linny32 Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Har någon av er ätit liberal lchf och gått ner i vikt? Hur många kolhydrater åt ni då? jag har läst här på sidan att om man håller sig inom 50 gram kolhydrater så räknas det iallafall som lchf?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tkiv Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Har någon av er ätit liberal lchf och gått ner i vikt? Hur många kolhydrater åt ni då? jag har läst här på sidan att om man håller sig inom 50 gram kolhydrater så räknas det iallafall som lchf?! Det känns som att det finns så otroligt många varianter av LCHF. Det ena kallar liberal kallas något annat av någon annan. Men ja, du kommer gå ner vi vikt om du enbart utesluter bröd, pasta, ris och potatis men i övrigt äter "relativt vanligt". Det är iaf min erfarenhet. Tror att du går ner i vikt även om det slinker ner en eller två potatisar på lördagskvällen. Går ju dock inte lika snabbt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Ju mer "liberal" man blir desto sämre håller sig mättnaden på plats Med det i åtanke kan man ju hitta sin egen nivå där det funkar men skillnaden är (åtminstone för mig) väldigt påtaglig 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Min erfarenhet är att det är lätt att gå upp i vikt om man äter liberalt. Tillräckligt mycket kh för att trigga att suget håller i sig och sen mycket fett till det --> högt kaloriintag och viktuppgång. Sen är ju alla olika, så det kanske passar dig. Något du bara kan få reda på genom att testa. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Jag tror det är väldigt individuellt. Jag gick t.ex. ner när jag höll mig till strikt LCHF. 25 kilo. Så tog motivationen slut några kilo innan målvikt och jag slutade köra strikt. Det blir lite sötpotatis ibland, nån frukt kanske varannan vecka, mörk choklad lite oftare o.s.v. och därmed har jag stått still i vikt i ett års tid. För mig verkar det alltså som om jag måste ner ordentligt i kh för att få resultat nedåt. För andra räcker det med "att sluta dricka en liter cokacola om dan" för att de ska tappa allt överflödigt späck. Livet är lite orättvist ibland. ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Det beror väl på vilka livsmedel med kolhydrater man äter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Det beror på många faktorer. Jag har alltid tillåtit mig själv att äta nötter, bär, lite mörk choklad, fet yoghurt osv. Jag har aldrig upplevt att det varit ett problem för mig. Däremot så är vi alla olika och speciellt om man jojobantat alt har haft en stor övervikt så behöver man antagligen dra ner mer på kolhydraterna. Speciellt om man samtidigt är en person som inte gillar att träna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 20 kilo plus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Jag äter nog liberalt. Mätte några gånger med matdagboken och låg då på 40-50g kolhydrater. Resultat på 9 månader: minus 17kg och minus 13cm :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjabo Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Min erfarenhet är att om jag går över ~40g kh då går jag inte ner i vikt (ligger på drygt 10 kg övervikt men har gått ner 10 på LCHF)... Men det beror så klart på fler faktorer. Hur man rör sig. Vilken typ av kolhydrater det är osv. GI-metoden har fortfarande en poäng med sin klassificering av bra och mindre bra kh. Minimalt med kolhydrater tror jag är bäst och de man äter ska helst komma från bra grönsaker som brocolli eller spenat. Absolut inte socker eller vete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Ju liberalare du äter, desto större koll måste du ha på energiintaget. Med strikt LCHF slipper du tänka, det sköter sig själv. Med liberal LCHF är risken för överätning större. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Med liberal LCHF står min vikt still. Med striktare går jag ner. Men efter graviditeten 2010 när jag började med LCHF gick jag ner i rasande takt på LCHF. De dagar jag åt strikt rasade vikten. Tur att jag åt liberalt däremellan. Blev 15-17 kg under den normalvikt jag hade före jag blev gravid. På ca 6 månader. Men räknar jag totala viktnedgången sedan jag började med LCHF var det 20-25 kg på denna tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts