Jump to content

Hur tänker jag? (Vill bli smal men vägen är svår)

Penilla

Recommended Posts

Ny här på forumet!

Jag har ca 40 kg övervikt. Har testat LCHF tidigare en gång under ett par månader och mådde mycket bra. Sedan kom sommaren och jag provade en rabarberpaj...sedan var det kört!

Jag vet vad som är bra. Jag vet att maten inte tar slut. Vet att jag skulle må bättre om jag gick ner i vikt. Att självförtroendet skulle höjas. Men ändå....så äter jag som om det vore den sista maten jag skulle få i mitt liv.... jag är så trött på mig själv, att jag bara kan göra så här?!

När jag är mätt gör jag planer om hur jag börjar LCHF imorgon och fantiserar om hur jag ser ut om 2-3 månader..... men sedan har de där månaderna gått och här sitter jag, lite större än innan....

Det är som att jag vill vara smal - men jag vill inte vara med på vägen dit!

Vad har gjort att du lyckas?

Ja, det är nog de bästa råden, rensa ut allt du inte bör äta. Ät ordentligt med fett så att du inte blir hungrig. Sen, efter några veckor när du känner hur bra du mår och viktnedgången startar så minskar kolhydratbehovet mer och mer :)

Ny här på forumet!

Jag har ca 40 kg övervikt. Har testat LCHF tidigare en gång under ett par månader och mådde mycket bra. Sedan kom sommaren och jag provade en rabarberpaj...sedan var det kört!

Jag vet vad som är bra. Jag vet att maten inte tar slut. Vet att jag skulle må bättre om jag gick ner i vikt. Att självförtroendet skulle höjas. Men ändå....så äter jag som om det vore den sista maten jag skulle få i mitt liv.... jag är så trött på mig själv, att jag bara kan göra så här?!

När jag är mätt gör jag planer om hur jag börjar LCHF imorgon och fantiserar om hur jag ser ut om 2-3 månader..... men sedan har de där månaderna gått och här sitter jag, lite större än innan....

Det är som att jag vill vara smal - men jag vill inte vara med på vägen dit!

Försök att kombinera LCHF med KBT för att ta tag i hjärnspökena som får dig att må dåligt och överäta.

Träna på att hindra impulsen till att äta fel. Utvärdera vad det var som triggade handlingen och försök undvika den känslan.

Ta ett djupt andetag och ställ dig frågan "når jag mitt mål om jag äter detta?" 

Ta ett steg i taget och bestäm att den här timmen, dagen ska jag bara äta bra saker...

Ett tipps är att läsa "Hjärnkoll på vikten" den var lite av en aha upplevelse för mig.

Om du bara vill ta tag i maten så följ ett matschema slaviskt (bla Monique har sådana i sin nya bok) en tid och ha ingen annan mat hemma.

Lycka till!

• Like 1

Ta till dig alla kloka inlägg här ovan och absolut det Labolina skrivit!

Läs och ta del av allt som finns om LCHF här på forumet - man får kloka svar på nästan allt :)

Jag har varit värsta matvraket men till och med jag har lyckats den här gången, tack vare forumet, alla böcker jag har kommit över i ämnet och mitt kära måttband ;)

Lycka till! När suget gått över känns det underbart!

Du har fått många väldigt bra svar, jag var inte i din situation när jag började med lchf, men gillar socker.

Jag tänker och tänkte på allt GOTT jag nu fick äta (annars viktminskat med VV, då tänkte man på allt man INTE fick äta, eller bara äta lite av , tjena, lite? ).

Jag tänker på feta, goda gräddsåser, jag gör gärna sås med både creme fraiche och grädde blir så härlig bra syra då! Öser på med sås, lite kött och en grönsallad till lunch och middag.

Jag dippar vitkål i majonnäs, ååååh, majonnäs som är SÅÅÅÅ gott!

Jag dricker mitt kaffe med smör och kokosfett (MBC), eller grädde. Nyss drack jag mitt kaffe med lättvispad grädde och kanel, ååååh, vad gott det var!

På helgmornar när jag äter frukost så äter jag gärna ägg (lite löskokt) med massor av smör, ååååh så gott när smöret smälter lite, ahhhh! Och lite salt på det. mmmmmmm.

Tänk på allt gott du får/ska äta! Alla feta goda såser!

Lycka till, och du, börja nu. Varför vänta? Man kan börja torsdag klockan 2, eller 3. Det går, faktiskt.

• Like 4

Jag läste Sockerbomben av Bitten Johansson, min motivation ligger i verklig kunskap (motivationen ser ut olika för alla, i boken så får du hjälp). Du måste få en bra ordentlig förståelse över din situation och reflektera över den. Jag tänkte i början när jag läste Sockerbomben att: Nej jag kan väl aldrig vara sockerberoende, att jag aldrig skulle få dricka coca-cola mer, kändes skit jobbigt. Men det sjönk in långsamt. Så låt det ta tid.

Sträck på dig för att du skriver i detta forum, det är ett stort steg bara det. Eftersom du vet var du felade förra gången så gör du inte om det en gång till, se det som att du lärde dig något istället för att se det som ett nederlag!

Visst vill man vara smal, men det hjälpte  inte mig i min motivation, däremot om jag tänker tillbaka 7 månader när jag åt kolhydrater och hur jag mådde då, jämfört med nu. Jag mår bättre, är gladare, har mer energi.......etc (listan kan göras superlång :P  ). Hitta en djupare och mer personlig motivation, motivation kan se väldigt olika ut. Skit i alla andra, utgå från dig själv.

Jag började med att först utesluta allt socker, godis, cola etc. Se till att du har ex. kokt ägg och majonäs att äta när du blir sugen.

Sedan uteslöt jag fler och fler kolhydrater, det är olika för alla vad som fungerar, det går att göra på olika sätt.

Lycka till! 

• Like 2

Jag har levt hela livet med en konstant rädsla att inte få tillräckligt med mat. När jag var liten ville jag inte åka bort. För när man är borta har man inte kontroll över smörgåsförrådet. Som vuxen blev det lite lättare. Då kan man se till att det finns chokladkakor och annat tillgängligt. Ständiga tankar på mat som begränsade mig. Detta handikapp försvann med LCHF. Jepp. Sådär bara. Så otroligt skönt att slippa tänka på mat hela tiden.

Mitt råd är också att försöka med LCHF. Var strikt i början och ät mycket fett. Och var inte ledsen om du trillar dit. Börja om, och om igen om det behövs. Jag har hållit på med LCHF i 3 år. Har inte nått min målvikt, inte på långa vägar, men mår så fantastsikt mycket bättre. Främst psykiskt. Det händer att jag äter fel. Ibland planerade felsteg och ibland trillar jag dit bara på bröd, godis, pizza med mera. Men jag går alltid tillbaka till LCHF. Ju striktare LCHF jag äter, desto bättre mår jag.

Kämpa på. Du kan. Ge inte upp.

• Like 5

Stort TACK för allt pepp och tips! Man blir verkligen inspirerad!

Jag kan inte slänga ut all mat som inte tillhör LCHF för min man vill inte göra LCHF (han har också övervikt men inte så mycket som jag). Han är inte redo att offra socker i kaffe, tex.

Men det hänger ju på min hjärna, så jag måste på något sätt komma igång och sedan inte bry mig när jag ser någon i min omgivning äta bullar, glass och ris (de är mina största lass..)

Kanske kan boken "Hjärnkoll på vikten" också hjälpa.

Tack alla ni som stöttar!

• Like 1

För att få en långsiktig förbättring av förbränningen är det också bra att börja motionera regelbundet. Just nu inbjuder ju också årstiden till promenader och cykelturer. Att cykla på upptäcktsfärd tillsammans med gubben är ett trevligt sätt att motionera. :)

Ibland hänger vi cyklarna på bilen och åker iväg till något fint ställe där cykeln gör att vi kan ta oss fram på vackra och spännande ställen.

• Like 1

Hej!

Väger nästan som du 101 kg och har bestämt mig...nu kör jag! Har jobbat med detta beslut i nån månad när jag verkligen bestämt mig att se sanningen i vitögat och förstå mitt självförakt...

Nu har jag tänkt färdigt och insett att jag är värd att tycka om mig själv, min kropp och att jag KAN ta kontroll över mitt liv. 2013 ska bli det första året av mitt liv där mitt mående och min trivsel ska få stå i centrum.

Hoppas att du också kan hitta en väg till att ta hand om dig själv och göra vad du kan för att du ska må bättre...

Kram på vägen...

• Like 3

BOBBAN2013: låter som jag måste säga detsamma! Lycka till och förhoppningsvis kör vi tillsammans nu!

Steg 1: Jag har precis köpt HJÄRNKOLL PÅ VIKTEN som e-bok, ska nu ladda ner den i min iPad och börja läsa ikväll.....

BOBBAN2013: låter som jag måste säga detsamma! Lycka till och förhoppningsvis kör vi tillsammans nu!

Steg 1: Jag har precis köpt HJÄRNKOLL PÅ VIKTEN som e-bok, ska nu ladda ner den i min iPad och börja läsa ikväll.....

Jag vill bara påpeka angående boken du köpt, ta åt dig av det som du tycker verkar bra och som du tror fungerar för dig, för författarna är ganska liberala, komplettera med Matrevolutionen tex. För mig som äter under 20 gram kolhydrater per dag och i princip bara mättat fett, blev Hjärnkoll på vikten en besvikelse, men visst det står intressanta saker i den oxå men jag gillar den inte fullt ut. Det är alltid bra att vara kritisk till det man läser!

Tack Hildegaard för "varningen". Jag har redan Matrevolutionen (som tur är) men behöver något som får mig att tänka med huvudet och inte magen.... Så jag hoppas jag lär mig något gällande det med denna bok jag just köpt.

Ann Fernholm är inte helt dum heller, å man kan ju börja med bloggen.

För mig är "att bli smal" inte tillräcklig motivation för att avstå socker och stärkelse, men att läsa om vad det gör med min kropp det hade effekt.

Jaaa...nu köööör vi!

... att inte äta rabarberpaj. Det är ungefär som att ge alkisen en sup. Är man sockerskadat, så är man det nog för livet. Därför avhåller jag mig strikt från allt sött. Det sötaste jag äter är ölkorv. 

• Like 3

Idag börjar jag! Inget fusk, inga ursäkter! Jag är peppad...och hoppas vara det även i kväll när mitt sötsug är som värst!

Börjar dagen med en kopp te med en tesked smör i (smakar inte så illa som jag föreställt mig)

• Like 4

Jag skulle vilja säga att vill man banta med LCHF istället för naturlig långsiktig viktstabilisering, behöver man acceptera följande:

- minimalt med mejerier och speciellt med ost som kan höja proteinerna extra, eftersom maten redan kan vara proteinrik

- bannlysning av kolhydrater generellt, dvs. mer eller mindre strikt linje med LCHF

- inte tro sig kunna äta godis överhuvudtaget... inte ens "LCHF-godkänt"
- man behöver acceptera räknande av både energifördelning, kalorier mm. för att skaffa nya kunskaper för fortsatta livet

- väga maten i början är nästan en förutsättning för att lära sig var gränserna går och att inte överäta

- man behöver "tvätta av" sitt fettskräck, ty man behöver äta mer fett än en vanlig LCHF:are för att minska riskerna för olika återfall 

- man ska helst äta med hälsan i fokus och inte för skönhetsideal. Rynkorna raderar utseende, men aldrig hälsan eller det inre välmåendet

- man behöver släppa taget från sitt gamla liv och gamla vanor och införa ett nytt

- acceptera faktum att det ej finns något återvändo till gamla vanor eller liv efter det gamla mönstret, utan att man kommer behöva äta LCHF livet ut

- man behöver vara beredd för ett nytt steg i sitt liv samt även beredd att stundvis äta monotont dock näringsrikt utan hunger

- man behöver kunna "skita i" andra och deras åsikter och lyssna på sin inre röst och vilja

Ovanstående har varit och är mina budord och jag vågar nästan lova att var och en kan lyckas, bara man följer dem... 

• Like 5

Som de andra säger - rensa bort allt du inte vill äta.

Sen gör jag alltid mat portionsvis, dvs jag gör bara EN portion och om jag gör stora grytor eller steker upp ett antal kotletter etc för att ha en annan dag så FRYSER jag in det omedelbart portionsvis....för annars är risken stooor att jag tar mer trots att jag är mätt - bara för att jag är sugen.

Jag har nått mitt mål nu - har gått ner från 106 kilo till 61,6 men "hjärnspökena" finns kvar till viss del så jag lagar fortfarande bara portionsvis eller fryser in och det funkar jättebra.
När det är slut så är det slut 
:P 

• Like 2

Som de andra säger - rensa bort allt du inte vill äta.

Sen gör jag alltid mat portionsvis, dvs jag gör bara EN portion och om jag gör stora grytor eller steker upp ett antal kotletter etc för att ha en annan dag så FRYSER jag in det omedelbart portionsvis....för annars är risken stooor att jag tar mer trots att jag är mätt - bara för att jag är sugen.

Jag har nått mitt mål nu - har gått ner från 106 kilo till 61,6 men "hjärnspökena" finns kvar till viss del så jag lagar fortfarande bara portionsvis eller fryser in och det funkar jättebra.

När det är slut så är det slut 

:P 

Wow Susanne, jag har nästan exakt samma övervikt och målvikt som du. Hur lång tid tog det för dig att nå din målvikt?

Jag skulle vilja säga att vill man banta med LCHF istället för naturlig långsiktig viktstabilisering, behöver man acceptera följande:

- minimalt med mejerier och speciellt med ost som kan höja proteinerna extra, eftersom maten redan kan vara proteinrik

- bannlysning av kolhydrater generellt, dvs. mer eller mindre strikt linje med LCHF

- inte tro sig kunna äta godis överhuvudtaget... inte ens "LCHF-godkänt"

- man behöver acceptera räknande av både energifördelning, kalorier mm. för att skaffa nya kunskaper för fortsatta livet

- väga maten i början är nästan en förutsättning för att lära sig var gränserna går och att inte överäta

- man behöver "tvätta av" sitt fettskräck, ty man behöver äta mer fett än en vanlig LCHF:are för att minska riskerna för olika återfall 

- man ska helst äta med hälsan i fokus och inte för skönhetsideal. Rynkorna raderar utseende, men aldrig hälsan eller det inre välmåendet

- man behöver släppa taget från sitt gamla liv och gamla vanor och införa ett nytt

- acceptera faktum att det ej finns något återvändo till gamla vanor eller liv efter det gamla mönstret, utan att man kommer behöva äta LCHF livet ut

- man behöver vara beredd för ett nytt steg i sitt liv samt även beredd att stundvis äta monotont dock näringsrikt utan hunger

- man behöver kunna "skita i" andra och deras åsikter och lyssna på sin inre röst och vilja

Ovanstående har varit och är mina budord och jag vågar nästan lova att var och en kan lyckas, bara man följer dem... 

Tack för tipsen...och jag borde lära mig av dig! Men nu i startfasen tänker jag bara sikta på att äta ordentligt med fett och skippa kolhydrater. Att väga mat blir för mycket. Däremot när jag kommit in i det, måste jag säkert följa dina råd! :) Men som sagt, i startfasen blir jag glad om jag kan undvika kolhydraterna.

Wow Susanne, jag har nästan exakt samma övervikt och målvikt som du. Hur lång tid tog det för dig att nå din målvikt?

Nu blir du kanske "besviken"? :)

Men det tog totalt dryyygt tre år...... MEN det beror inte på själva lchf i sig utan på mig själv!

Lchf funkar alldeles ypperligt på mig.......NÄR jag håller mig på banan vill säga.

Ett antal avsteg, depp-perioder etc gjorde att jag trillade av ett antal ggr men jag har hela tiden kört på och sakta men säkert gick jag i mål :P 

Stort TACK för allt pepp och tips! Man blir verkligen inspirerad!

Jag kan inte slänga ut all mat som inte tillhör LCHF för min man vill inte göra LCHF (han har också övervikt men inte så mycket som jag). Han är inte redo att offra socker i kaffe, tex.

Men det hänger ju på min hjärna, så jag måste på något sätt komma igång och sedan inte bry mig när jag ser någon i min omgivning äta bullar, glass och ris (de är mina största lass..)

Kanske kan boken "Hjärnkoll på vikten" också hjälpa.

Tack alla ni som stöttar!

Någon sa att problemet vid stor övervikt är inte vad man äter utan vad som äter en.

Det kan vara en väg till balans att fråga sig varför det känns så bra att äta och så inte bra att inte äta.

En annan väg till balans kan vara att fråga sig vad bara måste jag ha - och hur kan jag laga det på ett bra sätt. T.ex, en bulle bakad med t.ex honung eller glass gjord på honung eller annan sockerersättning och ett ickeraffinerat mjöl (eller fiberhusk) typ stevia. Jag är inte LCHF och anser att man skall skilja på usla kolhydrater och bra kolhydrater.

Men den grundläggande frågan är "Vad vill jag? Vad är jag beredd att göra?" Att påtvinga sig någon diet eller form av träning - om man innerst inne inte anser att det är lika värt som upplevelsen att tugga i sig saker kommer aldrig att lyckas.

För mig ledde borttagandet av snabba - raffinerade - kolhydrater till att jag äntligen fick uppleva känslan av att vara nöjd, att jag inte var tvungen att behärska mig eftersom jag faktiskt inte hade något lust att äta en bit till.

En underbar känsla av balans som jag unnar alla.

Jag tror det är viktigt att påminna sig själv om att jag älskar mig själv mer än vad det än är som är dåligt för mig. I det här fallet sötsaker. 

Tex när jag har slutat röka så har jag tänkt att jag älskar mig själv mer än vad jag älskar ciggen. Min kropp förtjänar bättre och det är bara jag som förlorar på att röka. 

Jag försöker tänka så i alla destruktiva beteenden. Jag är värd mer! =)

• Like 1