Gå till innehåll

Epilepsi

convinced

Recommended Posts

Vet inte, men du kan alltid pröva.

Vad jag förstår så handlar det om att hjärnan drivs av ketoner i stället för glukos, så den får en annan metabolism, som i sin tur verkar hämma anfallen.

Hur som helst så har jag inte sett något om att det skulle vara skadligt på något sätt, såvida man inte lider av någon genetisk blodfettrubbning, som ger att man har svårt att tåla fett.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ketogen kost har vad jag vet används (vet inte om det fortfarande används) som behandling för barn med svår epilepsi då det har visat sig ha högre effektivitet och mindre biverkningar en traditionell medicinering. Det som jag har kunnat utläsa är att det största problemet med det ketogena kosten är "att den är svår att följa", vilket jag tycker verkar vara ganska mycket bullshit.

Så jag tror ju inte det kan vara skadligt att prova LCHF och om du får som en positiv effekt att du kan minska medicineringen så är det ju bara bra, jag skulle dock inte experimentera med nuvarande medicinering utan att rådfråga en läkare först.  

Länk till inlägg

Barn med epilepsi har behandlats med ketogen kost sedan 1920-talet. Det pågår nu forskning även på vuxna epileptiker. Denna behandling höll på att falla i glömska och fanns för ett par årtionden sedan bara vid John Hopkinssjukhuset i USA. Numera finns behandlingen även i Sverige, på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm, på Sahlgrenska i Göteborg och i Umeå. Behandlingen har på kort tid fått en fantastisk renässans världen över.

Det intressanta är att denna renässans är en familjs verk. Familjen Abrahams med den epileptiske sonen Charlie som höll på att duka under i epilepsin med hundratals anfall dagligen. De fick höra talas om ketogen kost men fick strida för att få en remiss till John Hopkins. Det gick bra för Charlie som idag är vuxen och fungerar helt normalt. Föräldrarna startade Charlie Foundation för att sprida budskapet om ketogen kost. Läs mer på http://www.charliefoundation.org/

Till saken hör att Charlies pappa är känd Hollywood regissör (Nakna Pistolen-filmerna mm). Han dramtiserade familjens upplevelser i en film med Maryl Streep i Huvudrollen: "First Do No Harm". I ett antal biroller figurerar flera tidigare epilepsipatienter vid John Hopkins. Mycket sevärd film, finns på Amazon (kör på engelska Amazon så slipper du problem med regionkodning). Filmen finns också att se i nedklippt version på YouTube.

Länk till inlägg

Jag tror möjligheten är stor att du kan minska på medicinerna och må bättre

Det är definitivt värt att prova kosten fullt ut för den som är drabbad

Länk till inlägg

Har haft petit mals när jag spelat tv- spel när jag var mindre runt 10-12 års åldern. Har sedan fått några anfall (typ gand mal) senare i livet men ej fått konstaterat epilepsi, så jag har aldrig medicinerat.

Men nu till poängen, efter att jag börjat äta low carb och har haft en "ätar dag med kolhydrater" Får jag på morgonen efter, direkt när jag vaknar flera små anfall, dessa påverkar ej så mycket som petit mals då jag är vid medvetande hela tiden. Forsätter jag att äta mycket kolhydrater följande dagar så försvinner de, så det är endast i en övergång från low till high carb som de kommer.

Kan för övrigt säga att ej haft några som helst anfall när jag ätit low carb.

Det finns helt klart en chans att low carb kan förbättra din epilepsi, men huruvida du kan dra ner på din medicinering kan jag inte säga något om.

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Skapa nytt...