Jump to content

Barfotaskor

Leopold Roos

Recommended Posts

45 minuter sedan, MariaF sade:

Aha..! Jag hade funderingar på att köpa ett par nya Five Fingers till jobbet. Kanske ska satsa på nåt sånt här istället så att man åtminstone verkar normal... :D Nu går jag i strumplästen men nån/några av gubbarna kan ju inte hålla ordning på snoppen så det är mycket droppar på golvet runt toan och jag känner att det är rätt äckligt liksom att heltäckningsmattan blir så skitig av uteskorna... Gick ifrån den klassiska ingenjörstofflan i de ständigt aktuella modefärgerna marin, brun och svart (även kallade "flip flops") för att stärka fotleder/fötter.

Haha, ja det där stänket är äckligt. När det är så enkelt att sitta, liksom :) 

• Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1

On 2017-09-14 at 11:56, MariaF sade:

Varför föredrar du minimalistiska skor som är som skor? Jag menar, tittar man på dem är det en sko med tunn sula men instängda tår. Jag har valt Five Fingers för att kunna "vifta med tårna" men utan den skärande smärtan som kommer av vassa stenar och så. Finns det fördel med en sko som ser ut som en sko, så att säga? Förutom att man slipper se ut att ha gorillafötter...?

Även jag har haft Merrell Pace Glove i flera år. Fördelen är att man kan vifta med tårna eftersom de är breda framtill samt att man slipper ha tåstrumpor (som jag blir kall om tårna om).

När jag inte har kundbesök, har jag mina Fivefingers på jobbet sommartid.

Fnutt, tack för tipset att Merrell tycks ha utvecklats i fel riktning.

• Like 2

8 timmar sedan, jesper sade:

Varför inte barfota... 

På jobbet? Jag fick kommentarer i somras att mina bara fötter var "äckliga"... Var nog bara jag som märkte av de kletiga fläckarna på toan, kanske? Nu kör jag i strumplästen (oftast tåstrumpor) men på nya jobbet finns en verkstad också, då gäller det att fejka skor men med möjligheten att stärka fötterna på dagarna ändå. Ute vill jag ha nåt för jag har inte utvecklat läder under mina fotsulor ,eller runt om där pinnarna tar, än men då kör jag FF i den mån hälsenan klarar det.

• Like 2

1 timme sedan, jesper sade:

Vad har hänt med mänskligheten när naturliga saker blir utdömda som äckliga...

Mänskligheten är förvirrad och lurad av politiker och kapitalister ( oligarker ).

2 timmar sedan, jala sade:

Mänskligheten är förvirrad och lurad av politiker och kapitalister ( oligarker ).

Tycker kapitalisterna också att bara fötter är äckliga..? :blink: Eller ja, det gör de nog för de får ju inte sälja dyra dojjor annars... ;)

• Haha 1

4 timmar sedan, MariaF sade:

Tycker kapitalisterna också att bara fötter är äckliga..? :blink: Eller ja, det gör de nog för de får ju inte sälja dyra dojjor annars... ;)

Självklart gör dom det. Hur skulle det se ut om folket började ta av sig kläderna och skorna.

• 2 weeks later...

Nu har jag visserligen aldrig nätdejtat, men jag kan ändå tänka mig att följande scenario:

På dejtingsidan ser man plötsligt sin drömprins, som på alla sätt verkar vara perfekt. Snygg, trevlig, samma intressen.... ja han verkar helt enkelt toppen!
På första dejten noterar man att han inte var lika snygg som på bilden, men vad tusan - utseendet är ju inte allt. Men allt eftersom - trots att man i det längsta försöker blunda för det -  så blir det mer och mer påtagligt att detta nog trots allt inte var drömprinsen. Han pratar med mat i munnen, han har ingen humor, han har helt andra värderingar än man själv... och så äter han ju inte LCHF heller :D

Lite så måste jag erkänna för mig själv att det är med mina Xero Prio. I det längsta blundade jag för det som jag inte gillade med skorna, och intalade mig själv att det nog inte var så farligt. Men faktum är att när jag snörat på mig Priosarna för att ta en runda, så sneglar jag alltid sorgset och längtansfullt på mina gamla Merrell. De var så nätta.
Framme vid tåboxen är Priosarna och mina Merrel likvärdiga. Där är lika mycket plats, och skon känns lätt och luftig. Möjligtvis är Prion lite varmare vilket är ett plus på vintern men ett minus på sommaren. Men det är i bakänden som de båda skiljer sig åt. Prion är tjockare och mer vadderad. Jag som är aningens hjulbent går ganska tätt med fötterna. Med Prio på tassarna så känner jag mig som en anka, jag får känslan av att jag måste gå lite bredbent för att fötterna inte skall slå i varandra. Jag slog först bort detta som inbillning, men efter att ha sprungit några mil i skorna så måste jag erkänna för mig själv att det ändå är på riktigt. Upprepade gånger när jag springer så slår jag i fotknölarna, något som smärtsamt påminner mig om den värsta träsko-eran på 70-talet, när man dagligen slog fotknölarna blodiga och därför hade sår som aldrig läkte. 
Jag märker även att jag i dessa skor tenderar att gå mer på insidan av foten, antagligen har även detta att göra med en omedveten kompensering för att det skall bli lite bredare mellan fötterna så att jag "får plats med skorna". Trots att jag försöker tänka på detta och räta upp fötterna, så har jag börjat känna av ena knät när jag springer. Det har jag inte haft problem med sedan tiden innan jag köpte mina Merrell.

Jag kommer att fortsätta springa i mina Xero Prio, men förälskelsefasen har definitivt redan övergått till ett svagt missnöje och en irritation. Sannolikt så kommer det inte dröja flera år innan jag på nytt ger mig ut på skodejtingsidorna för att finna en drömprins...

2017-09-16 09.57.45.jpg

• Thanks 1
  • Haha 3

Tack för rapport :)

Intressant det där med den tjockare vadderingen. Och att det gör sådan skillnad för dig. Om du måste kompensera för det så blir det ju inte ett naturligt steg. Och då är det inte konstigt om man får ont någonstans.

Trodde nog att Prio skulle vara lite mer minimalistisk.

Bara en fundering ändå kring knät. Är det någon skillnad i sulans tjocklek mellan skorna? Springer du helt barfota ibland? Jag tänker att om dina Merrel har en något tjockare eller mjukare sula så kan det kanske kompensera för ett litet "fel" i steget. Springer man helt barfota på hårt underlag finns det inget som kan kompensera för "felsteget". Bara en fundering som sagt. Du skriver tidigare att dina Merrel är väldigt tunna men fattar det som att det är överdelen av skon du menar.

Steven Sachen på Xero Shoes menar ju på att om man får ont någonstans när man springer i ett par xero shoes så gör man något fel. Det stämmer säkert för många, kanske till och med dom flesta , men det borde ju finnas en gräns för det påståendet. Om du är bekväm med din engelska så skriv och beskriv problemet och fråga om råd.

Tanke om att Merrel tapppat bort minimalismen. Merrel är väl ett vanligt sportskomärke som hakade på barfotaskotrenden och då är det kanske lätt att tappa fokus på just minimalistdelen i skon. Marknaden för vanliga skor är trots allt betydligt större.

11 minuter sedan, Ganymedes sade:

Tack för rapport :)

Intressant det där med den tjockare vadderingen. Och att det gör sådan skillnad för dig. Om du måste kompensera för det så blir det ju inte ett naturligt steg. Och då är det inte konstigt om man får ont någonstans.

Trodde nog att Prio skulle vara lite mer minimalistisk.

Bara en fundering ändå kring knät. Är det någon skillnad i sulans tjocklek mellan skorna? Springer du helt barfota ibland? Jag tänker att om dina Merrel har en något tjockare eller mjukare sula så kan det kanske kompensera för ett litet "fel" i steget. Springer man helt barfota på hårt underlag finns det inget som kan kompensera för "felsteget". Bara en fundering som sagt. Du skriver tidigare att dina Merrel är väldigt tunna men fattar det som att det är överdelen av skon du menar.

Steven Sachen på Xero Shoes menar ju på att om man får ont någonstans när man springer i ett par xero shoes så gör man något fel. Det stämmer säkert för många, kanske till och med dom flesta , men det borde ju finnas en gräns för det påståendet. Om du är bekväm med din engelska så skriv och beskriv problemet och fråga om råd.

Tanke om att Merrel tapppat bort minimalismen. Merrel är väl ett vanligt sportskomärke som hakade på barfotaskotrenden och då är det kanske lätt att tappa fokus på just minimalistdelen i skon. Marknaden för vanliga skor är trots allt betydligt större.

Mina gamla Merrell Pace Glove är väldigt minimalistiska (även på undersidan), de nyare modellerna är betydligt mycket mer "skoigare". Det var också anledningen till att jag inte köpte några nya Merrell. 
Sulan på mina gamla Merrell är inte mer än några millimeter tunn, men den är lite grövre mönstrad än Prion. Nu när de är slitna känner jag även små gruskorn genom dojjan.

Helt barfota är jag mest bara inomhus, fram och tillbaka till postlådan, på stranden samt ute i trädgården. Jag har inte testat att springa barfota, trots att jag en gång i tiden sprang barfota hela sommarlovet (innan jag fick mina första träskor...)

Ja, jag har funderat på att höra av mig till Xero. Tack för förslaget!

• Like 1

On 09/14/2017 at 15:04, Fnutt sade:

Denna köpte jag förra året:
https://www.vivobarefoot.com/se/womens/everyday/gobi-hi-top-womens?colour=Black 

Mycket mjuk och nätt på foten.
Tidigare så hade de en liknande modell, men där snörningen mer bara var som dekoration eftersom kängorna även var försedda med en dragkedja. Den modellen gillade jag ännu bättre, eftersom det gick snabbare att ta sig i och ur dojjorna.
Vivobarefoot har ganska mycket "vardagsskor" att välja mellan. Skall nog ta och testa deras ballerinor.

Dem kör jag också, fast de bruna och svarta! Köpte förra året och är kanonnöjd. Skitsnygga enligt mig, passar till ALLT. Inte lika sköna som mina FF KSO EVO eller barfota men helt klart bra till vardags.

Önskar jag hade modet att gå helt barfota mer offentligt.

On 2017-09-26 at 09:16, Fnutt sade:

Upprepade gånger när jag springer så slår jag i fotknölarna, något som smärtsamt påminner mig om den värsta träsko-eran på 70-talet, när man dagligen slog fotknölarna blodiga och därför hade sår som aldrig läkte. 

Aha..?! Jag har nån gång tänkt på att jag som barn slog i fotknölarna stup i kvarten... Och det var trätofflorna alltså?! Ja vissa mode vill man ju banne mig inte ha tillbaka! (Fast axelvaddarna och det stora håret från 80-tal skulle jag inte ha nåt emot... ;))
Har inte köpt några sko-barfotaskor än. Blir lite kluven av rapporten. Det är väl som vanligt, man måste prova, alla fötter är olika. Men vad ska man prova..? :blink: Beslut, beslut... 

• Like 4

Nu har jag spanat på Vivobarefoot (som innesko på jobbet), modell Wing Lux. En elegant träningssko i läder, minsann. Det står inget om vilket djur lädret kom ifrån eller hur det levde eller om den som sytt skorna har skonats från kemikalier eller fått resonabla arbetsdagar och skäligt betalt. Men jo, jag tittar faktiskt ändå... :ph34r:

• Like 2

3 timmar sedan, jesper sade:

Själv går jag i princip alltid med någon Vivo sko.   Gobi ii eller Ra!  Har en tung diskusion nu om man kan ha Ra modellen till kostym på bröllop ;)

Klart du kan ha dem till kostym på bröllop! Det hade absolut funkat i vår familj iallafall.

• Like 3

Ny Xero-avrapportering:

Jag har fortfarande inte kontaktat Xero, men jag har funderat lite på egen hand. Och jag kom på att jag var tvungen att byta skoknytarteknik:

På tiden innan jag kom i kontakt med barfotaskor, så fick jag lära mig att man skulle banka hälen hårt i golvet innan man knöt sina superdämpade och jättekompenserande  löpardojjor. När man därefter knöt skorna, så kulle man göra det relativt hårt för att foten skulle "sitta stilla och stadigt" längst bak i skon. Och denna knytteknik har jag av gammal vana fortsatt med sedan dess. Den har funkat bra med de gamla Merrell-skorna, men inte alls med Xero-skorna. Anledningen är att Xero- sulan är helt platt och dessutom ganska bred vid hålfoten. Drar jag åt snörningen för hårt, så pressas därför fotvalvet ned mot sulan varpå foten vrids inåt så att jag springer på insidan av foten. Lättar jag på snörningen så att skon sitter åt endast uppe vid fotleden, ja då springer jag mer rakt och känningarna i knät försvinner.
Merrelskornas sula är ju mer formad som ett fotavtryck, vilket har den fördelen att även om jag drar åt snörningen hårt så följer skon med upp mot hålfoten istället för att pressa ned den. Därför har inte samma problem uppstått med dem.

Så nu kan jag springa med mina Prio utan att springa på insidan av foten, utan att få ont i knät samt utan att sparka mig själv på fotknölarna (ta i trä, men fotknölarna är nog snart helt läkta). Kort och gott - de funkar att springa med.
Men jag måste erkänna att jag ändå går och sneglar på modeller som är nättare och mindre vadderade. Tror jag har hittat en... men det inköpet får nog tidigast bli till våren.

• Like 2
  • Thanks 1

• 2 weeks later...
2 timmar sedan, iAnna sade:

Jag har testat såna, fast en billigare variant. Sköna! Men tyvärr sitter de inte mer än några timmar. Så fort det kommer sand eller damm på fotsulan börjar de släppa. 

Ja, lite nyfiken på att prova blir man ju :) 
Men din korta lilla recension bekräftade väl ungefär mina misstankar, att de inte är något att rekommendera för den som skall ut och springa i skog och mark.

Men kanske om man vill slippa fotvårtor på badanläggningar etc :) 

• Like 3

Mina Vivobarefoot har kommit! Ska ha dem istället för att gå i strumplästen på jobbet framöver. Jag är redan nöjd... :wub: Aningens skav i hålfoten på exakt samma ställe som jag får det av FF när jag inte haft dem på ett tag men det är jag inte orolig över, jag har nojiga fötter. 

• Like 4

On 2017-10-19 at 19:21, MariaF sade:

Mina Vivobarefoot har kommit! Ska ha dem istället för att gå i strumplästen på jobbet framöver. Jag är redan nöjd... :wub: Aningens skav i hålfoten på exakt samma ställe som jag får det av FF när jag inte haft dem på ett tag men det är jag inte orolig över, jag har nojiga fötter. 

Jag har spanat på dessa att ha som inneskor på jobbet men kommer ha ett väldigt aktivt jobb framöver. Kan du lämna en recension när du testat ett tag? :rolleyes:

• Like 1

Just nu, lichek sade:

Jag har spanat på dessa att ha som inneskor på jobbet men kommer ha ett väldigt aktivt jobb framöver. Kan du lämna en recension när du testat ett tag? :rolleyes:

Självklart! Jag hoppas kunna stärka fotlederna genom att vara mer "barfota". ^_^

• Like 1

Skulle köpa ett par nya av mina vinterskor från Vivobarefoot (Denna modell (finns svart och två nyanser av brunt läder): https://www.vivobarefoot.com/uk/womens/everyday/gobi-hi-top-leather-womens?colour=Black)

Men den skiljer sig en hel del från föregående modell i och med att de verkar ha gjort dem bredare och lite längre (mer utrymme för tårna verkar det som). Jag har rätt smala fötter och det gör att jag måste köpa en hel storlek mindre för att de skall motsvara tidigare modell och då blir de ändå lite på gränsen till för små... och min egen storlek blir alldeles för stor, så stor att jag halkar runt i dem och nästan "kliver ur" dem när jag går! Fast den nya modellen gör säkert ägaren till ett par andra fötter jätteglad...

Så synd att jag upptäckte dem så sent förra året! Tror jag köpte sista paret som var på utförsäljning. Annars när man hittar något som verkligen funkar så skall man ju köpa på sig 2-3 par så man har ett tag och inte råkar ut för detta dilemma. :unsure:

3 minuter sedan, SvartaSara sade:

Skulle köpa ett par nya av mina vinterskor från Vivobarefoot (Denna modell (finns svart och två nyanser av brunt läder): https://www.vivobarefoot.com/uk/womens/everyday/gobi-hi-top-leather-womens?colour=Black)

Men den skiljer sig en hel del från föregående modell i och med att de verkar ha gjort dem bredare och lite längre (mer utrymme för tårna verkar det som). Jag har rätt smala fötter och det gör att jag måste köpa en hel storlek mindre för att de skall motsvara tidigare modell och då blir de ändå lite på gränsen till för små... och min egen storlek blir alldeles för stor, så stor att jag halkar runt i dem! Fast den nya modellen gör säkert ägaren till ett par andra fötter jätteglad...

Så synd att jag upptäckte dem så sent förra året! Tror jag köpte sista paret som var på utförsäljning. Annars när man hittar något som verkligen funkar så skall man ju köpa på sig 2-3 par så man har ett tag och inte råkar ut för detta dilemma. :unsure:

Aj då, det är ju mina favoritskor, och jag har också smala fötter. 

Har du kollat in Joe Nimble? De har också snygga vardagspjuck. I Sverige säljs de av freefoot.se, men går även att köpa direkt från Joe  Nimbles hemsida där också utbudet är större. 

• Like 3

On 10/28/2017 at 17:56, Fnutt sade:

Aj då, det är ju mina favoritskor, och jag har också smala fötter. 

Har du kollat in Joe Nimble? De har också snygga vardagspjuck. I Sverige säljs de av freefoot.se, men går även att köpa direkt från Joe  Nimbles hemsida där också utbudet är större. 

Nej, det har jag inte. (Efter en snabb titt: Det här måste jag kolla mer på.) Tack för tipset!

Jahaja... här kommer en bekännelse:

För ungefär en månad sedan så skrev jag ju att jag löst de flesta av mina bekymmer med Xero-skorna, men att jag ändå sneglade på lite andra modeller. Dock så hade jag inga planer på att köpa nya skor på ett bra tag, utan nöta på i mina nyinförskaffade Prio.

Men så föll det sig några veckor senare att jag "drabbades" av en hastigt påkommen jobbresa till en av rikets större städer. Händelsevis fick jag en stund över innan tåget gick hem, och händelsevis så fanns det i just den staden en butik som sålde de skor jag sneglat på. Jag begav mig dit, för det kan ju aldrig skada att prova lite... så jag vet att de skor jag sett ut verkligen passar den dagen det är dags att köpa... liksom. Ja, kanske är det alltid lätt att finna ursäkter till att vara otrogen, om förhållandet inte är perfekt.

Väl i butiken med skorna på fötterna, så hörde jag mig själv säga "De sitter perfekt, jag tar dem". För den här gången var det äkta kärlek, och kärleken bara växer för varje gång jag använder dem. Skorna är precis det som jag sökte, men tyvärr inte fann hos Xero Prio.
Nimbletoes från Joe Nimble.

Mina Prio och jag är fortfarande vänner, men vi har ärligt talat inte så mycket gemensamt längre.

• Haha 2