Nürnberg Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 ***Varning till känsliga läsare, vissa fekala detaljer förekommer nedan*** Fick i början av mars inflammerad blindtarm som naturligtvis hann spricka innan de så sakteliga ställde diagnos (tack alla hypokondriker), således var jag tvungen att äta flera olika antibiotika i tio dagar efter utskrivning, under vilken tid min matsmältning var helt förstörd. Problemet är att det nu är nästan tre månader sedan jag opererades och min matsmältning är väldigt långt ifrån normal. Innan operation hade min mage anpassat sig så väl till LCHF efter drygt ett år att WC-papper i ärlighetens namn var en ren formalitet, sedan operationen får jag i princip diarré varje gång jag äter. Viss lindring kan fås av att äta väldigt lite men jag är ju för fan inte på någon lågkaloridiet och till slut blir jag naturligtvis för hungrig och häver i mig en för mig normal portion med känt resultat som följd. Är det någon som haft liknande erfarenheter? Antibiotikakuren var Flagyl och Ciprofloxacin, har sedan dess försökt med bakterietillskott, äter min hemmasyrade kål etc. men ingen effekt. Börjar oroa mig för att jag kommer att sluta på någon skum klinik i Tyskland med en slang i ändan för att få någon ordning på detta. Alla svar uppskattas då jag börjar bli lätt desperat, men säg inte att jag måste äta pasta med bröd för jag är nästan i beachform nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Råa morötter brukar vara bra. Du kan ju prova att inleda varje måltid med en rå morot. Om tarmen är i olag kan det också hända att du behöver använda laktosfria mjölkprodukter tills du blir bra i magen. Vilket bakteritillskott äter du? När min mage har varit i olag så har jag inte tålt surkålen. När magen blivit lite bättre kan det gå bra med rå kålrot också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nürnberg Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Råa morötter brukar vara bra. Du kan ju prova att inleda varje måltid med en rå morot. Om tarmen är i olag kan det också hända att du behöver använda laktosfria mjölkprodukter tills du blir bra i magen. Vilket bakteritillskott äter du? När min mage har varit i olag så har jag inte tålt surkålen. När magen blivit lite bättre kan det gå bra med rå kålrot också. Vadan morötter, är det för fibrerna? Ska testa. Äter Trevis och Lifes tillskott men jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad. Nu inte ätit surkål på någon vecka så det är väl ute ur ekvationen egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Anna Hallén har skrivit något inlägg om olika sorters probiotika på sin blogg. Vill minnas att hon nämnt att man kan behöva testa lite olika för att se vad som funkar (annars var det någon annan). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Råa blåbär brukar vara bra vid diarre. Probiotikan brukar ha effekt efter antibiotikakurer. Det låter lite oroande tycker jag. Jag tycker att du ska prata med läkaren på vårdcentralen och be att få ta ett prov för att utesluta överväxt av en bakterie som heter clostridium difficile, som ger de här symtomen och är inte helt ovanligt efter antibiotika då man rubbat tarmens normala bakterieflora. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Råa blåbär brukar vara bra vid diarre. Probiotikan brukar ha effekt efter antibiotikakurer. Det låter lite oroande tycker jag. Jag tycker att du ska prata med läkaren på vårdcentralen och be att få ta ett prov för att utesluta överväxt av en bakterie som heter clostridium difficile, som ger de här symtomen och är inte helt ovanligt efter antibiotika då man rubbat tarmens normala bakterieflora. Är det något som jag alltid får diarré av så är det just råa blåbär. Minns dock att mamma gav oss blåbärssaft utan socker när vi hade maginfluensa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Vadan morötter, är det för fibrerna? Ska testa. Äter Trevis och Lifes tillskott men jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad. Nu inte ätit surkål på någon vecka så det är väl ute ur ekvationen egentligen. Exakt varför morötter är bra vet jag inte men dom är kända för att vara bra för magen. Jag haft problem med diarré i många år och morötter är ett säkert kort för mig. Gröna grönsaker är mer svårsmälta och dom perioder jag varit dålig så har jag haft svårt att klara dom. Konstigt nog har det dock alltid gått bra med rå vitkål. Vill dock inte rekommendera det i första svängen. Morötter innehåller ju fibrer, mineraler och vitaminer och saknar sådant som kan reta magen. Numera är jag helt bra i magen men jag hade problem med diarré i 10 år så jag är i alla fall expert på hur min egen mage fungerar. Har du förresten ätit mjölkprodukter med laktos nu när du varit dålig i magen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Probiotika som överlever ner till tarmarna har funkat för mig. Köpte några olika varianter på bodystore. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 10-14 Lactiplus/dag i 10-20 dgr är det enda som fungerat för mig. Fick stora magproblem efter Egyptenresa för några år sedan och blev inte bra förrän jag testade denna kur. Tog3-4 st 3-4 ggr/dag. DET hjälpte verkligen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nürnberg Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Råa blåbär brukar vara bra vid diarre. Probiotikan brukar ha effekt efter antibiotikakurer. Det låter lite oroande tycker jag. Jag tycker att du ska prata med läkaren på vårdcentralen och be att få ta ett prov för att utesluta överväxt av en bakterie som heter clostridium difficile, som ger de här symtomen och är inte helt ovanligt efter antibiotika då man rubbat tarmens normala bakterieflora. Tack för rådet, jag ska ta det i beaktande. Har ingen feber eller så dock. Enligt Wiki behandlas det tydligen med antibiotika och jag är livrädd för att behöva må så skit som jag gjorde sist igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nürnberg Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Exakt varför morötter är bra vet jag inte men dom är kända för att vara bra för magen. Jag haft problem med diarré i många år och morötter är ett säkert kort för mig. Gröna grönsaker är mer svårsmälta och dom perioder jag varit dålig så har jag haft svårt att klara dom. Konstigt nog har det dock alltid gått bra med rå vitkål. Vill dock inte rekommendera det i första svängen. Morötter innehåller ju fibrer, mineraler och vitaminer och saknar sådant som kan reta magen. Numera är jag helt bra i magen men jag hade problem med diarré i 10 år så jag är i alla fall expert på hur min egen mage fungerar. Har du förresten ätit mjölkprodukter med laktos nu när du varit dålig i magen? Jo jag har ätit feta mjölkprodukter som vanligt, druckit mjölk några gånger också men det har min mage aldrig riktigt gillat så det har jag känt tydligt. Tänker lätt testa din morotskur i alla fall även om det blir lite extra carbs... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Jo jag har ätit feta mjölkprodukter som vanligt, druckit mjölk några gånger också men det har min mage aldrig riktigt gillat så det har jag känt tydligt. Tänker lätt testa din morotskur i alla fall även om det blir lite extra carbs... Att jag är lite envis när det gäller mjölkprodukterna beror på att jag inte tål minsta lilla laktos när jag är vissen i magen men när magen är ok så är det inga problem med laktosen. Laktas som bryter ner laktos bildas i tarmslemhinnan och är den inte i form så kan man tillfälligt få svårt att bryta ner laktos. Eftersom det numera finns så mycket laktosfria produkter så borde det gå ganska lätt att hålla sig till dom någon vecka och se om det blir någon skillnad. Har jag varit riktigt dålig så har jag fått utesluta mjölkprodukter helt och hållet men det är ju svårare när man äter LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nürnberg Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 OK, kanske för köra strikt paleo ett tag och se om det hjälper. Låter som att du har en djävligt tjurig mage, beklagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Jag äter Probi frisk, en probiotika som finns på Apoteket. http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/probi_frisk Kanske Grapefruktkärneextrakt hjälper? http://www.ortapoteket.se/sv/e-handel-produktsida/start/grapefruktkarnextrakt-citricidal-i-tablettform/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Har jag varit riktigt dålig så har jag fått utesluta mjölkprodukter helt och hållet men det är ju svårare när man äter LCHF. Det är inte så svårt faktiskt, man kan göra mycket med kokosmjölk, kokosolja och vanlig olja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Det är inte så svårt faktiskt, man kan göra mycket med kokosmjölk, kokosolja och vanlig olja. Vanlig olja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Vanlig olja? Raps, oliv etc? Smör har ju mjölkprotein i, om man inte gör ghee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lily73 Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Sötmandel har en lugnande effekt på magen..rårivet oxiderat äpple också, men det är ju inte direkt lchf.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 ***Varning till känsliga läsare, vissa fekala detaljer förekommer nedan*** Fick i början av mars inflammerad blindtarm som naturligtvis hann spricka innan de så sakteliga ställde diagnos (tack alla hypokondriker), således var jag tvungen att äta flera olika antibiotika i tio dagar efter utskrivning, under vilken tid min matsmältning var helt förstörd. Problemet är att det nu är nästan tre månader sedan jag opererades och min matsmältning är väldigt långt ifrån normal. Innan operation hade min mage anpassat sig så väl till LCHF efter drygt ett år att WC-papper i ärlighetens namn var en ren formalitet, sedan operationen får jag i princip diarré varje gång jag äter. Viss lindring kan fås av att äta väldigt lite men jag är ju för fan inte på någon lågkaloridiet och till slut blir jag naturligtvis för hungrig och häver i mig en för mig normal portion med känt resultat som följd. Är det någon som haft liknande erfarenheter? Antibiotikakuren var Flagyl och Ciprofloxacin, har sedan dess försökt med bakterietillskott, äter min hemmasyrade kål etc. men ingen effekt. Börjar oroa mig för att jag kommer att sluta på någon skum klinik i Tyskland med en slang i ändan för att få någon ordning på detta. Alla svar uppskattas då jag börjar bli lätt desperat, men säg inte att jag måste äta pasta med bröd för jag är nästan i beachform nu Hej, hur går det med magen, bli det någon förbättring, eller är det likadant? Jag hoppas att du mår bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Jag glömde nämna att ett tips man läser om ofta är att göra kött/fisk buljong som man låter koka länga (2 dagar typ). Det ska hjälpa läka magen och magfloran, innehåller glutamin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nürnberg Posted June 5, 2013 Author Share Posted June 5, 2013 Hej, hur går det med magen, bli det någon förbättring, eller är det likadant? Jag hoppas att du mår bättre Hej! Tack för omtanken! Det är något bättre vilket jag skulle säga beror på en rå morot innan varje måltid samt överdosering av probiotika. Tänkte fortsätta så ett tag och hoppas på att det blir ytterligare bättre. Är allvarligt orolig över biodiversiteten i min tarm fortfarande dock... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Hej! Tack för omtanken! Det är något bättre vilket jag skulle säga beror på en rå morot innan varje måltid samt överdosering av probiotika. Tänkte fortsätta så ett tag och hoppas på att det blir ytterligare bättre. Är allvarligt orolig över biodiversiteten i min tarm fortfarande dock... Roligt att höra att det går åt rätt håll! Kanske kan du uppnå ytterligare förbättringar genom att ta en tesked pofibrer tillsammans med probiotikan. Pofibrerna är tänkta att ge mat åt de goda bakterierna. Samtidigt kan stort fiberintag minska mineralupptaget. Kan ju i och för sig vara bra att fortsätta som du gör ett tag till innan du provar något mer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Hej! Tack för omtanken! Det är något bättre vilket jag skulle säga beror på en rå morot innan varje måltid samt överdosering av probiotika. Tänkte fortsätta så ett tag och hoppas på att det blir ytterligare bättre. Är allvarligt orolig över biodiversiteten i min tarm fortfarande dock... Vad bra att du är något bättre. Jag förstår att du känner en viss oro för biodiversiteten, då det är viktigt med mångfald, även gastroinstitialt. Det var inte några "snälla" antibiotika du fick, men de gängse vid en sådan infektion som du drabbades av. Dom tog nog död på det mesta av bakterierna i din mage. Jag läste någonstans någon gång att det tar två år för magen att återställa bakteriebalansen efter en antibiotikakur, vet inte om det är sant så man får kanske ta det med en nypa salt MEN jag tycker ändå att du skall gå testa dig för Clostridium diffecile om du inte blir bättre, jag tror inte man antibiotikabehandlar alla idag, för det kan läka ut av sig själv om det inte är alltför aggressivt. Men det kan vara bra att veta om man har det eftersom man kan smitta sin omgivning. Personer med av någon anledning nedsatt immunförsvar kan smittas, så har du någon sådan i din omgivning så var lite extra försiktig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Hur går det med magen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jag åkte 2003 på en kraftig infektion i kroppen efter en sjukhusvistelse och pumpades fullt med antibiotika efter att jag lades in på nytt. Jag vet inte riktigt vad för slags antibiotika jag fick, med doktorn sa att det handlade om en agressiv sort som skulle ta kål även på... tyvärr... alla goda bakterier både invändigt som utvändigt i kroppen. Jag skulle t.ex inte få vistas i solen heller under behandlingen. Konsekvensen av kuren blev, att jag infann mig laktosintolerant och det var jag fortfarande ca. ett och ett halvt år sedan. Numera är dock magen lung och fin och jag har börjat fundera om jag har laktosproblemet kvar. LCHF har ju löst alla mina andra magproblem, så kanske även denna. Jag kan nämligen äta rätt så stora mångder ost utan minsta uppsvullenhet. Men jag har inte riktigt lust och testa med fullfet mjölk om så är fallet. Minnen från de hemska mag- och tarmkramperna som laktosen gav mig, sitter etsade i hjärnbalken och smärtorna vill man inte uppleva på nytt. Jag har numera också lyckats avvänja mig totalt från mjölken, efter att ha varit en enorm mjölkkonsument tidigare. Kanske jag aldrig kommer få veta, hur det ligger till ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Limp, om du inte var laktosintolerant före 2003 betyder det att frisättningen av enzymet laktas till tunntarmen inte stängdes av när du var 3-5 år gammal, som ju är fallet med 70% av jordens befolkning och samtliga innan vi började med mjölkdjur för kort tid sedan. Så om dina övriga magproblem försvunnit så tror jag att vad som än blockerade laktaset så är det nog också historia. Beroende på mod och humör kan du ju testa en liten mängd, om du vill - besvären som uppstår när laktosen ska fermenteras i tjocktarmen är dosberoende - liten dos, små besvär. I teorin i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nürnberg Posted June 15, 2013 Author Share Posted June 15, 2013 Vad bra att du är något bättre. Jag förstår att du känner en viss oro för biodiversiteten, då det är viktigt med mångfald, även gastroinstitialt. Det var inte några "snälla" antibiotika du fick, men de gängse vid en sådan infektion som du drabbades av. Dom tog nog död på det mesta av bakterierna i din mage. Jag läste någonstans någon gång att det tar två år för magen att återställa bakteriebalansen efter en antibiotikakur, vet inte om det är sant så man får kanske ta det med en nypa salt MEN jag tycker ändå att du skall gå testa dig för Clostridium diffecile om du inte blir bättre, jag tror inte man antibiotikabehandlar alla idag, för det kan läka ut av sig själv om det inte är alltför aggressivt. Men det kan vara bra att veta om man har det eftersom man kan smitta sin omgivning. Personer med av någon anledning nedsatt immunförsvar kan smittas, så har du någon sådan i din omgivning så var lite extra försiktig Ja jag tänkte göra det när jag kommer hem för sommaren i nästa vecka. Sen får jag väl se vad jag säger om de vill ge mig antibiotika igen Har fortfarande besvär även om det blivit lite bättre så jag antar att jag har anledning att uppsöka sjukvården, om inte annat kommer min familj att tvinga mig...märkligt är att de gånger då jag varit på resande fot och hänvisad till att fuska med kosten har magen varit bättre, den reaktionen är ju inte något man är van vid. Har tänkt att det kunde vara att jag får i mig mer fiber när det slinker ner lite bröd och annat skit fast å andra sidan äter jag mängder med sallad och magen har blivit sämre sedan jag kom tillbaka efter en resa under helgen. WEIRD 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Ja jag tänkte göra det när jag kommer hem för sommaren i nästa vecka. Sen får jag väl se vad jag säger om de vill ge mig antibiotika igen Har fortfarande besvär även om det blivit lite bättre så jag antar att jag har anledning att uppsöka sjukvården, om inte annat kommer min familj att tvinga mig...märkligt är att de gånger då jag varit på resande fot och hänvisad till att fuska med kosten har magen varit bättre, den reaktionen är ju inte något man är van vid. Har tänkt att det kunde vara att jag får i mig mer fiber när det slinker ner lite bröd och annat skit fast å andra sidan äter jag mängder med sallad och magen har blivit sämre sedan jag kom tillbaka efter en resa under helgen. WEIRD Såg du mitt inlägg om pofiber? Nu såg jag att du sett men det var efter att jag lagt ut detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nürnberg Posted June 15, 2013 Author Share Posted June 15, 2013 Såg du mitt inlägg om pofiber? Nu såg jag att du sett men det var efter att jag lagt ut detta. Hej! Jo jag såg det, jag har inte kommit mig för att testa än dock då jag inte tagit mig tid att luska ut var man köper det, i mataffär? Blandar du det med vatten i så fall antar jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Pofiber finns i den glutenfria hyllan i vanliga mataffärerna (kanske de något större). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nürnberg Posted June 15, 2013 Author Share Posted June 15, 2013 Jag åkte 2003 på en kraftig infektion i kroppen efter en sjukhusvistelse och pumpades fullt med antibiotika efter att jag lades in på nytt. Jag vet inte riktigt vad för slags antibiotika jag fick, med doktorn sa att det handlade om en agressiv sort som skulle ta kål även på... tyvärr... alla goda bakterier både invändigt som utvändigt i kroppen. Jag skulle t.ex inte få vistas i solen heller under behandlingen. Konsekvensen av kuren blev, att jag infann mig laktosintolerant och det var jag fortfarande ca. ett och ett halvt år sedan. Numera är dock magen lung och fin och jag har börjat fundera om jag har laktosproblemet kvar. LCHF har ju löst alla mina andra magproblem, så kanske även denna. Jag kan nämligen äta rätt så stora mångder ost utan minsta uppsvullenhet. Men jag har inte riktigt lust och testa med fullfet mjölk om så är fallet. Minnen från de hemska mag- och tarmkramperna som laktosen gav mig, sitter etsade i hjärnbalken och smärtorna vill man inte uppleva på nytt. Jag har numera också lyckats avvänja mig totalt från mjölken, efter att ha varit en enorm mjölkkonsument tidigare. Kanske jag aldrig kommer få veta, hur det ligger till ? Intressant att du säger att du inte skulle få vistas i solen, jag har nu de gånger jag solat en lite längre stund (med operationsärren vederbörligen skylda av tejp) fått något slags lindrigt eksem över ett område på kanske 5x5 cm på buken vilket jag aldrig haft förr, jag är rätt mörk till min skapnad och kan ta rejält med sol i vanliga fall utan att ens bli röd. Så att nu ingen får för sig att jag är hypokondriker har jag ingen aning om vad detta skulle ha med något att göra men det slog mig bara eftersom du nämnde att du inte fick sola. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Intressant att du säger att du inte skulle få vistas i solen, jag har nu de gånger jag solat en lite längre stund (med operationsärren vederbörligen skylda av tejp) fått något slags lindrigt eksem över ett område på kanske 5x5 cm på buken vilket jag aldrig haft förr, jag är rätt mörk till min skapnad och kan ta rejält med sol i vanliga fall utan att ens bli röd. Så att nu ingen får för sig att jag är hypokondriker har jag ingen aning om vad detta skulle ha med något att göra men det slog mig bara eftersom du nämnde att du inte fick sola. Det är bara under tiden man äter vissa sorters antibiotika som man inte får sola. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Limp, om du inte var laktosintolerant före 2003 betyder det att frisättningen av enzymet laktas till tunntarmen inte stängdes av när du var 3-5 år gammal, som ju är fallet med 70% av jordens befolkning och samtliga innan vi började med mjölkdjur för kort tid sedan. Så om dina övriga magproblem försvunnit så tror jag att vad som än blockerade laktaset så är det nog också historia. Beroende på mod och humör kan du ju testa en liten mängd, om du vill - besvären som uppstår när laktosen ska fermenteras i tjocktarmen är dosberoende - liten dos, små besvär. I teorin i alla fall. Humör har jag men är tveksam kring modet. Jag var ju en riktig mjölkoman en gång tiden. Jag drack flera liter om dagen och har nu lyckats bli av med det lasset också. Därför säger förnuftet att "testa inte så slipper du återfall i mjölken" om älendet skulle försvunnit. Jag blev tidigare riktigt sjuk av små mängder och har sedan 2003 hållit mig till laktosfritt om behov funnits att inta sådant. Jag fortsätter fundera hur jag ska göra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Humör har jag men är tveksam kring modet. Jag var ju en riktig mjölkoman en gång tiden. Jag drack flera liter om dagen och har nu lyckats bli av med det lasset också. Därför säger förnuftet att "testa inte så slipper du återfall i mjölken" om älendet skulle försvunnit. Jag blev tidigare riktigt sjuk av små mängder och har sedan 2003 hållit mig till laktosfritt om behov funnits att inta sådant. Jag fortsätter fundera hur jag ska göra... Då förstår jag att du är tveksam! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Jag har träffat på några personer genom åren som faktiskt har blivit laktosintoleranta av en antibiotikakur. Ska jag nu vara lite deprimerande, så har det faktiskt inte gett med sig. Men om jag ska vara lite positiv så verkar det inte utveckla sig till den absolut mest intoleranta sorten. Probiotika verkar kunna hjälpa om man någon gång vill äta något med mjölksocker, och naturligtvis, ju fetare produkten är, desto bättre tål man det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Jag har träffat på några personer genom åren som faktiskt har blivit laktosintoleranta av en antibiotikakur. Ska jag nu vara lite deprimerande, så har det faktiskt inte gett med sig. Men om jag ska vara lite positiv så verkar det inte utveckla sig till den absolut mest intoleranta sorten. Probiotika verkar kunna hjälpa om man någon gång vill äta något med mjölksocker, och naturligtvis, ju fetare produkten är, desto bättre tål man det Märkligt! Då finns det något i något antibiotikum som blockerar den/de gener som uttrycker laktaspersistens. Dessutom kan de tydligen reverseras, Limp är exemplet på det. Hmm... något att spekulera på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Märkligt! Då finns det något i något antibiotikum som blockerar den/de gener som uttrycker laktaspersistens. Dessutom kan de tydligen reverseras, Limp är exemplet på det. Hmm... något att spekulera på Ja, det tål som sagt att spekuleras i. Kan det vara så illa att man får konstant bakterierubbning i tarmen? Låter otroligt, men... De jag har träffat på har varit så sjuka att de inte har kunnat äta något i samband med antibiotikaintaget. Så kan antibiotika på fastande mage ha något med det att göra? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Det kan ligga något i det du säger, Syster. När jag blev laktosintolerant, låg jag på sjukhuset veckovis och åt inte speciellt mycket heller. Jag var alldedels för dålig och fick mestadels dropp när infektionen bekämpades. Under de två vändorna jag hade till sjukhuset sammanlagt på 5 veckor, gick jag ner över 15 kilo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Märkligt! Då finns det något i något antibiotikum som blockerar den/de gener som uttrycker laktaspersistens. Dessutom kan de tydligen reverseras, Limp är exemplet på det. Hmm... något att spekulera på Jag är lite skeptisk till att det BARA är genetiskt betingat att tåla laktos. I Italien dricker man aldrig mjölk. Vissa tar det dock som capuccino och det kan ingå ibland någonstans. När jag bodde i Italien så sade vissa där att det var viktigt att man nästan varje dag fick i sig en liten skvätt (typ masked(ar)) annars förlorade man förmågan att tåla mjölk bra. Kan det vara så att man klarar mjölk om man aldrig slutar? I alla fall med lite genetisk hjälp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Det är inte konstigt att dina tarmar är i olag efter du förlorat blindtarmen. Idag pekar forskning på att blindtarmen har en funktion att hjälpa till återställa de goda bakterierna och inblandad i immunförsvaret. Denna text förklarar precis ditt problem: http://blindtarmen.se/ Blindtarmens specifika funktion är ännu inte helt utforskad, men forskning visar att blindtarmen är en viktig del för vårt immunförsvar. Den hjälper till att producera vita blodkroppar och fungerar också som förråd för goda bakterier. Blindtarmen hjälper till att återställa tarmfloran om vi ätit t.ex. antibiotika som tagit död på tarmens goda bakterier. Om blindtarmen har opererats bort kan det vara extra viktigt att tänka på att använda probiotika efter medicinering för att hjälpa bakteriefloran att återställas. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nürnberg Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Det är inte konstigt att dina tarmar är i olag efter du förlorat blindtarmen. Idag pekar forskning på att blindtarmen har en funktion att hjälpa till återställa de goda bakterierna och inblandad i immunförsvaret. Denna text förklarar precis ditt problem: http://blindtarmen.se/ Intressant, jag har också grunnat i just de banorna om blindtarmen som ett potentiellt "safehouse" för goda bakterier. Har nyligen insett att jag haft känningar i den i åratal innan det barkade faktiskt, glädjande på ett sätt då vissa ansatser har gjorts av min omgivning att skylla det hela på min sjuka "diet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts