Linen Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Hej Jag har nu ätit Lchf några dagar och jag undrar...måste man äta flera mål om dagen? Jag är så mätt så ibland blir det bara ett mål. Sen undrar jag om det första man tappar är vätska i kroppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Du äter när du är hungrig, sedan äter du dig ohungrig, och ja det första man tappar är vätska ifrån kroppen. Av praktiska skäl om man har en lång dag och så annars kan det ju vara bra att få i sig en rejäl frukost, det är lite olika vad man väljer! Om du är så mätt som du beskriver så ska du lyssna på kroppen och bara äta när du är hungrig! Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Nej, det finns inget som gör det nödvändigt att äta ett visst antal gånger om dagen. Däremot måste man komma ihåg att man även på LCHF-kost kan drabbas av svält. Är det så att du kontinuerligt äter lite så bör du kolla upp hur mycket energi du får i dig i genomsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Föreställningen att det är nödvändigt att äta frukost är således bara en myt. Vi är utvecklade till att äta när vi är hungriga alternativt när vi finner mat. Och våra aptitregleringsmekanismer fungerar finfint när man äter LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Allt fungerar om mätnadsignalerna fungerar, annars är det mest ofunktion man har. Jag äter fasta tider... två gånger om dagen, både frukost och middag p.g.a att mina mätnadssignaler fungerar inte riktigt efter årtionden av överätning. Jag äter också alltid ungefär samma mängd mat i gram räknat för att lära mig handkas mättnad. Mängden mat har jag anpassat till att inte hinna bli hungrig före nästa måltid. Jag äter mest vid middag, eftersom fastan blir längst i timmar. Alltså, det finns undantag som förstärker regeln ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Av praktiska skäl om man har en lång dag och så annars kan det ju vara bra att få i sig en rejäl frukost Jag tycker det är mycket mer praktiskt att sova 30min mer på morgonen och skippa frukosten. Linen: Jag tror det bara är bra på dra ner på antal gånger man äter så man slipper ligga i fettllagringsfasen ofta och mest vara i förbränningsfasen. Det heter periodisk fasta, inte svält om man håller sig under 32 timmar (ja iallafall om man inte får för små fettreserver). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag äter när jag är hungrig och låter bli när jag inte är det. Klockan styr mig i princip aldrig. Enda gångerna jag äter när jag kanske inte är hungrig är när det är "socialt betingat" (typ på konferens eller andra "styrda" tillfällen). Annars äter jag normalt bara en måltid per dag. Det har funkat för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lussan Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Håller med Tommy och Leo! Att när du är hungrig och låt bli annars. Strunta i att man ska "äta lunch kl 12"... Personligen tror jag de flesta äter 3 mål/dag för att frukostmaten inte mättar. Ät ist en "riktig måltid" när du väl är hungrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts