Jump to content

Kvar i keto = okej lunch?

Recommended Posts

Bakgrund: Har följt en keto-diet i tre veckor och tycker det fungerar bra. Hittills har det varit enkelt för jag har haft semester och helt kunnat styra mina måltider. Men sedan igår är jag tillbaka i verkligheten.

Har mätt blodsocker och keto (blod) varje morgon och har bortsett från de tre-fyra första dagarna befunnit mig mellan 1-3 mmol/L. Blodsockret ligger stabilt kring 4 mmol/L.

I morse hade jag Keto på 3.8 och blodsocker på 3.4. Till lunch åt jag Sashimi. Fisken var jg inte så orolig för men jag fick två tillbehör, bläckfisk- och sjögrässallad som jag tror båda innehöll mirin (sött risvin). Mängden kolhydrater kan dock inte blir speciellt stor efter som mängden bläckfisk- och sjögrässallad var liten. Två timmar efter lunchen testade jag mitt keto och blodsocker och det visade 3.3 (keto) respektive 3.8. Dvs väldigt liten skillnad från imorse.

Nu till min fråga. Om man äter en måltid och den inte tar en helt ur keto, kan man i så fall dra slutsatsen att det är en keto-friendly måltid som jag kan fortsätta att äta till lunch ibland. Eller är det mer komplicerat än så?

• Like 2

On 2023-08-08 at 15:48, JohanD sade:

Eller är det mer komplicerat än så?

Nej, det är det inte. :)

Välkommen till forumet!
Om du läser i olika trådar så inser du att vi alla funkar lite olika och eftersom du mätt så kan du vara rätt säker på att just det kommer funka bra för dig. Du kan ju mäta nån gång till när du äter just det så ser du om det ligger kvar ungefär så eller svänger beroende på dag och vad du ätit i övrigt.

• Like 4

Hej Johan!

Välkommen hit :) 

Dina värden tyder nog på att din kropp svarar bra på LCHF...så du kommer nog inte att ha några problem om det trillar in någon kolhydrat här och där.

• Like 4