1969 Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Mycket intressant studien om Q10 http://www.kostdoktorn.se/spektakular-studie-pa-hjartsvikt-och-kosttillskottet-q10. Hurdana erfarenheter har Ni om Q10? Jag läste att Q10 är bra för personer med hypotyreos (underfungerande sköldkörtel), men vet någon hur Q10 påverkar hyperparatyreos (tillstånd där man av olika anledningar har för hög nivå av bisköldkörtelhormon)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Någon som provat det mot migrän? Läste att det skulle kunna hjälpa mot migrän. Skulle gärna prova, eftersom jag har migrän typ 15-20 dagar i månaden :-( Jag började för snart två år sedan med LCHF i hopp om att det skulle hjälpa mot migränen - tyvärr är det det enda hälsovinsten jag inte fick :-( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Antagligen fungerar det som de flesta andra kosttillskott.. dvs har man en brist på detta ämne kan man få hälsoförbättringar om man tar dem. Q10 är ett coensym som vad jag förstår främst finns i cellernas mitocondrier.. och har man för lite av det så lär antagligen inte ämnesomsättning fungear särskildt bra. "This oil-soluble, vitamin-like substance is present in most eukaryotic cells, primarily in the mitochondria. It is a component of the electron transport chain and participates in aerobic cellular respiration, generating energy in the form of ATP. Ninety-five percent of the human body’s energy is generated this way.[1][2] Therefore, those organs with the highest energy requirements—such as the heart, liver and kidney—have the highest CoQ10 concentrations" https://en.wikipedia.org/wiki/Coenzyme_Q10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Antagligen fungerar det som de flesta andra kosttillskott.. dvs har man en brist på detta ämne kan man få hälsoförbättringar om man tar dem. Q10 är ett coensym som vad jag förstår främst finns i cellernas mitocondrier.. och har man för lite av det så lär antagligen inte ämnesomsättning fungear särskildt bra. "This oil-soluble, vitamin-like substance is present in most eukaryotic cells, primarily in the mitochondria. It is a component of the electron transport chain and participates in aerobic cellular respiration, generating energy in the form of ATP. Ninety-five percent of the human body’s energy is generated this way.[1][2] Therefore, those organs with the highest energy requirements—such as the heart, liver and kidney—have the highest CoQ10 concentrations" https://en.wikipedia.org/wiki/Coenzyme_Q10 Kan övervikt eller en inte helt optimal fettförbränning bero på Q-10-brist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Jag tror snarare att det leder till trötthet och dålig ork. Det i sig kan vara en av orsakerna till dels lägre aktivitet, intag av snabba kolhydrater för att bli pigg och mindre muskelmassa.. som i sin tur då lätt gör att man lägger på sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 (edited) Jag tror snarare att det leder till trötthet och dålig ork. Det i sig kan vara en av orsakerna till dels lägre aktivitet, intag av snabba kolhydrater för att bli pigg och mindre muskelmassa.. som i sin tur då lätt gör att man lägger på sig. Men, om inte ämnesomsättningen fungerar bra, vid brist på Q-10, så bör det ha negativa konsekvenser på vikten? Eller är jag ute och cyklar nu Finns det andra läkemedel än statiner som hämmar upptag av Q-10? Edited June 10, 2013 by Syster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 (edited) Men, om inte ämnesomsättningen fungerar bra, vid brist på Q-10, så bör det ha negativa konsekvenser på vikten? Eller är jag ute och cyklar nu Jaa.. du cyklar.. om du förbränner mindre så blir du i motsvarande grad inte lika hungrig! Altså det här med ämnesomsättningen, det är ett kapitel i sig.. näe flera kapitel.. det är ungefär lika mångfaceterat och komplext som blodlipider! Ämnesomsättningen är åtminstone ett hundratal olika biokemiska processer, varav dessa regleras var o en för sig av massor av ämnen, signalsubstanser, enzymer, hormoner och förmodligen en del sådant som vi inte känner till ännu! Varav en (1) är Q10 och som ingår som en väldigt viktig del i cellandningen och kommer ur mevalonsyntesen.. som i sig påverkas av en massa annat och ofta är huvudmålet med Statinbehandlingen! Såå, de som står på Statiner bör aspelut/ögonaböj pröva Q10, för att se om det hjälper.. andra kan oxå göra detta.. men det är altså inte säkert att det handlar om brist på Q10! Det är tillomed så att inte alla som står på statiner märker någon skillnad! Statiner hämmar inte upptag av Q10 vilket är det glada budskapet.. det statiner gör är att hämma HMG COA reductas, ett ensym i mevalonsytesen! Det tråkiga budskapet är att det inte bara bildas kolesterol och Q10 ur denna syntes.. utan flera andra jätteviktiga ämnen.. som det inte finns tillskott att köpa för att kompensera med! http://en.wikipedia.org/wiki/Mevalonate_pathway Joo.. hittade ytterligare ett läkemedel.. mot minskad bentäthet.. som oxå går in i mevalonsyntesen o micklar! http://en.wikipedia.org/wiki/Bisphosphonate Edited June 10, 2013 by Zepp 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Zepp, jag måste bara infoga att jag blir imponerad av dina inlägg och din (i mitt tycke) kunskap i kemiska processer om läkemedel och vad som händer i kroppen, och ditt engagemang att dela med dig av ditt vetande och intresse för detta 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Håller med Syster här ovan, Zepp for president! Alltid lika hjälpsam och kunnig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 http://www.ortomolekylar.se/?page_id=196 Efter att ha läst den här rapporten, äter både min man och jag Selen + Q10. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts