bullen344 Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Denna fina pojke är ett exempel på hur de flesta människor förmodligen tänker innan vi korrumperas av samhällets dogmer. Tänkvärt! http://www.youtube.com/watch?v=X2m0FmjV62E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Söt unge som gör mig stolt över homo sapiens Liksom andra omnivorer föds människor med inbyggda preferenser för och motviljor mot vissa smaker och texturer. Exempel för sött och mot bittert. Vi föds också förberedda på att lära in vad vi ska äta genom att observera andra individer i vår grupp. Särskilt viktigt i denna programmering är observation av vuxna. Barn i denna unges ålder har alltså ännu inte lärt sig att i verklig mening ifrågasätta den omgivande gruppens val av födoämnen, utan föräldrarna gör klokt i att tydligt visa vad de vill hen ska äta. Föräldern i videon verkar dessvärre snarare jamsa med barnet. Detta sagt utan avseende på vad vi som vuxna, med våra fullt utvecklade resurser i neocortex, betraktar som önskvärd föda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Naw, söt unge ja.Edit: Men vet inte om budskapet är rätt framfört. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Denna fina pojke är ett exempel på hur de flesta människor förmodligen tänker innan vi korrumperas av samhällets dogmer. Tänkvärt! http://www.youtube.com/watch?v=X2m0FmjV62E Det tror jag inte. Men eftersom vi idag har förflyttat oss så långt från all födas ursprung föredrar många kemiskt tvättade morötter för att de jordiga är fulla av bakterier och kopplar inte ihop fiskpinnen på tallriken med en riktig fisk. Jag tror att den reaktionen som pojken, och hans mamma, uppvisar är extremt ovanlig i samhällen/tider där man inte befinner sig så långt från ursprunget. Ett rovdjur är inte ondskefullt för att det dödar sitt villebråd. Vi är omnivorer i grunden. Att inte äta en kost med både animalier och vegetabilier är inget som kommer sig naturligt för oss. Frångår vi vårt omnivora ursprung (och våra omnivora behov!) är det p.g.a. extrema omständigheter (t.ex. religion eller placering i ovänlig biotop, jfr Grönland) Vi behöver animalia. Men vi behöver INTE billigt animaliskt protein som drivits fram i "köttfabriker" där djuren plågas och vi i förlängningen får omoraliskt producerat och undermåligt kött. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Jag tror att det är precis som Tuva här skriver. Man behöver inte gå väldigt långt tillbaka för att hamna i den tiden då många hade några djur med det syftet att föda upp till mat. Man kanske hade en gris och ett par kalvar och man tog mycket väl hand om dem och man var tacksamma mot dem för att man visste att det var dom som fick människorna i familjen att överleva vintern. Det var inget konstigt för barnen den dag djuren skulle slaktas och de var även med i omhändertagandet av köttet. Men det här fenomenet genomsyrar väl hela vår västvärld, mycket som alltid har varit naturligt har blivit onaturligt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Min första reaktion när jag tittade på det här var "bara ris och potatis - ja, det lär väl du dö av, istället för bläckfisken". Fast den var ju redan död, förstås. Man får ju hoppas han får bättre mat annars. Sedan funderade jag lite grann, och blev tämligen övertygad om att han har veganer i omgivningen. Mamman, alldeles uppenbart, som spelade in detta "bevis" på att barn inte vill äta djur. Jag fick känslan att han frågade "var det här rätt svar?" Så jag är inte övertygad om att han kommit på detta själv. Sedan kan man ju undra över exemplet..."här får du lite hackade bläckfiskarmar - är du säker på att du vill äta djur?" Jag hade ju föredragit köttbullar i den åldern. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Per Wikholm Posted June 1, 2013 Popular Post Share Posted June 1, 2013 Hur jävla naiv får man bli, Mikeal Edebro? Det är ju fullständigt självklart att detta är en video producerad av ett par veganföräldrar som har drillat sin son med veganpropaganda och njuter av att han likt en papegoja lärt sig rapa upp samma nonsens som de drillat honom med. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Min första reaktion när jag tittade på det här var "bara ris och potatis - ja, det lär väl du dö av, istället för bläckfisken". Fast den var ju redan död, förstås. Man får ju hoppas han får bättre mat annars. Sedan funderade jag lite grann, och blev tämligen övertygad om att han har veganer i omgivningen. Mamman, alldeles uppenbart, som spelade in detta "bevis" på att barn inte vill äta djur. Jag fick känslan att han frågade "var det här rätt svar?" Så jag är inte övertygad om att han kommit på detta själv. Sedan kan man ju undra över exemplet..."här får du lite hackade bläckfiskarmar - är du säker på att du vill äta djur?" Jag hade ju föredragit köttbullar i den åldern. Hackade bläckfiskarmar ! ja, ju mer man tänker på det, desto roligare blir det. känns inte som önskekosten direkt för ett barn, inte för mig heller vid närmare eftertanke. MEN hade dom serverat köttbullar till barnet så kanske det inte hade blivit någon film Maten hade varit slut i ett nafs 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Denna fina pojke är ett exempel på hur de flesta människor förmodligen tänker innan vi korrumperas av samhällets dogmer. Tänkvärt! http://www.youtube.com/watch?v=X2m0FmjV62E Jaha . Den veganpropagandan var spriden av en fruktian ! Synd om ungen var min första reaktion ... Om detta var HANS tankar ,så ska jag äta upp en bläckfisk ! Fast bläckfisk e gött ! Klart nyttigaste på den tallriken ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Som av en händelse, fick jag syn på detta!? Luiz: Barnvegetarianen som avskyr att äta kött http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/747265-barnvegetarianen-luiz-avskyr-att-ata-kott-nar-vi-ater-djur-dor-dom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Stackars människa, som utnyttjar sitt barn till att säga det hon vill. BLÄ!!!! Det syns hur ungen tittar upp och vill få bekräftelse på det den har sagt. Och fastbunden i en barnstol är han.....trots sin storlek. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Som av en händelse, fick jag syn på detta!? Luiz: Barnvegetarianen som avskyr att äta kött http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/747265-barnvegetarianen-luiz-avskyr-att-ata-kott-nar-vi-ater-djur-dor-dom Aha ! Ja , som 3-åring ? vet man ju detta !! ???? Värsta veganpropagandan blääää ! Hur kan du Mikael stå bakom detta och tycka det är sött ? Även om du är vegan ? Och ja , det skulle varit lika äckligt om barnet hade sagt något dåligt om kolhydrater ! Ingen i den åldern kan veta mycket om ämnet !!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Finns det ingen HATA -knapp ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 För min del ser jag gärna att hela denna tråd raderas. Den har ingenting med ett LCHF-forum att göra och veganen Mikel Edebro får gärna kastas ut från forumet. Denna videosekvens är direkt frånstötande och ett exempel på hjärntvätt av barn. De utsätter sitt barn för stora risker... minns ni spädbarnet som dog i Frankrike p g a att modersmjölken från den veganska mamman var undermålig och hur myndigheterna stämde henne för vanvård? Detta är lika osmakligt som att se en gammal journalfilm där barn i Hitler Jugend repeterar inlärda fraser om judar. Jo, jag vet att man inte ska nämna Hitler, men faktum är ju att han var vegetarian och i Hitlerjugends instruktionsbok så hyllades sojabönan som "Nazi-bönan" och Hitler hade planer på att efter kriget omvända den tyska befolkningen till vegetarianism. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Denna fina pojke är ett exempel på hur de flesta människor förmodligen tänker innan vi korrumperas av samhällets dogmer. Tänkvärt! MikaelEdebro, det är lika bra att du ger upp. Du kommer inte att kunna övertala oss att bli veganer/vegetarianer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 [Moderator]Låser tråden tills vi beslutat vad vi ska göra. Så inte fler blir upprörda.Edit: Jag tror inte MikaelEdebro tänkte så långt, och ville inte provocera er så. Vi vill ha flera åsikter här på forumet och tycker inte att de som har annan åsikt inte ska vara här. Faktiskt önskar jag personligt att fler med andra åsikter kom hit så det blev mer diskussion. Det börjar nästan bli påhopp på en medlem här vilket inte ser så bra ut. Å andra sidan upprör ungar och dieter många. En finsk familj blev väl åtalad för att de körde LCHF på sin unge. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Efter diskussion inom moderatorsgruppen öppnar vi denna tråd igen. Vi tycker det är viktigt med fri debatt och därför måste även personer med andra åsikter än ”mainstream” inom LCHF få komma till tals. Vi förstår att känslorna svallar när det gäller kost, då många av oss blivit sjuka och feta av etablissemangets råd under decennier. Men vi tycker det är nyttigt med ett tillåtande diskussionsklimat där vi gemensamt kan hjälpa varandra till att förstå ännu bättre vad som kan hålla oss friska. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Nu vet jag ju inte huruvida Mikael ville provocera eller ej.. men av gammal vana väljer jag att tolka inlägget som ett roligt sådant.. och ungen är gullig! Dvs jag väljer att tolka det så positivt jag kan.. och lägger inga särskilda aspekter på inlägget, som sådant! Man skall ju ha klart för sig att veganism främst är en del av en religiös övertygelse, då främst i Indien, där majoriteten av veganer/vegetarianer lever. Folk får äta som de vill, och ge sina barn den mat de vill.. så länge de kan sin näringslära.. och jag väljer dessutom att tro att Mikael är en trevlig och hyvens person.. så länge han tar sina B12 tabletter! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Här är en konkurrent till världens sötaste unge, okorrumperad av samhällsdogmerna: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Här är en konkurrent till världens sötaste unge, okorrumperad av samhällsdogmerna:http://www.youtube.com/watch?v=1do7Pw32BR8 Det här hade kunnat vara min unge. Första gången hon fick gnaga ett köttben såg hon ut som att det var det naturligaste i världen, fast hon aldrig hade sett någon göra det tidigare. Nu vill hon ha resterna av våra avgnagda ben, det går alltid att gnaga lite till. Vi har alltid varit noga med att påpeka att kött kommer från djur, vi diskuterar vilka djur vi brukar äta. Hon tycker att det är viktigt att vi är snälla mot djuren, men har samtidigt accepterat att vi måste döda djur för att få kött. Jag visade min man den här tråden, hans reaktion var: oj, jag har nog inte ätit ordentligt idag, jag hämtar en kotlett! (rester från grillningen igår) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Ska lära mina barn att middagen är inte över fören middagsbordet ser ut som en djurkyrkogård. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted June 2, 2013 Author Share Posted June 2, 2013 Hehe, vilka heta känslor det blev. Jag är dock rätt övertygad om att alla människor föds med en empati för djur, men att samhället under årtusenden har framhävt jägaren som ett "manligt" och "kraftfullt" ideal. Det kan man förstå eftersom jägaren ibland var den som förhindrade hela familjen från att dö i svält under hårda perioder. Jag tror faktiskt inte att det man ser på videon är "inövat" och att hans föräldrar är propagandaveganer. Det verkar faktiskt som han kommer till ngn slags insikt just där och då. I annat fall är denne treåring en väldigt bra skådis. Angående att äta bläckfisk är ju lite humoristiskt. Friterade bläckfiskarmar (eller vad det nu var dom åt) kanske är deras "köttbullar" där nere, det har ju inte vi ngn aning om eller hur? Sen så vänjer vi ju våra barn att äta grejor oavsett om de förstår vad det är eller inte. T ex köttbullar. För dom smakar det såklart gott med lite salt, socker och fett, men jag tvivlar på att många barn verkligen förstår vad dom äter, och hur en köttbulle är producerad. Inte för att det spelar så stor roll men, jag tycker verkligen inte den där ungen som gnager på köttbenet såg så gullig ut. Tom blick som stirrar ut i abyssen, och dunkar obstinat ner köttbenet i bordet. Hmm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Tror det handlar rätt mycket om att vi lämnat mycket av vårt naturliga beteende bakom oss och ser mat som självklara saker! Dvs ingen funderar särskildt mycket över hur det hamnat i disken över huvud taget.. vilket oxå gjort att många avarter frodas, tex hur djur behandlas och på vilken föda de föds upp, hur de lever sina liv och hur de får leva ut sina naturliga instinkter! Själv till stora delar uppvuxen på bondgård så var det naturliga vid grisslakt att det var småbarnens uppgift att röra i blodet så det inte stelnade, hålla hönan när huvudet höggs av osv. Såå den insikt en sådan uppväxt ger vid handen är att djuren är en del av vår föda, medans vår empatiska förmåga ger att vi hanskas med djuren på ett humant sätt. Felet med dagens mat är främst att den är för billig.. finns inte en chans att få fram mat så billigt med tanke på dels djuren och dels hela ekologin! Men.. faktum är att en rätt stor del av vår stigande levadsstandard är på grund av detta.. få har ens råd att äta riktig mat.. eller så får de avstå en massa annat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Inte för att det spelar så stor roll men, jag tycker verkligen inte den där ungen som gnager på köttbenet såg så gullig ut. Tom blick som stirrar ut i abyssen, och dunkar obstinat ner köttbenet i bordet. Hmm... Du är fan otrolig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Hehe, vilka heta känslor det blev. Jag är dock rätt övertygad om att alla människor föds med en empati för djur, men att samhället under årtusenden har framhävt jägaren som ett "manligt" och "kraftfullt" ideal. Det kan man förstå eftersom jägaren ibland var den som förhindrade hela familjen från att dö i svält under hårda perioder. Jag tror faktiskt inte att det man ser på videon är "inövat" och att hans föräldrar är propagandaveganer. Det verkar faktiskt som han kommer till ngn slags insikt just där och då. I annat fall är denne treåring en väldigt bra skådis. Angående att äta bläckfisk är ju lite humoristiskt. Friterade bläckfiskarmar (eller vad det nu var dom åt) kanske är deras "köttbullar" där nere, det har ju inte vi ngn aning om eller hur? Sen så vänjer vi ju våra barn att äta grejor oavsett om de förstår vad det är eller inte. T ex köttbullar. För dom smakar det såklart gott med lite salt, socker och fett, men jag tvivlar på att många barn verkligen förstår vad dom äter, och hur en köttbulle är producerad. Inte för att det spelar så stor roll men, jag tycker verkligen inte den där ungen som gnager på köttbenet såg så gullig ut. Tom blick som stirrar ut i abyssen, och dunkar obstinat ner köttbenet i bordet. Hmm... Jag fick definitivt känslan av att det var en inövad diskussion. Hur han hela tiden tittar på mamman för att få bekräftat att han tyckt rätt. (När jag ser/sett mina egna barn göra så har det vaknat varningsklockor hos mig och jag har då uppmuntrat dem att ha en egen åsikt. Har agerat "djävulens advokat" för att fiska efter om de är beredda att köpa motargument, för att höra vad de bygger sin åsikt på. Jag vill inte att de ska tycka som jag för att de annars tror att jag blir arg o.s.v. Min erfarenhet är att när de filosoferar letar de INTE efter min godkännande blick.) Min dotter började redan som mycket liten äta rå köttfärs. Det är inte förrän hon som tonåqring lärt sig (sic!) av sina kamrater att det är äckligt med rått kött som hon slutat. Och hon fördrar helt klart sina biffar mycket lättstekta. Min son vill helst ha sitt kött välstekt. Han tycker rått kött är läskigt men älskar sina hamburgare. Trots att resten av familjen lite vänligt ibland retar honom för att han "förstör" köttet. Hur som haver. B12. Vi måste ha det och enda sättet att få det är genom att äta vår egen bajs, käka någon form av animalier (ägg och mjökprodukter, t.ex.) eller industriellt framställt. Om det funnits veganer förr vet vi inte för de hade i vilket fall som helst dött ut - om de inte ätit sina egna fecalier, då. Jag har aldrig hört talas om en sån folkgrupp och då är ett par av mina stora intressen historia och antropologi. :-) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Förvånar mig faktiskt inte om Veganer äter sina egna fecalier, då det är det enda dom sprider när dom predikar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Många tycker LCHF folk predikar mycket de med. Jag har många vegetarian och vegan kompisar. Inte tycker jag illa om dem för det. De får tro och äta vad de vill, om de låter mig göra detsamma.Om ni nu tycker någon ligger på låg nivå, snälla försök själva ligga på en högre nivå och säg inte saker som att de äter bajs. Bra diskussion då? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Många tycker LCHF folk predikar mycket de med. Jag har många vegetarian och vegan kompisar. Inte tycker jag illa om dem för det. De får tro och äta vad de vill, om de låter mig göra detsamma. Fast är detta rätt forum för att predika veganism och vegetarism? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Många tycker LCHF folk predikar mycket de med. Jag har många vegetarian och vegan kompisar. Inte tycker jag illa om dem för det. De får tro och äta vad de vill, om de låter mig göra detsamma. Om ni nu tycker någon ligger på låg nivå, snälla försök själva ligga på en högre nivå och säg inte saker som att de äter bajs. Bra diskussion då? Good point. Det är en stor skillnad mellan "Jag håller inte med därför att blablaba." och "Du är dum i huvudet." Det är leder ju ingenvart och ärligt talat ganska trist att läsa "Du är dum i huvudet"kommentarer. (Att man sen ibland himlar med ögonen och tänker det är en annan femma. Det händer oss alla, eller hur? ;-) ) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Fast är detta rätt forum för att predika veganism och vegetarism? Å ena sidan tycker jag det är bra med diskussioner som har olika infallsvinklar, skärper kraven på argumentation och eftertanke. Å andra sidan verkar det inte vara så lätt att propagera för veganism här... men nog ska väl alla åsikter vara välkomna, tänker jag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Jag önskar bara att veganerna kunde komma med något sakligt och framförallt beskriva i detalj hur deras idealsamhälle fungerar. Det har aldrig kommit fram tycker jag. Tycker vi har en bra bild av vårt men deras är minst sagt luddigt. Där har den gode MikaelEdebro en funktion att fylla. Ser fram emot det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Mina tankar när jag såg denna började med, - Oj, i den åldern och med begränsat antal tänder i munnen och ändå lyckas bra med att få i sej köttet, och tänker då att dom tänderna blir väl så starka att dom knappt kommer att ge vika för dom nya som sen kommer Friska tänder är ett ett stort MÅSTE bland oss däggdjur för att vi ska överleva, så tänker jag lite Här är en konkurrent till världens sötaste unge, okorrumperad av samhällsdogmerna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Mikael Edebro Jag ser bara en mor som misshandlar sitt barn med undermålig kost och dessutom blir rörd till tårar när barnet konfirmerar hennes egen ätstörning 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Fast är detta rätt forum för att predika veganism och vegetarism? Det tycker jag. Alla åsikter är välkomna. Sen tycker jag att just denna tråd inte handlar om någon debatt utan bara om ett inlägg med ett stackars misshandlat barn. Jag har själv en fyraåring hemma och jag kan säga att jag tvivlar mycket starkt på att en treåring hade sagt som barnet i videon utan en väldigt stark påverkan av en vuxen. Det hade varit lika avskyvärt om det handlat om andra saker än att äta djur, ungen kunde lika gärna ha blivit indoktrinerad att tro att mörkhyade är farliga eller att hans religion innebär att han måste hata någon på grund av hans/hennes tro. Det har ingenting att göra med vad pojken själv tror. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Fint samhälle att vi har det så bra i övrigt att vi kan bli upprörda av sånt här. Gulliga ungar båda två, gillade speciellt den första ungens melodiska röst. Barn har ofta svårt att förstå konceptet liv och död så den diskussionen ska nog varje förälder vara beredd på. Och det är ju ingen lätt fråga, för vi har någon form av moral som säger att döda djur är lite fel ibland som går emot faktumet att vad vi än äter så dödar vi dödar vi djur och att första naturen är fel samtidigt som hela vårt samhälle är som en stor cancersvulst på naturen. Att förena dessa filosofiska tankar är inte enkelt och barn är experter på att se problem i de försök som många gör att få barn att sluta ställa jobbiga frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Hehe, vilka heta känslor det blev. *loggar in på ett veganforum, lägger upp filmen på köttbensbarnet och ger en guldstjärna till mig själv för att ha rört upp "heta känslor"* 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hungrig Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Vår då treåriga dotter tyckte att förra vårens kaninungar var jättesöta, och klappade gärna på dem under sommaren. När det var dags för slakt, och hon intresserat kom och tittade på, så var det ungefär samma reaktion som när det skördas grönsaker, eller plockas fram köpt mat ur kylskåpet. Titta, peka, kommentera. "Där ligger huvet" Jag skulle snarare säga tvärt om, att barn som inte har lärt sig att det är läskigt med blod, inte tycker att detta är något konstigt. De flesta av oss har en väldigt sned bild av verkligheten, och tror att kött kommer ur små plastförpackningar. Själv tror jag att jag var närmre 30 när jag första gången köpte en hel kyckling i mataffären, och det är ju inte rätt, men det blev folk av mig ändå ;-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hungrig Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Jag är dock rätt övertygad om att alla människor föds med en empati för djur På allvar? Har du sett ett barn i närheten av djur, någon gång? Min erfarenhet, av både egna och andras barn, är att de totalt saknar empati för djuren, och att man måste lära dem att vara snälla. Sparka inte katten, osv. Jag tycker att man skall visa respekt för djuren, och om man skall föda upp ett djur bara för att ha ihjäl och äta upp det, så har man också en plikt att ge djuret ett bra liv. Självklart kan det ses som dubbelmoral, först vara snäll och sedan döda, men det är en annan fråga. Hur som helst, att det utvecklas en moral och att folk är mer intresserade av djurens välfärd, kan bara vara positivt, oavsett om man skall äta upp dem eller inte. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Även växter är levande varelser. Saa även veganer/vegetarianer dödar för att äta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Som det står i veggomyten: någon måste dö för att någon annan ska leva. Undra hur många ormar som dör vid risproduktion? För att inte tala om djur här i Sverige, pga åkerbruk. Matjorden har inte ögon, så det är kanske inte lönt att ta den som argument. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Som det står i veggomyten: någon måste dö för att någon annan ska leva. Undra hur många ormar som dör vid risproduktion? För att inte tala om djur här i Sverige, pga åkerbruk. Matjorden har inte ögon, så det är kanske inte lönt att ta den som argument. Visst saknar matjorden ögon och den är inte heller en levande varelse. Men växter är levande varelser även om dom inte har ögon. Det finns djur som ocksaa saknar ögon. Det finns t o m växter som äter djur. Vi dödar alltsaa växter och äter upp dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Forumet kallas ju "Kostdoktorns hälsoforum - riktig mat för din hälsa" så jag tycker absolut det borde finnas plats för veganer här. Och helt ärligt, detta stället skulle bli tråkigt med en massa folk som bara nickar och rapar upp senaste citatet av sin favorit-lchf-bloggare. Det är ju väldigt svårt att säga säkert huruvida det låg en agenda bakom filmen eller inte. Personligen tror jag inte det, men uppenbarligen så håller ni inte med. Självklart påverkar odling djurs habitat. Det är omöjligt att mänskligheten ska kunna existera utan att orsaka negativa konsekvenser för andra varelser, men poängen är ju att orsaka så lite skada som möjligt (och nej, jag förespråkar inte monokulturer som idealmodell). När man sätter upp växter på samma nivå som djur, bara för att de är levande organismer, så börjar man glida iväg rätt långt mot flummighetens land. Växter har inget centralt nervsystem och kan inte känna känslor eller smärta som djur. Vissa växter är t o m beroende av att människor och djur äter dem för att sprida sina frön (exempelvis många frukter). När hände det senast att en morot försökte fly eller skrek när ni slet upp den ur jorden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Sen tycker jag faktiskt detta är ett bra ställe att predika vegetarianism/veganism. Många här är ju sjuka och överviktiga, och letar bara efter en väg till bättre hälsa. I dagsläget tror folk att det är LCHF som är svaret, men det kan ju ändra sig i framtiden. Jag tycker det är viktigt att presentera information som visar att det finns alternativ. Många har kanske aldrig varit i kontakt med vegetarianer/veganer och för dem skulle det kännas väldigt främmande att utesluta animaliska produkter. Dock finns det ju oändligt med forskning som antyder att det är bra för hälsan och vikten att öka på andelen frukt och grönt och minska köttätandet. Jag tvingar ingen till något, inte ens att läsa mina inlägg. Men så länge ingen kastar ut mig från forumet så kommer jag att posta grejor om jag tycker det är bra information. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Jag tycker inte att det är rätt forum för att propagera för veganism/vegetarianism. Oavsett namnet är detta ett forum för diskussion om LCHF, inte ett allmänt forum för personer som är överviktiga/sjuka. Det skulle i och för sig vara bra med ett saadant forum ocksaa, där man kan diskutera allmänt om metoder för att hjälpa saadana personer, men detta forum är avsett för de som är intresserade av LCHF oavsett om de är kärnfriska, överviktiga eller sjuka. Vid vissa sjukdomstillstaand saasom diabetes är det ocksaa svaart att följa en veganismdiet men mycket fördelaktigt med LCHF. Du MikaelEdebro kan ju starta ett allmänt forum för överviktiga och sjuka personer som vill ha raad. Jag deltar gärna i diskussionerna paa ett saadant forum. Jag tror att jag skulle bli utkastad om jag gick till ett vegan/vegetarian-forum och propagerade för LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts