Leopold Roos Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Hej. Någon mer än mig som är intresserad av tidsepoken medeltiden? Gillar läsa om den perioden? Lajvar? Besöker medeltidsveckan (årets höjdpunkt för mig - utklädd så klart)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Då får jag nog säga att dom första civilisationerna är mer intressant. Medeltiden tänker jag bara Monty Pythons holy grail. Och den visionen är deprimerande om något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Japp. Läser gärna historiska romaner och besöker gärna historiska platser. Har dock varit dålig på att gå på medeltidsevenemang. Måste göra det nån gång :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Jag är väldigt fascinerad av medeltiden. Tror att det är därför jag gillar fantasy så mycket, för att det utspelar sig i en medeltidsliknande tid (och sen drakarna såklart). Har lajvat, sytt långa yllemantlar och gud vet vad tidigare, men tiden brister så det är inget jag gör längre. Tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 Längtar till Medeltidsveckan . Någon mer som gör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Jag har jobbat som arkeolog en del med medeltid, har dock aldrig fastnat för lajvandet. Men jag var rätt såld på Tolkien som barn, gjorde handdockor i slöjden av Bilbo, Gandalf och Gollum, om jag minns rätt. Då var jag för ung för att platsa i Tolkiensällskapet, vilket kanske var tur. Medeltiden har jag ingen lust att leka med däremot. Jag bor på Gotland men har aldrig varit på medeltidsveckan. Ska jag skämmas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 5, 2014 Author Share Posted June 5, 2014 Man leker inte medeltid på medeltidsveckan, eller lajvar. Man klär ut sig och får 10 000 kompisar och festar och har skoj i 8 dagar . Alltså, man får något gemensamt och på så sätt blir alla så trevliga. Spelar nog mindre roll vad man har för gemensamt, kunde varit golf, eller segling eller vad som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 4, 2014 Author Share Posted July 4, 2014 Ååå va jag längtar till medeltidsveckan. I år tror jag att jag kommer köra med lite romersk inspiration. Beställt gladiator skor i skinn från USA . Ja när jag inte går barfota. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Ååå va jag längtar till medeltidsveckan. I år tror jag att jag kommer köra med lite romersk inspiration. Beställt gladiator skor i skinn från USA . Ja när jag inte går barfota. Har du fått hem skorna, och passar dom? Det börjar väl dra ihop sig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Ja de är jättesköna . https://www.etsy.com/se-en/listing/50521669/mens-gladiator-sandals-handmade-sandal?ref=shop_home_active_3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Hej. Någon mer än mig som är intresserad av tidsepoken medeltiden? Gillar läsa om den perioden? Lajvar? Besöker medeltidsveckan (årets höjdpunkt för mig - utklädd så klart)? Ja. För cirka 20 år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 16, 2014 Author Share Posted July 16, 2014 Va har du gått o blivit "vuxen" o tråkig? Det tänker aldrig jag bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Jag gillar att läsa om medeltiden och andra tider med. Just nu mer om Rom. Lajvar inte. Vi ses i Säffle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Historieböcker är jättehäftiga... Det är ju typ fantasy fast på riktigt :-) Men jag läste nån komplett historia... Var det av Alf Henriksson? När vi kom till slutet av 1600-talet var jag tvungen att sluta. Det skvatt blod och övergrepp från varenda sida så jag blev illamående... Vi har verkligen inte alltid varit civiliserade och lagom! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Historieböcker är jättehäftiga... Det är ju typ fantasy fast på riktigt :-) Men jag läste nån komplett historia... Var det av Alf Henriksson? När vi kom till slutet av 1600-talet var jag tvungen att sluta. Det skvatt blod och övergrepp från varenda sida så jag blev illamående... Vi har verkligen inte alltid varit civiliserade och lagom! Nää, hören och häpna, så har vi tydligen aldrig varit så fredliga här på jorden som just nu , enligt någon forskare som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på för tillfället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Jag som läser mycket militärhistoria kan intyga det. Idag är det faktiskt nästan inga krig alls, det mesta är väpnade konflikter. Jämfört med vår historia är det nästan fridfullt. Dock är medlen att utföra ett smått otroligt våld på hela jorden idag helt överlägset något i vår historia. Måtte vi aldrig få uppleva det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Jag har ofta tänkt att fotbollshuliganer som slåss med motståndarlagets huliganer är den moderne mannens motsvarighet till krig för de reptilhjärnor* som inte insett att det går lika bra med selleri. Eller att det helt enkelt att det är OK att ha diametralt motsatta åsikter. För definition på reptilhjärna, se Wikipedia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Det är väl jättebra om folk leker medeltid och klär ut sig, grillar, syr kul kläder i fina material och åker till Gotland i början av augusti. Om det sen har så mycket med medeltid att göra alltid är kanske inte det viktigaste. Jag har alltid tyckt att the creative anachronist´s verkar kul. Som arkeolog har jag kanske ett annat perspektiv på det hela, men låt folk leka. Det har sällan skadat nån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Det är väl jättebra om folk leker medeltid och klär ut sig, grillar, syr kul kläder i fina material och åker till Gotland i början av augusti. Om det sen har så mycket med medeltid att göra alltid är kanske inte det viktigaste. Jag har alltid tyckt att the creative anachronist´s verkar kul. Som arkeolog har jag kanske ett annat perspektiv på det hela, men låt folk leka. Det har sällan skadat nån. Jag har inte varit i Visby men däremot i Skokloster... Kul för barnen, men inte nåt för den insatte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Jag har inte varit i Visby men däremot i Skokloster... Kul för barnen, men inte nåt för den insatte. Nå,Skokloster har nog inte så mycket med medeltid att göra men är säkert intressant ändå. Om du kommer till Visby kan jag rekommendera en heldag på museet. Inträdet är dyrt men har man tid kan det vara värt pengarna. Min favorit är fenomenalen men historiedelen är bra den också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Nå,Skokloster har nog inte så mycket med medeltid att göra men är säkert intressant ändå. Om du kommer till Visby kan jag rekommendera en heldag på museet. Inträdet är dyrt men har man tid kan det vara värt pengarna. Min favorit är fenomenalen men historiedelen är bra den också. Det jag tänkte på var tornerspelen och sånt... Visby som sådant har jag besökt men inte på medeltidsveckan. Det är en underbar stad som inte känns "svensk"... Lite "utland" över den semestern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts