Jump to content

Selen ett essentiellt näringsämne!

HelgeK

Recommended Posts

Kineserna gjorde en viktig insats , när de analyserade innehållet i jorden  i Kehshan provinsen, och de såg viktiga skilnader mellan mineral innehållet i Kehshan och andra provinser där  medellivslängden är betydligt högre. En sak var väldigt slående var den  låga halten av Selen i Kehshan provinsen!  Alltså beslöt sig kineserna , att tillsätta Selen till Gödseln i Kheshan.

Det blev lyckat och medellivslängden i Kehshan  gick upp.       Så diskussionen utvecklades om vilka  bristsymtom Selen brist kunde ge.  Se:

https://selenbrist.

Selen och strålbehandling för cancerpatienter

1996 Professor Larry Clark publicerar resultaten av en randomiserad, kontrollerad studie - Nutritional Prevention of Cancer - som visar selens cancerskyddande effekter på tjocktarmscancer, lungcancer och prostatacancer

2000 Forskaren O.A. Levander publicerar bevis kring en antiviral effekt av selen.

Läs gärna samtliga inlägg om  Selen::

ALLA INLÄGG

• Like 2

Intressant! ^_^
Jag har ofta tänkt på skillnaden i myllan i min köksträdgård och (bristen på) den på åkrarna runt där jag bor. Nu är Göta Älv-dalens lera mineralrik vad jag förstår men jag tycker ändå att den bleka jorden verkar kraftigt utarmad. Vissa hörn av åkrarna växer det inga grödor på, enbart tistlar, förmodligen har konstgödslet inte nått dit. Jag tror på principen Mata Jorden, och skapa förutsättningar för mikrober, tusenfotingar och daggmaskar, som bryter ner och tillgängliggör näringen i tillsatt organiskt material och naturgödsel.

• Like 5