Jump to content

Tips för att laga mat till både sig själv och barnet

andbjo

Recommended Posts

Jag är på jakt efter bra praktiska tips för att kunna laga mat åt sig själv och till en liten sju-månaders samtidigt, utan att det blir för mycket specialvarianter. Är det någon som har bra tips att dela med sig av?

Jag är på jakt efter bra praktiska tips för att kunna laga mat åt sig själv och till en liten sju-månaders samtidigt, utan att det blir för mycket specialvarianter. Är det någon som har bra tips att dela med sig av?

Nu åt vi inte LCHF på den tiden det begav sig men vi lagade samma mat till dem som vi åt själva. Sen kan man bjussa på lite potäter eller ris med, lite frukt eller bär. Ungar brukar älska mat med smör och grädde, det gjorde i alla fall mina. (Grabben brukade vara mycket påhittig i sina utfall för att komma åt smörbyttan minns jag. Åt gärna med sked, haha.)

Jo, det är ju vad jag vill göra också, men så ska man ju undvika salt, stekt mat (även ugnsstekt?) och bladgrönsaker i början. Så jag tänkte att det kanske finns smarta tips för att laga mat till oss vuxna samtidigt som man lyckas undvika salt och stekt. Sen kan ju inte heller all mat puréas heller...

Jo, det är ju vad jag vill göra också, men så ska man ju undvika salt, stekt mat (även ugnsstekt?) och bladgrönsaker i början. Så jag tänkte att det kanske finns smarta tips för att laga mat till oss vuxna samtidigt som man lyckas undvika salt och stekt. Sen kan ju inte heller all mat puréas heller...

Jag brukade göra storkok. Kokade fisk, kyckling, nötfärs och pureade. Sen kokade jag grönsaker som morötter, blomkål och så potatis och ris. Gjorde gräddsåser och smaksatte med senap eller vitlök. (De gillade vitlök bäst, minns jag.) Allt detta frös jag in i kuber i isbitsformar och sen var det bara att plocka fram en protein, två grönsaker, en sås och en potatis/ris. Skitsmidigt. :-)

• Like 1

• 4 weeks later...

Jag kan av erfarenhet säga att det är en konst man lär sig efter hand!!

Med barn nr 1 tyckte jag att det var omständigt att laga mat till både oss vuxna och dottern. Med barn nr 2 gick det som en dans på rosor. Knepet var att rakt av ställa en gryta till på spisen! Krångligare än så är det inte!!

Två rätter jag kommer ihåg på rak arm som sonen älskade från ca 7 mån var kyckling i curry och fisk i apelsinsås.

Kyckling i curry:

Lägg allt i en gryta:

Kyckling i lagom stora bitar,

bomkål,

lite lök

Koka upp i kokosmjölk eller vatten och grädde, vad du känner för.

Krydda med curry, lite paprika krydda, lite peppar, tillsätt det fett och den mängd du tycker att ditt barn ska ha.

När grytan är klar kör du med stavmixern tills allt fått rätt konsistens.

Just det, jag brukade ha i lite ris ibland också. Då får man tillsätta lite mer vätska.

Fisk i apelisnsås.

Återigen, gryta på spisen :-)

Lägg i torsk, lax eller vilken fisk ni ska äta (jag brukade ta både och).

Ärtor, lite lök, rivet skal från en apelsin,

Jag tror jag hade i lite purjolök, lite majs.

Hällde på grädde på alltihop coh lät det puttra ihop till en smaskig gryta.

Just det, våga krydda maten!!

Så gjorde vi med all mat till sonen.

Dillkött med lite potatis, köttfärsås med palsternacka och lite pasta, olika kycklinggrytor.

Jag har vid flera tillfällen kokat egen buljong på rester av kyckling. Denna buljong har jag använt till sonens mat (givetvis utan salt)

Min man är totalt emot att helt utesluta kolhydraterna ur barnens kost, så vi har kompromissat - en kraftig nedskärning. Så i sonens mat har det fuhnnits en tiondel av det som rekommenderas.