Jump to content

Biverkningar av LCHF fortfarande efter 4 veckor

Peter Mans

Recommended Posts

Hej, tänkte höra om det går att få lite goda råd här från någon eller några av er kloka personer som delar med er av era erfarenheter här och hållit på med LCHF betydligt längre än vad jag har. Jag började med LCHF för 4 veckor sedan och har druckit 1-2 glas vatten/dag med en halv till en tesked salt i plus en massa mer vattenintag dagligen, dricker ca 2-2,5 liter vatten per dag. Jag har fortfarande väldigt hög puls, hjärtklappning, sover ganska dåligt och har även de senaste veckorna haft blod i avföringen, ska sägas dock att jag har ulcerös kolit men innan jag började med LCHF hade jag inte haft ett skov på mer än 3 år. Tränar annars regelbundet och har mycket bra fysik men den höga pulsen är rätt jobbig. Det gäller även hjärtklappningarna som kommer och går. Hur lång tid säger era erfarenheter att det brukar ta innan dessa biverkningar i regel lättar? Jag känner att det börjar bli lite ansträngande och om det inte lättar snart är jag rädd för att jag kanske går tillbaka till kolhydraterna igen, men jag har inte givit upp än. Ska erkänna att jag efter ca 2 veckor med bara LCHF åt pasta och lite potatis under två dagar och då gick pulsen ner till det normala igen. Samtidigt har jag varit bättre under dessa LCHF veckor vad gäller mina prostataproblem. Så sammantaget upplever jag min LCHF resa som lite stressande då jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till hela LCHF upplägget. Har även skickat mejl till kostdoktorns kundtjänst som ny medlem, men fick till svar att kostdoktorns rådgivare är på semester och därför inte har någon möjlighet att svara på mejl. Så jag tänkte att det kunde vara värt att göra ett försök här och se om man kanske kunde få några tips och råd. Tack för ordet!

1 timme sedan, Peter Mans sade:

Hej, tänkte höra om det går att få lite goda råd här från någon eller några av er kloka personer som delar med er av era erfarenheter här och hållit på med LCHF betydligt längre än vad jag har. Jag började med LCHF för 4 veckor sedan och har druckit 1-2 glas vatten/dag med en halv till en tesked salt i plus en massa mer vattenintag dagligen, dricker ca 2-2,5 liter vatten per dag. Jag har fortfarande väldigt hög puls, hjärtklappning, sover ganska dåligt och har även de senaste veckorna haft blod i avföringen, ska sägas dock att jag har ulcerös kolit men innan jag började med LCHF hade jag inte haft ett skov på mer än 3 år. Tränar annars regelbundet och har mycket bra fysik men den höga pulsen är rätt jobbig. Det gäller även hjärtklappningarna som kommer och går. Hur lång tid säger era erfarenheter att det brukar ta innan dessa biverkningar i regel lättar? Jag känner att det börjar bli lite ansträngande och om det inte lättar snart är jag rädd för att jag kanske går tillbaka till kolhydraterna igen, men jag har inte givit upp än. Ska erkänna att jag efter ca 2 veckor med bara LCHF åt pasta och lite potatis under två dagar och då gick pulsen ner till det normala igen. Samtidigt har jag varit bättre under dessa LCHF veckor vad gäller mina prostataproblem. Så sammantaget upplever jag min LCHF resa som lite stressande då jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till hela LCHF upplägget. Har även skickat mejl till kostdoktorns kundtjänst som ny medlem, men fick till svar att kostdoktorns rådgivare är på semester och därför inte har någon möjlighet att svara på mejl. Så jag tänkte att det kunde vara värt att göra ett försök här och se om man kanske kunde få några tips och råd. Tack för ordet!

Jag skulle ta det väldigt långsamt efter vad dina symtom beskriver. Ät lite mer kolhydrater så att hjärtklappningen försvinner.  Minska på vattenintaget lite.  Lägg till magnesium om du inte redan tar det. Det är en stress för kroppen att lägga om sin diet. 

• Like 2

On 2023-07-30 at 20:55, Cederulla sade:

Jag skulle ta det väldigt långsamt efter vad dina symtom beskriver. Ät lite mer kolhydrater så att hjärtklappningen försvinner.  Minska på vattenintaget lite.  Lägg till magnesium om du inte redan tar det. Det är en stress för kroppen att lägga om sin diet. 

Ta gärna magnesiumtaurat. Hjärtat gillar det och har även bra biotillgänglighet. Lycka till!

• Like 2

Hej Cleppa! Hur mår du idag? Och hur lång tid tog det för dig innan alla biverkningar försvunnit? Jag tränar själv ganska regelbundet och när jag hade tränat igår var det som att bensinen i tanken plötsligt tog helt slut och jag nästintill kröp hem. Det ska ju inte vara möjligt efter hela 4 veckor med LCHF. Efter att jag faktiskt kokade och åt spagetti både till lunchen och middagen efter hemkomsten återhämtade jag mig ganska ok. Men man har ju läst i flera artiklar runt om på nätet att flera av landets främsta idrottare i olika slag äter LCHF och orkar mer än andra idrottsmän som dundrar i sig mycket kolhydrater. Vet inte om jag ska konvertera till en annan religion eller vad jag ska ta mig till för att få uppleva alla de fantastiska fördelar med LCHF som jag läst så mycket om både i flera olika böcker och i många artiklar på nätet. Som jag skrev tidigare är mina prostataproblem klart bättre men min tarmsjukdom ulcerös kolit mycket sämre och har ett skov för första gången på mer än 3 år. Det kan ju vara bara slumpen att det kom just nu men jag är inte så helt säker där. Och alla fantastiska rådgivare på kostdoktorns kundtjänst är fortfarande på semester är lite stolpe ut. Jag har absolut inte get upp men vad gäller träning och andra områden måste jag ju få börja se och uppleva lite mer positiva resultat snart. Sömnen är tyvärr inte heller bra som du själv beskrev i dina tidigare inlägg. Och illamåendet kommer och går och det enda som hjälper där är KS. Önskar dig en fortsatt bra dag! 

• Like 1

Hej Cleppa! Hur mår du idag? Och hur lång tid tog det för dig innan alla biverkningar försvunnit? Jag tränar själv ganska regelbundet och när jag hade tränat igår var det som att bensinen i tanken plötsligt tog helt slut och jag nästintill kröp hem. Det ska ju inte vara möjligt efter hela 4 veckor med LCHF. Efter att jag faktiskt kokade och åt spagetti både till lunchen och middagen efter hemkomsten återhämtade jag mig ganska ok. Men man har ju läst i flera artiklar runt om på nätet att flera av landets främsta idrottare i olika slag äter LCHF och orkar mer än andra idrottsmän som dundrar i sig mycket kolhydrater. Vet inte om jag ska konvertera till en annan religion eller vad jag ska ta mig till för att få uppleva alla de fantastiska fördelar med LCHF som jag läst så mycket om både i flera olika böcker och i många artiklar på nätet. Som jag skrev tidigare är mina prostataproblem klart bättre men min tarmsjukdom ulcerös kolit mycket sämre och har ett skov för första gången på mer än 3 år. Det kan ju vara bara slumpen att det kom just nu men jag är inte så helt säker där. Och alla fantastiska rådgivare på kostdoktorns kundtjänst är fortfarande på semester är lite stolpe ut. Jag har absolut inte get upp men vad gäller träning och andra områden måste jag ju få börja se och uppleva lite mer positiva resultat snart. Sömnen är tyvärr inte heller bra som du själv beskrev i dina tidigare inlägg. Och illamåendet kommer och går och det enda som hjälper där är KS. Önskar dig en fortsatt bra dag! 

Tror du har lite för bråttom.  Här finns en hel del tips. 

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/keto/omstallningsbesvar

• Like 1

Det var nio långdistanslöpare som dog, när vinglande löpare gavs bara vatten att dricka. När de insåg att löparna led av saltbrist ,så upphörde dödsfallen, när de tillsatte salt i vattnet. Professor Tim Noakes har   skrivit  mycket om det. Professor Tim Noakes är långdistanslöpare, och LCHF förespråkare.

• Like 2

On 2023-08-02 at 15:38, Peter Mans sade:

Relaterat till kosten och träning så funkar det kanon för mig... ( har lite/mycket annat som stör just nu) För mig tog det kanske max 2 månader troligtvis närmare 1.5 månader sedan fanns det inge soppatorsk eller så, Tappade lite lite på toppen men som 55+ så kan det kvitta. Dock tror jag inte det har med kosten att göra utan åldern så måste jag värma upp ca 20 minuter i lugnare tempo annars blir inte träningen bra....

• Like 2

On 2023-08-06 at 14:23, Cleppa sade:

@Peter Mans Hur går det för dig?

Hej Cleppa! Har känt att jag inte har haft något annat val dom senaste dagarna än att gå tillbaka till en del kolhydrater, bl a ris och pasta och har samtidigt dragit ner på kött och mjölkprodukter och har äntligen lyckats få ner den sjukt höga pulsen till mer normal, hjärtklappningen har också försvunnit, men det som kanske grämer mig mest är att jag genom att jag startade upp med LCHF drog på mig ett ordentligt skov av min mag och tarmsjukdom ulcerös kolit som jag inte haft problem med på flera år, riktigt jobbigt. Sover även bättre nu när jag ökat på kolhydrat mängden och kan även äntligen träna nu igen som tidigare. Så för att vara helt ärlig så har dom första 5 veckorna med LCHF varit KATASTROF!!! Har sällan mått så dåligt och då har jag ändå sett alla video inspelningar som Andreas Eenfeldt lagt ut och även följt alla instruktioner man kan läsa om både här och som även går att googla upp som t.ex. att dricka ett glas vatten med salt i en till två gånger per dag och även se till att jag får i mig ordentligt med vatten ca 2 liter om dagen. Jag  menar innan jag började med LCHF var livet ca en 7:a på en skala 1-10, till och med en 8:a emellanåt men sedan starten med LCHF har den legat stadigt på en 2:a-3:a i stort sett dagligen. Hade jag innan vetat att det kunde påverka min mage så pass negativt och att jag skulle åka på ett sådant rejält ulcerös kolit skov hade jag nog aldrig hoppat på LCHF tåget. Men jag hade läst positiva saker om LCHF så jag ville ändå ge det en chans och jag har full respekt och förståelse för att denna diet kan fungera och ge ett mycket bra resultat för andra. Men som sagt för egen del stor skillnad nu dom senaste dagarna när jag gått tillbaka till bl a ris och pasta och plockat bort nästan alla mjölkprodukter. Vi får se vad framtiden har för dessert att bjuda på. Hoppas det går bra för dig och önskar dig en fortsatt trevlig vecka! 

• Like 3

LCHF är en begrepp där mycket faller in, allt från extremt kolhydratfattigt till lyxig paleo. Du kan vispa grädde och äta ur burken och det räknas som LCHF men det är förstås inte att rekommendera ur ett näringsperspektiv. Jag hade också stora besvär vid omläggningen, just matthet vid träning/cykla till jobbet minns jag var så himla jobbigt. Och att få hjärnan att funka var inte helt lätt. Idag, 12år senare, är det lätt att tycka det var värt det men jag minns att det var vidrigt jobbigt då.

Vissa mår bäst av att sluta röka tvärt, andra av att trappa ner. Det är samma med LCHF. Om du istället för att i första hand tänka kosthållning/keto så tror jag din mage mår bättre utan pastan (och allt annat med gluten) och mjölkprodukter. Många som börjar med LCHF ökar mejerierna. Vet inte om du gjort det men det är inte bra vid ulcerös kolit. Gluten skadar tarmslemhinnan och bör inte ätas av någon. Intressant nog brukar de flesta som har svårt för mjölk klara det efter ett tag utan mjölprodukter.

Att allmänt ställa om till mat som är ingredienser snarare än har ingredienser, dvs kött (inkl fisk/ägg/fågel), råris, grönsaker och smör (kokosfett) är nog aldrig fel, sedan kan man fundera vilken fördelning som passar just en själv bäst.

• Like 6

• 1 month later...

Hej, jag tänkte försöka ge LCHF en ny chans försöka att inte ha för bråttom denna gång. Någon som kan ge några goda råd hur jag kan gå över från kolhydrater till LCHF men som sagt utan att ha för bråttom denna gång då bl a magen och min ulcerös kolit tog ordentligt med stryk sist med ett skov. Hur kan jag liksom lite mer långsamt anpassa kroppen till LCHF denna gång? Planera övergången lite mer långsiktig så att det inte blir en så stor chock för kroppen vilket jag tyvärr upplevde sist? Mycket tacksam för svar. 

• Like 2

Hej, jag tänkte försöka ge LCHF en ny chans försöka att inte ha för bråttom denna gång. Någon som kan ge några goda råd hur jag kan gå över från kolhydrater till LCHF men som sagt utan att ha för bråttom denna gång då bl a magen och min ulcerös kolit tog ordentligt med stryk sist med ett skov. Hur kan jag liksom lite mer långsamt anpassa kroppen till LCHF denna gång? Planera övergången lite mer långsiktig så att det inte blir en så stor chock för kroppen vilket jag tyvärr upplevde sist? Mycket tacksam för svar. 

Hur äter du nu? Enklare att föreslå hur du ska anpassa om man vet varifrån du kommer...

• Like 2

4 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Hur äter du nu? Enklare att föreslå hur du ska anpassa om man vet varifrån du kommer...

Jag har tyvärr gått tillbaka alldeles för mycket till nästan full time kolhydrater, men det skapar andra problem som att jag får problem med mitt redan höga blodtryck. Jag hade möte med en duktig dietist som inte trodde att det bara var övergången till LCHF för ca 3 månader sedan som gjorde att jag fick mitt ulcerös kolit skov utan dietisten trodde att det bara kunde vara en av flera faktorer som spelade in för det utlösta skovet. Efter olika behandlingar med diverse mediciner fick jag skovet att gå tillbaka men nu verkar det komma tillbaka igen när jag återgått till kolhydraterna. Men som Cleppa skriver kanske jag ska försöka dra ner långsammare på kolhydraterna. Idag har jag av kolhydrater bara ätit två glutenfria knäckebröd bl a till frukost (vilket jag alltid gjort även när jag tidigare försökte gå över till LCHF mycket snabbare hade jag kvar 2-3 knäckebrödsmackor på morgnarna till frukost) och sedan lite ris till kycklingen jag tillagade idag, annars inga andra kolhydrater. Kanske även ska nämna att dietisten trodde snarare att det var fettet och att jag åt alldeles för mycket fett när jag tidigare försökte att snabbt gå över till LCHF och att jag åt även mycket kött som såsom dietisten kunde se i sina gamla anteckningar när vi träffades för ett par år sedan att jag var känslig för allt för fet mat. Avslutningsvis är det otroligt svårt att inte ha en till en och en halv tesked socker i kaffet på morgnarna annars tycker jag det smakar skit. Och att ta bort det mesta med socker är också rätt tufft även om jag ska erkänna att sockersuget för 3 månader sedan avtog ganska mycket efter ca två veckors försök med LCHF. Men jag hade även då fortsatt med en och en halv tesked socker i kaffet, det kommer jag nog aldrig kunna sluta med. Å andra sidan har jag nog lärt mig vid det här laget att man ska aldrig ska säga aldrig. Tack för era goda råd och kloka synpunkter här!

• Like 2

11 timmar sedan, Peter Mans sade:

Jag har tyvärr gått tillbaka alldeles för mycket till nästan full time kolhydrater, men det skapar andra problem som att jag får problem med mitt redan höga blodtryck. Jag hade möte med en duktig dietist som inte trodde att det bara var övergången till LCHF för ca 3 månader sedan som gjorde att jag fick mitt ulcerös kolit skov utan dietisten trodde att det bara kunde vara en av flera faktorer som spelade in för det utlösta skovet. Efter olika behandlingar med diverse mediciner fick jag skovet att gå tillbaka men nu verkar det komma tillbaka igen när jag återgått till kolhydraterna. Men som Cleppa skriver kanske jag ska försöka dra ner långsammare på kolhydraterna. Idag har jag av kolhydrater bara ätit två glutenfria knäckebröd bl a till frukost (vilket jag alltid gjort även när jag tidigare försökte gå över till LCHF mycket snabbare hade jag kvar 2-3 knäckebrödsmackor på morgnarna till frukost) och sedan lite ris till kycklingen jag tillagade idag, annars inga andra kolhydrater. Kanske även ska nämna att dietisten trodde snarare att det var fettet och att jag åt alldeles för mycket fett när jag tidigare försökte att snabbt gå över till LCHF och att jag åt även mycket kött som såsom dietisten kunde se i sina gamla anteckningar när vi träffades för ett par år sedan att jag var känslig för allt för fet mat. Avslutningsvis är det otroligt svårt att inte ha en till en och en halv tesked socker i kaffet på morgnarna annars tycker jag det smakar skit. Och att ta bort det mesta med socker är också rätt tufft även om jag ska erkänna att sockersuget för 3 månader sedan avtog ganska mycket efter ca två veckors försök med LCHF. Men jag hade även då fortsatt med en och en halv tesked socker i kaffet, det kommer jag nog aldrig kunna sluta med. Å andra sidan har jag nog lärt mig vid det här laget att man ska aldrig ska säga aldrig. Tack för era goda råd och kloka synpunkter här!

Jag skulle nog satsa på kolhydrater som finns i grönsaker istället för ris, spannmål (och socker...) Även glutenfritt bröd är ett inte så bra alternativ. Du kan äta ordentligt med grönsaker, även de som inte är helt LCHF som till exempel sockerärter, bara för att helt släppa de mindre bra produkterna.

• Like 2

On 2023-09-25 at 21:56, Cederulla sade:

Finns det ngn funktionsmedicinsk klinik där du bor?  Tror det  skulle vara ngt att testa.

Hur mkt kaffe dricker du? Hur mkt mejerier? Vete?

Hej Cederulla! Vet tyvärr inte riktigt vad en funktionsmedicinsk klinik är för nåt? Vad kan de hjälpa till med och är det väldigt dyrt? Dricker bara en liten kopp kaffe på morgnarna, men hoppar också då och då över kaffet helt vissa dagar. Mejerier blir det 1-2 ostskivor på en glutenfri knäckebrödmacka, kefir till frukosten och ibland ett mindre glas till kvällen. Vete är jag också rätt dålig på kunskap om och brukar inte äta det särskilt ofta, är det nåt du rekommenderar eller nåt man bör undvika? Hur ser dina egna erfarenheter ut vad gäller LCHF, vad äter du och vad äter du inte? Och hur gjorde du med pasta, ris, potatis och alla andra kolhydrater? Och socker? Bytte du ut det mot annat och i så fall vad? Och till sist hur lång tid tog det för dig innan du upplevde att det gjorde stor skillnad med LCHF och tills du slapp alla jobbiga biverkningar? Tack!

• Like 2

De tar prover och kartlägger vad din kropp inte tål. De försöker hitta orsaken till symtomen, inte bara lindra dem. Vet inte priser, men du kan ju googla. Har nyss läst en artikel om en kvinna som  blev hjälpt. Tror också hon hade ulcerös kolit.

Bra att undvika vete. Det föröker jag så gott det går. Det jag reagerar på är fil och även hemgjord kefir om det blir för mkt. Ost och smör går bra. I början 2009 var jag ganska strikt och åt inte pasta, ris och potatis. Däremot åt jag lite rotfrukter och grönsaker. Tog hellre lite socker till marmeladen istället för andra alternativ. Hade känningar i ca tre veckor, men det var gallan och lågt bltr, inget annat. Magen blev mkt bättre sedan. Jag har IBS. Numera äter jag liberalare.

• Like 2

18 timmar sedan, Cleppa sade:

Varje kalori från kolhydrater som du inte äter är bra...  klarar man inte vissa saker så gör det du klarar och kan fortsätta med. Sedan kan man lite längre fram testa igen om det är möjligt att skruva vidare. ( råd som jag själv är dåligt på att följa...)

Hej Cleppa! Det där sista vet jag inte om jag tror på. Jag tror du har världens disciplin och jättebra på att följa de hårdaste av alla strikta regler när det gäller LCHF. Skruva vidare däremot som du så snillrikt föreslår kommer jag verkligen försöka mig på längs den här tuffa men samtidigt väldigt snåriga LCHF vägen. Måste bara ge mig den på det då det kanske kan hjälpa mig på lång sikt med mina Ulcerös Kolit skov. Ha en fortsatt bra dag och om du har en eller två minuter över vore det mycket uppskattat om du ville dela med dig av vad du till exempel åt till frukost, lunch och/eller middag idag. Och vad du har för matplaner för resten av veckan? 🙂 👍

• Like 2

5 timmar sedan, Peter Mans sade:

Det där sista vet jag inte om jag tror på

Jag är lite all in! eller går det inte...  Det var det jag menade att jag klarar inte att köra nästan LCHF eller bara träna lagom eller .... Och nu när man är nästan 60 blir framför allt träningsdelarna allt svårare då jag i huvudet tror att jag är 20 men kroppen säger något annat!     Jag äter sällan frukost utan kör oftast bara lunch och middag.  När jag kör väldigt tung styrketräning försöker jag dock även äta frukost,

• Like 4