Jump to content

Måste tipsa!!!! Så jäkla god kaffemix

Melliz

Recommended Posts

Hej! Måste bara tipsa om denna mix jag gjorde i morse som jag har tänkt att testa på ett tag men inte vågat då de inte lät som om de skulle bli gott. Men fyfan vad gott de blev!!!! Hittat min nya dryck! alla MÅSTE testa! mixa ett rått ägg med 1 msk kokosolja och 1 krm kardemumma och sen i med 2 dl varmt bryggt kaffe och mixa! Häll upp i glas och njut!!!! Smakar underbart. Mycket bättre än kaffe med grädde. Var bara tvungen att tipsa. Recept från Cecilia Folkesson! Ha en underbar dag (y)

• Like 6

Hej! Måste bara tipsa om denna mix jag gjorde i morse som jag har tänkt att testa på ett tag men inte vågat då de inte lät som om de skulle bli gott. Men fyfan vad gott de blev!!!! Hittat min nya dryck! alla MÅSTE testa! mixa ett rått ägg med 1 msk kokosolja och 1 krm kardemumma och sen i med 2 dl varmt bryggt kaffe och mixa! Häll upp i glas och njut!!!! Smakar underbart. Mycket bättre än kaffe med grädde. Var bara tvungen att tipsa. Recept från Cecilia Folkesson! Ha en underbar dag (y)

Cecilia har så himla bra recept (och mycket mejeri fritt)!

• Like 2

Ja!! Jag vet! Kör också den underbara kokosgröten!! Mums... ska köra mejerifritt nu.. förutom ost ibland :) mår bättre av de!!

Cecilias gröt är supergod och enkel! Jag gjorde till och med ghee häromdagen och min mage är mycket, mycket bättre. Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att jag inte klarar mjölkprotein.

(Marias tips på ghee tillverkning http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/2013/05/tillverkning-av-ghee.html)

• 2 weeks later...

Testade ägg-kaffet i morse. Tack för tipset- perfekt frukost!

I mitt tycke slår det MBC med en noslängd, både smakmässigt och näringsmässigt. Och byter man ibland kardemumman mot sånt som andra föreslagit här ovan, så tröttnar man väl inte i första taget :)

• Like 1

Testade ägg-kaffet i morse. Tack för tipset- perfekt frukost!

I mitt tycke slår det MBC med en noslängd, både smakmässigt och näringsmässigt. Och byter man ibland kardemumman mot sånt som andra föreslagit här ovan, så tröttnar man väl inte i första taget :)

Håller med om att det slår MBC.

Nu har jag också testat kaffe med ägg några gånger, men det finns en sak jag stör mig på, den där lilla vita grejen som håller gulan på plats i ägget, dvs. "navelsträngen". Den är inte så trevligt att ha i munnen tycker jag...

Hur gör ni, åker den bara ner eller fiskar ni upp den? I så fall finns det någon bra teknik för det?

Nu har jag också testat kaffe med ägg några gånger, men det finns en sak jag stör mig på, den där lilla vita grejen som håller gulan på plats i ägget, dvs. "navelsträngen". Den är inte så trevligt att ha i munnen tycker jag...

Hur gör ni, åker den bara ner eller fiskar ni upp den? I så fall finns det någon bra teknik för det?

Jag använder mixerstav när jag gör min kaffedrink och har inte märkt någon "navelsträng"...

PS. Jag mixar först ägget och kokosfett + kryddor och sedan fortsätter jag mixa medan jag häller i kaffet.

Jag har ingen mixerstav, så jag kör med elvispen. Inte heller jag har fått någon "navelsträng" i munnen. Kanske du behöver vispa/MIXA litet längre, så strängen piskas sönder?

Jag använder mixerstav när jag gör min kaffedrink och har inte märkt någon "navelsträng"...

PS. Jag mixar först ägget och kokosfett + kryddor och sedan fortsätter jag mixa medan jag häller i kaffet.

Jag gör precis likadant och har inte märkt av något! I med ägget först, sen kokosoljan och sist kryddor innan du gäller i varmt kaffe och mixa igen!!!! :)

Min mamma tog alltid bort den där "navelsträngen" när hon stekte ägg. Jag gör likadant, man tar bara två teskedar o fångar upp den!

Jag var ju för lat för att ta fram elvispen och har därför vispat by hand. Jag har en sån som snurrar när man trycker ner den...

Nu testade jag dock ändå att elvispa och navelsträngen "försvann". I övrigt skiljde sig resultatet dock inte alls...

Min mamma tog alltid bort den där "navelsträngen" när hon stekte ägg. Jag gör likadant, man tar bara två teskedar o fångar upp den!

Så jag testade med två skedar och handvispade sedan. Det gick väldigt bra och så kommer jag göra i fortsättningen. Tack för tipset.

Undrar om jag vågar mig på detta imorgon när jag ny-startar... o_O

• 3 weeks later...

Har nu hittat det optimala sättet att bli av med navelsträngen (som jag förövrigt inte hittade i mormors icke ekologiska ägg...):

Jag vispar ägget tillsammans med lite kaffe i ett glas och häller det sedan över i min vanliga kopp med hjälp av en sil. Sedan fyller jag på med resten av kaffet och övrigt.

På så sätt förblir småbitarna i silen och jag kan njuta kaffet utan att behöva oroa mig... (att elvispa är mycket krångligare i mitt minikök...)

post-280-0-27720300-1374226646_thumb.jpg

Ja!! Jag vet! Kör också den underbara kokosgröten!! Mums... ska köra mejerifritt nu.. förutom ost ibland :) mår bättre av de!!

Låter som den gröten kan vara något för mig! Skulle du kunna ge mig en länk till receptet?

Låter som den gröten kan vara något för mig! Skulle du kunna ge mig en länk till receptet?

Blanda 2 ägg, 1 dl kokogrädde, 1 msk kokosmjöl, 1 tsk vaniljpulver och 1-2 msk kokosfett. Koka upp under omrörning på 3:an. Servera med tex hallon eller mandelsmör.