smarkebo Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 När jag ville ha reda på hur jag egentligen ligger till i ketos så köpte jag en begagnad GlucoMen LX plus http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare Jag har dock aldrig fått något resultat som jag litar på. Precis varenda gång (cirka 7-8 gånger) har den visat 0,4 i ketosnivå. Och då har jag levt hyfsat strikt efter LCHF i några dagar innan provet. Normalt är jag nog lite mer liberal. En gång var jag dessutom hos vårdcentralen och tog prov för annat, och då bad jag dem mäta ketoner också. Resultatet där var 2,5. Men när jag kom hem en halvtimme senare var det alltså 0,4 på GlucoMen-grejen. Några idéer? Själv kan jag inte komma på annat än att mätaren är sönder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Min erfarenhet av låga ketonvärden är att vikten går ner ändå och därmed har inte ketonsiffran direkt med viktnedgång att göra. Vill man höja ketonnsiffran behöver man öka fettet och dra ner proteinerna samt vara noga med att händerna är väl tvättade före sticket. Dessutom varierar mängden ketoner i blodet kraftigt under dygnet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 När jag ville ha reda på hur jag egentligen ligger till i ketos så köpte jag en begagnad GlucoMen LX plus http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare Jag har dock aldrig fått något resultat som jag litar på. Precis varenda gång (cirka 7-8 gånger) har den visat 0,4 i ketosnivå. Och då har jag levt hyfsat strikt efter LCHF i några dagar innan provet. Normalt är jag nog lite mer liberal. En gång var jag dessutom hos vårdcentralen och tog prov för annat, och då bad jag dem mäta ketoner också. Resultatet där var 2,5. Men när jag kom hem en halvtimme senare var det alltså 0,4 på GlucoMen-grejen. Några idéer? Själv kan jag inte komma på annat än att mätaren är sönder. Det finns "testvätska "som du kan beställa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Jag undrar hur hårt ketonvärden verkligen är knutna till viktnedgång. Jag har ätit väldigt strikt LCHF i 3,5 år nu. I början gick jag ner från 87 till 83 ganska snabbt, men sedan har vikten sakta men säkert smugit upp till 92. Jag har inte testat med ketonmätare, bara med ketonstickor. Stickorna visar alltid på högsta möjliga ketonvärden enligt färgskalan på burken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Jag undrar hur hårt ketonvärden verkligen är knutna till viktnedgång. Jag har ätit väldigt strikt LCHF i 3,5 år nu. I början gick jag ner från 87 till 83 ganska snabbt, men sedan har vikten sakta men säkert smugit upp till 92. Jag har inte testat med ketonmätare, bara med ketonstickor. Stickorna visar alltid på högsta möjliga ketonvärden enligt färgskalan på burken. Det knepiga med stickor, eller reagensstrimlor som de heter, är att de mäter ketoner i urinen. Där finns det normalt sett bara gott om ketonkroppar den första tiden då kroppen inte ketoanpassats riktigt än. Därefter används dessa som energi och därav blir urinmätningar efter ketoadaption minst opålitliga och i bästa fall värdelösa (ketoadapation är ju målet även om det försvårar mätning). I ljuset av detta så kan man ju bli lite fundersam om stickorna "alltid" visat på högsta möjliga ketonvärden? Med detta sagt, ifall ingen nämnt det tidigare här på forumet (mycket ironiskt sagt) så är det energibalansen som avgör viktförändringar. Det ketosen är "bra" för är att det i bästa fall ger optimal bränsleoptimering samt mycket god mättnadsupplevelse vilket även ger kvantitativa fördelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts