Hildegaard Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Jag är nyfiken på pulsklockor men vet inget om dem, har sett att de är ganska dyra på t.ex. outnorth.se. Vad är era erfarenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Om man är nördig som jag så är de en rolig "hjälp" med träningen. Framför allt hade jag nytta av det när jag skulle lära mig springa långsamt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted June 2, 2013 Author Share Posted June 2, 2013 Om man är nördig som jag så är de en rolig "hjälp" med träningen. Framför allt hade jag nytta av det när jag skulle lära mig springa långsamt... Du får gärna utveckla, hur fungerar de måste man ha ett bälte och en klocka t.ex.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 De bästa ( enligt mig) har ett band som du sätter runt kroppen i hjärthöjd som sedan "pratar" med en klocka. det finns i alla prisklasser och med en mängd olika finesser. allt från de enklase som i princip bara visar puls och tid till klocka med gps där du också kan ställa in massa olika saker t ex olika pass. mellantider osv osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted June 2, 2013 Author Share Posted June 2, 2013 Aha ok, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Finns det nå band som går att synka med en Android mobil? Så man slipper en klocka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Har inte provat själv men det ska finnas en "moj" att sätta på telefonen så att det funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Finns det nå band som går att synka med en Android mobil? Så man slipper en klocka. Jag använder Zephyr (länk). Ganska dyr, men väl värd sitt pris. Till TS: Jag tycker att pulsklocka är det mest ultimata redskapet att använda när man springer intervaller, ger en helt ny dimension och man får feedback på hur bra träningen verkligen tar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Kalas tack. Zephyren är ändå billigare än de klockor jag hittat och ingen skatt och bara 5 pund i frakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klintan Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Polar är en stor tillverkare av pulsmätare. De gör både klockor och enbart bälten som fungerar med Android och iPhone via Bluetooth. Fördelen med dessa är att de ofta även fungerar med träningsmaskiner på gymmet, så att du kan få pulsen direkt i displayen på t.ex. löpbandet. Dessutom säljs de direkt i butik i Sverige (och vad jag kan se är deras bälte billigare än Zephyr). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klintan Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Tillägg: det är olika bälten för Android och iPhone och för att köra utan adapter på iPhone krävs iPhone 4S eller 5. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobiltelefon-tillbehor/sport/pulsband/polar-wearlink-pulsbalte-p93751 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Jag har Polarbältet som Peter B länkar till här ovan. Fungerar bra tycker jag förutom att det drar betydligt mer batteri än de batterier som sitter i vanliga bälten till pulsklockor som ofta använder ANT+ istället för Bluetooth. En annan sak som man måste tänka på med just Polars bälte är att man måste tvätta kontaktytorna noga efter varje användning då dom annars blir fulla med salt och slutar fungera efter ett par användningar. Bara ett tips . Edit: På tal om batterier till pulsbälten så rekommenderar jag att köpa dessa på dealextreme.com eller dx.com där man köper knappbatterier mycket billigt och med gratis frakt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Kalasbra tips Peter B och EB_ tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Jag föredrar ju Zephyren eftersom den har laddbart batteri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Jag föredrar ju Zephyren eftersom den har laddbart batteri Åhh superkalas Det är alltid trevligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Jag föredrar ju Zephyren eftersom den har laddbart batteri Stor fördel helt klart. Mitt val av Polar föll på att jag tidigare använt deras pulsband och ingen annan tillverkade har lika sköna pulsband som Polar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 En annan sak som man måste tänka på med just Polars bälte är att man måste tvätta kontaktytorna noga efter varje användning då dom annars blir fulla med salt och slutar fungera efter ett par användningar. Bara ett tips . Menar du att de går söner och blir för sent om man väntar med att tvätta dem? Eller att det inte fungerar tills man tvättar rent? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Stor fördel helt klart. Mitt val av Polar föll på att jag tidigare använt deras pulsband och ingen annan tillverkade har lika sköna pulsband som Polar. Jag har haft en polar innan. Var helt klart nöjd, men tröttnade på att behöva byta batteri. So sprang jag på Zephyren av en slump och nu kommer jag aldrig byta tillbaka (om det inte kommer något bättre Jag tror man får välja efter plånbok och över vad som helt enkelt känns bäst. Alla är vi olika =D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Menar du att de går söner och blir för sent om man väntar med att tvätta dem? Eller att det inte fungerar tills man tvättar rent? Dom börjar fungera efter att man tvättat rent igen. Vad många inte tänker på är att man svettas ut väldigt mycket salt när man tränar och just detta saltet sätter sig på sensorerna. Det är väldigt lätt att avhjälpa genom att bara skölja av sensorerna i ett handfat och gnugga sensorytorna lite med fingrarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klintan Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Jag sköljer av Polar-bältet efter varje pass och det har fungerat bra i flera år. Gällande batteritid är det stor skillnad på olika Bluetooth-standarder. Bältet för iPhone 4S/5 använder 4.0/smart och då räcker batteriet längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geschwint Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Pulsklocka är inte nödvändigt för träning men kan göra träningen roligare samt att du får feedback. Det man får veta med en pulsklocka om man håller lite koll är vilopuls efter träningen, vilopuls på morgonen om man antingen sover med bandet eller tar på sig det på morgonen. Det man också får veta är hur det känns i kroppen att jobba i olika pulszoner, så med pulsklocka lär man sig hur kroppen reagerar på olika intensiteter. En pulsklocka kan också bättra på ett löptempo då psyket är tufft. Jag kunde under en halvmara hålla bra mycket högre tempo än jag trodde jag skulle klara av; min skalle sa till kroppen efter lite löpning att nu är det jobbigt, ta det lugnt, fast pulsklockan pep till för att jag halkade ner under 80%, då var det bara att öka tempot för att få upp pulsen. Jag visste nämligen att jag utan problem klarar att hålla mig över 80% men det mentala jobbade emot mig, där var klockan till hjälp. Det är också intressant att se hur kroppen reagerar på backträning där man springer snabbt upp och bara joggar ned, intervaller alltså. Så pulsklockan är både för nördar som mig men också för de som vill lära sig mer om kroppen. Skall du skaffa en pulsklocka så se till att den har indikation av puls i % av HRmax dvs. procent av maxpuls. Man brukar få gå upp ett par prisklasser för den funktionen. De enklaste klockorna har sällan denna funktion. Att två personer pratar om ansträngning i slag per minut ger ingen möjlighet till jämförelse av hur man ansträngde sig. HRmax sjunker normalt 1slag per år även om regelbunden träning ibland kan skjuta fram sänkningen av HRmax i större steg. Ansträngning på 90% är en väldigt hög nivå att ligga under en tid så denna puls är då givetvis olika om personen är 20 år eller 80 år även om den upplevda ansträngningen är densamma. Så procent är en toppenfunktion att ha på klockan. De flesta program för träning brukar också prata om pulszoner, 60-70, 70-80 samt 80-90. Allt i procent av HRmax. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted June 12, 2013 Author Share Posted June 12, 2013 Pulsklocka är inte nödvändigt för träning men kan göra träningen roligare samt att du får feedback. Det man får veta med en pulsklocka om man håller lite koll är vilopuls efter träningen, vilopuls på morgonen om man antingen sover med bandet eller tar på sig det på morgonen. Det man också får veta är hur det känns i kroppen att jobba i olika pulszoner, så med pulsklocka lär man sig hur kroppen reagerar på olika intensiteter. En pulsklocka kan också bättra på ett löptempo då psyket är tufft. Jag kunde under en halvmara hålla bra mycket högre tempo än jag trodde jag skulle klara av; min skalle sa till kroppen efter lite löpning att nu är det jobbigt, ta det lugnt, fast pulsklockan pep till för att jag halkade ner under 80%, då var det bara att öka tempot för att få upp pulsen. Jag visste nämligen att jag utan problem klarar att hålla mig över 80% men det mentala jobbade emot mig, där var klockan till hjälp. Det är också intressant att se hur kroppen reagerar på backträning där man springer snabbt upp och bara joggar ned, intervaller alltså. Så pulsklockan är både för nördar som mig men också för de som vill lära sig mer om kroppen. Skall du skaffa en pulsklocka så se till att den har indikation av puls i % av HRmax dvs. procent av maxpuls. Man brukar få gå upp ett par prisklasser för den funktionen. De enklaste klockorna har sällan denna funktion. Att två personer pratar om ansträngning i slag per minut ger ingen möjlighet till jämförelse av hur man ansträngde sig. HRmax sjunker normalt 1slag per år även om regelbunden träning ibland kan skjuta fram sänkningen av HRmax i större steg. Ansträngning på 90% är en väldigt hög nivå att ligga under en tid så denna puls är då givetvis olika om personen är 20 år eller 80 år även om den upplevda ansträngningen är densamma. Så procent är en toppenfunktion att ha på klockan. De flesta program för träning brukar också prata om pulszoner, 60-70, 70-80 samt 80-90. Allt i procent av HRmax. Tack vilket kalassvar, väldigt utförligt och bra! Ska nog skaffa mig en sådan då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zackarias Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Köp iaf aldrig en garmin 210 forrunner. det säjs att de går att simma med, men jag fick lite vatten på min och den slutade genast att fungera, dessutom verkar livslängden bara var 1000km... tur att det iaf finns garanti så man får en ny Men visst det finns positiva sidor, billigaste garmin med inbyggd gps kostar 129€ medan motsvarande polar kostar 280€ Visst klarar man sej utan pulsklocka, men det gör träningen roligar, man ser framstegen och man får mera motivation.:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Köp iaf aldrig en garmin 210 forrunner. det säjs att de går att simma med, men jag fick lite vatten på min och den slutade genast att fungera, dessutom verkar livslängden bara var 1000km... tur att det iaf finns garanti så man får en ny Men visst det finns positiva sidor, billigaste garmin med inbyggd gps kostar 129€ medan motsvarande polar kostar 280€ Visst klarar man sej utan pulsklocka, men det gör träningen roligar, man ser framstegen och man får mera motivation.:-) OK, tack för infon, bra att veta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Klarar Zephyr och Polar som nämns tidigare att visa i HRmax %? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Problemet med HRmax% är väl att få människor vet sin maxpuls... formlerna som rekommenderas funkar på populationer och inte på individnivå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klintan Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Klarar Zephyr och Polar som nämns tidigare att visa i HRmax %? Sändarbältet skickar enbart aktuell puls till telefonen. HRmax%-funktionen ligger sedan i själva appen på telefonen. Polar har en egen app som klarar detta och det går även att ställa in pulszoner i t.ex. Runtastic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geschwint Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Problemet med HRmax% är väl att få människor vet sin maxpuls... formlerna som rekommenderas funkar på populationer och inte på individnivå... Jag fick i min utbildning till ledare veta att en variant att räkna på är 226-åldern, med en diff på +-20 slag. Så för min del så blev det 226-48=178 men det finns flera olika varianter. Söker man på det så hittar man många alternativ. Jag brukar försöka förklara för mina spinnare att klarar man att ligga på ca. 90% under en minut eller så men inte mer så har man hittat ett bra värde. 90% motsvarar ca. 17-18 på Borgskalan och skall kännas som "mycket ansträngande" eller sjukt jobbigt, tolkningarna äro många... Nu får jag säga att jag brukar köra med HRmax på 205 för att jag skall få rätt känsla vid 90 strecket. Det brukar då kännas rätt i de andra pulszonerna. Sedan kan man fundera om zoner, HRmax beräkningar och annat relaterat till upplevd intensitet inte har sina rötter i träning med en Kh baserad kost... Jag har funderat i de banorna eftersom jag själv kan köra så högt utan problem. Före 2007-09 så var jag en lönnfet, godisätande, popkornsälskande soffpotatis som bytte till vad som helst om det dök upp något sportrelaterat på dumburken. Mitt intresse för träning var mer en tillfällighet som kanske inte platsar här men jag kan säga att jag har polisen i Sundsvall att tacka för min nuvarande hälsa och form Så det kanske är så att vår kropp egentligen kan och orkar mycket mer bara vi stoppar i oss rätt saker. Ett sidospår var det, grund till en ytterligare tråd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 Polar FT60 eller Suunto Quest? Någon som vet, båda har fått bäst i test i vardera två test. Eller Zephyrbältet men hur fungerar det med apparna och är det kanske obekvämt att ha en mobil med 4,7 tums skärm på armen, ska dessutom använda bungypumps. Jag tror att funktionerna jag vill ha är intervallfunktion och att klockan larmar när pulsen blir för låg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geschwint Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Det som jag tycker är viktigast ur träningssynpunkt är följande funktioner: * puls * puls i % av HRMax, detta har inte de billigaste klockorna * total tränad tid Ovan fixar de flesta märken även om % gör att priset går upp. Utöver detta så får man med en myriad med funktioner... Ett par funktioner tycker jag är extra bra om de finns: * pulszoner med summering av hur länge man befunnit sig i respektive zon. Olika märken har olika uppfattning om hur sådana zoner definieras. * visuell presentation av i vilken pulszon man befinner sig i under träning. Detta är otroligt bra för att mota hjärnspöken i grind så att säga. Visar klockan att du ligger under 80% så orkar du öka även om hjärnan säger annat. Trötthet är en subjektiv upplevelse och sällan relaterat till utmattade muskler, människan orkar myyycket mer än man tror. Övriga funktioner man behöver är enklast att hitta genom att kolla specifikationerna på tillverkarnas hemsidor. Polars klockor är generellt bra och prisvärda men lite tråkiga tycker jag. Garmins är stora men går ofta att konfigurera om vyerna på, iafa på de stora modellerna, har själv inte upplevt att Garmins klockor inte klarar vatten, har själv haft en Garmin 310 av gammalt snitt då den kom och den har jag simmat många kilometrar med utan problem. Generellt gäller för de flesta tillverkare: håll fingrarna borta från knapparna om ni har klockan i vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts