Jump to content

LCHF och benskörhet

EvaWe

Recommended Posts

Hej,

som kvinna i 50-års åldern är jag lite bekymrad för benskörhet! Klarar man av att få i sig tillräckligt med nyttigheter för att förebygga benskörhet med lchf? Kanske det är bättre att äta lchf? De senaste rönen visar att benskörhet kryper längre ned i åldrarna, vilket är riktigt oroande. Hoppas att någon känner till något om detta.

post-579-0-55227500-1356856035_thumb.jpg 

min bästa vän Jay

/Eva

Jag tror att vi som äter LCHF klarar oss minst lika bra om inte bättre när det gäller benskörhet. Om vi äter mjölkprodukter eller får i oss ost som innehåller kalcium så är vi en bra bit på väg. Även nötter och gröna bladväxter och flera sorters kål är bra att få i sig. Är man osäker på om man får i sig tillräckligt kan man ta ett extra tillskott av kalcium. Men jag tror vi klarar oss bra bara genom kosten. Vi kvinnor som kommer upp i ålder är ju lite extra utsatta med just benskörhet och gör helt rätt i att tänka på att få i oss kalcium gemom maten. Att sedan ha tillgång till bra promenadsällskap av människans bästa vän hunden gör det hela trevligare med. För att röra på sig och stärka kroppen är bra när det gäller just benskörhet. :)

Precis som Nyanländ skriver så är D vitamin väldigt bra mot benskörhet, men även omega 3 lär hjälpa.. Och ja.. äter du varierat av alla bra livsmedel inom LCHF så är det förmodlingen ingen fara! omega 3 tillskott och D vitamin tillskott kan dock vara klokt om man vill ta sin hälsa till en ny nivå och förebygga det hela på bästa sätt!!

Båda två är ytterst essentiella här har du fakta om dem: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/, http://www.kostdoktorn.se/omega-3/,

http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter/ (Länk på D vitamin och Omega 3 tillskott, som är högkvalitativt om du vill beställa)

• Like 1

• 1 year later...

Jag har också gjort det två gånger. Inte för att det var problem, utan för jag var med i nån undersökning där man skulle skriva vad man åt och vilka kosttillskott man tog. Ganska värdelöst eftersom man ju ändrat preferenser både hit och dit under årens lopp. Men bägge gångerna var före LCHF.

Jag har hört att ingenting är så bra som trappträning för gamla kärringar. Dvs det bästa är att belasta skelettet, och ta D-vitamin

Jag har också gjort det två gånger. Inte för att det var problem, utan för jag var med i nån undersökning där man skulle skriva vad man åt och vilka kosttillskott man tog. Ganska värdelöst eftersom man ju ändrat preferenser både hit och dit under årens lopp. Men bägge gångerna var före LCHF.

Jag har hört att ingenting är så bra som trappträning för gamla kärringar. Dvs det bästa är att belasta skelettet, och ta D-vitamin

Om du menar en trappmaskin så har jag just trampat en stund på den. En bra manick det där.

Jag såg en video med en forskare som Kostdoktorn tidigare hänvisat till i ett annat ämne, där det varnades för att ta extra kalcium i form av kosttillskott. Inte bra för hjärta och kärl, tydligen.

I stället rekommenderades man att promenera/springa, hoppa jämfota en liten stund varje dag (milda stötar stärker skelettet) samt äta tillskott av:

selen, vitamin D3, Omega3 samt magnesium

vilka alla samverkar för optimal kalciumabsorbtion och fördelning i skelettet. När det gäller magnesium finns en uppsjö olika föreningar, bättre och sämre. En magnesiumförening som är OK och relativt lätt att få tag i 'är magnesiumcitrat.

(Helst skulle det vara magnesiumsulfat, men det har jag inte lyckats hitta. Magnesiumoxid är vanligt, men bör undvikas.)