zcorpan Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 http://www.barefootathlete.co.uk/ ska tydligen läggas ner och därför säljs sortimentet med 40-55% rabatt. (Fick ett mail om det eftersom jag har handlat där.) Värt att veta är att om man vill returnera pga fel storlek så får man stå för den kostnaden själv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 På Northsport rekommenderade dom att jag i stället för Lontra testar Zemgear Hero. Inte FF utan två fack för tårna, stortån har eget rum Men dina Speed XC, Hildegard, kan du ha dem på vintern i snö också? här är Zemgear: www.northsport.se/product.html/zemgear-hero?category_id=138 Jag får se, jag bor i Norrland så det blir lätt -20 här. Men mina fötter är väldigt varma av sig, och om man rör sig så blir det inte så kallt. Mina vanliga vinterskor (som jag aldrig kommer att ha igen) är fodrade och det blir nästan för varmt när jag promenerar i - 30!. Jag såg träningsinstruktioner för att klara av att vara ute i bara sandaler utan sockar, det beror väl på hur hardcore man är Men det lär ju bli kallare med separata tår oxå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moorflax Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Jag springer bara i VFF. På somrarna är det KSO, SeeYa! och Speed som gäller. På vintrarna, och helgens Tjurrus, så är det Spyridon för hela slanten. Jag har varken halkat eller frusit om fötterna trots att jag är ute i alla väder. Speed XC verkar väldigt intressant måste jag säga. De borde vara det bästa av två världar. (säger jag utan att ha provat) Lontra har jag inte provat. Men jag måste säga att de ser lite klumpiga ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Köpte Fivefingers Lontra förra veckan. Vinterskor, vattentäta, fungerade bra. Skavde mot hälsenan bara.http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=FIVEFINGERS_M_LONTRA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Har någon tips på vinterskor/kängor utan tår som är vattentäta och är diskreta och har bred tåbox och tunn sula? Det närmaste jag kan hitta är http://www.vivobarefoot.com/eu/mens/off-road/synth-hiker.html men jag är inte övertygad om tåboxen, den ser aningen för spetsig ut om man tittar underifrån. http://www.toesalad.com/reviews/a-review-of-the-vivobarefoot-synth-hiker/ nämner det också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Gör det inte ont om man trampar på en sten el dy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 Vilka är de tunnaste luftigaste barfotaskona (eller hållbara strumpor) ni vet om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 http://xeroshoes.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 20, 2014 Author Share Posted June 20, 2014 Ah tack, men får man inte väldigt ont brevid stortån av sådant där? Har jag fått förr de få gånger jag testat sådana badskor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Vad är det för typ av badskor du jämför med Xero shoes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 21, 2014 Author Share Posted June 21, 2014 När man enbart använder ett "snöre" för att hålla fast skon - mellan stortå och nästa tå. Speciellt om man springer med dessa måste väl det bli stor nötning och blåsor där? Visst kan jag ha fel och man kan säkert träna upp det som jag gjort med mina fotsulor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Med flip-flops på fötterna tvingas man till ett naturvidrigt sätt att gå, på grund av att det inte finns något som håller dom på plats. Det finns ingen rem eller snöre vid hälen. Att det kan leda till problem säger sig självt. Flip-flops är inga barfotaskor och inget man kan rekommendera någon att gå i längre sträckor. Till och från duschen är dom säkert alldeles utmärkta.Med Xero shoes (huaraches) har man en snörning som gör att sulan hålls på plats så att man kan gå på ett barfotalikt sätt. När man går barfotalikt så blir det normalt ingen eller väldigt liten belastning på snöret mellan tårna. Visst känner man snöret, visst är det säkert en vanesak och visst kanske huden blir lite härdad efter ett tag, men grunden är att om man går på ett bra sätt så belastas inte snöret mellan tårna.Det finns massor av människor som både går och springer med Xero shoes utan problem. Det finns mycket intressant att läsa på deras hemsida.Med det sagt, visst kan man störa sig på snörningen. Jag hade problem med att det skavde i början, men det verkar mest ha varit att jag gick på fel sätt. Jag hade inte lärt mig att gå på ett bra sätt. Jag tyckte även att dom var lite fladdriga, att foten halkade runt och att det kändes allmänt ostadigt. Det mesta av det var nog också för att jag gick fel. Jag gillade heller aldrig knuten under sulan mellan tårna.Det finns på Xero shoes hemsida förslag på andra snörningar man kan prova om man inte är nöjd med standardsnörningen.Tycker man inte heller att dom fungerar bra kan man hitta på en egen snörning, vilket jag gjorde efter lite mekande, provande och testande. Ser ut så här, klicka på bilden för att göra den större: Dom sitter bättre, stadigare liksom, så stadigt dom nu kan sitta med bara snören, och framänden fladdrar något mindre då det är fler fästpunkter.Marginellt krångligare att ta på och av, man får styra tårna något, men fortfarande är det typ slip on/slip off, bara att dra till i snörändarna när dom är på plats.Om det eventuellt är någon som är intresserad så beskriver jag här nedan hur jag gjort. För en uppdaterad beskrivning besök https://myhuaraches.wordpress.comTvå hål mellan tårna (för att slippa knuten), ett längst in mot pektån till, det andra snett framåt mot stortån. Mitten på snöret mellan tårna. Hålen så nära varandra man törs utan att riskera att sulan spricker sönder. Så här står det på Xero Shoes hemsida:"If the edges of the holes are 3/16″ apart, that’s usually enough. On the 6mm, you can go down to about 1/8″. But, obviously, further is safer."3/16″ får jag till ca. 5 mm och 1/8″ till ca. 3 mm.Jag vet inte hur det fungerar med två hål om man har lite mindre tår än mig. Tycker man det blir för trångt kan man alltid göra en knut mitt på snöret och lägga knuten där under det enda hålet. Ev. elda på knuten lite och platta till den med en tång.Om man har foten där den ska vara och spärrar ut lilltån blir det liksom en "vik", där längst in någonstans åt trampdynan till blir det lagom med det hålet. Jag upplever det som obehagligt om snöret hamnar en bit upp på lilltån.Låt inte snöret vid tårna avskräcka till att prova. Snöret vid tårna kan sitta ganska löst, det ska inte vara några problem att få i och ur tårna. Och vid normal gång och löpning så är det ingen belastning alls på snöret där.Hålen där snöret kommer upp från undersidan har jag lagt strax bakom trampdynorna, inte för långt in så man trampar på snöret. Så kort sträcka som möjligt under sulan, men inte för kort. Efter det så korsar snöret foten, ner genom hålen, runt snöret och runt hälen. Avsluta med ett "dubbelt halvslag" runt bägge snörena som korsar foten + ett till halvslag för att säkra den ytterligare. Snöret är bra på många sätt, men det är lite dåligt att göra knutar med. Knutarna vill gärna lösas upp. Jag håller på och provar med att avsluta med en "constrictor" istället. Den blir lite svårare att justera, men sitter betydligt bättre.Platsen där snöret korsar foten åt varsitt håll, lägger jag en bit bakom "knölen" uppe på foten, men så pass långt fram så att det inte stramar när jag går. Min fot har ett naturligt ställe där snöret ligger bra.Snöret korsas av nödvändighet vid hälen och jag lägger "korset" på utsidan till för att det är något längre till hålet i sulan där.När man justerat snörningen på ett bra sätt, inte för hårt, inte för löst, så sitter "skon" bra på plats utan att strama eller skava någonstans. Som sagt, så bra den nu kan sitta med bara snören. Man får aldrig glömma att det är ett minimalistiskt skodon.Jag har gått med dom inomhus hela vintern, och nu när det har blivit varmare har jag gått med dom ute några gånger. Det är inte perfekt, men det fungerar tillräckligt bra för att jag, kinkig som jag är, ska använda dom. Dom är luftiga och lätta (4 mm väger 100gr/sko i storlek 43, VFF:s KSO väger 187gr/sko i samma storlek), och jag tänker att det är svårt att få det mer minimalistiskt. Dom är lätta att rengöra med lite tvål och vatten.5 extra hål och lite mer snöre som passerar på undersidan får jag försöka leva med. Ska jag använda dom utomhus förstärker jag snöret på undersidan med Liquisole. Finns där limmer säljs.Jag tar gärna emot tips på förbättringar.Gör du en beställning så beställ några extra snören. För mig har det gått åt några i mitt experimenterande. Det gäller att hitta en snörning som känns bra för en själv. Dom flesta verkar tycka det fungerar bra med den vanliga snörningen. Dessutom så är det snöret som slits först, så det är bra att ha snören i reserv. Det är alltså "do it yourself-kittet" jag har. Både 4 och 6 mmm, men får jag bara välja en så föredrar jag 4 mm.Dom har ett par nya modeller om man vill ha dom färdigsnörda och klara att använda. Lite dyrare och med typ standardsnörning.(Jag sökte såklart inspiration till min snörning bland dom olika snörningar som man kan hitta på nätet, men vad jag vet finns det ingen som ser ut som den här. Jag har sökt och letat för att se så jag inte snott den rakt av någonstans. Så länge jag inte hör/ser något annat kallar jag det för min snörning) Uppdatering 140914:Jag har ett tag tyckt att dom förstansade hålen i mina Xero Shoes är lite för stora så att snöret glider lite för lätt, vilket leder till att dom behöver justeras med jämna mellanrum. Kanske glider det mest när jag tvättar dom, vilket jag gör ganska ofta. Jag har skrivit till Xero Shoes och påtalat det men dom håller inte med mig.Jag hittade en lösning på det och fick på köpet att dom blev att sitta något stadigare på foten. Snöret hamnar närmare foten vilket gör att häldelen stabiliseras lite.Två nya hål, 3 mm, ett framför och ett bakom det förstansade hålet. Snöret drar jag så att det korsas på ovansidan. För att få upp snöret en bit från hälen virar jag det ett varv. Se bild:Hålen i framänden som jag gjort tidigare och är 4 mm fungerar okej tack vare att snöret är och vänder på undersidan och kommer upp i ett annat hål. Men det sitter ännu bättre med 3 mm.Ibland sitter snörningen bra direkt, men ibland är det inte helt lätt att få till snörningen så att det sitter bra. Bla. händer det ibland att hälen kommer lite på sniskan och ibland att foten halkar lite bakåt. Stumpen från att snöret kommer upp från framfoten upp till knuten tänker jag ska vara ganska löst. Det ska inte börja spänna förrän foten är som längst bak i steget.Sen tänker jag att det ska vara balans i snörningen vid fotleden när foten är där den ska vara. Inte spänna åt något håll, lika hårt/löst överallt. Och sen får man prova sig fram. När man väl fått till snörningen så är det trevligt om snöret inte glider i hålen så att man slipper göra om det. Risken för det är mindre med mindre hål.Constrictorknopen fungerar mycket bättre än det dubbla halvslaget, även om den också har en tendens att vilja lösas upp när jag tvättar dom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Jag gjorde ett försök härom dagen med att snöra om en Xero shoe till standardsnörning. Jag gav upp efter tio minuter. Den snörningen fungerar inte för mig. Att det skaver har jag nog inga problem med, men den sitter så dåligt på plats. Lite synd, det skulle ibland vara praktiskt med standardsnörningen, den är något enklare att ta av och på. Bra om man är ute och går barfota och ska in en snabbis i någon butik typ. Jag var annars lite sugen på Sensori Venture som dom till och med söndag (13/7) säljer med 40% rabatt (Camofärgerna). http://xeroshoes.com/shop/amuri/sensori-venture-mens-barefoot-sandals/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Jag har aldrig intresserat mig för barfotaskor egentligen, på grund av att jag själv numera inte är någon löpare Men, så började jag fundera på det här med hur man går, och något som jag observerat är att framförallt många unga tjejer idag "ramlar" inåt i hålfoten vid gång. Kan en barfotasko hjälpa till att "bygga" upp foten igen, tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Jag tycker det vore värt att testa! Vi är uppenbarligen skapta för att inte ha skor, fast efter många år med skor kan det vara svårt och leda till skador om man ska vänja av sig. Så om du börjar med stilla promenader i barfotaskor så är det väl ingen dum idé! Innan skorna uppfanns hade vi säkert tjocka, läderlika undersidor på fötterna... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Syster och Kjell, Ja det ligger nog mycket i det ni säger. Personligen tycker jag man får vara glad om det "bara" ramlar "inåt i hålfoten". Det tycks inte finnas någon könsbarriär heller även om tjejer möjligtvis ligger lite värre till vilket - kanske - har att göra med ännu mindre rörlighet än vad killar har. Dålig hållning, framtåroterade axlar, gamnacke, krum rygg etc etc tycks vara en pågående trend som eskalerat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Syster och Kjell, Ja det ligger nog mycket i det ni säger. Personligen tycker jag man får vara glad om det "bara" ramlar "inåt i hålfoten". Det tycks inte finnas någon könsbarriär heller även om tjejer möjligtvis ligger lite värre till vilket - kanske - har att göra med ännu mindre rörlighet än vad killar har. Dålig hållning, framtåroterade axlar, gamnacke, krum rygg etc etc tycks vara en pågående trend som eskalerat. Jag tror även att en ytterligare nackdel för tjejer är att de i större utsträckning går i helt fel skor för foten, många gånger med en sula som verkligen "vinklar" foten fel inåt, man blir "plattfot". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Syster och Kjell, Ja det ligger nog mycket i det ni säger. Personligen tycker jag man får vara glad om det "bara" ramlar "inåt i hålfoten". Det tycks inte finnas någon könsbarriär heller även om tjejer möjligtvis ligger lite värre till vilket - kanske - har att göra med ännu mindre rörlighet än vad killar har. Dålig hållning, framtåroterade axlar, gamnacke, krum rygg etc etc tycks vara en pågående trend som eskalerat. Jag började med yoga för tre år sedan i ett desperat försök att göra nåt åt min urusla hållning. Det har varit fantastiskt. Har t o m fått coremuskler så jag sitter inte längre som en säck. Bra för mina leder har det varit också. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Jag känner att jag börjar bli mer och mer skeptisk till begreppet barfotaskor. Problemet är att med någon form av skydd på fötterna så hindras dom naturliga signalerna från foten/underlaget, vilket gör att man fortfarande kan gå på ett onaturligt sätt. Och då är risken att man får mer eller andra problem.Barfotaskor är inte en lösning, att gå barfota kan vara det. När man hela sitt liv har gått i skor som hindrar ett naturligt steg och försvagar foten, måste man gå helt barfota för att lära sig att gå på nytt. Men det gäller att ta det lugnt så att rörelseapparaten hinner ställa om sig. Det är nya muskler som ska användas och gamla muskler, senor, muskelfästen och leder som ska användas på ett nytt sätt. Vi är byggda för att gå barfota.När man lärt sig gå på riktigt kan man dra på sig skydd på fötterna, men det gäller då att det är skydd som inte hindrar det naturliga steget. Skydd som tillåter foten att arbeta så naturligt som möjligt. Skydd som gör att man kan gå barfotalikt. Många sk. barfotaskor har, enligt mig, mycket lite med barfota att göra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Ganymedes, Intressant reflektion där som jag är benägen att instämma i! Många evolutionsbiologer har återkommit just till att balanssinnet är kopplat till barfotagåendet och då inte enbart det strikt muskulära/koordinativa utan, min tolkning, att barfotagåendet per se bidrar till vad man kanske kan beskriva som en förhöjd "muskelkontakt" kanske liknande, min tolkning, den som de som strävar efter muskelbyggnad tenderar sträva emot i sin träning. Bortom detta så har jag alltid varit skeptisk mot barfotaskor för den allmänne motionären. Man riskerar ersätta en viss typ av problem med ett annat (ofta allvarligare). I rätt händer...fötter...och med någon som guidar/utbildar så kan det dock ha sina poänger. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Jo, det är lätt att tänka sig att den direkta kontakten med underlaget är grundläggande för vår balans och vår hållning.Vår fot med sina tår ser ut som den gör för att det har visat sig under flera miljoner år att det är en funktionell design för vårt sätt att röra oss. Barfota på två ben. Att då stänga in den i paket som begränsar dess funktion måste vara lite galet. Om foten med tårna inte ges möjlighet att göra sitt jobb så måste det kompenseras för någon annanstans i rörelseapparaten.Jag tänker att dessa avancerade löparskor borde vara något som ev. bara eliten har behov av. För vanliga motionärer så tänker jag att det är bättre om barfota/barfotalikt är normen. Men då gäller det som sagt att man verkligen har lärt sig gå/springa barfota. Genom att vara barfota. Dåliga sk. barfotaskor kan vara ett problem. Jag tänker att jag hellre har en riktigt bra löpar-/walkingsko än en dålig sk. barfotasko. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Jag sprang mycket barfota tidigare men var skadad i nästan 14 månader... under den tiden krympte mina fötter ca 1.5 storlekar i skor. jag tror att det var mina muskler som försvann igen pga brist på träning. nu är jag så smått på gång igen men kör nu med ett mellan ting... dvs en sko med väldigt liten drop och ganska tunn sula. Får ännu inte springa helt barfota för min sjukgymnast även om han säger att det närmar sig. http://sekube.se/sport/malmo6h.html Något för er att ställa upp i kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 För övrigt kanske man också bör fundera på barfotaskor ur det normala perspektivet för vår värld och dess ordning s.a.s. Vad jag snappat under de senaste 5 åren i synnerhet är att löpning har fått en revival. "Alla" tycks prata om löpning. Man (läs: gemene man) fixar och donar med appar som redovisar hur mycket man sprungit, läser Runner's World, pratar löpteknik, barfotaskor etc etc. Med ett sådant uppsving av intresse kring löpning så ökar givetvis den kommersiella potentialen. Är det någonting som detta tenderar leda till så är det därmed ett ökat fokus på produktifiering. . Tag som exempel styrkeinriktad träning. Under de begynnande åren i USA, i runda slängar fram till 50-talet, så nöjde man sig med att kränga skivstänger, hantlar, bänkar etc. Det stora problemet med den typen av produkter är att de sällan/aldrig genererar återköp. Jag menar, köper man en skivstång med ett gäng vikter så får man verkligen slita hårt om man ska lyckas bryta ned denna produkt så den inte går att använda längre. Ta da. In på banan kommer kosttillskotten! För där fick man produkter som ju, precis som mat, har en begränsad livstid och dessutom lämpar sig att säljas precis som mat. Dyr mat! Det finns underbara anekdoter i Randy Roachs mästerverk till böcker där ex. Bob Hoffman, en av den tidens giganter inom branschen, stod i sin källare och med en åra rörde ihop "proteinpulver" i ett kar... Proteen, som han kallade det, skall förutom att smaka vedervärdigt även ha lett till rejäla belastningar för matsmältningssystemet med tillhörande bekanta symptom. Hur som haver, det är kanske även ur detta perspektiv som man bör betrakta barfotaskor, dvs som ytterligare ett tillskott på produktområdet på en marknad som vädrar morgonluft och således behöver mer produkter till köpvilliga konsumenter. OBS! Jag påstår på inget sätt att likhetstecken skall sättas mellan barfotaskor och Proteen utan vill bara belysa den konceptuella faktorn som man kanske trots allt bör ha i bakhuvudet som konsument/tränande. Allt som går att köpa är inte nödvändigtvis vare sig nödvändigt/användbart eller för alla. Det här går för övrigt igen på så många plan. Några exempel: Proteinpulver kan absolut vara ett enkelt sätt att komplettera sitt proteinintag/-behov MEN är man nybörjare och inte ens har ett vettigt träningsupplägg, inte kan utföra övningar korrekt etc etc så spelar det i regel ingen roll hur mycket protein man skyfflar in för det är inte det som hindrar ens framsteg i relation till styrketillväxt/muskeldito. Aminosyror kan absolut ha en funktion för den seriöst tränande som vill tima sin kost i relation till att minimera muskelnedbrytning och maximera anabolism MEN om man inte ens regelmässigt äter, sover och vilar "som man ska" så är det i fel ände att snegla hitåt. Etc, etc, etc. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Visst kan man tycka att flera tillverkare har hakat på barfotatrenden för att få sälja nya produkter. Man gör en vanlig sko med lite tunnare sula och liten eller ingen "drop" och säljer in det som att det har något med barfota att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 En annan faktor som kan ligga bakom en del underligheter i vår moderna värld när det gäller benstommar är att stora delar av befolkningen av allt att döma lider brist på vitaminet K2, som reglerar partitionering av kalcium. Sådant som närsynthet, trånga käkar, plattfothet kan bero på brist på K2 under fosterstadiet och tidigt liv. Detta med hur vi sätter ned fötterna kanske inte bara beror på vana vid skor (alltså ovana vid barfotagång/spring), utan också att fötterna är felaktigt byggda. Då kan det vara lite kört... och man behöver skor som är utprovade för att hjälpa till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Kjell, intressant där. Närsynthet har ju återkommande nämnts i relation till förhöjda blodsockervärden (jämte att våra moderna ögon främst nyttjas för betraktande av närliggande objekt) . Undras just hur närsynthet, K2 och blodsocker/diabetes korrelerar... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 När jag inte kunde motionera alls längre köpte jag MTB-skor som skulle göra att så många muskler som möjligt användes och som efterliknar det naturliga steget. Jag springer inte gärna i "gungskor" (jag springer inte gärna öht eftersom jag hatar att svettas... Jag har ju permanent vintertermostat) men jag kan gå hur långt som helst i MBT. Jag har träningaskor som jag använder till mina morgonpromenader, jag har sandaler som jag använder hela tiden så fort det är barfotaväder och jag har "snyggskor" som jag använder höst och vår även i jobbet. Mina fötter har blivit riktigt bortskämda och plågas ordentligt i högklackat eller andra snygga skor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Jag känner att jag börjar bli mer och mer skeptisk till begreppet barfotaskor. Problemet är att med någon form av skydd på fötterna så hindras dom naturliga signalerna från foten/underlaget, vilket gör att man fortfarande kan gå på ett onaturligt sätt. Och då är risken att man får mer eller andra problem. Barfotaskor är inte en lösning, att gå barfota kan vara det. När man hela sitt liv har gått i skor som hindrar ett naturligt steg och försvagar foten, måste man gå helt barfota för att lära sig att gå på nytt. Men det gäller att ta det lugnt så att rörelseapparaten hinner ställa om sig. Det är nya muskler som ska användas och gamla muskler, senor, muskelfästen och leder som ska användas på ett nytt sätt. Vi är byggda för att gå barfota. När man lärt sig gå på riktigt kan man dra på sig skydd på fötterna, men det gäller då att det är skydd som inte hindrar det naturliga steget. Skydd som tillåter foten att arbeta så naturligt som möjligt. Skydd som gör att man kan gå barfotalikt. Många sk. barfotaskor har, enligt mig, mycket lite med barfota att göra. Jag tror personligen att människor har använt fotsuleskydd a.k.a sandaler länge, beroende på den terräng de bebodde och använde. Slätter är fotvänligare än steniga skogar, t.ex. Dessutom spelar kylan in när man flyttat från de mer jämnvarma zonerna. Jag har alltid varit ett barfotabarn. Jag går och har alltid gått barfota vid varje socialt fungerande (och till mina tonåriga barns förskräckelse och skam ett par icke fungerande haha) tillfällen. Min arbetsgivare, som betalar mig hygglig lön för att utföra ett roligt jobb på kontor, skulle definitivt dra gränsen vid att jag dök upp med lortiga bara fötter. Platta ballerinor eller söta små Vibrams funkar dock. Jag bor dessutom såpass nära polcirkeln att barfota inte är en option ens hela sommaren. Men som sagt. Så fort jag kommer innanför dörren hemma åker både skor och sockar av. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Jag känner att jag börjar bli mer och mer skeptisk till begreppet barfotaskor. Problemet är att med någon form av skydd på fötterna så hindras dom naturliga signalerna från foten/underlaget, vilket gör att man fortfarande kan gå på ett onaturligt sätt. Och då är risken att man får mer eller andra problem. Barfotaskor är inte en lösning, att gå barfota kan vara det. När man hela sitt liv har gått i skor som hindrar ett naturligt steg och försvagar foten, måste man gå helt barfota för att lära sig att gå på nytt. Men det gäller att ta det lugnt så att rörelseapparaten hinner ställa om sig. Det är nya muskler som ska användas och gamla muskler, senor, muskelfästen och leder som ska användas på ett nytt sätt. Vi är byggda för att gå barfota. När man lärt sig gå på riktigt kan man dra på sig skydd på fötterna, men det gäller då att det är skydd som inte hindrar det naturliga steget. Skydd som tillåter foten att arbeta så naturligt som möjligt. Skydd som gör att man kan gå barfotalikt. Många sk. barfotaskor har, enligt mig, mycket lite med barfota att göra. En liten undran bara. Vi går ju i strumplästen inomhus i Sverige och det borde väl belasta fötterna på samma sätt som att gå barfota? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Problemet med att gå barfota inomhus är att, oavsett ytgolvmaterial, så är underlaget allra oftast cement (om man inte bor i ett hus som har rejäla plankgolv), som inte sviktar ett dugg till skillnad mot skog och mark, så det blir väldigt stumt för fötterna. Jag gick barfota inomhus tills jag fick ont i ena hälen. En medicinsk fotvårdare rådde mig då att använda tofflor inomhus, så jag köpte ett par Scholl, och det kändes genast mindre ömt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Tuva: Barfota har sin tid, "barfota"-skor har sin tid, tjockskor har sin tid. Man måste anpassa sig efter dom förutsättningar som gäller.Men, jag tänker att jag, och jag tänker att jag inte är ensam om det, är så präglad med att man ska ha skor på fötterna så att jag har/har haft svårt att föreställa mig hur ofta jag skulle kunna vara barfota.Kollade i en av Jan Lindblads böcker där det finns bilder från Amazonas djungel och där är ursprungsbefolkningen barfota och vad jag förstår så är det barfota som är normen även bland andra djungellevande folk som inte har hunnit influeras för mycket av det "moderna" sättet att leva.När jag tänker djungel tänker jag inte på att ta av mig skorna. Jag tänker taggar, kvistar, spindlar, ormar, skorpioner, myror, stockar, stenar, kottar, rötter, uppför, nedför, halkigt. Kan det vara behagligare än en svensk skog?Enkla fotsuleskydd lämpar sig, tänker jag, bäst när det är någorlunda plant. Ett par huaraches sitter inte allt för stadigt på foten, så sådana kan nog ibland vara sämre än att vara barfota. Det är lättare att tappa fotfästet, en verklig riskfaktor. På slätten fungerar dom utmärkt, men då går det ju ofta lika bra att vara barfota.Vi är ju även mer tåliga vad det gäller kyla än vad man gärna tror. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 En liten undran bara. Vi går ju i strumplästen inomhus i Sverige och det borde väl belasta fötterna på samma sätt som att gå barfota? Gå barfota en sväng i naturen bland grus, sten, rötter, kottar och ojämn terräng och kolla om du märker någon skillnad mot att gå några få steg i taget inomhus på ett välstädat och plant golv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Gå barfota en sväng i naturen bland grus, sten, rötter, kottar och ojämn terräng och kolla om du märker någon skillnad mot att gå några få steg i taget inomhus på ett välstädat och plant golv. Jo det är klart att det är skillnad. Det jag menade var att det vi går inomhus kanske räcker för att fötterna inte skall bli skadade. När det gäller problem med fötterna så tror jag att metabol ohälsa kan ge problem och i kombination med stor kroppstyngd så blir det kanske ännu värre. Man kan nog lätt hamna i en ond cirkel där för lite gående och stående kan ge problem så att man till slut får ont av att gå och stå och minskar det ännu mer. Nersjunkna fotvalv och annat som ökar med åldern behöver man nog inte få även om man inte går så långt som att springa ute barfota. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 När jag tänker djungel tänker jag inte på att ta av mig skorna. Jag tänker taggar, kvistar, spindlar, ormar, skorpioner, myror, stockar, stenar, kottar, rötter, uppför, nedför, halkigt. Kan det vara behagligare än en svensk skog? Jo det kan det nog. Vi har ju haft en inlandsis som har smulat sönder våra berg och spridit ut smulorna över landet. Det är ju det största problemet med att gå barfota, ojämna och vassa stenar eller gruskorn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Ti Ti: Får man ont i hälen när man går barfota har man åtminstone två val. Antingen som du gjorde, köper bra sandaler eller andra skor som dämpar nedslaget. Eller så lär man sig gå på ett annat sätt. Ett mjukare sätt. Att gå barfota är att gå mjukt utan hårda hälisättningar. Kolla här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5135-ont-i-benhinnor/page-2#entry70635 Samma princip vid gång fast inte lika uttalat då det vid gång inte på långa vägar är samma kraft som ska dämpas. Eller kolla länkarna i det här inlägget: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1985-barfotal%Chttp://forum.kostdoktorn.se/topic/1985-barfotal%C3%B6pning/page-10#entry348723 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 MKJ: Det beror, tänker jag, på hur man går. Om man går som jag har gjort i femtio år, benet rakt, långt framför mig, vinklar foten uppåt och sätter ner hälen först (ett sätt att gå som mer eller mindre tvingas fram av vanliga skor, ett inlärt sätt att gå) så är det betydligt sämre träning för foten än vad det är att gå mjukt (se inlägget ovanför).Och nej, springa behöver man inte. Jag är ingen löpare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Nybörjarn: Inlandsisen slipade även klippor och stenar släta och gjorde det enkelt att gå:https://www.google.se/search?q=sl%C3%A4ta+klippor+bild&num=100&newwindow=1&client=ubuntu&channel=fs&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=4sfDU7HNNqWCzAPvvoCIDQ&ved=0CB8QsAQ&biw=939&bih=479Inlandsis, erosion, jordbävningar, vulkanisk aktivitet, jordskred och kanske något mer, det finns mycket som kan påverka möjligheten att gå barfota. Låter det inte konstigt om den svenska skogen/naturen generellt skulle vara sämre än djungeln?Och även om inlandsisen gjort grus vasst så går vi på det översta skiktet som snabbt tas över av naturen och gör det behagligare att gå på. Att då öppna upp ett grustag där och göra grusväg av det så är det klart att det blir obehagligt att gå på.En av grejerna med att vara barfota är att man blir betydligt mer medveten om underlaget. Man får välja sina vägar på ett annat sätt. Så som människan alltid har gjort. Undrar om inte det värsta gruset man kan gå på är gjort av oss själva i stenkrossar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 En av grejerna med att vara barfota är att man blir betydligt mer medveten om underlaget. Man får välja sina vägar på ett annat sätt. Så som människan alltid har gjort. Undrar om inte det värsta gruset man kan gå på är gjort av oss själva i stenkrossar? Ja visst är det så, och går man på växlarna i skogen så är underlaget oftast bekvämt för fötterna. Det kan förekomma vassa kvistar och torra kottar, men troligen inget som ger större problem än för andra djur. Om man däremot rör sig fritt i skogen så får man ta det försiktigare på grund av grus och vassa stenar, ofta dolda under humus eller mossa. Rör man sig snabbt i skogen så utvecklar man ganska snabbt en dubbel blick. Man kastar en blick på vägen framför sig och planerar den omedelbara löpningen i huvudet medan man håller blicken högt för att se saker i skogen. När man är framme vid föregående mark-blicks slut så slänger man ett öga på vägen igen osv. Då har man hela tiden två bilder i huvudet som processas samtidigt. Men mot enstaka gruskorn hjälper det dåligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Ja visst är det så, och går man på växlarna i skogen så är underlaget oftast bekvämt för fötterna. Det kan förekomma vassa kvistar och torra kottar, men troligen inget som ger större problem än för andra djur. Om man däremot rör sig fritt i skogen så får man ta det försiktigare på grund av grus och vassa stenar, ofta dolda under humus eller mossa. Rör man sig snabbt i skogen så utvecklar man ganska snabbt en dubbel blick. Man kastar en blick på vägen framför sig och planerar den omedelbara löpningen i huvudet medan man håller blicken högt för att se saker i skogen. När man är framme vid föregående mark-blicks slut så slänger man ett öga på vägen igen osv. Då har man hela tiden två bilder i huvudet som processas samtidigt. Men mot enstaka gruskorn hjälper det dåligt. ...fast det verkar bli problematiskt med vår "moderna" närsynthets och brytningsfelsproblematik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Ti Ti: Får man ont i hälen när man går barfota har man åtminstone två val. Antingen som du gjorde, köper bra sandaler eller andra skor som dämpar nedslaget. Eller så lär man sig gå på ett annat sätt. Ett mjukare sätt. Att gå barfota är att gå mjukt utan hårda hälisättningar. Kolla här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5135-ont-i-benhinnor/page-2#entry70635 Samma princip vid gång fast inte lika uttalat då det vid gång inte på långa vägar är samma kraft som ska dämpas. Eller kolla länkarna i det här inlägget: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1985-barfotal%Chttp://forum.kostdoktorn.se/topic/1985-barfotal%C3%B6pning/page-10#entry348723 Hårda hälisättningar lärde jag mig av med för flera år sedan, långt innan jag fick ont i hälen. Först misstänktes hälsporre, men röntgen visade att så inte var fallet. Först långt senare, när jag sprang på en av mina bekantas mamma som haltat i flera år, men blivit hjälpt av en kiropraktor (eller om det var naprapat, jag blandar jämt ihop dem) blev jag tipsad om att det kan bero på spänningar/muskelknutar på ena sidan i nedre ländryggen. Ids inte googla på det nu, men ja, jag hittade en riktigt öm punkt som jag masserade själv. Fick så ont efteråt där jag bearbetat knuten att jag inte kunde somna på kvällen. Smetade till slut på smärtstillande salva. Och tänka sig, hälen kändes alldeles bra när jag vaknade. Denna spänning/knut är dock återkommande, så det gäller att hålla efter den. Min teori är snarare (i mitt fall) om att det beror på en felaktig hållning eller snedbelastning i ryggen. Jag har över huvud taget rätt mycket spänningar i just nedre ländryggen. Snedbelastning kan bero på att min vänstra fotled är lite stel efter att jag bröt benet för ett antal år sedan - någon som minns hur Tomas Brolin bröt benet under pågående match? Just det benet var det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 MKJ: Det beror, tänker jag, på hur man går. Om man går som jag har gjort i femtio år, benet rakt, långt framför mig, vinklar foten uppåt och sätter ner hälen först (ett sätt att gå som mer eller mindre tvingas fram av vanliga skor, ett inlärt sätt att gå) så är det betydligt sämre träning för foten än vad det är att gå mjukt (se inlägget ovanför). Och nej, springa behöver man inte. Jag är ingen löpare. Jag har inte funderat så mycket på hur jag går utomhus men jag tar nog ganska korta steg och då blir det inte så mycket att man sätter i hälen så distinkt. Inomhus blir det ju ännu kortare steg och mycket spring i trappor. Det blir ju mycket småsteg när man diskar, städar osv. Sedan blir det mycket gång med små steg i trädgården också. Jag står upp nu vid datorn och då står jag ofta på ett ben i taget eftersom jag väger lite för lite och behöver belasta benen lite mer. Du har kanske skrivit det tidigare men jag hittar det inte just nu så jag undrar vad du fick för problem med dina fötter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Borttaget av mig själv. Ångrade hur jag formulerade mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 MKJ: Jag har inte skrivit att jag haft problem med fötterna.Flera år innan jag började gå barfota så fick en skoförsäljare i en sportbutik mig att köpa specialsulor. Av någon anledning. Jag fick göra ett enkelt test men kommer inte ihåg vad det var. Men hon tyckte att det var något som behövde rättas till. Jag märkte inte av det.Men det är inte därför jag har börjat gå barfota. Jag har mest bara med tiden insett att det är onaturligt att stänga in fötterna i paket som hindrar dom att fungera som dom ska. Och då var jag även tvungen att börja fundera på hur jag gick. För mig är det en process som pågår. Jag håller fortfarande på att lära mig gå och att försöka förstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 MKJ: Jag har inte skrivit att jag haft problem med fötterna. Flera år innan jag började gå barfota så fick en skoförsäljare i en sportbutik mig att köpa specialsulor. Av någon anledning. Jag fick göra ett enkelt test men kommer inte ihåg vad det var. Men hon tyckte att det var något som behövde rättas till. Jag märkte inte av det. Men det är inte därför jag har börjat gå barfota. Jag har mest bara med tiden insett att det är onaturligt att stänga in fötterna i paket som hindrar dom att fungera som dom ska. Och då var jag även tvungen att börja fundera på hur jag gick. För mig är det en process som pågår. Jag håller fortfarande på att lära mig gå och att försöka förstå. Jag tolkade det du skrev tidigare som att man förstörde fötterna om man bara gick i skor men då beror alltså inte din vurm för att gå barfota på att du fått några problem med fötterna. Då är det kanske inte så farligt att ha skor i alla fall. Det där med att en försäljare säger att man behöver specialsulor har jag också råkat ut för. I mitt fall fick jag ont i ena foten en höst. Det gjorde ont mitt under varje gång jag belastade foten och då gick jag in till fotvårdstjejen här i närheten och frågade om jag kanske behövde en behandling. Hon började istället prata om sulor. Det var absolut det som skulle lösa problemet tyckte hon och argumenterade på alla sätt. Eftersom jag har massor av skor och det framförallt är gympadojor typ låga converce fast vanliga billiga så köpte jag inga sulor. Ett tag senare när fötterna var ordentligt uppblötta så började jag pilla på en valk där det onda satt och när jag fått bort en del av den så trillade det ut en liten förhårdnad som kanske var en dryg mm stor. Som en lite sten av hud. När den väl var borta så hade jag inte ont mer. Det är nog 5 år sedan och jag har aldrig haft ont i foten sedan dess. Dom tjänar nog rätt bra på dom där dyra sulorna så jag är lite misstänksam. I mitt fall var det ju uppenbart att det inte var brist på sula som var problemet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 16, 2014 Author Share Posted July 16, 2014 Dessa har jag nu, de få gångerna jag inte går barfota. Jätte sköna - o snygga . Det är visst vibram sula under. https://www.etsy.com/se-en/listing/50521669/mens-gladiator-sandals-handmade-sandal?ref=shop_home_active_3 Känns som jag typ är själv i sthlms innerstad som går rund på stan barfota. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zackarias Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Jag är väldigt plattfot. Kunde förut inte springa mer en några få km p.g.a svår värk i fötterna. Jag har också fått två par specialgjorda sulor för 4 år sen, som jag fortfarande använder i skorna. Märkte dock inte någon förbättring. Men springer nu sen 2 år med vibram fivefingers 3-5 ggr i veckan. Och tänjer fötterna nästan varje kväll. Och plötsligt kan jag springa nästan hur långt som hellst. Om jag inte löper på flera dagar/veckor så har jag värk nästa gång jag beger mig iväg. Jag har även på senare tid börjat springa helt barfota några km, men får då så sjuka trampdynor att jag knappt kan gå dagarna efter. Har någon annan märkt det som löper barfota? Kan tillägga att jag även har problem med liktornar vilket säkert kan vara en delgivande orsak. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Dessa har jag nu, de få gångerna jag inte går barfota. Jätte sköna - o snygga . Det är visst vibram sula under. https://www.etsy.com/se-en/listing/50521669/mens-gladiator-sandals-handmade-sandal?ref=shop_home_active_3 Inga problem med remmen mellan tårna va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 19, 2014 Author Share Posted July 19, 2014 Inga problem med remmen mellan tårna va? Nej förvånansvärt lite . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Åke Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Jeg vil gerne anbefale Barfota Skor Sockwa G4 eller X8 jeg har god erfaring med disse og bruger dem altid se mere på www.sockwa.com de er mvh / Stefan Åke Jørgensen Danmark Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 De ser varma ut, för varma på sommaren? Tack för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts