Jump to content

Hava

Peter B

Recommended Posts

Det nya sajten låter intressant, för jag har kört runt 10år med LCHF/Keto med en ide att man inte ska räkna kalorier och köra ett 75% fettintag men som inte funka alls för mig. Det sluta med att jag börja titta på en stabilare energi intag, som att räkna kalorier per dag (Jag vet, det tråkigt att räkna kalorier), men med ett lågt kolhydrat intag ändå, men i större portioner och med mera protein och det gjorde att jag ligger perfekt i vikt utan att vara hungrig. För fett i sig har knappt någon mättnad känsla alls, om man inte överdriver och då har det motsatta effekt. Så den nya sajten, kan bli något riktigt spännande.

Mitt ”mättnadskonceptet” som jag testat mig fram och är inte alls så svårt att rulla runt på under veckorna. Så det som man känner sig mätt av, är att fylla upp magsäcken med grönsaker med låg energiprocent samt kolhydrater. Som t.e.x

• Garant Frysta Blomkålsris

• Findus Frysta Babymorötter

• Findus Frysta Stuvad spenat

• Felix Rotmos

• 3 veckors sallad, det är en modifierad pizza sallad med morötter och den tröttnar jag aldrig på

• En annan favorit som jag kör på helgerna är friterade frysta vaxbönor, som blir som pommes.

Sen kör jag med en inte så fett sås som från Blå band och Blå Band har många typer av pulver såser som inte är feta, (Brunsås/Curry etc) Sedan kör jag också med Tacosås samt egen gjord Vitsås.

Viktigt med proteinet är att det det är magert, som Kassler, Kyckling, Nötfärs, Lever, Fisk, Gustafskorv, Hamburgare nötkött 99% .

Så jag har helt släppt på att köra blint på 75% fettintag och tittar i stället på det totala energi intaget. Så man känner sig mätt och belåten, med en stabil vikt.

Kan också nämna att jag äter en matsked med Citron varje dag, som jag kört i en matberedare och det är med kärnor och skal som innehåller upp till 10 ggr mer C-vitamin än själva juicen.