Jump to content

Matintag före träning


MalinAJ
 Share

Recommended Posts

Hej!
Jag tränar mest funktionell träning och intervallträning. Hur långt innan träningspasset tycker du det är lagom att äta? Och hur mycket bör man få i sig?
Jag brukar äta lunch på jobbet kl 12 och tar sedan en avokado eller ett ägg som mellanmål vid 15-tiden och tränar vid 16:30.

Link to comment
Share on other sites

Antar du äter LCHF? Ser inga fördelar med att äta strax innan träningspasset, med mat i magen och blod samlat där. Man får ju inte ut energi snabbare från fett och protein om man just ätit det. Annat är det om du kolhydratladdar - men det tror jag inte man måste göra. Enda gången du måste fylla på är om ditt fettlager är mycket lågt, alltså du är jättesmal. Jag sprang 1.2 mil häromveckan efter 18h fasta - gick bra som valigt, förutom man var lite lättare och det blev då lite enklare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte heller att det finns något direkt anledning att äta direkt innan om du inte verkligen känner att du behöver det. Personligen så får jag mycket mer problem om jag äter nära inpå träningen än om jag fastar och jag märker ingen större skillnad på prestation.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. Ja, jag äter strikt LCHF sedan februari i år. Jag upplever dock att jag inte riktigt kommer upp i den ork jag hade då jag åt mer kolhydrater. Mjölksyran kommer snabbare. Är kosttillskott något ni rekommenderar? Idag äter jag endast Omega 3 och D-vitaminer.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. Ja, jag äter strikt LCHF sedan februari i år. Jag upplever dock att jag inte riktigt kommer upp i den ork jag hade då jag åt mer kolhydrater. Mjölksyran kommer snabbare. Är kosttillskott något ni rekommenderar? Idag äter jag endast Omega 3 och D-vitaminer.

 

Om du känner att du presterar sämre och tycker att det är väldigt viktigt att prestera så kan man ju alltid äta lite mer kolhydrater inför träningen exempelvis ät lite youghurt med bär och nötter och testa om det räcker, experimentera med att äta lite olika mängder innan träningen. Det går även bra att äta dessa kolhydrater kvällen innan då glykogenet kommer att lagras i musklerna.

 

Jag äter enbart d-vitamin regelbundet och protein  samband med tung styrketräning. Tror inte att det handlar om tillskotten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...