Jump to content

Att leva som en astronaut.

Tjoran

Recommended Posts

Tjena.

Verkar som att jag flyttar snart.

Jag är redan trött på mat.

Därför undrar jag vilka fettkällor som är bäst. Kokosfett vet jag är skitbra så det har jag tänkt att skaffa.

Vilka proteinpulver är bäst? Vassle/kasein gör mig fet, finns det något annat bra fullvärdigt proteinpulver där ute? Använder redan BCAA, men det direkt efter träning.

Ägg kommer väl förtäras en liten del, men är enormt trött på detta.

Ägg och kokosfett, grymma näringskällor. Proteinet ska komma från diverse kosttillskott. Tänker inte äta så mycket ägg så att det kommer täcka proteinbehovet för att bygga muskler.

Kommer fortsätta äta mina omega 3 och D-vitamin.

Innan ni eventuellt kommer med att detta är en dålig idé. Jo, det är det kanske. Men jag vill testa, och behöver tips. På detta sättet kanske jag kan uppskatta mat igen.

Så.

Proteinpulver som inte är baserat på mjölkprotein, tar gärna emot tips!
Kokosfett
Kokosgrädde/mjölk
Ägg

Vitamintillskott, vilka mer än D3 Och omega 3?

Lax några gånger i veckan.

Broccoli/blomkål

Behöver jag lägga till något som gör det eventuellt fullvärdigt? För i mina ögon ser det ganska fullvärdigt ut, om man bortser från mantrat " riktig mat" Jag har som sagt tröttnat på riktig mat. Så bespara mig.

Varför inte äta det du gillar att äta... jag gör det ? Jag äter bara sådan mat jag älskar och det tröttnar jag aldrig på. För att att ge dig ett exempel, så ingår varken broccoli eller blomkål i min diet, ty jag gillar inte dem. Däremot ingår alla gånger ölkorv och bacon samt ägg som jag älskar över allt annat.

Jag gillar kolhydrater. Men tänker inte äta det. Kan ju inte äta det.
Nu när jag går in på det fjärde året av lchf finns det knappt något jag längre gillar.

Men Bacon går ju ann. Om det är rätt tillagat.

Proteinpulver som inte är baserat på mjölkprotein, tar gärna emot tips!
Kokosfett
Kokosgrädde/mjölk
Ägg

Vitamintillskott, vilka mer än D3 Och omega 3?

Lax några gånger i veckan.

Broccoli/blomkål

Bacon

Smör.

Problemet är att jag får inte i mig tillräckligt med protein för att bygga muskler genom maten, då jag äcklas av den.

Tjoran... hur resonerade du när du åt kolhydrater ? Bröd, pasta och havregrynsgröt t.ex är väl minst lika enformigt som allt annat ? Alltså, enformighet sitter nog mer i betraktarens egen idetorka många gånger, än i smakupplevelsen

http://www.kostdemokrati.se/margareta/2013/03/19/fantastiska-magnesium-weston-a-price/

om magnesium

Här köper du magnesiumet, verkligen ett tillskott jag aldrig skulle vara utan! 

http://www.sunfood.com/magnesium-oil-4-oz-spray-bottle.html

Har du reflekterat över varför du känner som du gör, det har kanske inte med maten att göra utan hur du mår mentalt.

Men om du gillar bacon så kanske du gillar korvar med lite högre kötthalt typ, chorizo etc, det finns från 71% kötthalt och uppåt. Annan fisk då som makrill? Har du provat att kolla på recept för inspiration? Förstår om du är trött på ägg, men omelett går ju att variera jätte mycket, lägg i lax och broccoli så kanske det blir enklare att få ned och krydda ordentligt.

Du ska att äta som du vill, bara du känner att du mår bra av det! 

Lycka till 

Lycka till 

Tack.

Nja, jag är bara rent allmänt trött på maten. Recept hjälper sällan. Jag är helt klart medveten om att det är lite mental inställning också. Men när smaklökarna reagerar som dom gör så går det inte. Och jag vägrar äta kolhydrater.

Japp, jag gillar bacon. Men korv är jättesvårt att äta. Om det är låg kötthalt  är det bara brosk, benbitar och mjöl. Om det är hög kötthalt så tröttnar jag snabbt ändå.

Dessutom känns det så poänglös att försöka ha fantasi när jag går upp i vikt av allt utom sådant som är GI-noll. Mejerier är också no-go som sagt.

Därför vill jag satsa på protein pulver, och näringsdrinkar i form av råa ägg, kokosgrädde och kakao. Och fisk nån gång ibland.

Tjoran... hur resonerade du när du åt kolhydrater ? Bröd, pasta och havregrynsgröt t.ex är väl minst lika enformigt som allt annat ? Alltså, enformighet sitter nog mer i betraktarens egen idetorka många gånger, än i smakupplevelsen

Att det var gott som fan. :P

• Like 1

Tack.

Nja, jag är bara rent allmänt trött på maten. Recept hjälper sällan. Jag är helt klart medveten om att det är lite mental inställning också. Men när smaklökarna reagerar som dom gör så går det inte. Och jag vägrar äta kolhydrater.

Japp, jag gillar bacon. Men korv är jättesvårt att äta. Om det är låg kötthalt  är det bara brosk, benbitar och mjöl. Om det är hög kötthalt så tröttnar jag snabbt ändå.

Dessutom känns det så poänglös att försöka ha fantasi när jag går upp i vikt av allt utom sådant som är GI-noll. Mejerier är också no-go som sagt.

Därför vill jag satsa på protein pulver, och näringsdrinkar i form av råa ägg, kokosgrädde och kakao. Och fisk nån gång ibland.

Kan du prova med äggmjölk, dvs ägg, smör och kokosolja blandat med kokhett vatten? Det kan man smaksätta med choklad, kaffe, thé, kanel, kardemumma etc. Smakar ju inte så mycket ägg och är i princip en fett-protein drink? 

Vad gäller korvar så har jag hittat två sorter jag gillar: Gudruns heta kabanoss (stark!) med 0 kh och Marquez (?) från korvfabriken AB. 

• Like 1

Kan du prova med äggmjölk

Vad gäller korvar så har jag hittat två sorter jag gillar: Gudruns heta kabanoss (stark!) med 0 kh och Marquez (?) från korvfabriken AB. 

Har testat äggmjölk, och det är riktigt äckligt.

Tror inte vi har sådan korv här jag är ifrån. Det är mest "rydbergs vidriga" osv. Nae, korv försvinner snabbt, jag får bara sådant som inte ska vara i korven när jag äter.

Jag tycker du låter väldigt deprimerad :(

Det känns som om det finns något större problem att ta itu med än maten.

Om vi ändå ska prata mat så har man hört många gånger att fläsk gör en lycklig. Inte i den meningen att vara fet utan att äta gris.

När jag äter tunna revben så får jag en härlig känsla. Kan t.o.m.bli toksugen på det ibland. Bacon funkar säkert också.

Hur mycket D -vitamin äter du?

Sover du ordentligt?

Är du utomhus och får luft och sol?

Hoppas du hittar något som kan hjälpa dig.

Maria på http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/

Jag tycker du låter väldigt deprimerad :(

Det känns som om det finns något större problem att ta itu med än maten.

Om vi ändå ska prata mat så har man hört många gånger att fläsk gör en lycklig. Inte i den meningen att vara fet utan att äta gris.

När jag äter tunna revben så får jag en härlig känsla. Kan t.o.m.bli toksugen på det ibland. Bacon funkar säkert också.

Hur mycket D -vitamin äter du?

Sover du ordentligt?

Är du utomhus och får luft och sol?

Hoppas du hittar något som kan hjälpa dig.

Maria på http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/

Om jag är deprimerad eller inte kan jag tyvärr ej svara på. När startade tråden hade jag en stark migrän, som inte har släppt. Än.

Jag är ganska bitter periodvis också.

Men jag är verkligen trött på mat.

Äter grymt mycket mer D-vitamin än vad "5000 om dagen" anhängarna gör, om man säger så :P

Jag vill egentligen bara hitta sätt där jag inte behöver tänka på maten, utan slänga i den i mig, få näringen och sedan fortsätta. Orkar inte stå laga mat flera minuter om dagen liksom.

Om jag är deprimerad eller inte kan jag tyvärr ej svara på. När startade tråden hade jag en stark migrän, som inte har släppt. Än.

Jag är ganska bitter periodvis också.

Men jag är verkligen trött på mat.

Äter grymt mycket mer D-vitamin än vad "5000 om dagen" anhängarna gör, om man säger så :P

Jag vill egentligen bara hitta sätt där jag inte behöver tänka på maten, utan slänga i den i mig, få näringen och sedan fortsätta. Orkar inte stå laga mat flera minuter om dagen liksom.

Jag vet inte om det kan vara någon hjälp men jag har några snabba standard rätter som alltid funkar. En är stekt köttfärs med tacoskrydda från LCHF-butiken. Till det majonnäs och några bladgrönsaker. En annan standard är laxbitar rullade i tandoori-krydda, också den från LCHF-butiken, stekt i smör. Till det majonnäs eller sås och kanske grönisar.

Vill du öka kvaliten på dessa rätter använd gräsbetad köttfärs och krav-odlad lax och hemmagjord majonnäs. Äggröra är en annan standard (gjord bara på äggulor!) men du är så trött på ägg så vi glömmer den.

Jag vet inte om det kan vara någon hjälp men jag har några snabba standard rätter som alltid funkar. En är stekt köttfärs med tacoskrydda från LCHF-butiken. Till det majonnäs och några bladgrönsaker. En annan standard är laxbitar rullade i tandoori-krydda, också den från LCHF-butiken, stekt i smör. Till det majonnäs eller sås och kanske grönisar.

Vill du öka kvaliten på dessa rätter använd gräsbetad köttfärs och krav-odlad lax och hemmagjord majonnäs. Äggröra är en annan standard (gjord bara på äggulor!) men du är så trött på ägg så vi glömmer den.

Gud vad krånglig jag känner mig. Men nej..

Majonnäs kan jag inte äta, jag hulkar vid tanken. Ett sätt att få i sig det är att använda mängder av mejerier att dryga ut det med, vilket är förbjudet för min del.

Har fått avsmak av spiskummin då jag en gång blev matförgiftad när jag åt tacos. Så smaken där påminner mer om brännande magsaft än härliga fredagstacos.

Gräsbetat och ekologiskt är för dyrt för min del.

Och i äggens del är det just gulan som är så äcklig. Mycket beroende på vad hönsen blivit matade med.

Majonnäs kan jag inte äta, jag hulkar vid tanken. Ett sätt att få i sig det är att använda mängder av mejerier att dryga ut det med, vilket är förbjudet för min del.

Har fått avsmak av spiskummin då jag en gång blev matförgiftad när jag åt tacos. Så smaken där påminner mer om brännande magsaft än härliga fredagstacos.

Och i äggens del är det just gulan som är så äcklig. Mycket beroende på vad hönsen blivit matade med.

Ja, du är nog lite krånglig ;) Men vad sägs om varma mackor gjort på cocosbröd då, brukar jag ta till när jag känner mig matless, vilket händer nu och då. Isbergsallad till det. Baka ett bröd, skär upp det i skivor och frys in, och ta fram efter behov.

Cocosbrödet bakar jag på 8 ägg, 4 dl riven ost, 3 dl cocosmjöl, 2 msk linfrö, 3 tsk fiberhusk, 1 tsk salt och 2 tsk bakpulver.

200 grader och in i ugnen 30 minuter.

Ja nu är du krånglig! Vad jag förstår så vill du äta billig, fakir-liknande kost och hitta lösningar som du inte tröttnar på och som inte tar tid?

Jag tycker fortfarande stekt köttfärs, krydda med någon annan kryddblandning som du gillar, tex tandoori kryddan. Om du vill ha något som inte är så torrt, häll i lite grädde eller kokosgrädde i köttfärsen när den är färdigstekt. Om du vill undvika mycket kolhydrater men ändå inte tröttna på maten kan du ju följa regeln att mejeri är ok så länge det bara är i matlagningen, inte som "godis" eller till kaffe.

Till lax och köttbitar kan du ju ta remoulade eller beasås. En kolhydratssnål grönsak som är billig och enkel att göra är vitkål. Strimla med osthyveln och stek i smör med vitlök, riven ingefära och spansk peppar för att få lite sting.

Gör omelett på äggvita? Stek köttfärs och ha i omeletten?

• Like 1

Jaa, krånglig var det ja :P Soppor då? Thailändsk kycklingsoppa med cocosgrädde, lime, ingefära, citrongräs och chili ! Mättande, god, lättäten och relativt lättlagad.

Gulashsoppa, Köttsoppa = i och för sig långkok, men blir många portioner.

• Like 1

Vad gäller majonäs, har du testat Helllmans majonäs? Jag tycker den vanliga är riktigt äcklig, men Hellmans har en mycket mildare och godare smak och ibland använder jag den som den är som sås.

Prinsens majonäs är också god, tillverkas i Göteborgstrakten.

Jaa, krånglig var det ja :P Soppor då? Thailändsk kycklingsoppa med cocosgrädde, lime, ingefära, citrongräs och chili ! Mättande, god, lättäten och relativt lättlagad.

Gulashsoppa, Köttsoppa = i och för sig långkok, men blir många portioner.

Jag brukar göra en gryta på kyckling, purjo, röd paprika, broccoli, fänkål och sedan kokosgrädde. Till det så har jag citrongräs, röd curry, buljong och lime.