Jump to content

Platå trots träning


Tuva
 Share

Recommended Posts

Kan någon ge mig tips på vad jag kan göra för att komma loss ur min platå?

Jag gick ner 25 kilo och sen stod jag still i et halvår. Gick sen upp 6 kilo i höstas under en extremt stressig period med mycket arbete och mycket plugg och några veckors slarv med maten.

 

De har sen suttit fast trots att jag redan innan jul stramade upp kosten, dock ej strikt. Ligger på 50-75 gr om dagen. 

 

För ett par månader sen började jag träna. Varje vecka kör jag 2-3 ggr zumba (all in och svettig på baksidan av låren, ni förstår), 2 ggr yoga, 3*30-minuterspass med styrketräning (tungt och bara 10-12-15 rep innan jag tynger igen) och så simmar jag kortare sträckor 4-6 ggr i veckan.

 

Jag har ibland känt, speciellt på zumban, att jag blir liksom långsam så de dagarna har jag valt att äta t.ex. ett päron innan passet. Det gör susen.

 

Jag hade hoppats på att vikten sakta skulle börja krypa nedåt igen med den här mängden träning. Efter vad jag kunnat läsa mig till är det en bra avvägning med styrka och uthållighet.

 

Måste jag kanske helt enkelt börja räkna kolhydrater igen? Jag gick ner när jag höll mig under 20 om dan, utan träning, men det är lite pilligt och småtrist. Jag hade hoppats få lite mer "svängrum" i och med träningen. :-/

Link to comment
Share on other sites

En vanlig matdag:

1 kopp kaffe efter morgonens styrkepass/simning. Kaffe gjort på 1,5 dl mjölk och 0,5 dl. grädde + snabbkaffe. 

Lunchen består av en maffig hög sallad med fet salladssås, oftast 1/2 ägg och lite keso plus proteinkällan som serveras i köket.

Undantagsfall: en klick kokosfett i kaffet om jag t.ex. ska på zumbapass och vet att jag inte kommer äta förrän kl 20. Provar nu att äta ett päron istället. De dagar jag kommer hem och äter i vanlig tid blir det inget mellanmål för jag hinner inte bli hungrig.

Kvällsmat, protein, fett och grönt.

Ett par bitar 70% choklad.

 

Kaloriintag ligger på 1600-2000 om dagen skulle jag gissa på. Har gjort några nedslag och det brukar hamna där. Jag har som sagt inte vägt eller räknat något på 1,5 år. Jag avskyr att räkna och hålla på. ;-)

Link to comment
Share on other sites

En påbörjad träning skall rendera i en platå.. annars så är det inte mycket till träning!

 

Dvs, träning bygger muskler, ger viktökning, står man still handlar det om att man går ner i fettvikt och upp i muskelvikt!

 

Grejen med träning är något överreklamerad vad gäller viktminskning, det handlar nog mest om kolhydratare och kalorireducerarare?

 

En rätt utförd träning på ketogen diet formar om kroppen!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En påbörjad träning skall rendera i en platå.. annars så är det inte mycket till träning!

 

Dvs, träning bygger muskler, ger viktökning, står man still handlar det om att man går ner i fettvikt och upp i muskelvikt!

 

Grejen med träning är något överreklamerad vad gäller viktminskning, det handlar nog mest om kolhydratare och kalorireducerarare?

 

En rätt utförd träning på ketogen diet formar om kroppen!

Det känns ju i kroppen att det händer saker. Jag har nästan slutat dallra. :-) Det betyder kanske att jag, som du säger, att jag gått ner i fettvikt? Jag kör "all in" alla pass jag tar, vare sig det är styrka eller yoga. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det känns ju i kroppen att det händer saker. Jag har nästan slutat dallra. :-) Det betyder kanske att jag, som du säger, att jag gått ner i fettvikt?

Vill du få lite mer pejl på vad som händer med kroppen kan det vara idé att mäta åtminstone problemområden med måttband och även fotografera dig periodvis. En bild säger ofta mer än 1000 ord...eller vågar.

 

Jag kör "all in" alla pass jag tar, vare sig det är styrka eller yoga.

Inte helt på det klara med vad "all in"-pass innebär men oavsett så tycker jag du skall kalla det pokerträning. ;)
Link to comment
Share on other sites

Vill du få lite mer pejl på vad som händer med kroppen kan det vara idé att mäta åtminstone problemområden med måttband och även fotografera dig periodvis. En bild säger ofta mer än 1000 ord...eller vågar.

 

Inte helt på det klara med vad "all in"-pass innebär men oavsett så tycker jag du skall kalla det pokerträning. ;)

Bara att jag kör så hårt att jag blir sjöblöt av svett och oattraktivt röd i ansiktet, hehe. Jag har bara mätt magen och där har inget hänt. Vilket inte förvånar mig för mitt midjemått har följt min vikt. Midjemått 84 cm=vikt 84 kg ca. Borde kanske mäta stuss och lår också.

Jag tog ett foto för två månader sen och jag ser skillnad, vilket ju är roligt. Och inte bara på mina redan synliga överarmsmuskler, haha.

 

Nu har jag laddat ner en kalori-app. Få se om det helt enkelt är så att jag äter för mycket även om jag inte tror det. Jag har ätit precis som vanligt i de två dagar jag har räknat och jag ligger som jag trodde lite under det jag "borde" för att gå ner sakta i vikt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Platån är bruten!

Laddade ner en kaloriräknisapp där jag kan lägga in mat och träning. Ligger på 1600-2200 kcal om dagen med en fördelning på 75% fett, 15% kolh & 10 % protein. Jag har skitsvårt att få upp proteinandelen och jag kan ju inte bara äta smör, haha.

Jag har kaloriräknat förr i tiden och herredumilde vilket slöseri med tid. Det är veckor och månader av mitt liv som jag aldrig får tillbaks. Med LCHF-ish mathållning är det däremot en baggis för man är ju inte hungrig HELA TIDEN. Det enda jag fått hejda mig med är choklad när min "kvot" är fylld för dagen - och då brukar jag ändå ha plats för några bitar.  :D

 

Hur som haver. Plötsligt började vågen krypa nedåt igen och har nu minskat med 1,9 kilo på 2 veckor!  :wub:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tuva! Har samma problem som du, fast jag tränar kanske inte riktigt lika mycket... ;) Vad heter appen som du laddat ned? Hälsn Linda

Calorie Counter av något som kallar sig FatSecret. Antar att vilken som helst går bra, jag nöp bara en som var med höga ratings och gratis. ;-) Den är bra och innehåller en stor databank med råvaror.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...