppen... 

Tjoho och hurra för att dina värden svänger åt rätt håll! ^_^

Hmm  märkligt, svarade igår, men tydligen föll det bort.  Orsaken till min viktuppgång var nog att jag mådde dåligt efter dotterns självmord och åt fel, för mycket och massor med mackor och choklad och till det satt jag rätt uppoch ner ett par år....  så vad än orsaken är aå är jag glad att jag hittat ett sätt att både må bra och gå ner i vikt :)

Tack för tjoho och hurra det är rätt underbart att se det gå åt rätt håll :)

• Like 2
  • Boom 1