JohanD Posted September 14 Share Posted September 14 Jag försöker förstå varför blodketo på mellan 0.5 och 3 mmol/L är optimalt för minskning av kroppsfett. Men jag kan inte hitta någon ursprungskälla som stödjer att just detta intervall är optimalt. Jag förstår att dessa gränser inte är superexakta. 3.2 mmol/L är säker också okej. Men värdena 0.5 och 3 mmol/L för optimalt viktminskning återkommer på väldigt många platser. Det finns hur många förståsigpåare som helst som skriver om 0.5 och 3 mmol/L som den optimalt ketonivåerna. Men som sagt, jag kan inte hitta någon källa som riktigt förklarar varför just detta intervall är optimalt. Vad är det som händer med fettförbränning om man t.ex. ligger på 4.9 mmol/L. Jag säger inte att det som förespråkar 0.5 och 3 mmol/L-intervallet har fel men de framför inga argument varför. Är det någon som kan förklara varför intervallet 0.5 och 3 mmol/L är optimalt för förbränning av kroppsfett. Vad är det som händer om jag ligger på t.ex. 4.5 mmol/L? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 15 Share Posted September 15 jag vet att detta har diskuterats många gånger i forumet men tror inte det kom fram någon/något riktigt bra svar... Så kan tyvärr inte hjälpa till i denna fråga. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted September 17 Share Posted September 17 Den kända danska kost-bloggaren och författaren Jane Faerber (alias Madbanditten) har just publicerad denna intressanta artikel på sin web-plats: Konstant ketose-måling (CKM) | Mine erfaringer og indsigter (madbanditten.dk) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 17 Share Posted September 17 Nu svarar jag helt utan referenser utan bara med den minnesbild jag har. 1. Det finns hur många studier som helst som visar att ketogen kost ger viktminskning och oftast bäst viktminskning samtidigt som testdeltagare får äta så mycket de vill. 2. Det beror nog främst på att man äter färre kcal när man äter ketogent, åtminstone om man är överviktig. 3. Sannolikt äter man mindre eftersom kroppen har "lättare" att "äta" av det egna kroppsfettet än vid andra dieter. Det finns förstås fler orsaker till att man äter mindre men jag går inte in på det nu. 4. Då kan man fråga sig varför blir 0,5 - 3 mmol/L optimalt. Jag tror att det är så enkelt att för att man ska vara tydligt i ett ketogen tillstånd där kroppen lättare använder det egna kroppsfettet så bör man ligga en bit över 0,0 ... 0,5 visar att man utan tvekan äter en ketogen kost. Om man ligger väldigt högt kan det vara ett tecken på att man fastar/svälter och det är i längden inte ett hållbart sätt att gå ner i vikt. Man förlorar mycket muskler och kan också få andra näringsbrister. Men runt 3,0 kan man utan vidare ligga på utan att det handlar om en längre vattenfasta. Börjar värden ligga runt 5,0 vattenfastar du sannolikt eller äter enbart fett. Jag har gjort en massa förenklingar i resonemanget ...men det blir väldigt mycket text som krävs om man ska gå riktigt på djupet. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted September 17 Share Posted September 17 Ja, ketos, ketoner o.dyl. är mkt intressanta frågor. Tydligen vet man inte alla detaljer. Jag gör det mkt. enkelt: jag följer gamla råden för strikt LCHF/keto och ser till att äta max. 20 g kolhydrat pr. dygn - då VET jag att jag är i ketos utan att behöva mäta nånting. Då jag nämner 20 g kolhydrat så är det snabba kolisar (socker och stärkelse) jag menar. Kolhydrat i form av fiber kan jag äta helt frikostigt - främst i goda grönsaker. Gamla rådet: "ät dig mätt - när du är hungrig - i keto kost" fungerar perfekt för mig och medför bl.a. at jag äter omad (en måltid i dygnet) - är helt enkelt inte hungrig als. Jag väger helt stabilt min idealvikt og alla (årliga) provsvar är fina. Varför ändra på det sum fungerar så bra? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 21 Share Posted September 21 Jag vill också minnas, som @Peter B säger, att 0,5-3 mmol/L är en tydlig och effektiv nivå utan att vara skadlig. Hade för mig att Dr. Stephen Phinney vid Virta Health pratat om detta och jag hittade en liten snutt i ett klipp. Bilden visar olika nivåer av ketosis, från ingen alls till ketoacidos (förgiftning) och han nämner just intervallet 0,5-3 mmol/L som optimalt. Vet inte om övriga delar i serien berör ämnet djupare. https://www.youtube.com/watch?v=1IEuhp8RFMU 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts