Popular Post Erik 2 Posted June 6 Popular Post Share Posted June 6 För 4-5 år sen började flera (7st) av mina jämnåriga (och en tonåring ...) kamrater (män) råka ut för förmaksflimmer och arrytmier. Det de har gemensamt är kön, ålder (utom 1) och träningsintensitet (de kör på som om de var 20). Läkarna utför ablationer och omstarter och släpper ut dom igen. Ingen gång har någon läkare frågat hur dom ersätter saltet de förlorar i svett när de tränar. Jag behöver väl inte lägga till att de är saltskrämda allihop och att de dricker mängder av minerallöst vatten. Varför vet de inte att hjärtat är beroende av kroppens elnät och en stabil strömtillförsel. Utan mineraler (elektrolyter [det hörs ju på namnet]) leds ingen ström i kroppen, eller någon annanstans heller för den delen, ersätt kopparen i husets elledningar med plast så blir tvn svart. Svettas du mycket eller kissar mycket så måste du vara extra noga med elektrolyterna och ersätta dom. Det finns en koppling mellan svettning och kissande; när vi svettas förlorar vi natrium, kroppen vill ha en viss relation mellan natrium och kalium så den kommer att dumpa kalium (kissa) för att komma i rätt nivå mot det natrium som finns kvar. Nu är du låg i både natrium och kalium, låg på elektrolyter. Och om du dricker mycket vätska (tex kaffe - jag får lätt i mig 8 koppar innan lunch, inte bra ..) så vill kroppen kissa mycket och med följer elektrolyter. Idrottare som svettas och därför dricker mycket vatten får alltså en dubbel effekt och paradoxen att de både svettas och är kissnödiga. Om de drack mineralvatten eller hade salt i kranvattnet skulle strömmen flyta på utan störningar och de skulle behöva mindre mängd vatten och kissa mindre. Kranvatten i städer är ofta sjövatten som filtrerats rent från det mesta inkl elektrolyter. Jämfört med det vatten vi drack innan från brunn och källa är det nog stor skillnad på mineralinnehåll. https://www.svd.se/a/zEXq65/hur-paverkar-formaksflimmer-prestation-idrottslakaren-svarar 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted June 7 Share Posted June 7 Den här artikeln av Tim Noakes berör frågan om att dricka för mycket vatten.:https://www.crossfit.com/essentials/noakes-hyponatremia-part-9 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 9 Share Posted June 9 Intressant, tack för påminnelsen! Jag vet förstås att jag måste ersätta elektrolyterna när jag svettas men har åtminstone inte på senare tid tänkt på de mängder grönt te jag dricker... Jag har ofta kramp, upplevd (ej uppmätt) hjärtklappning och framför allt på eftermiddagarna är ortostatiska trycket typ obefintligt (jag blir yr när jag ställer mig upp). Det jag har tänkt på är oxalater (min andra last jämte teet är 86%:ig choklad, periodvis > en kaka/dag) och att de binder mineraler, om det finns tillräckligt av det. Annars går de ut i kroppen via tarmslemhinnan och binds i blodet och filtreras i njurarna vilket kan leda till njursten. Så jag tar numera magnesium flera gånger per dag och nån multimineral till kvällen. Funderat över om stress tömmer mig på mineraler också...? Förmodligen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted June 9 Share Posted June 9 MariaF tänk på att det var 9 personer som dog då man trodde att de som vinglade och var väldigt ostadiga i långlopp led av vätskebrist, då hälde man i dem mer vatten,och då förvärrade man tillståndet! När man inte insåg att det var mineralbrist de led av.OBS! Missa inte natrium brist,som förmodligen är detnvanligaste bristen. När de insåg det så upphörde dödsfallen,när mineralbristen åtgärdades. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 9 Share Posted June 9 Så sant, @HelgeK, och salt äter jag och dricker extra shots vid träning. Varvar havssalt och himalayasalt. Alla symptom tyder på magnesiumbrist men jag förstår inte hur lite som måste finnas i maten (alternativt hur mycket jag bränner) med tanke på hur mycket tillskott jag behöver ta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 9 Share Posted June 9 Någon gång för många många år sedan rekommenderade apoteksanställd mig att köpa Berocca (det var nytt då) just för att stress gjorde slut på mineraler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted June 9 Share Posted June 9 Hur stora volymer grönt te dricker per dag? Vissa sorter innehåller ganska mkt koffein. Det kan ge hjärtklappning. Hur påverkar intaget av te hur mkt du pinkar? Vilket ju kan driva ut en del mineraler. Hur mkt magnesium per dag? Höga doser kan ge hjärtklappning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 9 Share Posted June 9 Lite olika men en arbetsdag kan det bli 6-8 stora koppar te. Självklart kissar jag därefter. Och hjärtklappning kan jag få på helgen när jag dricker mindre också, kan inte se nåt tydligt samband i alla fall. Just nu tar jag 4-6 kapslar (Holistic) per dag om jag kommer ihåg, annars blir det kanske 2 och då kommer kramperna långt innan ett brev på posten. Jag försöker få i nån multimineral också för andra mineraler. Funderat en del på detta med balans mellan olika mineraler. Zink kontra koppar osv... Lite fundersam på vad motpolen till Mg är... Det har jag nog kunnat nån gång men glömt. Berocca skulle jag nog inte ta i med tång ens men jo, jag bränner säkert en del på stress så jag fyller på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 12 Share Posted June 12 On 2023-06-09 at 18:06, MariaF sade: hjärtklappning kan jag få på helgen när jag dricker mindre också, Hjärtklappning hänger ihop med östrogen/progesteron också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted June 12 Share Posted June 12 Jag tror att ditt största problem är stressen. Tycker inte att du tar den på allvar. Det är inte första gången som du själv säger. Ärligt talat tycker jag att du går runt problemet och försöker hitta orsaker som är lättare att hantera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 13 Share Posted June 13 15 timmar sedan, Cederulla sade: Jag tror att ditt största problem är stressen. Tycker inte att du tar den på allvar. Det är inte första gången som du själv säger. Ärligt talat tycker jag att du går runt problemet och försöker hitta orsaker som är lättare att hantera. Det tror jag med - men hur gör man? Det jag brukar få höra är att jag ska lära mig säga nej och meditera. Lite klichéartat sådär... "Nej, min son har inte autism! Och nej, det ger inga känslor av oro eller en beslastning i form av att man vänder ut och in på sig för att få skoldagarna att funka." "Nej, klimakteriet påverkar inget!" "Nej, min man är inte begränsad av sitt diskbråck, det blir ingen mer last på mig!" "Ja, låt oss sälja huset, då slipper jag klippa gräs, snickra med mera och jag kommer absolut inte kräkas över att låsas in i en lägenhet!" "Aom, vad lugn och fin jag blev! Namaste!" Förlåt att jag raljerar... Behövde få kräkas ut det... Jag har nog nånstans en tanke att stöttar jag biokemin så finns det mer ork, typ som när jag äntligen kommit över lite hormoner som gett lite ork eller nån aktivitet som fyller på dopamin. Jag ville så gärna testa Funmed men av olika skäl, främst pengar, funkar inte det just nu. Tänker annars att de borde kunna stötta hela mig. Att jobba med mina gener istället för emot. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted June 13 Share Posted June 13 1 timme sedan, MariaF sade: Det tror jag med - men hur gör man? Det jag brukar få höra är att jag ska lära mig säga nej och meditera. Lite klichéartat sådär... "Nej, min son har inte autism! Och nej, det ger inga känslor av oro eller en beslastning i form av att man vänder ut och in på sig för att få skoldagarna att funka." "Nej, klimakteriet påverkar inget!" "Nej, min man är inte begränsad av sitt diskbråck, det blir ingen mer last på mig!" "Ja, låt oss sälja huset, då slipper jag klippa gräs, snickra med mera och jag kommer absolut inte kräkas över att låsas in i en lägenhet!" "Aom, vad lugn och fin jag blev! Namaste!" Förlåt att jag raljerar... Behövde få kräkas ut det... Jag har nog nånstans en tanke att stöttar jag biokemin så finns det mer ork, typ som när jag äntligen kommit över lite hormoner som gett lite ork eller nån aktivitet som fyller på dopamin. Jag ville så gärna testa Funmed men av olika skäl, främst pengar, funkar inte det just nu. Tänker annars att de borde kunna stötta hela mig. Att jobba med mina gener istället för emot. Visst är det bra att stötta med näring och tillskott. Men det är ju främst att dämpa symtomen och kommer inte lösa orsaken. Har två kvinnor i min närhet som har liknande problem därav oron för dig. En av dem gick i väggen och kom aldrig tillbaka till arbetslivet. Då var hon dryga 50. Alla såg vart hon var på väg men nej henne var det inget fel på. Den andra kämpar på, men hon gör på samma sätt hon bortförklarar och så farligt är det inte... Hon har gjort en del svängar på akuten med hjärtrusnigar mm. Mitt förslag är KBT som jag tidigare nämnt. Har provat det mesta själv, men det är faktiskt logiskt och bra. Det borde ditt jobb kunna bidra med. Annars har vissa vårdcentraler. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 13 Share Posted June 13 För många år sen kraschade livet... Inget jag gärna pratar om även om jag nämnt det förr men jag HAR testat KBT, när livet var nattsvart. Förutom SSRI (som inte hjälpte) testade jag bla KBT. Därav att jag är högst tveksam. En av alla mina gurus, prof Robert Sapolsky, presenterar i en föreläsning på YT från Stanford University (han har ingen egen kanal) en väldigt bra beskrivning över den biokemiska kopplingen till varför en deprimerad person inte kan rycka upp sig. Han lyckas alltså få ihop biokemin med Freud. Det var där nånstans jag började tänka i banorna att man kan påverka stress och stressreaktioner som hjärtklappning mm genom näringsläran. Men, och den här tror jag är viktig, det handlar om balans. Det är inte bara att ta ett tillskott utan att man påverkar nån balansbrygga i kroppen och vad får det för konsekvenser? Mer är ju inte alltid bättre, inte ens med Mg. Jag gissar att jag ruckat på en del saker i min strävan att balansera hormoner, serotonin och dopamin. 4health-podden diskuterar också detta i flera avsnitt med Morley Robbins. Vet inte om jag nämnt det tidigare men när jag testade en saltvattenflush (enl Dr Sanna Ehdin) första gången fick jag inte mycket till reaktion. Tanken är alltså att snabbt tömma tarmen men det hände inget. Förmodligen var jag så utarmad på salt att kroppen bara sög åt sig det. Eftersom jag saltar mycket på maten blev det en intressant och rätt snopen upplevelse. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted June 13 Share Posted June 13 1 timme sedan, MariaF sade: För många år sen kraschade livet... Inget jag gärna pratar om även om jag nämnt det förr men jag HAR testat KBT, när livet var nattsvart. Förutom SSRI (som inte hjälpte) testade jag bla KBT. Därav att jag är högst tveksam. En av alla mina gurus, prof Robert Sapolsky, presenterar i en föreläsning på YT från Stanford University (han har ingen egen kanal) en väldigt bra beskrivning över den biokemiska kopplingen till varför en deprimerad person inte kan rycka upp sig. Han lyckas alltså få ihop biokemin med Freud. Det var där nånstans jag började tänka i banorna att man kan påverka stress och stressreaktioner som hjärtklappning mm genom näringsläran. Men, och den här tror jag är viktig, det handlar om balans. Det är inte bara att ta ett tillskott utan att man påverkar nån balansbrygga i kroppen och vad får det för konsekvenser? Mer är ju inte alltid bättre, inte ens med Mg. Jag gissar att jag ruckat på en del saker i min strävan att balansera hormoner, serotonin och dopamin. 4health-podden diskuterar också detta i flera avsnitt med Morley Robbins. Vet inte om jag nämnt det tidigare men när jag testade en saltvattenflush (enl Dr Sanna Ehdin) första gången fick jag inte mycket till reaktion. Tanken är alltså att snabbt tömma tarmen men det hände inget. Förmodligen var jag så utarmad på salt att kroppen bara sög åt sig det. Eftersom jag saltar mycket på maten blev det en intressant och rätt snopen upplevelse. Jag tror inte man kan dämpa stressreaktioner nämnvärt genom näring. De är ju överlevnadsprocesser. Men när stressen blir långvarig sliter den ju på hela systemet. Du behöver konkreta verktyg för att hantera din situation och återhämtning som passar dig. Livet är ju som sagt ingen dans på rosor för någon... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 15 Author Share Posted June 15 Fantastisk diskussion! Jag har tänkt som du MariaF. Jag kan inte minska ner på all stress och måste istället förstå vad stressen gör med mig och stötta där. Jag tror det funkar till en gräns sen måste man välja bort saker, man kan inte göra allt utan att betala. Man måste också prioritera vila dvs att bara vara stilla och försöka få tankarna på något meditativt. För mig funkar min barndoms seriemagasin, korsord och lugna vänliga tvserier som mord i paradiset och riktiga Poirot. Och viktigast av allt; inga nyheter i någon form. Klimatalarm, krig, skjutningar och läkemedels/virus/propaganda får lätt propparna att gå. Tyvärr har jag lagt ner nästan all träning för den ökar min stress och får min hunger att öka exponentiellt med påföljande svårighet att kontrollera näringsintaget och vikt. Vad gäller mineraltillskott kör jag kalium, magnesium och zink före varje måltid. Mg siktar jag på 400-600 mg per dag. Mg är motpol till kalcium/kalk. Zink är lite mycket men jag vill stötta testo och motpolen koppar får jag nog i mig ändå. Kalium finns ingen gräns uppåt, natrium är motpolen och det är jag bra på, har stort saltsug. Algtabletter för alla mineraler mm mm och very viktigt för alla körtlar Jod!! Multimineral stör min magsyra men om jag tex strör det över mat, tex sallad, som ett salt, går det bra. Kalium och magnesium är "relaxande". Kalcium och natrium motsatsen. Balans behövs. På vårt landsställe är brunnsvattnet väldigt kalkrikt och så fort vi kommer dit upphör normal tarmfunktion. Jag tror det hänger ihop. Då dubblar jag mängden magnesium i tron att det balanserar upp kalket och vips funkar tarmen igen. Kalium funkar väldigt bra mot min hjärtklappning = kalium/natrium/obalans som jag troligen orsakar själv genom massa kaffe och mycket salt på maten. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 16 Author Share Posted June 16 Är det den ? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 17 Share Posted June 17 Tack @Erik 2, precis den föreläsningen är det! Så himla bra! (Som alltid med Sapolsky...) Jag har grunnat på ämnet i några dagar och kan inte låta bli att komma in på kopplingen, eller snarare bristen på koppling, mellan kcal och ATP. Nu var det ett tag sen jag läste på kring detaljerna i ATP-tillverkningen men med rätt balans i kroppen, med rätt näringstillstånd och förmåga att ta upp näring, så bör det finnas obegränsat med energi till alla processer. Dvs, kan cellerna skapa tillräckligt med ATP så finns energi till allt kul och allt mindre kul. Detta förutsätter förstås också regelbunden vila och återhämtning, dvs balans. Just ATP känns väldigt angeläget just nu när min autistiske son gått på sommarlov och bara är trött. Trött, trött, trött. Det syns i ögonen. Och nej, svenska skolan är inte gjord för barn och ungdomar med hans förutsättningar, han är som ett utskitet lingon, typ... Hade rektorn haft arbetsgivaransvar för eleverna också med samma regelverk som för lärarna, hade skolan sett annorlunda ut. Nåväl, sånt som läckande tarm, läckande hjärn-blodbarriär, ATP-tillverkning och glutenkänslighet tror jag är väsentligt att se över för att yttre påfrestningar ska kunna hanteras bättre. Därmed inte sagt att man inte ska jobba med strategier för att hantera livet psykologiskt, det är också viktigt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted June 19 Share Posted June 19 Förhöjda stresshormoner månader innan hjärtinfarkt. https://liu.se/nyhet/langvarig-stress-kopplad-till-okad-risk-for-hjartinfarkt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 26 Share Posted June 26 Jag har lite problem med förmaksflimmer sen en tid tillbaka och om det tilltar tänker jag nog att en ablation kan vara ett lovande alternativ. Jag har försökt hitta lösningar i födan, genom att testa att utesluta vissa saker i omgångar (aspartam, alkohol, koffein, LCHF och lite till). Jag tycker att uteslutning av aspartam och alkohol givit viss effekt. Men flimret har ändå inte försvunnit helt. Intressant det du skriver Erik, man kanske ska försöka med tillskott av saker istället, typ salt. Nu är jag inte saltskrämd så jag får säkert i mig ganska mycket men man kan ju testa att medvetet öka intaget. Sen får man nog acceptera att flimmer är ett åldersrelaterat problem/sjukdom som antagligen på sikt inte går att reversera helt med föda/kosttillskott. Men det går kanske att skjuta de mer allvarliga problemen med sjukdomen på framtiden. PS. Maria: Tycker fortfarande att du borde kontrollera om du har förmaksflimmer 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted June 26 Share Posted June 26 (edited) Vet inte om du tar några kosttillskott? Q 10 är ju ett ganska väl studerat coenzym som hjälper vid hjärtåkommor (minskar med ålder mm). Finns en intressant svensk studie. Kolla med din läkare speciellt om du tar blodförtunnande som ju är vanligt vid hjärtflimmer. Min mans hjärtsvikt har gått tillbaka med 1 tabl betablockerare och 400 mg q10 per dag. https://kurera.se/selen-och-q10-utmanar-konventionell-hjartmedicin/ Edited June 27 by Cederulla 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 27 Share Posted June 27 21 timmar sedan, Peter B sade: PS. Maria: Tycker fortfarande att du borde kontrollera om du har förmaksflimmer Hos en doktor, menar du...? Hm, i så fall får jag nog kolla semesterlistan hos doktorn, de har Häxan Surtant i växeln och henne är det inte lätt att ta sig förbi... 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 27 Share Posted June 27 Hahaha, den studien var kul, Tack @Cederulla! De tog "hårprover"....! Hair was cut from the vertex posterior of the scalp close to the skin by trained staff, in accordance with the recommendations of the Society of Hair Testing (SoHT)16, and because this area has a consistent growth rate17,18,19. Each hair sample had a minimum length of 1.0 cm, representing exposure to stress around 4–6 weeks in the past. Att jag skrattar är alltså för alla de gånger man förlöjligat alternativ-metoden som kallas Hårmineralanalys, dvs hårprover av precis denna typ. Intressant artikel i övrigt, inte alls förvånande resultat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 27 Share Posted June 27 Maria, du verkar ju vara i bra fysisk form så ett besök kan nog vänta till efter semestrarna. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 8 Share Posted July 8 Tycker mer och mer att aspartam verkar påverka förmaksflimret på ett negativt sätt... känns som en bra anledning att sluta med Coca-cola Zero 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted July 9 Share Posted July 9 Intressant. Och jag tror på det här med att vara enda "studieobjektet" i vissa typer av studier. Dvs. studier med fokus på den egna hälsan och välbefinnandet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 10 Share Posted July 10 SGK, jag tror också på det. Man inser efterhand att det skulle behövas miljarder med studier för att täcka in alla varianter på hur olika saker påverkar i olika situationer. Någon skulle t ex säkert kunna säga att man visat att aspartam i relativt små mängder är ofarligt och att få saker har testats så mycket som detta. Jag tror säkert att det också kan vara helt korrekt i många fall. Men den fråga jag egentligen ställer är ju kan aspartam orsaka fler och längre perioder med förmaksflimmer för personer som konstateras ha förmaksflimmer. Då tvivlar jag på att det finns några större välgjorda studier på detta. Den här typen av slutsatser tänker jag nog som du SGK, måste man ta reda på själv? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted July 11 Share Posted July 11 En studie på möss men intressant ändå. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36251541/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 24 Author Share Posted July 24 On 6/9/2023 at 6:28 AM, MariaF said: Intressant, tack för påminnelsen! Jag vet förstås att jag måste ersätta elektrolyterna när jag svettas men har åtminstone inte på senare tid tänkt på de mängder grönt te jag dricker... Jag har ofta kramp, upplevd (ej uppmätt) hjärtklappning och framför allt på eftermiddagarna är ortostatiska trycket typ obefintligt (jag blir yr när jag ställer mig upp). Det jag har tänkt på är oxalater (min andra last jämte teet är 86%:ig choklad, periodvis > en kaka/dag) och att de binder mineraler, om det finns tillräckligt av det. Annars går de ut i kroppen via tarmslemhinnan och binds i blodet och filtreras i njurarna vilket kan leda till njursten. Så jag tar numera magnesium flera gånger per dag och nån multimineral till kvällen. Funderat över om stress tömmer mig på mineraler också...? Förmodligen. Det räcker inte att med mineraler balansera bort oxalaterna i ditt gröna te. Du måste byta dryck och dricka mindre mängd tror jag. Har just läst Sally K Nortons nyutkomna bok om oxalater. Tyvärr lite rörigt skriven tycker jag så jag rekommenderar hellre hennes hemsida och diverse intervjuer på YT. https://sallyknorton.com/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 24 Author Share Posted July 24 Och jag vill presentera en ny favorit. Felix Harder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 27 Share Posted July 27 On 2023-07-24 at 10:46, Erik 2 sade: Du måste byta dryck och dricka mindre mängd Du är ju riktigt rolig du...! Skämt åsido... Jag vet... Som drog är det dock mindre dåligt än mycket annat... Och jo, jag drogar. Men hellre te än socker. Mörka chokladen är nog viktigare att försöka bli av med. Och stressen förstås. Tack för tips på nya intressanta favoriter och lite annat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 13 Share Posted August 13 Nu har jag begränsat den mörka chokladen rejält sedan snart två veckor, de flesta dagar har jag inte ätit någon alls. Mindre kramp, ingen känning av hjärtklappning men ett sug som är ett rent helvete! Hela kroppen skriker. I förrgår gjorde jag chips. Egenodlad potatis, pensla med kokosolja och i airfryern. Jättegott men omständligt så det blir inte ofta... Det var inga stora mängder, tur det. Sen kom barnen och de hjälpte mig så gärna, det var ju gott! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted August 22 Share Posted August 22 SLV har [Förändrat sina råd om Selen.Det var på tiden. se: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och- innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/selen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted September 3 Share Posted September 3 Se även: https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/06/kan-laga-halter-av-selen-ha-bidragit-till-sveriges-coronasituation/ i Finland har man tillsatt Selen till Gödseln sedan 1980 talet. Sverige har varit Senfärdig !! Se även: Ungefär 1 680 resultat (0,32 sekunder) Vid hjärtsvikt orkar hjärtat inte pumpa tillräckligt med blod ut i kroppen och sjukdomen är förenad med mycket dålig prognos. Sedan 1960-talet är det känt att kronisk selenbrist leder till en aggressiv typ av hjärtsvikt, som framförallt drabbar barn och ungdomar i områden med selenfattig jord.9 aug. 2023 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted September 5 Share Posted September 5 en bra artikel om Selen och Q10: https://kurera.se/selen-och-q10-utmanar-konventionell-hjartmedicin/?fbclid=IwAR3lBl9fOXPI8GwFDym4mYkk5iSQPeihKycEau58IVPXvobcjLs4mrfYLF4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts