Jump to content

Göra sås till maten

Slacktivisten
 Share

Recommended Posts

Jag har alltid haft svårt att få ihop en bra sås som inte innehåller klassisk redning. Jag har försökt hitta ersättning till vetemjölet men aldrig tyckt det blir bra. Skam den som ger sig och jag har laborerat. Följande tycker jag blir rätt okej.

En klick smör (eller stekfettet).

½ dl vispgrädde (40%).

½ dl smetana (42%).

Kryddor.

En liten skvätt tamari.

Värm smöret i kastrull tills det småfräser. I med kryddorna (till exempel nymalen svartpeppar eller curry). En nypa salt beroende på hur mycket som kommer från annat håll. Låt kryddorna puttra ett par minuter i smöret. I med smetana och grädde samt skvätten tamari. Koka upp och låt puttra tills såsen är tjock. Klart. Sleva ur med slickepott.

Såsen blir rejält fet. Pepparvarianten till stekt eller grillat nötkött. Curryvarianten till ugnsbakad kycklingfilé. Fler variationer finns förstås där fet sås passar.

• Like 2

Jag tycker phillyost blir för syrligt och fiberhusk ger inte den rätta tjockan. Redix har jag inte provat men kanske skulle göra det.

Fast förr sa man ju att bra sås reder sig själv och det verkar gälla med vispgrädde + smetana.

...fast jag trodde att det var en bra karl som reder sig själv :)

• Like 3

Jag brukar göra så fast med bara smetana :) Supergott att fräsa med lite svamp och lök oxå :)

Kanske skulle testa med enbart smetana, det har inte fallit mig in. Tidigare har jag använt skivade minichampinjoner som fått fräsa i stekpannan efter biffen innan jag hällt i vispgrädden, blir rätt smarrigt.

Dagens lunch blir lax med "stuvad" bladspenat. Samma grund som ovan men kör ner bladspenat som först får fräsa i stekpannan. Vitpeppar och muskot som kryddor.