Gå till innehåll

Kokosolja? Växtsterol och innehåller omega 6


Recommended Posts

Att kokosolja är superbra är en allmän uppfattning numera.

 

Det är ändå en växtsterol och innehåller en stor del omega 6. Omega- ration är 8,86:1.

 

Jag har funderat lite på detta och läs gärna mitt inlägg på min blogg http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/2013/05/tankar-om-kokosfett.html , så slipper jag skriva allt här igen.

 

Vill jättegärna ha andras tankar och synpunkter.

Vet inte vad jag tycker just nu.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innehåller den verkligen så  mycket omega 6? Jag kollade på matkalkyl och då får jag dessa värden:

 

Mättat fett: 92 g/100 g

Enkelomättade fettsyror 6 g/100 g

Fleromättade fettsyror 2 g/ 100 g, varav 0 g omega 3 fettsyror men 1.6 g Omega 6 fettsyror per 100 g.

 

Jag vet inte riktigt hur omega-ratio har räknats ut, är det omega6/omega3? För i så fall är det inte konstigt att det är skumt värde, eftersom omega3 värdet är noll (svårt dela med noll). Verkar väldigt lite fleromättat fett om dessa värden stämmer så jag tror inte den bidrar mycket för att öka den allmänna omega 6 kvoten i maten. Vad gäller allergikvoten vet jag inte, kokos är ju en nöt.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O6/o3-kvoten för enskilda livsmedel är ganska meningslös. Man äter ju inte bara kokosfett. Man får titta på kvoten för det totala intaget och precis som Johanna07 säger så tillför ju kokosfett väldigt lite o6 till det totala intaget och kommer därför inte påverka det. Om du jämför med rapsolja som enligt Docs hittepå-allergikvot skulle vara bättre, så tillför rapsolja mycket mer o6 än kokosfett gör.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara förhållandet O3/O6 man ska stirra sig blind på utan totala förekomsten av fleromättat fett i produkten

 

Kokosfett innehåller ca 2% fleromättade fettsyror vilket är ungefär vad den mänskliga kroppen också gör

En liten mängd fleromättat fett behöver vi (essentiellt)

 

 

Jämför vi detta med tex margariner (becel flora lätta etc) så ser vi att den fleromättade andelen ligger väldigt högt i dessa produkter

Så mycket som 30% av innehållet i asken kan vara fleromättat fett och naturligtvis utgörs detta dessutom nästan uteslutande av linolsyra (omega-6)

 

I det senare (naturvidriga) fallet ställer vi istället in våra kroppar i läge för att alstra inflammationer

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innehåller den verkligen så  mycket omega 6? Jag kollade på matkalkyl och då får jag dessa värden:

 

Mättat fett: 92 g/100 g

Enkelomättade fettsyror 6 g/100 g

Fleromättade fettsyror 2 g/ 100 g, varav 0 g omega 3 fettsyror men 1.6 g Omega 6 fettsyror per 100 g.

 

Jag vet inte riktigt hur omega-ratio har räknats ut, är det omega6/omega3? För i så fall är det inte konstigt att det är konstigt värde, eftersom omega3 värdet är noll. Verkar väldigt lite fleromättat fett om dessa värden stämmer så jag tror inte den bidrar mycket för att öka den allmänna omega 6 kvoten i maten. Vad gäller allergikvoten vet jag inte, kokos är ju en nöt.

 

Jag har kollat upp lite mer och ration i kostdotorns tabell har tydligen modifierats lite för att passa  – en grovt uppskattad idealfördelning i stenålderskost.

 

Anledningen att tex raps får ett så bra värde är att den innehåller omycket omega 3, men det är vegetabiliskt och hur kroppen kan tillgodose sig det är lite oklart.

 

Nötter har generellt väldigt hög "allergikvot" så med tanke på det så är det inte så konstigt att kvoten är lite högre. Men kokosfett är nästan 100% fett så...

 

Det är svårt och jag skulle önska att det var ett superfett.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på omega3 och omega6 värdena för rena nötter (mandlar, cashew osv) så är de mycket högre än för kokosfett (i gram per 100 gr). Kokosfett är enligt siffrorna mer "neutralt". Även kokosnöten i sig är mer neutral verkar det som.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tog del av Staffan Lindebergs "Kitava-studie" http://www.staffanlindeberg.com/TheKitavaStudy.html blev jag övertygad om att kokosfett eller mättat fett i alla fall inte kan vara farligt.

Alla de positiva effekterna du radar upp i din blogg är verkliga - ketoner till hjärnan o andra celler, antibakteriellt etc.

Dosen omega-6 i kokosfett är rätt homeopatisk  ;)

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack förresten för ghee receptet. Har haft ont i magen ett tag nu och efter att jag slutat med smör så är magen lugn som en filbunke. Jag har egentligen inte trott att mejeriprodukter är ett problem för mig men uteslutit dom för att vara på säkra sidan, men jag är mer känslig än vad jag vill medge verkar det som.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nötter har generellt väldigt hög "allergikvot" så med tanke på det så är det inte så konstigt att kvoten är lite högre. Men kokosfett är nästan 100% fett så...

 

Botaniskt är väl kokosnöten ett frö? Precis som bananen är ett bär och tomaten en frukt (eller hur det nu var?). Vill minnas att jag läst nånstans att de flesta som är allergiska mot nötter tål kokos.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allergenet i nötter är väl främst aflatoxin?

 

Det är väl främst proteiner i nötterna man är allergisk mot? Aflatoxin är inte en allergen utan ett mögelgift, som kan ge skador på lite längre sikt, inte akuta allergiska symptom såvitt jag vet.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl främst proteiner i nötterna man är allergisk mot? Aflatoxin är inte en allergen utan ett mögelgift, som kan ge skador på lite längre sikt, inte akuta allergiska symptom såvitt jag vet.

Det förklarar varför man kan få "cross-reaction" av nötter om man har problem med gluten, är det inte proteinerna man reagerar på då?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förklarar varför man kan få "cross-reaction" av nötter om man har problem med gluten, är det inte proteinerna man reagerar på då?

 

Jag vet inte just om det förekommer korsreaktion mellan gluten och nötter (jag har aldrig sett något stöd för det, bara lösa påståenden), men det är åtminstone vanligt med korsallergi mellan pollen och nötter, just för att delar av proteinerna i dessa liknar varandra.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte just om det förekommer korsreaktion mellan gluten och nötter (jag har aldrig sett något stöd för det, bara lösa påståenden), men det är åtminstone vanligt med korsallergi mellan pollen och nötter, just för att delar av proteinerna i dessa liknar varandra.

 

Det var bara sesam som nämndes här så det kanske inte gäller nötter i allmänhet: http://www.thepaleomom.com/2013/03/gluten-cross-reactivity-update-how-your-body-can-still-think-youre-eating-gluten-even-after-giving-it-up.html

 

Jag är lite osäker, när jag läser verkar det som det bara gällde dessa?

 

 

 

They did not find cross-reactivity with all of these foods (as is implied by the Cyrex Labs gluten cross-reactivity blood test, a.k.a. Array 4).  But, they did find that their anti-gliadin antibodies (antibodies that recognize the protein fraction of gluten) did cross-react with all dairy including whole milk and isolated dairy proteins (casein, casomorphin, butyrophilin, and whey)—this may explain the high frequency of dairy sensitivities in celiac patients—oats, brewer/baker’s yeast, instant coffee (but not fresh coffee), milk chocolate (attributable to the dairy proteins in chocolate), sorghum, millet, corn, rice and potato.
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...