Kickimia

Hur mycket fett om dagen?

Recommended Posts

Jag kör med MBC kaffe på morgonen, håller mig mätt på detta fram till 13-14 tiden ungefär. Kanske har 6-70 gr kokosolja och smör sammanlagt, i kaffet. Sedan äter jag en omelette med champinjoner och lite majonäs. Till middag en köttbit och harits kuverts med kryddsmör, kanske 60-70 gram till. Gick ner i början men nu står jag still. Skall jag även ta bort det lilla gröna jag äter för att gå ner fortare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beräknar ovanstående till cirka 1300-1500 kcal/dag (beroende på antal ägg, mängd kött etc.) vilket låter väldigt rimligt för en kvinna som behöver gå ned i vikt.

Fördelning i enegiprocent cirka 90 % fett, 10 % kolhydrater och nästan 0 % kolhydrater.

 

Tror inte du behöver dra in på det gröna! Personligen hade jag nog själv dragit ned lite på fettet och ökat grönsakerna för näringens skull. (Och nej, jag är inte fettskrämd hehee)

 

Detta hade dessutom minskat kalorierna något även om jag inte är en förespråkare av kaloriräknande. Men står man still så kan det kanske vara en idé att testa :)

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många ägg har du i omeletten? Har du grädde i den? Hur mycket isåfall? Hur många gram kött äter du till middag? Det kan vara så att du äter för mycket protein. Hur mycket väger du idag? Vad är din målvikt? Hur mycket har du gått ner, under hur lång tid? Hur länge har du stått still i din viktminskning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akirlu  här ovanför har bra frågor till dig, kolla att proteinintaget ej blir för högt.testa att minska lite på grädde,akta dig för kaffeautomater en del har snabbkaffe med högt kolhydratinnehåll(finns en intressant tråd om detta). du behöver näring från grönsaker .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska låta mängden fett styras av summan av proteiner och kolisar. Ser man till att fylla Skaldemans kvot, fett i gram/proteiner+kolisar i gram > 1,33, ligger man bra till oavsett vad man än äter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker ligga på mellan 75-80 energiprocent från fett och 15-20 från protein. Resten från kolhydrater (dvs 0-5%).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Man ska låta mängden fett styras av summan av proteiner och kolisar. Ser man till att fylla Skaldemans kvot, fett i gram/proteiner+kolisar i gram > 1,33, ligger man bra till oavsett vad man än äter. 

 

Vilken kvot har en bit nötfärs eller entrecote?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10% nötfärs har ca. 20 gram proteiner och 7,6 gram fett och inga kolhydrater per hekto färs. Vår ekvation blir då 7,6/20+0 = 0,38 i Skaldemans ration. Alltså, alldeles för magert. Som tumregel kan man säga att fet 20% blandfärs är mycket bättre, men också att när det handlar om kött, behöver alltid fett tillföras.

 

Entrecoten är lite mer fet, ca. 9,5 gram  fett, men ungefär lika mycket proteiner. Kvoten blir då 0,475. Fortfarande mycket magert men måltiden kan alltid räddas rejält med kryddsmör eller bea. Har du en entrecotebit på 2 hekto på tallriken och lägger på 60 gram kryddsmör, har du fått en gångbar ratio på ca. 1,40. 

 

Jag försöker själv ha en dagsratio på 1,60+ för att vara på den säkra sidan, eftersom värden från nätet är vad dom är... alltid aningen osäkra. Då blir energiprocenten också rätt nästan automatiskt, som Tommy berättar om ovan. Jag äter mest fläsk för den högre fetthaltens skull. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hämtar ni bästa informationen om innehåll, eller andel av protein, fett och kolhydrater på olika råvaror?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om ni andra tycker att det är svårt att hålla nere den dagliga proteinmängden? Själv väger jag 57 kg och om jag beräknar att jag ska äta 0,8 g proteiner per kg kroppsvikt så "får" jag ju bara äta 45 g proteiner per dag! En rejäl fläskkotlett kan ju väga 150-200 g och ger nästan hela dagsransonen proteiner! Då får jag inte plats med ägg, bacon, ost eller en fiskbit mm under dagen. Jag tycker det känns lite med 0,8 g per kg kroppsvikt och jag äter definitivt mer än så nästan varje dag. Behöver inte gå ner i vikt men har fortsatt kvarstående problem med IBS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag undrar om ni andra tycker att det är svårt att hålla nere den dagliga proteinmängden? Själv väger jag 57 kg och om jag beräknar att jag ska äta 0,8 g proteiner per kg kroppsvikt så "får" jag ju bara äta 45 g proteiner per dag! En rejäl fläskkotlett kan ju väga 150-200 g och ger nästan hela dagsransonen proteiner! Då får jag inte plats med ägg, bacon, ost eller en fiskbit mm under dagen. Jag tycker det känns lite med 0,8 g per kg kroppsvikt och jag äter definitivt mer än så nästan varje dag. Behöver inte gå ner i vikt men har fortsatt kvarstående problem med IBS.

Du kan äta mer protein än så. 0,8g/kg kroppsvikt är det minsta man rekommenderar. Du kan säkert äta mellan1-1,5g/kg kroppsvikt... om du nu inte tränar stenhårt flera dagar i veckan för då kan du äta ännu mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag undrar om ni andra tycker att det är svårt att hålla nere den dagliga proteinmängden? Själv väger jag 57 kg och om jag beräknar att jag ska äta 0,8 g proteiner per kg kroppsvikt så "får" jag ju bara äta 45 g proteiner per dag! En rejäl fläskkotlett kan ju väga 150-200 g och ger nästan hela dagsransonen proteiner! Då får jag inte plats med ägg, bacon, ost eller en fiskbit mm under dagen. Jag tycker det känns lite med 0,8 g per kg kroppsvikt och jag äter definitivt mer än så nästan varje dag. Behöver inte gå ner i vikt men har fortsatt kvarstående problem med IBS.

 

Hej,

 

Nu är ju inte 100 gr kött = 100 gr protein.

 

Ett exempel:

Biff   70gr 670kgjule 160cal 17,6protein 9,9fett

0,1kolhydrat

 

Så med detta kan du ju äta en hel hög med kött!

 

http://www.reps.se/cms/355/kosttabell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Modesty, visst är det ca 20g protein i 100 gram fläskkött? Om jag äter en kotlett som väger 200 gram så får jag i mig nästan 45 gram proteiner och det är dagsbehovet för mig om man räknar 0,8 g per kilo kroppsvikt. Nu är kanske 0,8 g/kg kroppsvikt minimidosen proteiner men i alla fall. Äter jag ett ägg med bacon till frukost och en bit fläskkött på säg 150g till lunch och en laxkbit på 100g till middag och en ostbit på kvällen så har jag fått i mig betydligt mer än 0,8 g/kg kroppsvikt vilket alltså för mig skulle bli 45 g proteiner per dag. Jag är inte rädd för att äta mer proteiner, undrar bara hur ni andra får ihop det om ni äter strax under eller ca 1g proteiner per kg kroppsvikt per dag. Får ni "plats" med både ägg, kött, fisk och mejeriprodukter på en dag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Men Modesty, visst är det ca 20g protein i 100 gram fläskkött? Om jag äter en kotlett som väger 200 gram så får jag i mig nästan 45 gram proteiner och det är dagsbehovet för mig om man räknar 0,8 g per kilo kroppsvikt. Nu är kanske 0,8 g/kg kroppsvikt minimidosen proteiner men i alla fall. Äter jag ett ägg med bacon till frukost och en bit fläskkött på säg 150g till lunch och en laxkbit på 100g till middag och en ostbit på kvällen så har jag fått i mig betydligt mer än 0,8 g/kg kroppsvikt vilket alltså för mig skulle bli 45 g proteiner per dag. Jag är inte rädd för att äta mer proteiner, undrar bara hur ni andra får ihop det om ni äter strax under eller ca 1g proteiner per kg kroppsvikt per dag. Får ni "plats" med både ägg, kött, fisk och mejeriprodukter på en dag?

Hej,

 

Visst är det så. Men jag äter inte någon 200 gr köttbit, kanske 120 äter jag. Men nej, jag räknar inte 0,8 gr, protein /kg kroppsvikt. Jag äter så jag blir mätt och glad, står mig länge. Lite extra fett ibland om jag inte fått i mig tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket man behöver äta, styrs av det man vill åstadkomma. Om syftet är att gå ner i vikt, kan man inte slösa med proteiner. Då kan det bli svårt som en relativt lätt person utan motion att gå ner i vikt. Är syftet att att må bra och t.o.m bättre, kan man nog i stort sett strunta i proteinerna. I vilket fall som helst, gäller det att ersätta de minskade kolhydraterna med minst lika mycket fett och även litet till. All vanlig mat i det hänseendet är att betrakta som nästan fettfritt och det behövs ett extra tillskott. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hur mycket man behöver äta, styrs av det man vill åstadkomma. Om syftet är att gå ner i vikt, kan man inte slösa med proteiner. Då kan det bli svårt som en relativt lätt person utan motion att gå ner i vikt. Är syftet att att må bra och t.o.m bättre, kan man nog i stort sett strunta i proteinerna. I vilket fall som helst, gäller det att ersätta de minskade kolhydraterna med minst lika mycket fett och även litet till. All vanlig mat i det hänseendet är att betrakta som nästan fettfritt och det behövs ett extra tillskott. 

 

Håller helt med dig. Väldigt lätt att äta för mycket protein och för lite fett när man vill gå ner i vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10% nötfärs har ca. 20 gram proteiner och 7,6 gram fett och inga kolhydrater per hekto färs. Vår ekvation blir då 7,6/20+0 = 0,38 i Skaldemans ration. Alltså, alldeles för magert. Som tumregel kan man säga att fet 20% blandfärs är mycket bättre, men också att när det handlar om kött, behöver alltid fett tillföras.

 

Entrecoten är lite mer fet, ca. 9,5 gram  fett, men ungefär lika mycket proteiner. Kvoten blir då 0,475. Fortfarande mycket magert men måltiden kan alltid räddas rejält med kryddsmör eller bea. Har du en entrecotebit på 2 hekto på tallriken och lägger på 60 gram kryddsmör, har du fått en gångbar ratio på ca. 1,40. 

 

Jag försöker själv ha en dagsratio på 1,60+ för att vara på den säkra sidan, eftersom värden från nätet är vad dom är... alltid aningen osäkra. Då blir energiprocenten också rätt nästan automatiskt, som Tommy berättar om ovan. Jag äter mest fläsk för den högre fetthaltens skull. 

 

Jag läste något inlägg på kolhydrater.ifokus.se att en normalfet köttbit automatiskt ger rätt fördelning mellan fett och protein, men det är felaktigt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag läste något inlägg på kolhydrater.ifokus.se att en normalfet köttbit automatiskt ger rätt fördelning mellan fett och protein, men det är felaktigt då?

 

Njae, det beror nog på vad som menas med en normalfet köttbit. Det varierar ju väldigt kraftig. För mig är en skiva karré "normal" och det är ganska mycket mer fett i en sådan än tex oxfilé.

 

Karré ger energiprocent på omkring 60% från fett medan oxfilé under 40% (beroende lite på var man tittar). Så ja gskulle vilja säga att man bör tillföra fett till sitt kött. Lax ligger också kring 60% så även där bör fett tillföras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.