Jump to content

Barfotaskor

Leopold Roos

Recommended Posts

Här listar jag de skor som nämnts i andra tråden om barfotaläpning.

Hur de ser ut, och vad folk rapporterat för egenskaper om de.

Noter att helt barfota är nog det bästa för att både få in teknik, och för att bli ett med naturen/underlaget.

Merell - [Produktlista]

Merell Pace Glove

post-96-0-96003400-1369857497_thumb.jpg [ProduktSida]

Kostar ca: 800kr

Vibram FiveFingers - [Produktlista]

Fivefingers verkar ha två olika material på sulan. Dels en mer glatt variant som man kan halka på golv mer, och en mer gummivariant - som KSO & Spyridon - man har svårare att halka i (dock är denna variant ofta inte lika snygg om man bryr sig om det).

Vibram Fivefingers KSO

post-96-0-94219100-1369856675_thumb.jpgpost-96-0-55964500-1369856686_thumb.jpg [Produktsida]

Kostar ca: 700kr

Beskrivning: Tunna mjuka skor med bra grepp fast sulan är plan. Går lätt att böja varje enskild tå. Vass terräng kan kännas en del för ovana. Finns i många färger och varianter.

Leo's notis: Har de svarta (som jag köpte på OutNorth), rätt snygga men de med lite orange i är lite snyggare. Har två storlekar mindre än "normala" skor.

Vibram Fivefingers Spyridon

post-96-0-47056900-1369855029_thumb.jpgpost-96-0-32200000-1369855037_thumb.jpg [Produktsida]

Kostar ca: 1200kr

Beskrivning: Extra tjock sula och bra grepp och stora räfflor - suveränt vid extra vass terräng, som stenkross och vassa kvistar. Dock känns det lite konstigt att ha fem tår då det inte går att böja de ändå - och så fastnar det växter emellan. Finns i LS variant som är mindre och har andra färger.

Leo's notis: Har två storlekar mindre än "normala" skor. Synd att inte de oranga fanns när jag köpte mina på OutNorth. De är sjukt mycket snyggare än de gröna. Ljusgrön är faktiskt en av mina favoritfärger men de skulle haft färgtemat som de oranga har så hade det inte varit sååå fula (brukar kalla dem Teenage Mutant Ninja Turtels fötter).

Edit: Kommer lägga in fler och fler skor framöver.

• Like 5

Ni som har barfotaskor. Ni får gärna berätta om era skor så kan jag skriva ner det här. Hur ni tycker de går att springa i, hur smidiga?, hur skyddande?, ger skavsår?, snygga?, vilket underlag de fungerar bäst på? hur dyra de var? vart köpte ni dem? osv.

Jag har ett par VFF Kso som jag använder på sommaren. Kör lite sprinter i dom och använder som vardagsskor. Mycket sköna att gå runt i och bra känsla.

På vintern så har jag ett par Merrell GTX skor. Jag har haft ganska mycket problem med skav i hälen med dessa skor och barfotakänslan går inte att jämföra med VFF men dom funkar bra på vintern och man kan ha vanliga strumpor i om det är kallt.

Jag har ett par badskor som jag köpte för 39kr på Lidl. De har hållit i ungefär ett år nu men börjar bli lite blanka så jag köper nog nya innan vintern.

Aldrig haft några skav, de sitter som gjutna med en storlek mindre än normalt. Jag köpte ett par i fel (min vanliga) storlek också och dem har jag använt som tofflor hemma och på promenader, det syns inte ens på dem att de är använda. Men den lösa sulan som ligger i kan man kasta direkt.

Aquasocks för 150kr är poppis har jag sett.

Att betala hundratals kronor för att INTE ha skor på sig tycker jag verkar konstigt.

• Like 2

Jag har ett par VFF KSO, rosa och grå - supersnygga ( :D ). Har fått lite skoskav på ena fotknölen men jag får skoskav av det mesta så inget konstigt där. Tycker de är sköna, men jag har nog inte riktigt lyckats vänja mig vid det annorlunda löpsteget de ger mig än. Tycker de skyddar tillräckligt och har hittills fungerat utmärkt både i skogen och på asfalt utan att jag har fått ont i fötterna. Men jag är då maratonlöpare så jag tror att mina fötter är ganska härdade redan. 

Betalade £59 i random sportbutik i London. 

Köpte precis ett par nya barfotaskor på Lidl, 39,90kr. Det är som ventilerade strumpor helt i gummi. Sitter helt perfekt, glider inget och gör allt jobb som ett par barfotaskor ska (alltså skydda från skärsår under fötterna).

(De förra jag tipsade om hade gummisula och syntet på ovansidan.)

• Like 2

Jag hittar ingen bild, men jag har sett att de finns i de flesta Lidl-affärer. Det finns svarta och mörkblå att välja på.

De jag redan hade fanns i de flesta Lidl-affärer förra året.

Årets modell är riktigt sköna (man glömmer bort att de sitter på foten) men nackdelarna kan vara att modellen är lite smal och att man måste ha strumpor i dem för att de ska vara sköna när man blir svettig.

Jag har helt konverterat till barfotaskor och då VFF. Går aldrig mer i "madrasser" sedan 1,5år tillbaka. Mina favoriter är de som är klädda i ull, classic tror jag de heter, kallar de för mina pumps. Har dem till vardags till jobbet och till kunder. Sedan springer jag i främst KSO på asfalt och stig. Spyridon funkar bäst för riktig terränglöpning, obanat typ tjurruset. På vintern kör jag i de isolerade som VFF har.

Kan säga att jag gått från smärtsam löpning till nöds i superdämpade tryck-o-pys madrasser, till att bara vilja springa längre och längre och dessutom snabbare och snabbare, min ålder till trots, i minimalistiska fothandskar.

Numera springer jag gärna långlopp. Har hunnit avverka två maror, en ultralöpning (50km) i terräng, en halvmara, 18km terränglopp, m.m. Har aldrig upplevt en så snabb återhämtning numera efter långlopp. Kan säga att jag sprang *aldrig* före lidingöloppet 2007, kanske då mellan soffan och toan då nöden blev för stor... Ser numera alltid fram emot nästa lopp, det är så kul att springa!!

Övergången till barfotalöpning tog kanske 3månader för min del, och det tog ett tag innan jag tordes genomföra ett längre lopp utan "vettiga" skor på sig. Har fått stå ut med en hel del från folk som tyckt både det ena och det andra, speciellt att jag absolut kommer att gå sönder pga dessa idiotiska trendskor... Har aldrig känt mig så totalt smärtfri.

På Sthlm maran för en vecka sedan fick jag en klapp i rygen från en utländsk medlöpare som sa "nice shoes", det värmde lite extra i rusket.

Boken "Born to Run" är väl det som omvänt mig, det var lite av en revolution, precis som att läsa "Kostrevolutionen". Fast jag har aldrig haft återfall till madrasserna igen utan de har jag slängt bort. Min fru har också nu konverterat och gillar numera att springa på asfalt.

Underbart kan jag bara säga :)

• Like 4

Jag har ett par VFF speed (fast dammodellen), som är bland det bästa jag äger.

http://www.google.com/imgres?imgurl=http://barefootrunningshoes.org/wp-content/uploads/2009/12/FiveFingers-Speed-Men.jpg&imgrefurl=http://barefootrunningshoes.org/2009/12/12/nike-free-and-vibram-unite-fivefingers-speed/&h=526&w=700&sz=33&tbnid=hq2r-xZ2q1iReM:&tbnh=90&tbnw=120&zoom=1&usg=__4OgIhCAPSX4WlOW4Own9RpGZ1SE=&docid=k19TQgz3HMjRIM&sa=X&ei=NS-2UbelG6m04ATUloDABg&ved=0CHMQ9QEwBA&dur=2578

Det kan vara lite irriterande när det fastnar gräs eller grus mellan tårna, men de är så fantastiskt sköna. Jag har väldigt smala fötter, så jag trodde att det skulle vara svårt att hitta några som passade. De släpper igenom allt vatten upptill, så är det blött blir man blöt. Jag springer varken mycket eller långt, men jag är överlycklig för att jag alls kan springa utan att få vansinnigt ont i ländryggen.

Sen för kallare/ blötare omständigheter har jag ett par merell barefoot. Funkar fint med ullstrumpa. Det är inte samma, men också lätt känsla, man undviker ju gärna skor med vanlig vikt nuförtiden.

Får jag fråga varför ni köper förstärkta strumpor för många hundratals kronor?

Jag har förvisso alltid sprungit i barfotaskor av olika slag (t.ex. försvarets gymnastikskor från Lion och Bagera som man kunde köpa för 10kr på överskott) utan att ens veta att jag gjorde det, jag hade bara inga problem med det och kände därför inget behov av att köpa svindyra skor. Men känns det inte konstigt för Er som kommer på att industrin har lurat Er att lägga massor av pengar på olika påhittade behov i skorna att nu när det är en trend med minimalistiska skor lägga lika mycket pengar på skor som inte har någon av de funktioner som Ni tidigare lurades att betala för?

• Like 1

Fördelen med VFF eller motsvarande är att dels får tårna spela fritt och ligger inte och gnider mot varandra. Sedan så formar sig tårna eller framfoten efter eventuellt underlag, ungefär som barfotatår gör om stortån rör vid en sten men inte de övriga förutom att man i VFF eller motsvarande inte gör illa fötterna då det finns en tunn sula.

Så nära barfotalöpning man kan komma utan att vara barfota.

Då är jag villig att betala lite för något som sitter som hand i handske istället för att betala lite för något där tårna klumpas ihop tillsammans.

Men det är vad jag tycker...

Får jag fråga varför ni köper förstärkta strumpor för många hundratals kronor?

Jag har förvisso alltid sprungit i barfotaskor av olika slag (t.ex. försvarets gymnastikskor från Lion och Bagera som man kunde köpa för 10kr på överskott) utan att ens veta att jag gjorde det, jag hade bara inga problem med det och kände därför inget behov av att köpa svindyra skor. Men känns det inte konstigt för Er som kommer på att industrin har lurat Er att lägga massor av pengar på olika påhittade behov i skorna att nu när det är en trend med minimalistiska skor lägga lika mycket pengar på skor som inte har någon av de funktioner som Ni tidigare lurades att betala för?

• Like 3

Ja det finns ju billiga med tå-holkar också. Jag tycker dock att det är besvärligt med en massa sula mellan tårna. Vad gäller att tårna kan röra sig så är det samma sak i mina skor från Lidl, det är ju bara en tunn mjuk sula och hela skon är mjuk, och det var samma sak med försvarets bagera.

Tårna klumpas helt enkelt inte ihop och det enda skon gör är att bära med ett underlag som inte är vasst.

Även om man hoppar över tå-holkarna (som finns även i billiga varianter som sagt) så finns det ju dyra utan sådana också. Jag är ganska fascinerad av att man betalar mycket pengar för något som saknar funktioner.

Jeg har brukt 2 år på gradvis å gå over til barfotløping og minimalistiske sko. Tror ikke de fleste bruker så lang tid men husk at etter mange år i tradisjonelle sko med hæler og støtte så er de fleste musklene veldig svake. Jeg greier ikke å løpe med "vanlige" joggesko lenger. Får vondt av de. Like viktig er det å endre løpeformen fra hæl-landing til forfot-landing! Og ihvertfall for meg er det å ha god plass til tærne like viktig som at det ikke er noen hæl eller støtte i skoen. Desverre finnes det mange "minimalistiske" sko som fremdeles er trange ved tærne. Etter gradvis tilvenning kan jeg nå løpe 7 mil pr. uke barfot og med minimalistiske sko. Mine smerter i knær og rygg er borte. Det er ikke alle som bor ved en golfbane men jeg har løpt barfot i ganske røffe skogsløyper uten problemer.

Mine favorittsko (når jeg ikke er barbfot!) er:

Lems http://www.lemsshoes.com/Mens-Primal-2-Black_p_82.html , verdens mest behagelige sko som jeg har trent mye i løpt 10km konkurranser. Å gå med slike sko styrker og forbereder beina til å løpe riktig. Blir litt for slappe for raskere løping. God plass til tærne!

Merrell Vapor Glove http://www.merrell.com/SE/sv-SE/Product.mvc.aspx/31731M/77353/Mens/Barefoot-Run-Vapor-Glove-Sulphur-Springs?dimensions=0 , har et par FiveFingers men disse liker jeg bedre. Det er det nærmeste man kommer barfot-følelse. Disse er superlette og slitesterke og har bedre plass til tærne enn andre Merrell Barefoot sko.

Hur får ni ner fötterna i mindre storlek än vanligt i dessa ändå trånga skapelser...? Jag fick med näppe på mig mina VFF KSO i vanlig storlek. Nu när jag använt dem en tid får jag fortfarande kämpa för att få på dem. :)

Nybörjarn,

Visst har du en poäng, det är ju helt gratis att gå/ springa barfota, jag tänkte likadant och det tog lång tid innan jag köpte ett par.

Men för att få tjocka fotsulor som funkar som skydd så ska man nog traska ett tag.

Jag har inte provat en billigare variant, det är ju möjligt att de är lika lätta och sköna förstås. Det är okej för mig att köpa detta som en onödighet/ lyx i vardagen. Jag förstår precis hur du tänker, men folk köper/ gör så mycket onödigt, man kan ju inte reta sig på allt?

Det bästa är att du slipper handla!

Jag retar mig inte, jag är bara förvånad.

Jag förstår inte heller vad det är som är lyx i vardagen med att betala 800kr för något som man kan få precis lika bra och snyggt för 50kr. Om det känns lyxigt att kasta bort pengar så kan man ju kasta 750kr på en uteliggare istället för på ett storföretag.

Ja, varför köpa en BMW för 400 000kr när man kan köpa en Tata Nano för 10 000kr som funkar lika bra. 

Därför att Tata Nano inte funkar lika bra.

Frågan är: Varför köpa en Tata Nano som någon klistrat på en BMW-dekal på för 400 000 när du kan köpa en Tata Nano för 10 000.

Här listar jag de skor som nämnts i andra tråden om barfotaläpning.

Hur de ser ut, och vad folk rapporterat för egenskaper om de.

Noter att helt barfota är nog det bästa för att både få in teknik, och för att bli ett med naturen/underlaget.

...

Jag är nyfiken på att köpa in ett par VFF KSO, och ser att du valt ett par som är två storlekar mindre än "vanliga" skor. Ska man köpa i en mindre storlek, eller?

Jag är nyfiken på att köpa in ett par VFF KSO, och ser att du valt ett par som är två storlekar mindre än "vanliga" skor. Ska man köpa i en mindre storlek, eller?

Börja testa med en storlek mindre (för det känner jag flera som gjort), att ta två mindre som mig verkar ovanligare. Viktigt att du väljer att köpa från någon återförsäljare där man kan byta gratis

• 2 weeks later...

Någon som vet om det finns någon butik i Linköping som har Merrell barfotaskor att prova? Finns inte på XXL, Inter Sport, TeamSportia, Stadium eller Naturkompaniet. Har googlat rätt mycket och det brukar vara rätt blandat om folk tar en storlek större eller mindre, det förvirrar mig dessutom då jag enligt Merrells storlekstabell ska ha storlek 43 då jag har (44, 44.5 el. 45) på vanliga skor. Tror också jag har lite bredare fötter än normen, borde jag bara beställa 44, 44.5 och 45 och skicka tillbaka de par som passar sämst?

Undrar om det är någon som har erfarenhet av feelmax? Och framförallt kruuva2? Är riktigt sugen på dessa kängor. Och ytterligare en fråga är om någon handlat från "tunna sulor" och om det funkat bra?

Just nu använder jag framförallt skor från vivo barefoot, gillar den skarp! Har även ett par sketchers och vff men de sistnämnda har jag inte kommit igång med.

• 2 weeks later...

opps fel tråd... skull varit i spring barfotatråden...

Tyvärr har min sjukgymnast tvingat på mig inlägg nu...  Min hälsena är fortfarande inte bra tror det är 18 veckor nu jag inte kunnat springa.  Just nu är jag nöjd om det funkar med inläggen så att jag får springa iallafall även om det blir med skor. Dock är jag och sjukgymnasten överens om att så fort hälsenan blivet bra så får jag börja barfota igen men att jag ska "bygga" upp foten mer hjälp av diverse övningar innan och när jag börjar så ska övergången ta lång tid...

Vet ännu inte om inläggen hjälper dock fick dem precis så blir en premiär runda ikväll... ( håller alla tummar jag har)

/Jesper

• Like 1

Jag snubblade över dessa "skor" igår. Nästan lite medeltidskänsla :)

http://magento.gost-barefoots.com/paleobarefoots.html

Intressant, speciellt om det är lite halkigt där man rör sig. Och dom är luftiga vilket är trevligt. Tycker att dom verkar lite smala för att tårna ska kunna få plats ordentligt. Priset tar ner intresset en del.

Tilägg: Men den första känslan var skepsis...

• 4 weeks later...

Jag köpte vivobarefoot Aqua Lite. Jag fick hem dem idag så jag har inte testat dem ordentligt ännu.

Mina kriterier var:

De ska vara riktiga barfotaskor, alltså tunn sula, zero drop, bred tåbox.

De ska se ut som riktiga skor som man kan ha till vardags, så tåskor och färgglada skor går bort.

Jag har kollat på alla barfotaskor som finns känns det som och velat mellan feelmax, merrell och vivobarefoot men tillslut fick det bli de här. Det är lite jobbigt att det inte verkar finnas någon butik som säljer dessa skor så man kan testa innan man köper...

De här ska vara vattentåliga också vilket är ett plus.

edit: Köpte för små. Min fot är 27,5cm, stl 43 skulle vara 27,5cm. Men jag behöver nog stl 44 istället. Har skickat tillbaka dem.

Edited by zcorpan

• 2 weeks later...

Jag har ett par Vibram FF Bikila, som går bra att springa i om underlaget är slätt, asfalt eller mjuk stig. Men är det stenigt blir jag hämmad av rädslan att det ska göra ont. Använder dem mest inomhus för dans.

Men nu har jag beställt ett par VFF Lontra, som är vintermodellen, varmfodrad, som ska klara "mycket mycket kallt" väder. Lite tjockare sula. 1690 hos Northsport, de kommer med posten imorgon!

Dessa Fivefingers fastnade jag för eftersom jag har en stortå på ena foten som växer snett och jag tänkte att de skulle hjälpa till att räta ut den. Ortopeden påstår att det kan de inte, men jag tycker ändå det känns skönt och det verkar vettigt att påverka tårna i rätt riktning i stället för fel.

Jag har också ett par Vibram NB Minimus, tunna som fjärilsvingar och delvis genomskinliga. Det är inte Five Fingers utan vanliga, de är supersköna och bra för min tå eftersom innerlinjen på skon är helt rak. De är äggulegula och dem får jag många komplimanger för, måste vakta dem för att mina döttrar (som inte springer) inte ska sno dem.

Ja som ni förstår gillar jag Vibram, det är superbra skor. Jo de kostar mycket, men det har jag lärt mig i livet att skor och behåar ska man köpa dyrt och hög kvalitet, det lönar sig i längden.

(Gäller väl också mat förresten, kom jag just att tänka på.)

• Like 3

Dessa Fivefingers fastnade jag för eftersom jag har en stortå på ena foten som växer snett och jag tänkte att de skulle hjälpa till att räta ut den. Ortopeden påstår att det kan de inte, men jag tycker ändå det känns skönt och det verkar vettigt att påverka tårna i rätt riktning i stället för fel.

http://www.americaspodiatrist.com/2009/08/can-correct-toes-correct-your-feet/

Jag har ingen erfarenhet av dessa men de kanske kan hjälpa att räta ut tårna om man känner för att använda dem under 1-2 år eller hur lång tid det nu tar (om det funkar).

Nu har jag fått hem mina VFF Lontra och tyvärr är jag besviken på dem. De ska ju vara varma och tjocka men tyvärr känns de därigenom alldeles för stumma - det går inte att vicka på tårna. Jag hade dem på en timme och då domnade mlna tår. Tråkigt, men jag kommer att lämna tillbaks dem.

Jag måste hitta nåt annat att vinterspringa i. Tips?

• Like 1

Nu har jag fått hem mina VFF Lontra och tyvärr är jag besviken på dem. De ska ju vara varma och tjocka men tyvärr känns de därigenom alldeles för stumma - det går inte att vicka på tårna. Jag hade dem på en timme och då domnade mlna tår. Tråkigt, men jag kommer att lämna tillbaks dem.

kolla på www.northsport.se där har de barfotaskor för höst och vinter, finns flera modeller.

Jag blev oxå besviken på Lontra, köpte  VFF Speed XC, dessa är bättre, men även de lite stela, nu i efterhand så tror jag att det skulle vara bättre utan separata tår för det blir för tjockt. Enklare med hel tåbox då finns det ju fler sockar etc. att välja på oxå.

Men Speed XC är verkligen vattentäta, lekte med min son och gick runt i en djup vattenpöl i flera minuter, så helt klart godkända. Ska ha dem som stövlar i vilket fall  :)

På Northsport rekommenderade dom att jag i stället för Lontra testar Zemgear Hero. Inte FF utan två fack för tårna, stortån har eget rum  Men dina Speed XC, Hildegard, kan du ha dem på vintern i snö också?

här är Zemgear: www.northsport.se/product.html/zemgear-hero?category_id=138

Hmm, jag är nöjd med mina förutom att det är ett jobb att komma i dem. De måste ju vara lite tjockare om de skall vara varma. Jag sprang en hel del förra vintern och de är kalas, isolerande och bra. De kan upplevas som tjocka i sulorna men jag tycker inte de är direkt mycket tjockare än mina spyridons. Skulle själv iofs uppskatta en mer flexibel sula. Den är stelare i tårna och det är ju sannolikt sulans fel då den gör tårörelsen jobbigare. Har själv iafa inte upplevt dålig cirkulation i fötterna med dem på.

Det låter som att du beställt dem på nätet? Har du alltså inte provat dem innan? Det kanske ska va en storlek större?

Jag har olika storlekar på mina VFF då de passar lite olika. Skall jag komplettera med en till sko som jag redan har så går det att köpa på nätet men en ny modell kräver provning först.

Det låter som att du beställt dem på nätet? Har du alltså inte provat dem innan? Det kanske ska va en storlek större?

Jag har olika storlekar på mina VFF då de passar lite olika. Skall jag komplettera med en till sko som jag redan har så går det att köpa på nätet men en ny modell kräver provning först.

Ja jag beställde på nätet och provade hemma. Riskabelt förstås med såna här skor, men Northsport är mycket hjälpsamma och skickar gärna flera storlekar. 

Mina Lontra var t o m ett nummer större än min vanliga storlek och på längden var de mkt rymliga. Men tårna tvingades in i en vinkel som inte funkade för mig och dessutom var de för smala tvärsöver. Jag var tvungen att dra åt remmen jättehårt för att kardborrbandet skulle fästa ordentligt. 

Den modellen är nog gjord för smalare fötter än mina (fast jag har inte onormalt breda).

Men nu är jag nöjd med mina Zem Hero som jag fick i stället! De är också betydligt lättare att krångla sig i. 

• Like 1