Jump to content

Mjölksyra

AnnaStenman

Recommended Posts

Du borde vara omställd vid det här laget.

Men det kan ju vara annat än mjölksyra du känner av, för en del kan det ta ett halvt år att få igång fettoxidation i musklerna efter att lång tid drivit dem på glukos.

Pröva cocosfett, det behöver inget karnitin för transporteras in i mitocondrierna, bränns utan vidare där.

Men det kan ju vara annat än mjölksyra du känner av, för en del kan det ta ett halvt år att få igång fettoxidation i musklerna efter att lång tid drivit dem på glukos.

Pröva cocosfett, det behöver inget karnitin för transporteras in i mitocondrierna, bränns utan vidare där.

Hmm, upplever iite av samma problem som AnnaStenman och jag har också varit förvånad över känslan av "mjölksyra" som uppkommer ibland. Har gått över till kosten sedan januari. 

Det är främst i  benen och där verkar kroppen vilja släppa fettet långsammast, om man nu kan säga så. Det är naturligtvis tacksamt att den gör sig av med fettet på magen, vilken den gör på ett helt annat sätt än den gjort vid svält/kaloribantning.  

Zepp, har du någon länk där jag kan läsa mer om fettoxidation i musklerna?

Mjölksyra uppkommer som restämne när muskler omvandlar sitt lagrade glykogen till energi. När man inte har så mycket glykogen, och inte använder så mycket glykogen då kommer man tillverka mycket mindre mjölksyra. Jag känner lätt skillnaden med massa mjölksyra innan jag började med LCHF och knappt inget efter (men det tog 3 månader innan jag blev effektivare).

De främsta faktorerna som begränsar fettoxidationen i muskelceller är syre och Karnitin.

Extra syre behövs för fett kan inte oxideras anaeorobt, och karnitin krävs för transportera längre fettsyror in i mitocondrierna.

"Betaoxidationen föregås av ett flertal steg innan dess utgångssubstrat, fettsyre-CoA bildas. Först spjälkas triacylglycerider till glycerol och fria fettsyror, detta sker i adipocyter under inverkan av noradrenalin eller glukagon, vilket aktiverar hormonkänsligt lipas, som spjälkar av en eller två fettsyror så att andra lipaser kan frigöra den sista fettsyran.

Fettsyrorna transporteras ut i blodet genom att de binder till albumin, från albuminet transporteras de sedan in i kroppens celler. Väl inne i cellerna måste fettsyrorna sedan transporteras in i mitokondrierna enligt följande steg:

1. Fettsyran förestras med CoA till fettsyre-CoA i en ATP-beroende reaktion, varpå den diffunderar in över mitokondriens yttre membran.
  2. Därefter reagerar fettsyre-CoA:t med karnitin via enzymet karnitinpalmitoyltransferas 1 (CPT1) som flyttar fettsyran från CoA:t till karnitinet. Detta steg hämmas av malonyl-CoA, som bildas i lipogenesen eftersom dessa processer är motriktade och inte bör ske samtidigt.
  3. Fettsyrekarnitinet överförs till mitokondriens matris med hjälp av enzymet karnitin-O-palmityltransferas.
  4. Inne i matrisen agerar karnitinpalmitoyltranseras 2 i motsatt riktning till CPT1 varpå fettsyre-CoA och karnitin återbildas.

Själva betaoxidationen går enligt följande steg:

1. FAD tar upp två väteatomer så att en dubbelbindning bildas mellan fettsyrans α- och β-kolatom. FADH2 bildas.
  2. En vattenmolekyl adderas till α-β-dubbelbindningen. OH-gruppen binds till β-kolatomen.
  3. NAD+ oxiderar β-kolatomen (därav namnet beta-oxidation). NADH + H+ bildas.
  4. Acetyl-CoA avspjälkas samtidigt som ett nytt koenzym A kopplas på. Acetyl-CoA och fettsyra-CoA bildas.

Det som är kvar av fettsyran går in i ett nytt varv i cykelns andra steg. Detta upprepas tills fettsyran har brutits ner till acetylgrupper."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Beta-oxidation

Karnitin finns gott om i muskelkött, det som behöver uppregleras är kroppens förmåga att bilda karnitinensymer!

Äter kokosfett varje dag till frukost, eller ha det i min frukost 20 g. Får helt enkelt härda ut. Ditt sista svar var rena grekiskan för mig.  :huh:

Tack Zepp för ett genomarbetat svar men inte helt lätt att ta till sig  :). Hittade den här länken på http://www.kolozzeum.com/artiklar/allt_om_fettforbranning.htm som ger en förklaring till hur fett förbränns i muskeln. Där talas det också om att musklerna  behöver karnitin för att cellerna skall kunna förbränna fett. 

Lösning i ovanstående länk ät att man köper ett kosttillskott men om man inte är sugen på det, hur hjälper man kroppen då att uppreglera förmågan att bilda  karnitin?

Jag har svårt att fördra kokosfett, därför att det inte en del av lösningen för mig.

Kanske är som AnnaStenman skriver, man äter sin mat, tränar och så löser kroppen det själv?

Japp.. det finns allt Karnitin du behöver i kött, det är som sagt kroppens förmåga att bilda Karnitinensymer som behöver uppregleras.. och det är som sagt bara att köra på, tills de finns där.

Och så behöver syreupptagningsförmågan ökas samt ofta bildas fler  blodkärl för transport.

Det är egentligen samma som vid den mesta träningen man genomgår.. trögt som attan i början för kroppen gör alldrig mer än vad den behöver.

Verkar som om vissa löpare redan har en bra kapacitet och att de går igenom det hela på en månad.. men de hade nog rätt bra syreupptagningsförmåga och karnitinensymer redan innan.

Pröva cocosfett som stekfett?

Japp.. det finns allt Karnitin du behöver i kött, det är som sagt kroppens förmåga att bilda Karnitinensymer som behöver uppregleras.. och det är som sagt bara att köra på, tills de finns där.

Och så behöver syreupptagningsförmågan ökas samt ofta bildas fler  blodkärl för transport.

Det är egentligen samma som vid den mesta träningen man genomgår.. trögt som attan i början för kroppen gör alldrig mer än vad den behöver.

Verkar som om vissa löpare redan har en bra kapacitet och att de går igenom det hela på en månad.. men de hade nog rätt bra syreupptagningsförmåga och karnitinensymer redan innan.

Pröva cocosfett som stekfett?

Nja, steker nog i smöret som vanligt och förlitar mig på min uthållighet  :lol:

Lite märkligt fenomen det här, har inte stött på det förut. Det måste betyda och konditionen och vissa muskelgrupper går i otakt.

• 2 weeks later...

De främsta faktorerna som begränsar fettoxidationen i muskelceller är syre och Karnitin.

Extra syre behövs för fett kan inte oxideras anaeorobt, och karnitin krävs för transportera längre fettsyror in i mitocondrierna.

"Betaoxidationen föregås av ett flertal steg innan dess utgångssubstrat, fettsyre-CoA bildas. Först spjälkas triacylglycerider till glycerol och fria fettsyror, detta sker i adipocyter under inverkan av noradrenalin eller glukagon, vilket aktiverar hormonkänsligt lipas, som spjälkar av en eller två fettsyror så att andra lipaser kan frigöra den sista fettsyran.

Fettsyrorna transporteras ut i blodet genom att de binder till albumin, från albuminet transporteras de sedan in i kroppens celler. Väl inne i cellerna måste fettsyrorna sedan transporteras in i mitokondrierna enligt följande steg:

1. Fettsyran förestras med CoA till fettsyre-CoA i en ATP-beroende reaktion, varpå den diffunderar in över mitokondriens yttre membran.
  2. Därefter reagerar fettsyre-CoA:t med karnitin via enzymet karnitinpalmitoyltransferas 1 (CPT1) som flyttar fettsyran från CoA:t till karnitinet. Detta steg hämmas av malonyl-CoA, som bildas i lipogenesen eftersom dessa processer är motriktade och inte bör ske samtidigt.
  3. Fettsyrekarnitinet överförs till mitokondriens matris med hjälp av enzymet karnitin-O-palmityltransferas.
  4. Inne i matrisen agerar karnitinpalmitoyltranseras 2 i motsatt riktning till CPT1 varpå fettsyre-CoA och karnitin återbildas.

Själva betaoxidationen går enligt följande steg:

1. FAD tar upp två väteatomer så att en dubbelbindning bildas mellan fettsyrans α- och β-kolatom. FADH2 bildas.
  2. En vattenmolekyl adderas till α-β-dubbelbindningen. OH-gruppen binds till β-kolatomen.
  3. NAD+ oxiderar β-kolatomen (därav namnet beta-oxidation). NADH + H+ bildas.
  4. Acetyl-CoA avspjälkas samtidigt som ett nytt koenzym A kopplas på. Acetyl-CoA och fettsyra-CoA bildas.

Det som är kvar av fettsyran går in i ett nytt varv i cykelns andra steg. Detta upprepas tills fettsyran har brutits ner till acetylgrupper."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Beta-oxidation

Karnitin finns gott om i muskelkött, det som behöver uppregleras är kroppens förmåga att bilda karnitinensymer!

He he... Ja du Zepp... Du är en hyvens rackare...vad skulle man gjort utan dylika svar :D Huru det än är... Jag har ju hållit på i 5 mnd, och tycker backar är/blir tyngre & tyngre efter som. Men om det är mjöljsyra, eller att bena inte pallar (är ju ingen elitidrottare från början ha ha) mer av nån annan orsak vet jag inte. Men det känns som jag pallar mindre ift vad man skulle tro...eftersom jag är ganska duktig med träning...tycker jag... Och vikten, om inte rasar, går stilla neråt. :)