Jump to content

Barfotaskor

Leopold Roos

Recommended Posts

Har ett par Zemgear Terra som jag beställt alldeles för stora. Kollar här innan jag lägger ut dem på annons. De är US13 vilket motsvarar 46. http://shop.zemgear.com/info/sizeGuide

De är svarta med orangea linjer. De är oanvända och endast storlekstestade inomhus. Så här ser de ut: http://www.northsport.se/product.html/zemgear---terra-split-toe

• Like 1

• 3 weeks later...

Springer en del orientering och undrar om ol-skor klassas som barfotaskor?

Min favoritsko på länken nedan.

http://www.letro.se/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=24319&vgf=214&vgrlink=2

Barfotaskor känns som ett konstigt ord, ska jag förstå det som barfotakänsla i skor?

Den ser inte ut att ha väldigt tunn sula så jag definierar den inte som barfotasko - men har märkt många sportaffärer kallar tunnare nike och liknande för det felaktigt.

Nu för tiden kör jag med Vibran Merell (då de skaver mindre än fivefingers) - dessa räknar jag som barfotaskor trots de inte är utformade runt tåna - men de är ännu tunnare än Fivefingers KSO.

Älskar mina WFF komodo sport, känns skönare än barfota! Plus att jag slapp den långa tid det tar för att få en tjock och oöm fotsula! Stor sorg när det blir för kallt och blött att ha dem på promenaderna.

Läst igenom tråden för tips om höst/vinterskor. Verkar vara mkt svårare att hitta kvinnoskor än skor för män!!!

Önskar finna lätta, mjuka, vattentäta skor som har sula med bra grepp alltså som även klarar snö!? Zemgear hero, blir man inte väldigt blöt, i regnigt slaskigt klimat som här i södra Sverige?

Spyridon, samma undran.

Speed xc finns inte till kvinna i de affärer jag kollat (nätet). Här i Karlskrona finns inte ens Vibrams-endast en SG säljer dem, men han har ju inte ha så många modeller....

Om ni känner till någon vandrarsko som iallafall inte väger ett ton och är lite mjuka?

Hej

vivobarefoot har ett stort sortiment för dam och herr och för sport så väl som vardag.

"Ra II" går jag runt i vajer dag :-)

Kolla!

Vivobarefoot.com

Synd att dom inte har med tår. Jag har nu varit runt halva Florida för att köpa Vibram fivefingers men Florida måste vara ett U-land när det gäller löpning. Nu har jag gett upp... Finns ju till hyfsat pris på XXL i Sverige.

• 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Jag har gjort en liten uppdatering av min beskrivning av hur jag snörar mina Xero Shoes.

Men, istället för att göra det i mitt inlägg här i forumet har jag skapat en enkel blogg för det och den finns här:

https://myhuaraches.wordpress.com/

Min tanke med bloggen är i första hand bara att visa på ett alternativt sätt att snöra huaraches/Xero Shoes. Inte så mycket annat.

Sen har jag funderat på vad jag egentligen ska kalla skodonen. Googlar man huaraches så får man upp ett par Nikeskor som första träff. Söker man på bilder så får man upp alla möjliga sorters skor. Jesus-sandaler är inte heller så lyckat. Sandaler säger inte vad det är. Minimalistiska sandaler är otympligt långt. Fotsuleskydd ... tja, jag vet inte. Barfotaskor har ofta inget med barfota att göra. Xero Shoes låter bättre men det är ju ett varumärke.

Känner att jag måste upprepa vad jag sagt tidigare i tråden.

Lägg inte en massa pengar på skor som SKA sakna funktion. Barfotaskor skyddar bara foten från vassa saker, det är inte mer avancerat än en arbetshandske.

Jag har ett par skor från ICA som jag haft i två år nu. De är i princip blankslitna men fungerar utmärkt fortfarande. De kostade 100 kr.

Jag köpte ett par badskor helgjutna i gummi på Lidl för 40 kronor, de var också helt utmärkta men sprack i bakstycket efter ett tag.

Innan dess hade jag en annan sort från Lidl för 40 kronor som höll i ett år innan de var blankslitna.

Jag har också ett par dyrare (ca 600kr) som jag fått i present, men de är mycket sämre eftersom sulan på dem "strävar" ihop uppåt så man blir trött i fötterna av dem.

Att bli kall och blöt om fötterna på vintern är inget problem. Om man är ute länge och promenerar så är det ju skönt att ha ordentliga kängor (som består av en hård platt sula och ett rymligt rum av skinn över, som t.ex. försvarets m/90 (men det är dålig kvalitet på senare årgångar)). Men ska man bara vara ute upp till ett par timmar och håller igång under tiden så spelar iskallt vatten på fötterna ingen roll, man fryser inte ändå.

Fick just lära mig att man måste ha en mycket lätt packning om man ska vandra längre sträckor med barfotakängor.

För dagsturer kanske det funkar, när man bara behöver ha med sig ett par ägg och en näve nötter.  :P

• Like 1

• 1 year later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Ny sko från Xero Shoes. Ipari Lena.

Typ som den tidigare Ipari Hana fast i "dam"-modell.

We’ve designed it as a "woman’s" shoe. Compared to the Hana, the shape is a bit narrower and accommodates a slightly higher instep. The pattern offers a bit more adjustment, too. The canvas isn’t as "outdoorsy" as in the Hana. That said, men with a narrow foot might still like the Lena. And women with wider feet may want to try the Hana.

iparilena-blue_1.jpg

http://xeroshoes.co.uk/xero-shoes-ipari-lena.html

• Like 2

Såg att en gammal tråd vaknat till liv.  :) Jag är lite nyfiken på barfotaskor, i synnerhet om man kan hitta dem billigt på LIDL, men har problemfötter som vanligtvis kräver Birkenstocksandaler eller rejäla kängor med speciella innersulor. Vågar jag testa barfotaskor i skogsmark? Jag brukar gå. Vad tror ni?

Såg att en gammal tråd vaknat till liv.  :) Jag är lite nyfiken på barfotaskor, i synnerhet om man kan hitta dem billigt på LIDL, men har problemfötter som vanligtvis kräver Birkenstocksandaler eller rejäla kängor med speciella innersulor. Vågar jag testa barfotaskor i skogsmark? Jag brukar gå. Vad tror ni?

Ja, absolut! Men ta det lugnt, du kan säkert vara svag i musklerna runt fötterna. Ta lite kortare, lugna promenader i början så att du bygger upp muskulaturen långsamt. Förmodligen kommer du kunna lägga många av problemen bakom dig om du stärker fötterna så här. Själv valde jag Vibram Fivefingers men många är nöjda med billiga minimalistiska skor. Jag var ute efter tårna.

• Like 1

Billigt är bra, men se till så att du får en barfotakänsla i dom. Hela foten ska vara med.

Tunn sula så att du känner underlaget, ingen förhöjd klack, flexibla så att hela foten kan röra sig obehindrat på ett naturligt sätt och plats för alla tårna att röra sig fritt.

Xero Shoes har ju även sandaler som är billigare än skorna. Jag använder deras 4 mm "tjocka" DIY-kit.

Och som sagt, ta det försiktigt till en början

• Like 2

När jag bestämde mig för att "slänga skorna" efter år av "problemfötter" och att alltid ha skor på mig, inlägg, innetofflor m.m. fick jag börja med att gå runt barfota inomhus och försiktigt landa lite mer på framfoten. Orkade inte träna mer än 5-10 minuter per dag, därefter vila. Sedan började gå långsamma promenader utomhus (vi snackar här om ett par hundra meter i taget) med fivefingers, men med tiden (och träningsvärk! ;) ) blev det bättre, och tidigare problem försvann mer och mer. Det går absolut att bygga upp muskulaturen men det tar lite tid så skynda långsamt.  :)

Ipari Hana från Xero Shoes skulle jag kunna tänka mig. Saknar något minimalistiskt till vår/sommar. Tycker inte det är jättelätt att hitta något som tilltalar en, kräsen som man är :) Jag beställde nyss en barfota vintersko som jag fattade tycke för, från Vivo Barefoot trots att jag egentligen inte har råd nu, vill ha något annat än tunga militärkängor i vinterslasket. Fivefingers i all ära, men på stan vill jag ha något mer "vanligt". Folk tycker redan jag är lite knäpp som det är. ;)

• 2 weeks later...

Jag förstod inte att Ipari Hana bara var "Men's"? Typiskt när man väl hittar något. Men har kontaktat dem då jag anser det vara diskriminering av alla mannar som råkade födas med mindre sulor än 39. ;)

• 4 months later...

Jag har skickat efter ett par billiga barfotaskor från Wish, bara för att testa. Igår tog använde jag dem på en kort skogspromenad på ett par hundra meter. Känslan av att ljudlöst smyga sig fram i skogen och känna ojämnheter i marken, stenar och rötter under fötterna var underbar och det hela kändes nästan meditativt. Jag kände en helt annan närvaro än när jag bara går. Tyvärr vaknade hälsporren till liv och jag fick även ont i den andra foten. Träningsvärk, kanske? Jag får nog börja ännu försiktigare. Hoppas jag kan få ordning på fötterna såpass så jag kan använda barfotaskor regelbundet, eftersom jag tror på den sortens träning. Jag har haft fotriktiga skor eller stabila kängor nästan dagligen i snart 20 år så jag antar att mina fötter är i rätt dåligt skick med svaga muskler. Hade jag inte haft bra skor, så hade jag nog haft ännu mer problem, så jag ska inte skylla mina dåliga fötter på bra skor.  Är det något mer jag ska tänka på?

• Like 1

2 timmar sedan, Petra183 sade:

Igår tog använde jag dem på en kort skogspromenad på ett par hundra meter.     Är det något mer jag ska tänka på?

Vad går du i inomhus? Jag uppfattar att (eller ja, min kompis Dr Maffetone säger ;)) man bör börja med att gå barfota inomhus eller möjligen med en tunn strumpa om man är frusen. Men här brukar vi ju ta av oss skorna inomhus..? Eller ja, inte på jobbet kanske, där går nog de flesta med skor... Utom jag... :D

Jag köpte mina Vibram fivefingers 2013 och började med att gå i dem och lade sedan över till jogging, ca 2,5km (elljusspår). Älskade det! Sen blev det höst och jag slutade springa, för så gjorde jag då innan jag upptäckte MAF. Våren 2014 flyttade vi och jag har inget elljusspår nära här och jag tyckte det blev lite hårt med all asfalt. Nu har jag bestämt mig för att få till löpning dem igen så i år går jag i dem som en del i min höftträning, och nästa år hoppas jag kunna springa.

Mycket barfota, som iAnna säger, och kanske läsa Jacob Gudiols 8 avsnitt om barfotalöpning. Vet att många inte gillar honom men just de avsnitten på bloggen tycker jag är bra. Har ju inget med kost att göra så... ;)

• Like 1

Var försiktig i början. Börja barfota inomhus, korta stunder. Försök landa mer på framfoten, på tårna. Gå mjukt och långsamt, känn efter vad du gör. Jag orkade bara 5-10 min. i taget i början (jag brukade alltid ha tofflor inomhus innan, inte bara på jobbet).

Jag tror det räcker i början. Det lär vara tillräckligt tufft för dina fötter (och vader) ändå.

Senare kan du börja slipa lite mer på tekniken. Jag håller på med det nu, efter en arbetsskada och ett par operationer där återhämtningen inte riktigt gått som det var tänkt. Inte blivit någon löpning på ett år nu och får se om det blir något i år alls. :( Håller på att lära mig gå igen.

I alla fall, senare kan du tänka mer på att spreta med tårna. Stortån är vår fotens största och starkaste led, denna vill vi stärka, liksom fotvalven. Så du bör rimligtvis bli ganska trött i stortå och fotvalv om du går rätt. Men först behöver du kanske bara träna på att vara barfota. :)

• 1 month later...

Och där kunde jag äntligen hämta ut mina nya Xero Prio på posten!
Har dem på fötterna just nu, och jag bara längtar efter att få komma ut och springa i dem!

Fast.. för första gången på flera år har jag lyckats bli febrig och förkyld, och måste nog vänta tills tidigast helgen innan jag kan bege mig ut och springa :( 

• Like 2
  • Sad 1

9 timmar sedan, Ganymedes sade:

Äh, nu blev jag ju avundsjuk :P

Håll oss gärna uppdaterade hur dom känns :)

Det skall jag göra.

Mitt spontana intryck när jag först provade mina nya Prio, var att de var väldigt "ombonade".
Jag är van vid ett par åldersdigna Merrel Pace Glove av första generationen, vilka är väldigt tunna. Prio är jämförelsevis ganska vadderade, särskilt runt fotleden. Men efter att ha tagit ur den extra sulan, samt trixat lite med snörningen så kändes de genast smidigare. Det är som sagt mest runt fotknölarna som skorna i mitt tycke är onödigt vadderade, när extrasulan är borttagen så är resten av skon tunn och smidig. Dock kanske lite klumpigare än mina gamla Merrel, vilka har en "midja" vid hålfoten,som får dem att sitta bra på mina smala fötter.
Men det viktigaste är ju hur Priosarna känns att gå och springa med, och det omdömet får jag återkomma med när febern har lagt sig :)

Anledningen till att jag inte köpte nya skor från Merrel, är att den modell jag har numera är inne på tredje generationen. Recensionerna på nätet antyder att för den som vill ha minimalistiska skor så har utvecklingen hos Merrell gått åt fel håll. Jag har även under lika många år som jag ägt mina Pace Glove till vardags promenerat runt med ballerinaskor från Merrel på fötterna. Det första paret jag köpte var fantastiskt, ballerinorna var mjuka som en handske av finaste skinn. När dessa började bli utslitna så har jag vid två tillfällen köpt nya Merrell-ballerinor. Men inget par har varit som den första modellen, så även ballerinorna tycks ha  utvecklats i fel riktning eftersom de blivit allt hårdare och tjockare. Så numera har jag förvisso två nya ballerinapar i garderoben, men de är så stela och obekväma att jag ändå fortsätter  att använda mina gamla utslitna men ack så mjuka originalballerinor.
Sammanfattningsvis så är det alltså recensionerna på nätet samt min egen erfarenhet av Merrels utveckling på ballerinafronten, som gjorde att mitt intresse för nya barfotaskor från Merrell svalnade. Xero kändes däremot nytt och spännande.
Kanske får det bli ett par Xero-sandaler till våren, om ballerinorna skulle råka falla isär av ålder :)

• Like 2
  • Thanks 1

1 timme sedan, Fnutt sade:

Det första paret jag köpte var fantastiskt, ballerinorna var mjuka som en handske av finaste skinn. När dessa började bli utslitna så har jag vid två tillfällen köpt nya Merrell-ballerinor. Men inget par har varit som den första modellen, så även ballerinorna tycks ha  utvecklats i fel riktning eftersom de blivit allt hårdare och tjockare.

Varför föredrar du minimalistiska skor som är som skor? Jag menar, tittar man på dem är det en sko med tunn sula men instängda tår. Jag har valt Five Fingers för att kunna "vifta med tårna" men utan den skärande smärtan som kommer av vassa stenar och så. Finns det fördel med en sko som ser ut som en sko, så att säga? Förutom att man slipper se ut att ha gorillafötter...?

• Like 2
  • Thanks 1

49 minuter sedan, MariaF sade:

Varför föredrar du minimalistiska skor som är som skor? Jag menar, tittar man på dem är det en sko med tunn sula men instängda tår. Jag har valt Five Fingers för att kunna "vifta med tårna" men utan den skärande smärtan som kommer av vassa stenar och så. Finns det fördel med en sko som ser ut som en sko, så att säga? Förutom att man slipper se ut att ha gorillafötter...?

Jag har ganska smala och spetsiga fötter. Mina lilltår når helt enkelt inte fram till där det är tänkt att de skall vara i ett par fivefingers...
Sen är det ju så att minimalistiska skor som ser ut som skor måste ha ordentligt med "viftrum" för tårna, s.k. tåbox. Annars är de inte några riktiga "barfotaskor". Så jag kan vifta vilt med tårna, även om ingen kan se det :D

Under de senaste 5+ åren har jag nästan uteslutande gått i  barfotaskor med tåbox eftersom hela min kropp mår bra av att gå i barfotaskor (undantag endast till fest en eller två gånger per år då de högklackade skorna dammas av). Jag får t.ex inte längre ont i ryggen av att gå och stå länge.  Men på jobbet när man träffar kunder så vill man ju gärna att de ser hyfsat bra ut också, och därför har ballerinorna blivit en favorit under maj-oktober. Vinterkängorna kommer från Vivobarefoot.

• Like 3

1 timme sedan, Fnutt sade:

Men på jobbet när man träffar kunder så vill man ju gärna att de ser hyfsat bra ut också, och därför har ballerinorna blivit en favorit under maj-oktober. Vinterkängorna kommer från Vivobarefoot.

Aha..! Jag hade funderingar på att köpa ett par nya Five Fingers till jobbet. Kanske ska satsa på nåt sånt här istället så att man åtminstone verkar normal... :D Nu går jag i strumplästen men nån/några av gubbarna kan ju inte hålla ordning på snoppen så det är mycket droppar på golvet runt toan och jag känner att det är rätt äckligt liksom att heltäckningsmattan blir så skitig av uteskorna... Gick ifrån den klassiska ingenjörstofflan i de ständigt aktuella modefärgerna marin, brun och svart (även kallade "flip flops") för att stärka fotleder/fötter.

• Like 2

24 minuter sedan, nokenok sade:

Vad har du hittat för vintersko?

Denna köpte jag förra året:
https://www.vivobarefoot.com/se/womens/everyday/gobi-hi-top-womens?colour=Black 

Mycket mjuk och nätt på foten.
Tidigare så hade de en liknande modell, men där snörningen mer bara var som dekoration eftersom kängorna även var försedda med en dragkedja. Den modellen gillade jag ännu bättre, eftersom det gick snabbare att ta sig i och ur dojjorna.
Vivobarefoot har ganska mycket "vardagsskor" att välja mellan. Skall nog ta och testa deras ballerinor.

• Like 1