L Häggh Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Hjälp jag har blodfettstörning ! Ja det var så mitt labbsvar från Sophiahemmet och min läkare utvärderade kolesterolprovet och rekommenderade farmakologisk behandling d.v.s. Statiner. Har ändrat min kost till LCHF nu 2 år i sommar. Mitt delmål var 75 kg och har ca 2 kg kvar vägde 95 kg från början. Mina värden var totalkolesterol: 8,6/ HDL:1,8/LDL:6,7/ Triglyceriner:0,37 tittar man på apo kvoten är det ok tycker jag. När jag vägde lite under 100 kg gav de mig statiner som resulterade i ledvärk, muskelsvaghet m m. Idag har jag ingen musklevärk mår super bra, men ändå får jag varningar från sjukvården i brev att jag har blodfettstörning? Vad ska man tro på ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Jag tycker att du ska tro på din kropp och hur du mår. Det är bara du som kan avgöra hur du mår. Triglyceriderna är bland det lägsta jag har sett . Inte vill du ha tillbaka biverkningarna från statinerna, som dessutom verkligen kan göra en sjuk. Nä, lita på dig själv, och sviktar din tro, vilket det kan göra efter ett sådant här besked från läkaren så läs Uffe Ravnskovs bok Fett och kolesterol är hälsosamt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Kolla här vad Doc skriver om kolesterol och blodfettsvärden http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka så tror jag du ska bli lugnad. Dina triglycerider är mycket låga vilket ger anledning anta att en stor del av dina LDL är de ofarliga "stora fluffiga", och dina HDL är bra. Därför är ditt totalkolesterol knappast oroande. Du nämner Apo-kvot men inget värde på det - har du tagit det också? Det kan ge ytterligare fingervisning, men som sagt jag tycker det ser bra ut, så om du inte har andra riskfaktorer (t.ex. haft hjärtsjukdom) låter det ok. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 8,6/1,8=4,77 Bör vara under 6, helst under 5, jättebra om det är 4 eller lägre! Vadå blodfettsrubbning.. det e väl de som är rubbade i så fall, det enda som var avvikande var dina låga triglycerider.. det kan du åtgärda genom att äta mer socker! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Den allra senaste vetenskapen visar att kolesterol bara blir farligt om man äter en kolhydratrik och samtidigt fettsnål kost. Då får nämligen inte kolesterolpartiklarna tillräckligt med fett för att nå normalstorlek, och när de då tömt sitt innehåll blir de helt enkelt för små för att fungera normalt och det är då de blir farliga. Här har du underlag för detta: http://www.youtube.com/watch?v=0X6xdaeDNEA 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Med andra ord, så länge du äter lchf har du ingenting att oroa dig för. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Den allra senaste vetenskapen visar att kolesterol bara blir farligt om man äter en kolhydratrik och samtidigt fettsnål kost. Jo... - Dicobayo - det kan jag ej annat än "skriva under". Om det skickade jag ett postbrev till en kompis om i mars i år. Brevet finns numera på nätet här http://josefboberg.files.wordpress.com/2013/04/kompis.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nap Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Jag är 65 år och mår fantastiskt fint på min strikta LCHF-kost sedan 1.5 år tillbaka - magen och tarmarna fungerar perfekt, hudutslag har försvunnit, inflationer i tandkött försvunnit osv. Jag tränar regelbundet- ca - 6- 8 tim i veckan, blodtrycket brukar ligga på max 125/85 - i regel lägre. Jag äter inga mediciner. Har nyligen genomgått en lyckad operation av en Chronfistel. (efter att ätit LCHF istället för Remicade.behandling).- en mycket pigg 65-åring! Men... det som gör mig orolig : efter 1,5 år på strikt LCHF har mina blodfetter utvecklas så här: Prov tagna: 120116 - 120719 - 130708 (första provtagning efter 1,5 mån med LCHF) Kolesterol_S: 6.9 - 8.4 - 9.7 HDL: 1.3 -1.5 - 1.6 LDL: 5.3 -6.4 - 7.8 Triglycerider: 0.71- 0.89- 0.69 Totalkolestero/HDL är nu >6 !! Läkaren var negativ redan förra gången och nu vill (en ny) läkare antingen medicinering (jag förmodar statiner) alterntivt skall jag sluta med grädde smör, ost , animaliskt fett osv. Jag har läst inläggen ovan och jag har lyssnat på Tore Scherste´n och Ralf Sundberg men är ändå orolig! Skall jag strunta i mina kolesterolvärden och äta som jag mår bra av? Skall jag kräva/begära apo-kvot mätning (försökte vid senaste provtagningen men blev nekad) ? Skall jag göra en pulsåderscanning ? Skulle vara mycket tacksam för synpunkter och råd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted July 12, 2013 Popular Post Share Posted July 12, 2013 Jag är 65 år och mår fantastiskt fint på min strikta LCHF-kost sedan 1.5 år tillbaka - magen och tarmarna fungerar perfekt, hudutslag har försvunnit, inflationer i tandkött försvunnit osv. Jag tränar regelbundet- ca - 6- 8 tim i veckan, blodtrycket brukar ligga på max 125/85 - i regel lägre. Jag äter inga mediciner. Har nyligen genomgått en lyckad operation av en Chronfistel. (efter att ätit LCHF istället för Remicade.behandling).- en mycket pigg 65-åring! Men... det som gör mig orolig : efter 1,5 år på strikt LCHF har mina blodfetter utvecklas så här: Prov tagna: 120116 - 120719 - 130708 (första provtagning efter 1,5 mån med LCHF) Kolesterol_S: 6.9 - 8.4 - 9.7 HDL: 1.3 -1.5 - 1.6 LDL: 5.3 -6.4 - 7.8 Triglycerider: 0.71- 0.89- 0.69 Totalkolestero/HDL är nu >6 !! Läkaren var negativ redan förra gången och nu vill (en ny) läkare antingen medicinering (jag förmodar statiner) alterntivt skall jag sluta med grädde smör, ost , animaliskt fett osv. Jag har läst inläggen ovan och jag har lyssnat på Tore Scherste´n och Ralf Sundberg men är ändå orolig! Skall jag strunta i mina kolesterolvärden och äta som jag mår bra av? Skall jag kräva/begära apo-kvot mätning (försökte vid senaste provtagningen men blev nekad) ? Skall jag göra en pulsåderscanning ? Skulle vara mycket tacksam för synpunkter och råd. En Apo-kvot skulle ge svar på fördelningen av LDL på stora fluffiga (=nyttiga) och små täta (=potentiellt skadliga). I avsaknad av sådan kan man se på kvoten TG/HDL som är en surrogatmarkör för oxiderat LDL (dvs små täta som är mer oxideringsbenägna har verkligen oxiderat och fastnar lätt i kärlväggarna och ger åderförkalkning), insulinresistens samt metabolt syndrom. I ditt fall har denna kvot, som bör ligga under 3,5, utvecklat sig från 0,55 - 0,59 - 0,43. Alltså synnerligen utmärkta värden! Referens till användningen av kvoten TG/HDL som surrogatmarkör här: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16054467 Be alltså om Apo-kvot och gärna också CRP, vilken visar inflammation i kroppen. Den eventuella nyttan med statiner är nämligen inte att den hämmar kroppens syntes av kolesterol (den effekten är direkt skadlig!), utan att den motverkar inflammation. MEN om det inte finns någon inflammation att hämma, vilket CRP-prov skulle kunna visa, så faller enligt min mening också det argumentet för statiner. Lycka till! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Ja altså man kan alltid begära APOkvot och scaning.. för man kan ha lipidrubbning och/eller ateroskleros.. trots perfekta kolesterolvärden! Grejen är.. att lipider tillsammans med andra riskfaktorer kan säga lite om din framtida risk för att utveckla hjärtkärlsjukdom. Dvs har man ytterligare problem, typ högt blodsocker, högt blodtryck, fettma, och en del andra sk riskfaktorer så tyder det på att man har metabolt syndrom! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Jag är 65 år och mår fantastiskt fint på min strikta LCHF-kost sedan 1.5 år tillbaka - magen och tarmarna fungerar perfekt, hudutslag har försvunnit, inflationer i tandkött försvunnit osv. Jag tränar regelbundet- ca - 6- 8 tim i veckan, blodtrycket brukar ligga på max 125/85 - i regel lägre. Jag äter inga mediciner. ...... Prov tagna: 120116 - 120719 - 130708 (första provtagning efter 1,5 mån med LCHF) Kolesterol_S: 6.9 - 8.4 - 9.7 ......................... Läkaren var negativ redan förra gången och nu vill (en ny) läkare antingen medicinering (jag förmodar statiner) alterntivt skall jag sluta med grädde smör, ost , animaliskt fett osv. Du har redan fått betryggande svar. Jag noterar bara att det totala kolesterolet stiger med tiden. Läkarna borde fundera på om du har någon form av inflammation i kroppen som gör att den behöver mer kolesterol istället för att fundera på statiner. Kroppen producerar ju som bekant det kolesterol den behöver för att sköta reparation och service av kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nap Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Tack för svar! Jag skall begära prov för APO-kvot och CRP och också försöka få en scanning. En sak jag inte alls kan förstå är läkarens alternativa förslag att plocka bort fettet i kosten - är detta bara den gamla fett -kolesterol kopplingen eller kan det finnas någon klok tanke bakom detta ? Vad gäller en eventuell inflammation i kroppen så kan jag tilllägga att jag inte är överviktig . Däremot har jag genomgått en fisteloperation för 1,5 månad sedan (Chrons fistel i) och jag har haft en mycket pressande/stressande arbetssituation under det gångna året om det eventuellt kan påverka värdena? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Vad gäller en eventuell inflammation i kroppen så kan jag tillägga att jag inte är överviktig . Däremot har jag genomgått en fisteloperation för 1,5 månad sedan (Chrons fistel i) och jag har haft en mycket pressande/stressande arbetssituation under det gångna året om det eventuellt kan påverka värdena? Ja se där, du hade själv svaret. Nu är jag ingen läkare men tycker det där med Chrons fistel och stressad arbetssituation bör kunna förklara kolesterolet. Det blir nog bättre sedan kroppen blivit reparerad av kolesterolet. Kanske ta det lite lugnare med jobbet inte är så dumt. Vad gäller fettet så tror jag mest på den gamla fett-kolesterol kopplingen. Det kan krävas diplomati i den högre skolan för att trassla sig undan men du bestämmer ju själv om du vill ta några statiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 En sak jag inte alls kan förstå är läkarens alternativa förslag att plocka bort fettet i kosten - är detta bara den gamla fett -kolesterol kopplingen eller kan det finnas någon klok tanke bakom detta ? Jag kan inte komma på någon annan förklaring än att det är den gamla vanliga fettskräcken... som saknar stöd i vetenskapen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Ja altså den gamla fettskräcken härhör till stora delar från de med FH, dvs de som har en ärftlig åkomma som främst handlar om defekter i levern för att bryta ner LDLremnants.. dvs det som blir kvar när LDL fullgjort sitt jobb och levererat triglycerider och kolesterol. Om dessa remnants får cirkulera länge i blodet så utsätts de lätt för oxidation och så småning tar imunförsvaret hand om dessa och fäster dem i artärväggen.. på så sätt kan ateroskleros uppstå. Men.. och här kommer brasklappen.. i dag är det minst lika vanligt med glykoliserat LDL.. eller andra blodkroppar! Och när väl dessa är nedkletade med socker så fäster de inte längre på de receptorer i leven som skall absorbera och bryta ner dem.. och då får imunförsvaret rycka ut igen och fästa dem i kärlväggen där makrofager får bearbeta dem. Glykoliserade blodkroppar är det som diabetiker mäter i form av HbA1c. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Men.. och här kommer brasklappen.. i dag är det minst lika vanligt med glykoliserat LDL.. eller andra blodkroppar! Och mängden glykoliserade LDL eller andra blodkroppar varierar med blodsockernivån, eller? Alltså högt blodsocker ger mer glykolisering än lågt. Sker glykolisering också vid normala blodsocker? Det förmodar jag, och en viss mängd kan då kroppen klara fint att ta hand om, liksom en viss mängd oxiderade ämnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 En Apo-kvot skulle ge svar på fördelningen av LDL på stora fluffiga (=nyttiga) och små täta (=potentiellt skadliga). I avsaknad av sådan kan man se på kvoten TG/HDL som är en surrogatmarkör för oxiderat LDL (dvs små täta som är mer oxideringsbenägna har verkligen oxiderat och fastnar lätt i kärlväggarna och ger åderförkalkning), insulinresistens samt metabolt syndrom. I ditt fall har denna kvot, som bör ligga under 3,5, utvecklat sig från 0,55 - 0,59 - 0,43. Alltså synnerligen utmärkta värden! Referens till användningen av kvoten TG/HDL som surrogatmarkör här: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16054467 Be alltså om Apo-kvot och gärna också CRP, vilken visar inflammation i kroppen. Den eventuella nyttan med statiner är nämligen inte att den hämmar kroppens syntes av kolesterol (den effekten är direkt skadlig!), utan att den motverkar inflammation. MEN om det inte finns någon inflammation att hämma, vilket CRP-prov skulle kunna visa, så faller enligt min mening också det argumentet för statiner. Lycka till! Att mäta ett CRP är en mycket enkel och billig metod att mäta inflammation och infektion i kroppen och är nog ett av de vanligaste proverna man tar inom primärvården idag, och man är oftast duktiga på att se infektioner orsakade av bakterier, och större inflammationer i kroppen (leder och mage). Men är det vanligt att man idag tar det för att utesluta/bekräfta inflammationer i kärl som beror på insulinsresistens och metabolt syndrom? Hur många läkare använder det idag som diagnostik för metabolt syndrom? Finns det något referensområde för metabolt syndrom? http://www.dagensmedicin.se/nyheter/hogt-crp-okade-hjartrisk-vid-metabolt-syndrom/ Jag tycker att det är mycket intressant att man faktiskt insett att man kan "se" ett metabolt syndrom på CRP, men hur ofta används det i praktiken? Många gånger accepterar man ett förhöjt CRP, man skyller på virus, ålder och så vidare. Jag hoppas verkligen att man använder det som markör för metabolt syndrom då man vet detta, men har aldrig hört talas om att det egentligen praktiseras, någon som vet? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Och mängden glykoliserade LDL eller andra blodkroppar varierar med blodsockernivån, eller? Alltså högt blodsocker ger mer glykolisering än lågt. Sker glykolisering också vid normala blodsocker? Det förmodar jag, och en viss mängd kan då kroppen klara fint att ta hand om, liksom en viss mängd oxiderade ämnen? Du har fattat det alldeles riktigt! Glykolisering och oxidation är något vi får leva med om vi vill hållas med blodsocker och andas in syre.. så det är nog därför som det finns nödutgångar för att hantera dessa olycksfall i arbetet! Det som däremot är något man bör undvika är höga nivåer av HbA1c och oxLDL.. för om systemet överbelastas så kommer det att leda till ateroskleros, dvs en skadlig hög uppbyggnad av plack i kärlväggarna.. vilket i sin tur kan leda till högt blodtryck, och så småningom till att de brister och partiklar fastnar i de fina kärlen.. då får man antigen stroke eller hjärtinfarkt! HbA1c är röda glykoliserade blodkroppar, om jag inte är fel underättad.. syster kan nog rätt mig om jag har fel? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Du har fattat det alldeles riktigt! Glykolisering och oxidation är något vi får leva med om vi vill hållas med blodsocker och andas in syre.. så det är nog därför som det finns nödutgångar för att hantera dessa olycksfall i arbetet! Det som däremot är något man bör undvika är höga nivåer av HbA1c och oxLDL.. för om systemet överbelastas så kommer det att leda till ateroskleros, dvs en skadlig hög uppbyggnad av plack i kärlväggarna.. vilket i sin tur kan leda till högt blodtryck, och så småningom till att de brister och partiklar fastnar i de fina kärlen.. då får man antigen stroke eller hjärtinfarkt! HbA1c är röda glykoliserade blodkroppar, om jag inte är fel underättad.. syster kan nog rätt mig om jag har fel? Nää du, jag behöver inte rätta dig, men jag kan kanske förtydliga HbA1c är en form av hemoglobin (det järnhaltiga protein som gör blodet rött). Det är som du säger glykerat eller sockersatt hemoglobin, och det bildas när sockret i blodet binds till hemoglobin. Ju mer socker i blodet desto mer blir till HbA1c och det är konstant. Därför kan man mäta HbA1c 3 månader tillbaka i tiden Jag tror att det är så i alla fall, lite överkurs för mig 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Att mäta ett CRP är en mycket enkel och billig metod att mäta inflammation och infektion i kroppen och är nog ett av de vanligaste proverna man tar inom primärvården idag, och man är oftast duktiga på att se infektioner orsakade av bakterier, och större inflammationer i kroppen (leder och mage). Men är det vanligt att man idag tar det för att utesluta/bekräfta inflammationer i kärl som beror på insulinsresistens och metabolt syndrom? Hur många läkare använder det idag som diagnostik för metabolt syndrom? Finns det något referensområde för metabolt syndrom? http://www.dagensmedicin.se/nyheter/hogt-crp-okade-hjartrisk-vid-metabolt-syndrom/ Jag tycker att det är mycket intressant att man faktiskt insett att man kan "se" ett metabolt syndrom på CRP, men hur ofta används det i praktiken? Många gånger accepterar man ett förhöjt CRP, man skyller på virus, ålder och så vidare. Jag hoppas verkligen att man använder det som markör för metabolt syndrom då man vet detta, men har aldrig hört talas om att det egentligen praktiseras, någon som vet? För en tid sedan diskuterade jag med en mycket erfaren endokrinolog detta att mäta CRP innan man beslutar om statinbehandling. Han sade att den eventuella nyttan med statiner beror på att de hämmar inflammation, vilket i sig var befriande att höra. Då tyckte jag det kunde vara rimligt att kontrollera huruvida där finns någon inflammation att hämma. Att försöka reducera en mängd från noll är i min värld inte så lätt... Han gav motvilligt med sig i sak men tror inte han ändrade sin policy. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Nää du, jag behöver inte rätta dig, men jag kan kanske förtydliga HbA1c är en form av hemoglobin (det järnhaltiga protein som gör blodet rött). Det är som du säger glykerat eller sockersatt hemoglobin, och det bildas när sockret i blodet binds till hemoglobin. Ju mer socker i blodet desto mer blir till HbA1c och det är konstant. Därför kan man mäta HbA1c 3 månader tillbaka i tiden Jag tror att det är så i alla fall, lite överkurs för mig Viktigt att minnas att HbA1c visar den genomsnittliga blodsockernivån de senaste månaderna, vilket betyder att höga (och för vävnader potentiellt farliga) blodsockernivåer kan kompenseras av låga ("insulinkänning"). Tillsammans med regelbunden blodsockermätning med stick i fingret så ger det ändå värdefull information. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 För en tid sedan diskuterade jag med en mycket erfaren endokrinolog detta att mäta CRP innan man beslutar om statinbehandling. Han sade att den eventuella nyttan med statiner beror på att de hämmar inflammation, vilket i sig var befriande att höra. Då tyckte jag det kunde vara rimligt att kontrollera huruvida där finns någon inflammation att hämma. Att försöka reducera en mängd från noll är i min värld inte så lätt... Han gav motvilligt med sig i sak men tror inte han ändrade sin policy. Det skulle vara mycket intressant att få höra vad kardiologerna och framförallt allmänläkarna har för åsikt om detta och huruvida NÅGON läkare använder CRP som markör för metabolt syndrom. Kanske Doc har någon uppfattning eller egen erfarenhet av att utnyttja CRP som markör innan statininsättning? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 För en tid sedan diskuterade jag med en mycket erfaren endokrinolog detta att mäta CRP innan man beslutar om statinbehandling. Han sade att den eventuella nyttan med statiner beror på att de hämmar inflammation, vilket i sig var befriande att höra. Då tyckte jag det kunde vara rimligt att kontrollera huruvida där finns någon inflammation att hämma. Att försöka reducera en mängd från noll är i min värld inte så lätt... Han gav motvilligt med sig i sak men tror inte han ändrade sin policy. Och man skall då oxå förstå att ateroskleros är en inflamatorisk process, som hos vissa kan vara orsakade av hög halt oxLDL eller GlycLDL.. men även hos de med FH, som har en extremt hög halt LDLremnants cirkulerande i blodet! Sen så, kan inflamationer drivas av patogener, högt blodsocker/hög insulinnivå, och även i viss mån vitamin/mineralbrist.. dvs närinsbrist. Grejen är antagligen att praxis är normalkost med näringsbrist, högt blodsocker, hyperinsulinemi.. och då är det inte helt fel med statiner.. såvida man inte vill ändra sin livsstil. Läkare tillhandahåller läkemedel, livstilsförändringar görs av patienten själv.. problemet här är att man måste vara rejält påläst själv, för läkarna är utbildade för att bota de som äter standard snabbköpsdiet! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Och man skall då oxå förstå att ateroskleros är en inflamatorisk process, som hos vissa kan vara orsakade av hög halt oxLDL eller GlycLDL.. men även hos de med FH, som har en extremt hög halt LDLremnants cirkulerande i blodet! Sen så, kan inflamationer drivas av patogener, högt blodsocker/hög insulinnivå, och även i viss mån vitamin/mineralbrist.. dvs närinsbrist. Grejen är antagligen att praxis är normalkost med näringsbrist, högt blodsocker, hyperinsulinemi.. och då är det inte helt fel med statiner.. såvida man inte vill ändra sin livsstil. Läkare tillhandahåller läkemedel, livstilsförändringar görs av patienten själv.. problemet här är att man måste vara rejält påläst själv, för läkarna är utbildade för att bota de som äter standard snabbköpsdiet! Det stämmer mycket bra ihop med att han hela tiden refererade till sin erfarenhet av många patienter... som till 99% ätit det du så fyndigt kallar "standard snabbköpsdiet"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Faktum är att på hälsotestet jag gjorde nyligen så hade jag 10 i sänkan och det är ju för högt... Men är det inte ett ganska knepigt värde? Måste man inte ta det upprepade gånger för att det ska säga något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Faktum är att på hälsotestet jag gjorde nyligen så hade jag 10 i sänkan och det är ju för högt... Men är det inte ett ganska knepigt värde? Måste man inte ta det upprepade gånger för att det ska säga något? Jag har för mig att sänkan inte säger något ting nu för tiden? Hoppas Syster kan lägga ut texten lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Jag har för mig att sänkan inte säger något ting nu för tiden? Hoppas Syster kan lägga ut texten lite? Fast CRP är väl det samma som sänka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Fast CRP är väl det samma som sänka? Nu tvingade du mig att Googla! CRP är en sak, SR är något annat! http://sv.wikipedia.org/wiki/C-reaktivt_protein http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4nkningsreaktion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Jag har för mig att sänkan inte säger något ting nu för tiden? Hoppas Syster kan lägga ut texten lite? Sänkan kan vara värdefull vid uppföljning av behandling av stora inflammationer som ledgångsreumatism, temporalisartrit och magtarminflammationer, man ser så att säga om behandling har effekt eller inte. I många länder använder man inte sänkamätning lika ofta som vi gör i Sverige. En sänka på 10 säger ingenting, och jag har för mig att man tycker att ett värde på 20 är ok, beroende på ålder till exempel. Och nej sänka, och CRP är inte samma sak. Har man ett högt blodvärde kan man inte få en förhöjd sänka, beroende på att blodet då inte kan bilda de så kallade myntrullebildningarna, vilket visar sänkavärdet. CRP visar en akut inflammation/infektion. Sänkan släpar efter några dagar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Sänkan kan vara värdefull vid uppföljning av behandling av stora inflammationer som ledgångsreumatism, temporalisartrit och magtarminflammationer, man ser så att säga om behandling har effekt eller inte. I många länder använder man inte sänkamätning lika ofta som vi gör i Sverige. En sänka på 10 säger ingenting, och jag har för mig att man tycker att ett värde på 20 är ok, beroende på ålder till exempel. Och nej sänka, och CRP är inte samma sak. Har man ett högt blodvärde kan man inte få en förhöjd sänka, beroende på att blodet då inte kan bilda de så kallade myntrullebildningarna, vilket visar sänkavärdet. CRP visar en akut inflammation/infektion. Sänkan släpar efter några dagar. Hmmm...jag menade förstås CRP... trodde det var samma som sänka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Hmmm...jag menade förstås CRP... trodde det var samma som sänka... Ja, det är inte lätt att veta skillnaden då man kallar det sänka och snabbsänka. Ett CRP på 10 betyder sannolikt inget. Jag tror att vid vissa "mätmetoder" så är 10 det lägsta värdet, och ibland är under 8 det lägsta värdet (inte mer specifikt än så) Man kan även få en marginell CRP-stegring vid en vanlig virussjukdom (förkylning). So dont worry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ADHD Lchfare Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Hej! Först skulle jag vilja be om ursakt för språkfel: kommer från Belgien och håller ännu på att lära mig svenska! Jag blev intresserad av LCHF kost då jag kom till Sverige för nästan tre år sen. I Belgien är dieten knappast känt. Så jag började äta enligt LCHF : inte för att gå ned i vikt utan för att jag mår så bra av det. Jag har diagnos ADHD och LCHF gör att jag har mycket mer fokus och känner mig lugn. Jag blogger om det (se www.nadiasdiet.com ), och upplevelserna av kosten på min ADHD (bloggen är på engelska). Det är dock mina blodfetter som jag är fortfarande orolig över. Jag fick några reaktioner ifrån 'lipidläkare'i USA som tycker att mina sista apoB värden är "very high risk". Min apoB är: 1.2 g/L (ref 0.6-1.6) , så fast de ligger inom referens värden gör USA läkarens reaktion att jag undrar... Vad tycker ni om det? (Ni kan läsa alla mina blodfetter nummer på www.nadiasdiet.com/ADHD/my-lipid-panel om ni vill). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Hej! Först skulle jag vilja be om ursakt för språkfel: kommer från Belgien och håller ännu på att lära mig svenska! Jag blev intresserad av LCHF kost då jag kom till Sverige för nästan tre år sen. I Belgien är dieten knappast känt. Så jag började äta enligt LCHF : inte för att gå ned i vikt utan för att jag mår så bra av det. Jag har diagnos ADHD och LCHF gör att jag har mycket mer fokus och känner mig lugn. Jag blogger om det (se www.nadiasdiet.com ), och upplevelserna av kosten på min ADHD (bloggen är på engelska). Det är dock mina blodfetter som jag är fortfarande orolig över. Jag fick några reaktioner ifrån 'lipidläkare'i USA som tycker att mina sista apoB värden är "very high risk". Min apoB är: 1.2 g/L (ref 0.6-1.6) , så fast de ligger inom referens värden gör USA läkarens reaktion att jag undrar... Vad tycker ni om det? (Ni kan läsa alla mina blodfetter nummer på www.nadiasdiet.com/ADHD/my-lipid-panel om ni vill). Välkommen till forumet! Din svenska är utmärkt Härligt att du har mindre problem med ADHD sedan du gick över till LCHF --- det stämmer bra med vad många andra med olika diagnoser inom autism-området rapporterar. Jag kollade dina blodfetter på bloggen och har följande kommentarer: Dina triglycerider är låga och fina på 0,71 mmol/l (enligt den skala vi använder i Sverige). Dina HDL ligger på 1,60 vilket är bra. Ditt LDL ligger på 4,19 och har som du påpekar ökat sedan du började med LCHF. Detta är mycket vanligt och beror normalt på att de "goda" stora, fluffiga LDL-partiklarna ökar när man konsumerar mer fett. För att se vad den stora mängden LDL är (stora, fluffiga eller de små, täta som lätt oxiderar och bidrar till ateroskleros), ser vi på kvoten mellan ApoB/Apo1A, som i ditt fall blir 0,7, vilket är bra (se http://www.kostdoktorn.se/kolesterol) En annan intressant kvot är triglycerider/HDL. Den är surrogatmarkör för insulinresistens/känslighet samt oxiderade små täta LDL. Det anses att den kvoten ska vara under 3,5 --- i ditt fall ligger den på 0,44 vilket är utmärkt. (Se http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16054467 för förklaring till varför jag tror på denna kvot som markör!) Sammanfattningsvis hade jag varit mycket glad, om detta varit mina värden. Faktum är att mina värden faktiskt ligger väldigt lika dina efter 18 månader på LCHF Jag ska för ordningens skull påpeka att jag inte har någon medicinsk examen, så det jag skriver ovan menar jag står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet utifrån att ha studerat relevanta ämnen som "hobby" under några år. EDIT: Glömde kommentera ditt totalkolesterol, som enligt den svenska skalan är 6,38. Det är högre än referensvärdet, MEN eftersom vi ser att din ökning av LDL består av de goda stora fluffiga, så behöver vi inte vara oroliga. (LDL ingår tillsammans med HDL och triglycerider enligt en formel i totalkolesterol). Flera studier visar att människor med högt totalkolesterol har bättre överlevnad, vilket uppenbarligen beror på att det är bra att ha gott om ett ämne som används i massor av biokemiska processer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Cholesterol & heart disease – there is a relationship, but it’s not what you think If you are female and you reduce your TOTAL cholesterol level do you increase or decrease your risk of CVD or ALL CAUSE MORTALITY? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ADHD Lchfare Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Välkommen till forumet! Din svenska är utmärkt Härligt att du har mindre problem med ADHD sedan du gick över till LCHF --- det stämmer bra med vad många andra med olika diagnoser inom autism-området rapporterar. Jag kollade dina blodfetter på bloggen och har följande kommentarer: Dina triglycerider är låga och fina på 0,71 mmol/l (enligt den skala vi använder i Sverige). Dina HDL ligger på 1,60 vilket är bra. Ditt LDL ligger på 4,19 och har som du påpekar ökat sedan du började med LCHF. Detta är mycket vanligt och beror normalt på att de "goda" stora, fluffiga LDL-partiklarna ökar när man konsumerar mer fett. För att se vad den stora mängden LDL är (stora, fluffiga eller de små, täta som lätt oxiderar och bidrar till ateroskleros), ser vi på kvoten mellan ApoB/Apo1A, som i ditt fall blir 0,7, vilket är bra (se http://www.kostdoktorn.se/kolesterol) En annan intressant kvot är triglycerider/HDL. Den är surrogatmarkör för insulinresistens/känslighet samt oxiderade små täta LDL. Det anses att den kvoten ska vara under 3,5 --- i ditt fall ligger den på 0,44 vilket är utmärkt. (Se http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16054467 för förklaring till varför jag tror på denna kvot som markör!) Sammanfattningsvis hade jag varit mycket glad, om detta varit mina värden. Faktum är att mina värden faktiskt ligger väldigt lika dina efter 18 månader på LCHF Jag ska för ordningens skull påpeka att jag inte har någon medicinsk examen, så det jag skriver ovan menar jag står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet utifrån att ha studerat relevanta ämnen som "hobby" under några år. EDIT: Glömde kommentera ditt totalkolesterol, som enligt den svenska skalan är 6,38. Det är högre än referensvärdet, MEN eftersom vi ser att din ökning av LDL består av de goda stora fluffiga, så behöver vi inte vara oroliga. (LDL ingår tillsammans med HDL och triglycerider enligt en formel i totalkolesterol). Flera studier visar att människor med högt totalkolesterol har bättre överlevnad, vilket uppenbarligen beror på att det är bra att ha gott om ett ämne som används i massor av biokemiska processer. Tack så jätte mycket för dit svar: det är så skönt på det här forumet att få bra och intressanta reaktioner ! Det är väll vad jag behöver höra, eftersom så många reaktioner på min blog är negativa samt förvirrande. Jag läser mycket om ämnet numera, och studerar själv om det genom att läsa böcker (bl.a. Matrevolutionen, Ett sötare blod, samt engelska böcker osv), kurser (MOOCs) osv. Är förvånad också att så många läkare ännu verkar vara antingen ovetande eller motvilliga...särskilt i hemlandet! Har bestämt mig för att göra n=1 experiment: så försöker jag nu att öka kolhydraterna något tills 100g/dag (se bloggen www.nadiasdiet/adhd/carb-tracking/ om du vill). Sen ska jag ta blodprover varje 6 månader: båda i Belgien och i Sverige (genom privat läkare) så att resultaten kan jämföras . Har nämligen märkt att bara översätta värden från mg till mmol och vice versa, ger inte samma värden som fysiska mätningar ! Fråga: vad tycker du om påstående att minimal kolhydrat intag skulle vara ca 130 g/dag (ca 520 kcal) så att kroppen inte behöver neoglucogenesis eller också frisätta fetter för att fria glycerol så att glykos kan bildas? (Oj, förlåt, jag vet att det här är dålig svenska !). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ADHD Lchfare Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Cholesterol & heart disease – there is a relationship, but it’s not what you think If you are female and you reduce your TOTAL cholesterol level do you increase or decrease your risk of CVD or ALL CAUSE MORTALITY? Tack för det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Fråga: vad tycker du om påstående att minimal kolhydrat intag skulle vara ca 130 g/dag (ca 520 kcal) så att kroppen inte behöver neoglucogenesis eller också frisätta fetter för att fria glycerol så att glykos kan bildas? (Oj, förlåt, jag vet att det här är dålig svenska !). Jag har för mig att jag hört att den gränsen ligger kring 50g kh per dag, men jag är osäker. Dvs gränsen för att bevara ketos. Hinner inte kolla nu... Hemma sent ikväll, hoppas någon annan kan svara 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Jag har för mig att jag hört att den gränsen ligger kring 50g kh per dag, men jag är osäker. Dvs gränsen för att bevara ketos. Hinner inte kolla nu... Hemma sent ikväll, hoppas någon annan kan svara Enligt forskarna Jeff Volek och Stephen Phinney stämmer det. Kan vara lite individuellt, vissa behöver ligga lägre, men max runt 50g kh per dag är vad de skriver om. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Enligt forskarna Jeff Volek och Stephen Phinney stämmer det. Kan vara lite individuellt, vissa behöver ligga lägre, men max runt 50g kh per dag är vad de skriver om. Kan det dessutom beror på %E av totalenergin? Borde ju vara lite högre för en stor man jämför med en späd kvinna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Kan det dessutom beror på %E av totalenergin? Borde ju vara lite högre för en stor man jämför med en späd kvinna. De gör ingen skillnad på det sättet, vad jag har sett i alla fall. Det är väl möjligt att det finns skillnader mellan könen, kanske. Å andra sidan finns det ju fina mätare så man kan ta reda på vart man själv behöver ligga för att inte ketosen ska avbrytas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 De gör ingen skillnad på det sättet, vad jag har sett i alla fall. Det är väl möjligt att det finns skillnader mellan könen, kanske. Å andra sidan finns det ju fina mätare så man kan ta reda på vart man själv behöver ligga för att inte ketosen ska avbrytas. Jag har sett några kvinnor nämna att de kommer ur ketos redan vid ca 20-25 gr kh (jag tror dom mätte blodketoner) därav min fundering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Jag är 65 år och mår fantastiskt fint på min strikta LCHF-kost sedan 1.5 år tillbaka - magen och tarmarna fungerar perfekt, hudutslag har försvunnit, inflationer i tandkött försvunnit osv. Jag tränar regelbundet- ca - 6- 8 tim i veckan, blodtrycket brukar ligga på max 125/85 - i regel lägre. Jag äter inga mediciner. Har nyligen genomgått en lyckad operation av en Chronfistel. (efter att ätit LCHF istället för Remicade.behandling).- en mycket pigg 65-åring! Men... det som gör mig orolig : efter 1,5 år på strikt LCHF har mina blodfetter utvecklas så här: Prov tagna: 120116 - 120719 - 130708 (första provtagning efter 1,5 mån med LCHF) Kolesterol_S: 6.9 - 8.4 - 9.7 HDL: 1.3 -1.5 - 1.6 LDL: 5.3 -6.4 - 7.8 Triglycerider: 0.71- 0.89- 0.69 Totalkolestero/HDL är nu >6 !! Titta på denna tråd... http://forum.kostdoktorn.se/topic/2715-statiner-medisiner-mot-høyt-kolestrol/ Läkaren var negativ redan förra gången och nu vill (en ny) läkare antingen medicinering (jag förmodar statiner) alterntivt skall jag sluta med grädde smör, ost , animaliskt fett osv. Jag har läst inläggen ovan och jag har lyssnat på Tore Scherste´n och Ralf Sundberg men är ändå orolig! Skall jag strunta i mina kolesterolvärden och äta som jag mår bra av? Skall jag kräva/begära apo-kvot mätning (försökte vid senaste provtagningen men blev nekad) ? Skall jag göra en pulsåderscanning ? Skulle vara mycket tacksam för synpunkter och råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Titta på denna tråd... http://forum.kostdoktorn.se/topic/2715-statiner-medisiner-mot-høyt-kolestrol/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ADHD Lchfare Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Jag fick referens till det här: http://www.lecturepad.org/index.php/lipidaholicsanaonymous/1140-lipidaholics-anonymous-case-291-can-losing-weight-worsen-lipids Som jag också blev oroad om mina apoB och LDL värden, försöker nu få i mig ca 120 g kolhydrater/dag. Utan vetemjöl eller socker förstås. Tillsätter några potatis (ångkokade eller ugnsbakade) . Får se nästa blodprov (planerad början september).... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nap Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Jag är 65 år och mår fantastiskt fint på min strikta LCHF-kost sedan 1.5 år tillbaka - magen och tarmarna fungerar perfekt, hudutslag har försvunnit, inflationer i tandkött försvunnit osv. Jag tränar regelbundet- ca - 6- 8 tim i veckan, blodtrycket brukar ligga på max 125/85 - i regel lägre. Jag äter inga mediciner. Har nyligen genomgått en lyckad operation av en Chronfistel. (efter att ätit LCHF istället för Remicade.behandling).- en mycket pigg 65-åring! Men... det som gör mig orolig : efter 1,5 år på strikt LCHF har mina blodfetter utvecklas så här: Prov tagna: 120116 - 120719 - 130708 (första provtagning efter 1,5 mån med LCHF) Kolesterol_S: 6.9 - 8.4 - 9.7 HDL: 1.3 -1.5 - 1.6 LDL: 5.3 -6.4 - 7.8 Triglycerider: 0.71- 0.89- 0.69 Totalkolestero/HDL är nu >6 !! Titta på denna tråd... http://forum.kostdoktorn.se/topic/2715-statiner-medisiner-mot-høyt-kolestrol/ Läkaren var negativ redan förra gången och nu vill (en ny) läkare antingen medicinering (jag förmodar statiner) alterntivt skall jag sluta med grädde smör, ost , animaliskt fett osv. Jag har läst inläggen ovan och jag har lyssnat på Tore Scherste´n och Ralf Sundberg men är ändå orolig! Skall jag strunta i mina kolesterolvärden och äta som jag mår bra av? Skall jag kräva/begära apo-kvot mätning (försökte vid senaste provtagningen men blev nekad) ? Skall jag göra en pulsåderscanning ? Skulle vara mycket tacksam för synpunkter och råd. Tack för din länk om statiner. Statiner är det sista jag vill ha!! Men just nu känns det nästan kört! Som framgår ovan har jag gått på relativ strikt LCHF i 1,5 år efter jag fick diagnosen Chrohns sjukkdom pga en analfistel. LCHF gjorde mig helt symtomfri och just idag har min läkare i detta ärende förklarat att den senaste operationen ha lyckats helt - fisteln är borta återbesök om 1 år - skulle vara kul att besegra Chron med LCHF ! Så lång mycket bra men ... Idag ficks jag också svaret på mitt tilltjatade ApoB prov och CRT. CRT <5 är ju bra men ApoB = 1.92 uppfattar jag och troligtvis läkaren som katastrof!!! Med ett HDL på goda 1.6 ger detta vad jag förstår en APO-kvot runt 1.2 (om jag sätter HDL=ApoA1 ). Det känns som jag inte kan förneka eller prata bort ETT DÅLIGT HÖGT KOLESTEROL med riktigt hög risk för hjärt-kärlsjukdom. Inte ens det goda värdet på TGL/HDL som alternaiv riskmarkör ( se ovan) lugnar mig. Jag måste göra något - men inte statiner!!!!(Tiläggas att jag hittills inte haft något problem med hjärtat och har relativt lågt blodtryck 125/75) De åtgärder jag kan komma på är dessa: 1) Jag är nu inne i slutfasen på ett mycket stressigt arbete (sen över 1 år tillbaka) - jag skulle kunna avsluta det helt inom ett par veckor om nödvändigt för min hälsa (ev snabbare med läkarstöd!). 2)Jag skulle vilja motionera /träna varje dag minst 1timme istället för som nu 3x0.5 tim per vecka (hinner inte mer). 3)Jag jag tänka mig att ändra min kost men inte mer kolhydrater ( LCHF har gjort mig frisk för övrigt!). 4) Mindre kolhydrater < 20gr ? 5) Plocka bort vissa delar av det mättade fettet som grädde och os (ta bort allt blir svårt eftersom hela famiiljen äter LCHF), 6) Mera fet fisk, mera gönsaker/sallad, 7) omega 3 tillskott (tar nu endast magnesium och D-vitamin), annat tillskott ? 8) En ny provtagning kolesterol och apo-kvoten om 2 månader? Snälla, ge mig synpunkter på ovanstående och gärna fler förslag på konkret livsstil/kost förändring som alternativ till statiner och som helst läkaren kan stödja (för ny provtagning!). .(Jag tror hon köper allt utom mättat fett!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Tack för din länk om statiner. Statiner är det sista jag vill ha!! Men just nu känns det nästan kört! Som framgår ovan har jag gått på relativ strikt LCHF i 1,5 år efter jag fick diagnosen Chrohns sjukkdom pga en analfistel. LCHF gjorde mig helt symtomfri och just idag har min läkare i detta ärende förklarat att den senaste operationen ha lyckats helt - fisteln är borta återbesök om 1 år - skulle vara kul att besegra Chron med LCHF ! Så lång mycket bra men ... Idag ficks jag också svaret på mitt tilltjatade ApoB prov och CRT. CRT <5 är ju bra men ApoB = 1.92 uppfattar jag och troligtvis läkaren som katastrof!!! Med ett HDL på goda 1.6 ger detta vad jag förstår en APO-kvot runt 1.2 (om jag sätter HDL=ApoA1 ). Det känns som jag inte kan förneka eller prata bort ETT DÅLIGT HÖGT KOLESTEROL med riktigt hög risk för hjärt-kärlsjukdom. Inte ens det goda värdet på TGL/HDL som alternaiv riskmarkör ( se ovan) lugnar mig. Jag måste göra något - men inte statiner!!!!(Tiläggas att jag hittills inte haft något problem med hjärtat och har relativt lågt blodtryck 125/75) De åtgärder jag kan komma på är dessa: 1) Jag är nu inne i slutfasen på ett mycket stressigt arbete (sen över 1 år tillbaka) - jag skulle kunna avsluta det helt inom ett par veckor om nödvändigt för min hälsa (ev snabbare med läkarstöd!). 2)Jag skulle vilja motionera /träna varje dag minst 1timme istället för som nu 3x0.5 tim per vecka (hinner inte mer). 3)Jag jag tänka mig att ändra min kost men inte mer kolhydrater ( LCHF har gjort mig frisk för övrigt!). 4) Mindre kolhydrater < 20gr ? 5) Plocka bort vissa delar av det mättade fettet som grädde och os (ta bort allt blir svårt eftersom hela famiiljen äter LCHF), 6) Mera fet fisk, mera gönsaker/sallad, 7) omega 3 tillskott (tar nu endast magnesium och D-vitamin), annat tillskott ? 8) En ny provtagning kolesterol och apo-kvoten om 2 månader? Snälla, ge mig synpunkter på ovanstående och gärna fler förslag på konkret livsstil/kost förändring som alternativ till statiner och som helst läkaren kan stödja (för ny provtagning!). .(Jag tror hon köper allt utom mättat fett!) Testade de inte Apo1A? Jag tror inte man kan sätta likhetstecken mellan det och HDL. Mindre stress och mer motion bör förbättra HDL. Den kost du äter är ju egentligen idealisk för goda blodfetter, men du kan ju testa att dra ner kh till minimum. Mättat fett ska inte vara problematiskt, så det tror jag inte du behöver minska. Fet fisk och grönsaker/sallad är säkert bra. Tar du 5000 IE D-vitamin? Testa ny provtagning om 2 månader efter dessa justeringar! Detta med statiner - har du haft någon hjärt-kärl-sjukdom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nap Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Testade de inte Apo1A? Jag tror inte man kan sätta likhetstecken mellan det och HDL. Mindre stress och mer motion bör förbättra HDL. Den kost du äter är ju egentligen idealisk för goda blodfetter, men du kan ju testa att dra ner kh till minimum. Mättat fett ska inte vara problematiskt, så det tror jag inte du behöver minska. Fet fisk och grönsaker/sallad är säkert bra. Tar du 5000 IE D-vitamin? Testa ny provtagning om 2 månader efter dessa justeringar! Detta med statiner - har du haft någon hjärt-kärl-sjukdom? Tack för dina synpunkter. Nej, jag begärde Apo-kvot men hon beställde bara Apo B med motiveringen att mitt HDL var bra. Jag tar normalt 5000 IE D-vitamin / dag men bara 1 ggr i veckan nu under sommaren Jag har inte haft någon hjärt-kärl sjukdom under mina 65 år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 APOa1 är inte detsamma som HDL! APOa1 är en apolipoprotein som ingår i HDL! Motsvarigheten i LDL är APOb. Hur som helst du har fått fler LDL/APOb kan vi konstatera.. och det beror inte på att levern producerar mer VLDL vad man ser på triglyceriderna. Triglyceriderna är i stort sett de samma hela perioden och de låg bra redan från början. Och HDL har ökat något vilket brukar betraktas som bra. Det är hur som helst en rätt ovanlig utveckling, skulle kunna betyda att du har en begränsad förmåga att bryta ner LDLremnants i levern? Stress är alldrig på någon hälsoparameter vad jag vet, men är mer tveksam till att det minskar leverns förmåga att bryta ner LDL? Man kan ju pröva andra knep oxå, tex mer enkelomättat fett, finns gott om i nötkött, och i olivolja.. sen sägs även reservatrol stimulera LDLrecptorerna i levern, vet inte om det är sant, men ett glas rött om dagen lär inte skada, och så är det gott! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nap Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 APOa1 är inte detsamma som HDL! APOa1 är en apolipoprotein som ingår i HDL! Motsvarigheten i LDL är APOb. Hur som helst du har fått fler LDL/APOb kan vi konstatera.. och det beror inte på att levern producerar mer VLDL vad man ser på triglyceriderna. Triglyceriderna är i stort sett de samma hela perioden och de låg bra redan från början. Och HDL har ökat något vilket brukar betraktas som bra. Det är hur som helst en rätt ovanlig utveckling, skulle kunna betyda att du har en begränsad förmåga att bryta ner LDLremnants i levern? Stress är alldrig på någon hälsoparameter vad jag vet, men är mer tveksam till att det minskar leverns förmåga att bryta ner LDL? Man kan ju pröva andra knep oxå, tex mer enkelomättat fett, finns gott om i nötkött, och i olivolja.. sen sägs även reservatrol stimulera LDLrecptorerna i levern, vet inte om det är sant, men ett glas rött om dagen lär inte skada, och så är det gott! Tack för ditt inlägg. Jag tänker mig att HDL speglar ApoA1 ganska bra. Om man utgår från normala intervaller för desssa parametrar hamnar mitt HDL på 60% över lägsta och då kalkylerar jag för motsvarande proportionellt ApoA1. Detta gäller ju inte för LDL contra ApoB. Även om kvoten ApoB/HDL inte är = apo-kvoten så speglar det ett värde som innebär hög risk eller hur? Det kan väl knappast bedömas anrnorlunda med ett ApoB på 1.92 eller hur? Om det är en begränsad förmåga att bryta ner LDLremnants i levern - hjälper i så fall statiner? Ett glasrödvin om dan skulle jag gärna testa - kanske bättre än att dricka gräddchoklad (grädde + vatten + kakao) på kvällarna? Frågan är vilken kombination av åtgärder jag skall testa ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Tack för ditt inlägg. Jag tänker mig att HDL speglar ApoA1 ganska bra. Om man utgår från normala intervaller för desssa parametrar hamnar mitt HDL på 60% över lägsta och då kalkylerar jag för motsvarande proportionellt ApoA1. Detta gäller ju inte för LDL contra ApoB. Även om kvoten ApoB/HDL inte är = apo-kvoten så speglar det ett värde som innebär hög risk eller hur? Det kan väl knappast bedömas anrnorlunda med ett ApoB på 1.92 eller hur? Om det är en begränsad förmåga att bryta ner LDLremnants i levern - hjälper i så fall statiner? Ett glasrödvin om dan skulle jag gärna testa - kanske bättre än att dricka gräddchoklad (grädde + vatten + kakao) på kvällarna? Frågan är vilken kombination av åtgärder jag skall testa ? Mnjae.. tänk om allt vore så enkelt, APO-kvoten talar om hur många apolipoproteiner du har, medans LDL och HDL mäter hur mycket de väger.. två helt olika saker! För.. man kan ha jättebra värden på vanliga lipidprover medans APO-proverna kan tala om att de är väldigt många, vilket skulle innebära att de är små förkrympta och kanske dåligt fungerande! Sen som redan pepåkats, statiner har alldrig visats ge någon fördel för personer som inte redan haft hjärtkärlhändelser.. och alldrig på kvinnor! Så man kan bara spekulera hur ditt APOa1 ser ut.. utan prov.. inga slusatser. Däremot så kan vi konstatera att kvoten Tot/HDL ligger på den övre gränsen.. det räcker så länge och torde vara anledning att ta hela APO-kvoten. Sen så mäter man alldrig bara APOb här i Sverige utan alltid kvoten till APOa1! Och då skall det inte vara APOb48 för det är kylomicroner, utan APOb100 är LDL! Att bara mäta APOb100 är lika löjligt som att bara mäta LDL! http://www.ltkronoberg.se/Centrum/Medicinskt-servicecentrum/Kliniskt-kemiska-laboratoriet-Vaxjo---Ljungby/Analyssortiment---Specifika-provtagningsanvisningar-/S-Apo-A1-S-Apo-B-och-S-Apo-BApo-A1-kvot/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts