Jump to content

Recommended Posts

Min första tanke var att en anledning till att jag älskar mitt nuvarande jobb är att jag ständigt har många bollar i luften. Men efter att ha tänkt lite till har jag kommit fram till att jag oftast bara har en boll i luften i taget, men många bollar att skifta emellan och bytena kan både gå snabbt och ske ofta.

Jag trivs väldigt bra med att ha det så just på jobbet, men jag kan inte se någon situation i privatlivet där det skulle passa. Vill absolut inte stressa och bli störd med maten, varken när jag lagar eller äter. Förstår inte hur folk kan lyssna på ljudböcker samtidigt som de kör bil.

• Like 1

Jo till mångt och mycket håller jag med. Visst förnöjer variation men jag önskade jag hade ett jobb med 5 olika arbetsuppgifter istället för 25.... Och fritidsaktiviteter är ju bra men när de som i mitt fall börjar övergå i ett krav med perioder då det tar upp all min fritid och att man alltid måste ställa upp för föreningens skull då är det inte lika bra längre.

Däremot så är det för mig mycket stressande att sitta och äta utan att göra nått samtidigt. Jag ser TV, läser eller sitter vid datorn för det är så jag slappnar av och stänger ner hjärnan (nu är det komediserier, skönlitteratur och menlösa spel på fb och liknande jag menar - sånt som man kan koppla av hjärnan med). Hade jag haft familj hade det givetvis varit annorlunda, men att sitta för mig själv vid ett bord och äta utan nått runt omkring gör mig stressad.

Drömmer om att flytta till nått lugnt litet samhälle på en karibisk ö och försörja mig som författare eller liknande där man inte är bunden till varken tider eller en specifik arbetsplats. Får nog lov att vinna på lotto först...

Multitasking förutsätter ett målinriktiad virtuellt arbetssätt och förmåga kunna orientera sig parallellt med alla kringliggande händelser. Man koncentrerar sig inte på enstaka saker och utför sällan rudimentära singeljobb. Istället arbetar de effektiva oftast med övergripande beslut och samordning. En av förutsättningarna är att man har inget beslutsvånda och behöver sällan stanna upp och fundera. Negativa konskevenser hanterar man effektivt när de uppstår. Därför är inte alla lämpade för att hålla "många bollar i luften". De flesta av oss arbetar sekvensiellt och därfär förekommer också tidsspillet när/om omtag behöver göras. När man arbetar virtuellt, görs inga omtag, utan endast löpande kursändringar. Jag persoligen trivs med "snabba puckar"... jag har sällan långtråkigt varken på jobbet eller privat.