Melliz Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Hej! Måste bara tipsa om denna mix jag gjorde i morse som jag har tänkt att testa på ett tag men inte vågat då de inte lät som om de skulle bli gott. Men fyfan vad gott de blev!!!! Hittat min nya dryck! alla MÅSTE testa! mixa ett rått ägg med 1 msk kokosolja och 1 krm kardemumma och sen i med 2 dl varmt bryggt kaffe och mixa! Häll upp i glas och njut!!!! Smakar underbart. Mycket bättre än kaffe med grädde. Var bara tvungen att tipsa. Recept från Cecilia Folkesson! Ha en underbar dag (y) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Hej! Måste bara tipsa om denna mix jag gjorde i morse som jag har tänkt att testa på ett tag men inte vågat då de inte lät som om de skulle bli gott. Men fyfan vad gott de blev!!!! Hittat min nya dryck! alla MÅSTE testa! mixa ett rått ägg med 1 msk kokosolja och 1 krm kardemumma och sen i med 2 dl varmt bryggt kaffe och mixa! Häll upp i glas och njut!!!! Smakar underbart. Mycket bättre än kaffe med grädde. Var bara tvungen att tipsa. Recept från Cecilia Folkesson! Ha en underbar dag (y) Cecilia har så himla bra recept (och mycket mejeri fritt)! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted May 31, 2013 Author Share Posted May 31, 2013 Cecilia har så himla bra recept (och mycket mejeri fritt)! Ja!! Jag vet! Kör också den underbara kokosgröten!! Mums... ska köra mejerifritt nu.. förutom ost ibland mår bättre av de!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Ja!! Jag vet! Kör också den underbara kokosgröten!! Mums... ska köra mejerifritt nu.. förutom ost ibland mår bättre av de!! Cecilias gröt är supergod och enkel! Jag gjorde till och med ghee häromdagen och min mage är mycket, mycket bättre. Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att jag inte klarar mjölkprotein. (Marias tips på ghee tillverkning http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/2013/05/tillverkning-av-ghee.html) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 En liknande variant har jag kört med länge nu som frukost. Så gott och krämigt! Jag har i en msk smör också och ingen kardemumma, men ett stänk kanel. Yummy! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Ja...det är nästan konstigt att det blir så gott ...man väntar sig inte det ;-) ...jag kör också med kanel (har ingen kardemumma hemma). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Äggmjölk - ja, det är inte dumt alls. Jag har det i kaffe, eller med kakao i. Och kanske lite vanilj. Det gäller bara att använda fantasin för kryddning; det är jag inte så bra på tyvärr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Testade något av en slump idag. Hade lite smält kakaosmör över, så jag mixade det med kaffe och lite kardemumma. Inte dumt alls! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 En dum fråga Smakar kakaosmör kakao? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 En dum fråga Smakar kakaosmör kakao? Ja, fast det är vitt i färgen, finns på hälsokost. Jag gissar att det har samma nyttigheter som kakao anses ha. Ger lite extra sting till kaffedrinken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Måste bara instämma med Melliz's post, den här kaffedrinken är mitt nya mellanmål. Supergott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Melliz, jag är skeptisk till kaffet men älskar din attityd! Vilken frisk fläkt du är med din ohämmade glädje! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Melliz, jag är skeptisk till kaffet men älskar din attityd! Vilken frisk fläkt du är med din ohämmade glädje! Prova, det är bättre än en vanlig kaffe latte tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Testade ägg-kaffet i morse. Tack för tipset- perfekt frukost! I mitt tycke slår det MBC med en noslängd, både smakmässigt och näringsmässigt. Och byter man ibland kardemumman mot sånt som andra föreslagit här ovan, så tröttnar man väl inte i första taget 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Testade ägg-kaffet i morse. Tack för tipset- perfekt frukost! I mitt tycke slår det MBC med en noslängd, både smakmässigt och näringsmässigt. Och byter man ibland kardemumman mot sånt som andra föreslagit här ovan, så tröttnar man väl inte i första taget Håller med om att det slår MBC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Nu har jag också testat kaffe med ägg några gånger, men det finns en sak jag stör mig på, den där lilla vita grejen som håller gulan på plats i ägget, dvs. "navelsträngen". Den är inte så trevligt att ha i munnen tycker jag... Hur gör ni, åker den bara ner eller fiskar ni upp den? I så fall finns det någon bra teknik för det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Nu har jag också testat kaffe med ägg några gånger, men det finns en sak jag stör mig på, den där lilla vita grejen som håller gulan på plats i ägget, dvs. "navelsträngen". Den är inte så trevligt att ha i munnen tycker jag... Hur gör ni, åker den bara ner eller fiskar ni upp den? I så fall finns det någon bra teknik för det? Jag använder mixerstav när jag gör min kaffedrink och har inte märkt någon "navelsträng"... PS. Jag mixar först ägget och kokosfett + kryddor och sedan fortsätter jag mixa medan jag häller i kaffet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Nu har jag också testat kaffe med ägg några gånger, men det finns en sak jag stör mig på, den där lilla vita grejen som håller gulan på plats i ägget, dvs. "navelsträngen". Den är inte så trevligt att ha i munnen tycker jag... Hur gör ni, åker den bara ner eller fiskar ni upp den? I så fall finns det någon bra teknik för det? Jag har ingen mixerstav, så jag kör med elvispen. Inte heller jag har fått någon "navelsträng" i munnen. Kanske du behöver vispa/MIXA litet längre, så strängen piskas sönder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Själv föredrar jag MBC! Smaken är som baken ni vet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Melliz, jag är skeptisk till kaffet men älskar din attityd! Vilken frisk fläkt du är med din ohämmade glädje! Hehe vad söt du är! Tack! Klart man måste sprida lite glädje! Det behöver alla.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Jag använder mixerstav när jag gör min kaffedrink och har inte märkt någon "navelsträng"... PS. Jag mixar först ägget och kokosfett + kryddor och sedan fortsätter jag mixa medan jag häller i kaffet. Jag gör precis likadant och har inte märkt av något! I med ägget först, sen kokosoljan och sist kryddor innan du gäller i varmt kaffe och mixa igen!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina63 Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Nu har jag också testat kaffe med ägg några gånger, men det finns en sak jag stör mig på, den där lilla vita grejen som håller gulan på plats i ägget, dvs. "navelsträngen". Den är inte så trevligt att ha i munnen tycker jag... Hur gör ni, åker den bara ner eller fiskar ni upp den? I så fall finns det någon bra teknik för det? Min mamma tog alltid bort den där "navelsträngen" när hon stekte ägg. Jag gör likadant, man tar bara två teskedar o fångar upp den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Jag använder mixerstav när jag gör min kaffedrink och har inte märkt någon "navelsträng"... PS. Jag mixar först ägget och kokosfett + kryddor och sedan fortsätter jag mixa medan jag häller i kaffet. Jag var ju för lat för att ta fram elvispen och har därför vispat by hand. Jag har en sån som snurrar när man trycker ner den... Nu testade jag dock ändå att elvispa och navelsträngen "försvann". I övrigt skiljde sig resultatet dock inte alls... Min mamma tog alltid bort den där "navelsträngen" när hon stekte ägg. Jag gör likadant, man tar bara två teskedar o fångar upp den! Så jag testade med två skedar och handvispade sedan. Det gick väldigt bra och så kommer jag göra i fortsättningen. Tack för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Hej! Måste bara tipsa om denna mix jag gjorde i morse som jag har tänkt att testa på ett tag men inte vågat då de inte lät som om de skulle bli gott. Men fyfan vad gott de blev!!!! Hittat min nya dryck! alla MÅSTE testa! mixa ett rått ägg med 1 msk kokosolja och 1 krm kardemumma och sen i med 2 dl varmt bryggt kaffe och mixa! Häll upp i glas och njut!!!! Smakar underbart. Mycket bättre än kaffe med grädde. Var bara tvungen att tipsa. Recept från Cecilia Folkesson! Ha en underbar dag (y) Undrar om jag vågar mig på detta imorgon när jag ny-startar... o_O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Om ni vill slippa just kasein 1 o kasein 2 i mjölkprodukterna så kan ni ju gå över till får-o getost som inte har dessa triggande proteinerna, mycket dyrare men ack så goda! Även att baka fröbröd med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Undrar om jag vågar mig på detta imorgon när jag ny-startar... o_O Det är klart du gör! Själv har jag en liten klunk grädde i också, men betydligt mindre än utan ägg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Har nu hittat det optimala sättet att bli av med navelsträngen (som jag förövrigt inte hittade i mormors icke ekologiska ägg...): Jag vispar ägget tillsammans med lite kaffe i ett glas och häller det sedan över i min vanliga kopp med hjälp av en sil. Sedan fyller jag på med resten av kaffet och övrigt. På så sätt förblir småbitarna i silen och jag kan njuta kaffet utan att behöva oroa mig... (att elvispa är mycket krångligare i mitt minikök...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Ja!! Jag vet! Kör också den underbara kokosgröten!! Mums... ska köra mejerifritt nu.. förutom ost ibland mår bättre av de!! Låter som den gröten kan vara något för mig! Skulle du kunna ge mig en länk till receptet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Låter som den gröten kan vara något för mig! Skulle du kunna ge mig en länk till receptet? Blanda 2 ägg, 1 dl kokogrädde, 1 msk kokosmjöl, 1 tsk vaniljpulver och 1-2 msk kokosfett. Koka upp under omrörning på 3:an. Servera med tex hallon eller mandelsmör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jdrotz Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Intressant....jag kör en kopp kaffe mixad med en rejäl dos smör och kokosolja. Har aldrig provat med ägg i faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Blanda 2 ägg, 1 dl kokogrädde, 1 msk kokosmjöl, 1 tsk vaniljpulver och 1-2 msk kokosfett. Koka upp under omrörning på 3:an. Servera med tex hallon eller mandelsmör. Tack! Ska testa =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts