Melliz Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Hej! Måste skriva av mig här känner jag... blir så jäkla trött.. vill få detta att funka.. älskar lchf och har mer och mer börjat köra paleo nu... förutom mjölk till proteinshakes. Men har sämre ork vid träning!! Sen jag börjat äta lchf och jag har ätit de i ett halvår nu....... så har börjat öka kollisat och äter cr 1 sötpotatis då ch då.. morötter mer rotrfukter och även mjölk i shaken efter träning samt mkt nötter och bär men jag har fortfarande dålig ork. Sen som jag skrev för ett tag sen har min mens inte kommit som den ska... jag vill inte gå till läkaren då jag vet att dom lär säga att jag ska börja äta "vanligt" igen..... de enda värden jag har tagit är homoglobin och kolesterol. Hb värdet var 124. och kolesterolet total 7.1 - ldl var 4,6 hdl var 2,5 och tryglicerider var 0,67...... jag vet inte vad jag ska ta mig till nu.... var normalviktig från början och började inte med lchf för at gå ner i vikt. Är 171 och väger 59. Med vänlig hälsning / orolig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Har du testat fasta ibland? Jag har mer ork vid träning. Vilken sorts träning är det? Intensivt? Långdistans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Du tränar ju jämt har jag för mig, så då förbrukar du oxå en del glukos! En vanlig missuppfattning om LCHF och träning är att det leder till någon form av fördel, men det gäller nog främst soffliggare och marathonlöpare.. dvs sådana som tränar kanske 1-2 gånger i veckan eller ligger och nöter 60-70% av VO2Max! Soffliggaren hinner fylla på sitt glykogen, och marathonlöparen förbrukar inte så mycket då denne mest bränner fett och mycket av träningen går ut på att höja fettoxidationsförmågan! Utebliven mens är ett tecken på svält.. ketos på låga glykogendepåer kan av kroppen uppfattas som svält! Antingen höjer du ditt dagliga kolhydratintag eller så kör du carbloading en dag i veckan.. tror höjt dagligt intag är mest skonsamt. Boddybuildare kör Cyclic ketogen diet! Ta några dagar och lägg till lite mer rotfrukter.. för att se om det är någon skillnad, sen så kan det vara annat oxå, tex utbrändhet! Hur är det med vila och återhämtning?? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Det låter som att du får i dig för lite mat och att du kanske inte tillåter dig vila var 8-10 vecka (vilket innebär fullständig vila i 7-10 dagar). Jag har hittills inte märkt att jag har tappat i styrka efter mina viloperioder; tvärt om faktiskt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Det med vila tycker jag låter som en bra idé och du kan förena vila med träning och förbättrade resultat. Nu vet jag inte vad du tränar och undrar om kan du något om Mental Träning? Om så är fallet, får du ursäkta mig om jag slår in öppna dörrar nu . Om du har tekniker du vill träna in går det jättebra under, djup, djup avslappning. När man talar om för kroppen vad den skall göra under denna avslappning är den så intelligent att muskler och nervsystem vet hur de skall göra utan att "man själv behöver lägga sig i". Det är så här många idrottare förbättrar sina tekniker och prestationer. En annan sak med avspänning är kroppen återhämtar sig på en mycket djup nivå, t ex kan den återställa hormonsystemet vad avser stress. Jag förklarar gärna närmare om du är intresserad men då blir det ett längre inlägg . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Jag tycker du ska unna dig detta och rapportera hur det smakar : http://undervarttak.blogspot.se/2013/05/bananglass-mandelsmor-glass-paleo-recept.html (Jag erkänner att jag verkligen skulle vilja testa men banan har för mycket kolisar för mig. ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Har du kollat att du får i dig tillräckligt med energi för din aktivitetsnivå? Jag tycker ju helt klart att det låter som om du skulle må bättre med mer kolhydrater, och då inte "en sötpotatis då och då" utan rejäla mängder frukt, sötpotatis, etc varje dag. Jag tycker ju att stärkelserika produkter som ris och potatis är helt okej. Det är energi som din kropp vill ha, och smör och grädde är inte helller superrika på näringsämnen. Jag har skrivit lite om fertilitet och hälsa. Där förklarar jag varför jag tror att en del kvinnor, särskilt en del normalviktiga kvinnor som tränar mycket antagligen mår bättre med mer kolhydrater. http://www.ursprungsliv.nu/2013/05/fertilitet-och-halsa/ Våga lyssna på din kropp, släpp kolhydratfobin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Det låter som att du får i dig för lite mat och att du kanske inte tillåter dig vila var 8-10 vecka (vilket innebär fullständig vila i 7-10 dagar). Jag har hittills inte märkt att jag har tappat i styrka efter mina viloperioder; tvärt om faktiskt. Nej nej nej! för lite mat får jag inte i mig.. äter mer än dom flesta som äter lchf... och äter mer energi än vad jag gjorde innan lchf.... äter också 5 gånger om dagen.... tro mig äter inte lite.... frukost tex idag : 4 stycken stora kokosbröd med massa smör och ost och 2 kokta ögg på två av dom med kaviar.. mellis cashwnötter och 1 kaffe med 1 ägg och kokosolka.. lunch massa morötter , stekt champinjoner två stekta fiskar (stora) efter träning proteinshake sen mer nötter och sen 4 kokosbröd igen med massa smör och ost. 3 rutor mörk choklad och även bär och lite ostar... detta kan inte vara för lite ... äter hela tiden............ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Har du kollat att du får i dig tillräckligt med energi för din aktivitetsnivå? Jag tycker ju helt klart att det låter som om du skulle må bättre med mer kolhydrater, och då inte "en sötpotatis då och då" utan rejäla mängder frukt, sötpotatis, etc varje dag. Jag tycker ju att stärkelserika produkter som ris och potatis är helt okej. Det är energi som din kropp vill ha, och smör och grädde är inte helller superrika på näringsämnen. Jag har skrivit lite om fertilitet och hälsa. Där förklarar jag varför jag tror att en del kvinnor, särskilt en del normalviktiga kvinnor som tränar mycket antagligen mår bättre med mer kolhydrater. http://www.ursprungsliv.nu/2013/05/fertilitet-och-halsa/ Våga lyssna på din kropp, släpp kolhydratfobin. Ja har ingen kolhydratsfobi what so ever haha... proppar i mig cashewnötter och rotfrukter äter jag med... men däremot så vill jag inte äta spannmål.. så ja spannmåls fobi då? men men.. kanske får öka ännu mer på sötpotatis osv... dock utan rå för de så blir de lite mer strikt ibland bara för att jag älskar den maten.. haha.... hellre massa kokosbröd med smör än rotfrukter och bär osv.... och kokosbrödet är rätt strikt lchf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Och ja jag brukar träna mkt men har vilat i två veckor nu!!!! och min mens kommer fan aldrig.... Jag har inte gått ner i vikt så det är jag glad för men har nog minskat i fett procent på lchf.... hade 23 innan vet inte vad jag har nu... dock är de inget fel på kroppen min.. de är bara min jäkla mens men ska nog göra som ni säger och försöka öka mer kollisar.... dock vill jag ju endå äta mesta energin från fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Har du testat fasta ibland? Jag har mer ork vid träning. Vilken sorts träning är det? Intensivt? Långdistans? haha om jag går 6 timmar utan mat så börjar jag skaka...så vet inte... har tänkt fasta men blir alltid så jökla hungrig Dans, löpning och gym! hög intensiv på dansen mest intervall och löpning är de mer lågintensiv... :)gym är mer styrka. dock hinner jag inte gym så ofta, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Jag tycker du ska unna dig detta och rapportera hur det smakar : http://undervarttak.blogspot.se/2013/05/bananglass-mandelsmor-glass-paleo-recept.html (Jag erkänner att jag verkligen skulle vilja testa men banan har för mycket kolisar för mig. ) hade gärna testat den glassen.. mandelsmör älskar jag och kokosmjölk äter jag ofta. men banan har jag inte ätit på ett halvår och känner att jag inte vill börja äta massa banan och sånt igen som höjer blodsokcret för fort då jag fick massa humörsvägningar och inte mådde något vidare på de.. då åt jag havregryn med banan varje morgon... två frukter om dagen och sen quinoa och sådant... fick ju mens då men hade världens humörsvägningar och dom är jag rädd att få till baka om jag höjer allt för mkt men ja.. sötpotatis gillar jag så.... kanske kan äta de lite oftare :/ någon som har tips på någon rödbetssoppa eller så? hehe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 hade gärna testat den glassen.. mandelsmör älskar jag och kokosmjölk äter jag ofta. men banan har jag inte ätit på ett halvår och känner att jag inte vill börja äta massa banan och sånt igen som höjer blodsokcret för fort då jag fick massa humörsvägningar och inte mådde något vidare på de.. då åt jag havregryn med banan varje morgon... två frukter om dagen och sen quinoa och sådant... fick ju mens då men hade världens humörsvägningar och dom är jag rädd att få till baka om jag höjer allt för mkt men ja.. sötpotatis gillar jag så.... kanske kan äta de lite oftare :/ någon som har tips på någon rödbetssoppa eller så? hehe. Suck, jag är väldigt tveksam till banan också, men det ser så gott ut. Här är en gryta med sötpotatis http://www.paleolifestyle.se/2013/02/20/marockansk-inspirerad-lammfarsgryta/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Suck, jag är väldigt tveksam till banan också, men det ser så gott ut. Här är en gryta med sötpotatis http://www.paleolifestyle.se/2013/02/20/marockansk-inspirerad-lammfarsgryta/ mm precis... ja med... vill inte ha världen blodsocker kurva.... och sen en sak till jag tänkt på... jag är ju inte i någon ketos längre då jag äter mer rotfrukter, nötter och sådant nu.. men ja det är väl inte de viktiga i mitt fall men endå.... verkligen alla som äter lchf som jag vet om säger att dom blir så sjukt pigga i ketos och att dom får jättemycket energi oosv.... när jag väl var strikt och var i ketos så mådde jag skit? haha.... hm.. alla människor kanske klarar av och känner väldigt olika.. dock tråkigt att jag inte kan ta del av de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Den grytan måste jag testa! tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Nej nej nej! för lite mat får jag inte i mig.. äter mer än dom flesta som äter lchf... och äter mer energi än vad jag gjorde innan lchf.... äter också 5 gånger om dagen.... tro mig äter inte lite.... frukost tex idag : 4 stycken stora kokosbröd med massa smör och ost och 2 kokta ögg på två av dom med kaviar.. mellis cashwnötter och 1 kaffe med 1 ägg och kokosolka.. lunch massa morötter , stekt champinjoner två stekta fiskar (stora) efter träning proteinshake sen mer nötter och sen 4 kokosbröd igen med massa smör och ost. 3 rutor mörk choklad och även bär och lite ostar... detta kan inte vara för lite ... äter hela tiden............ Ja, det är en hel del, men ser mer ut som snacks. Äter du inte rött kött och kyckling? Verkar vara lite väl lite protein. Har du provat fakir under längre tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Melliz, nu glömmer du redigera och multicitat funktionen igen! Äta 5 gånger per dag, låter väldigt mycket med LCHF. Jag kom ihåg jag skakade i händerna första gångerna jag testade fasta. Nu för tiden så är det jätte lätt att köra 18-24h pauser i maten utan bieffekt. Blir bara piggare, gladare och får mer lust att träna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Har du minskat i fettvikt och står still i vikt så har du byggt muskler! Och menstruationen avtar vid en viss nivå av fettdepåerna, lite olika för olika individer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Ja, det är en hel del, men ser mer ut som snacks. Äter du inte rött kött och kyckling? Verkar vara lite väl lite protein. Har du provat fakir under längre tid? Haha klart jag äter kött och kyckling . Mkt gräsbetat nötförs, lammfärs och såvidare. Men Just idag blev det fisk. Och nej inte lite protein. 2 stora lax filéer är 25 g per styck sen massa ägg i kokos brödet plus kokta ägg. Och även protein shaken är 20 g . Nötter också..äter sjukt mycket ägg... Massa protein (y) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Har du minskat i fettvikt och står still i vikt så har du byggt muskler! Och menstruationen avtar vid en viss nivå av fettdepåerna, lite olika för olika individer. Ja! Jag har fått mer muskler. Det ser jag... men du menar att menstruation avtar när man kommer till en viss fettprocent? Eller förstår inte riktigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Melliz, nu glömmer du redigera och multicitat funktionen igen! Äta 5 gånger per dag, låter väldigt mycket med LCHF. Jag kom ihåg jag skakade i händerna första gångerna jag testade fasta. Nu för tiden så är det jätte lätt att köra 18-24h pauser i maten utan bieffekt. Blir bara piggare, gladare och får mer lust att träna. Förlåt!! Ska försöka tänka på det... Hm jo men grejen är den att mellanmålen är ju inte jättestora. Mer nötter, ost eller så bara. Och jag äter så många gånger för att jag inte orkar äta mer ön vad jag gör vid ett tillfälle och vill inte gå ner i vikt så.. Trivs dock och äta mellanmål ibland med... Kan inte bara äta två gånger om dagen som vissa :/ hm .. Låter underbart men ja... Lät hungra ihjäl haha. Kanske får testa då.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Melliz, nu glömmer du redigera och multicitat funktionen igen! Äta 5 gånger per dag, låter väldigt mycket med LCHF. Jag kom ihåg jag skakade i händerna första gångerna jag testade fasta. Nu för tiden så är det jätte lätt att köra 18-24h pauser i maten utan bieffekt. Blir bara piggare, gladare och får mer lust att träna. Nä, äter du 3000+ kalorier per dag är det INTE lite att äta 5 gånger per dag, man får för tusan ta varje tillfälle som ges att äta! Melliz: Jag tror helt enkelt du får prova dig fram tills det funkar. Prova att öka kolhyratsmängen i ett par veckor, funkar inte det - prova att minska den. Själv är jag ju sådan att jag fungerar bäst med en låg andel kolhydrater, men då är jag ju långdistanslöpare också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Kolla in Jonas Bergqvists tänk kring detta med träning och lchf, kanske kan du få något tips där:http://www.jonasbergqvist.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Kan det kanske vara så att du är övertränad? Har du koll på din puls? om du är övertränad så är din vilopuls högre än normalt och då är det tyvärr bara vila som hjälper... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Kan det kanske vara så att du är övertränad? Har du koll på din puls? om du är övertränad så är din vilopuls högre än normalt och då är det tyvärr bara vila som hjälper... Det hållet jag koll på och de är jag inte! vilat i två veckor nu men känner mig endå svag. Jag tror jag känner mig svag pga utebliven mens.... Min vilopuls är 40 så den är inte förhöjd!! Snarare låg haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Nä, äter du 3000+ kalorier per dag är det INTE lite att äta 5 gånger per dag, man får för tusan ta varje tillfälle som ges att äta! Melliz: Jag tror helt enkelt du får prova dig fram tills det funkar. Prova att öka kolhyratsmängen i ett par veckor, funkar inte det - prova att minska den. Själv är jag ju sådan att jag fungerar bäst med en låg andel kolhydrater, men då är jag ju långdistanslöpare också. 3000 kalorier får jag i mig i två måltider.. Gäller bara att planera vad man äter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Det låter som att du får i dig för lite mat och att du kanske inte tillåter dig vila var 8-10 vecka (vilket innebär fullständig vila i 7-10 dagar). Jag har hittills inte märkt att jag har tappat i styrka efter mina viloperioder; tvärt om faktiskt. Ja det är ju helt som det ska.. Träning = bryta ner kroppen. Vila = Bygga upp kroppen. Träning utan riktig vila är helt meningslöst om man förstås inte siktar på att bli sjuk.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Ska skriva ett långt inlägg snart behöver bara få en liten pause på jobbet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Det hållet jag koll på och de är jag inte! vilat i två veckor nu men känner mig endå svag. Jag tror jag känner mig svag pga utebliven mens.... Min vilopuls är 40 så den är inte förhöjd!! Snarare låg haha. Lite om överträning: Överträning brukar definieras som en obalans mellan träning och återhämtning och kan ge upphov till ett antal symtom av vilka ständig träningsvärk är ett tidigt. Överträning kan dock även yttra sig i bl.a. förhöjd vilopuls, ökad irritabilitet, nedsatt aptit, viktnedgång, förlust av träningsmotivation, nedsatt prestationsförmåga, men även i lägre vilopuls och lågt blodsocker. Viloperioden beror naturligtvis på graden av överträning men 3-5 dagar för lättare symtom och upp till flera månader om symtomen blivit kroniska (vilket även kräver läkarkontakt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 3000 kalorier får jag i mig i två måltider.. Gäller bara att planera vad man äter.. Jag håller inte med om detta. Jag tycker att så mycket mat på få måltider gör mig illamående och tar bort njutningen från att äta. Jag äter åtminstone 3500 kalorier på träningsdagar. Förlåt!! Ska försöka tänka på det... Hm jo men grejen är den att mellanmålen är ju inte jättestora. Mer nötter, ost eller så bara. Och jag äter så många gånger för att jag inte orkar äta mer ön vad jag gör vid ett tillfälle och vill inte gå ner i vikt så.. Trivs dock och äta mellanmål ibland med... Kan inte bara äta två gånger om dagen som vissa :/ hm .. Låter underbart men ja... Lät hungra ihjäl haha. Kanske får testa då.. Fasta är inte för alla kan man bara konstatera. Själv tycker jag inte alls att det är bra. Sen att man ibland blir mätt och väntar med att äta lite vilket på sätt och vis kan bli fasta i teorin. Jag tycker nog att du ska testa dig fram vad som fungerar för dig. Angående din trötthet så kanske det är så att du bara har en trött period? Det händer nog alla ibland vad gäller träning och livet i allmänhet. Det är nog inte så enkelt att allting alltid har en logisk förklaring även om det ofta kan vara så. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Ja har ingen kolhydratsfobi what so ever haha... men banan har jag inte ätit på ett halvår och känner att jag inte vill börja äta massa banan och sånt igen som höjer blodsokcret för fort då jag fick massa humörsvägningar och inte mådde något vidare på de.. mm precis... ja med... vill inte ha världen blodsocker kurva.... och sen en sak till jag tänkt på... jag är ju inte i någon ketos längre då jag äter mer rotfrukter, nötter och sådant nu.. men ja det är väl inte de viktiga i mitt fall men endå.... verkligen alla som äter lchf som jag vet om säger att dom blir så sjukt pigga i ketos och att dom får jättemycket energi oosv.... när jag väl var strikt och var i ketos så mådde jag skit? haha.... hm.. alla människor kanske klarar av och känner väldigt olika.. dock tråkigt att jag inte kan ta del av de. En del mår jättebra i ketos. För många handlar det om trade-off, vissa saker är bättre på lågkolhydrat, vissa bättre på mer kolhydrater. Vi får hitta en nivå där man får så mycket fördelar som möjligt med få nackdelar. Det där med att alla bitar ska vara perfekta är kanske inte uppnåeligt för alla. Vad gäller blodsockersvängningar, så känner jag igen problemet, och tror att man kan minska det en aning genom att äta kolhydrater med protein och fett, alltså inte bara kolhydrater i måltiden. Men det är klart, lite svängningar får man ju om man äter mer kolhydrater. Men det är dags för en räkneövning. Enligt de uppskattningar man gjort äter de flesta ursprungsbefolkningar i klimat där människan utvecklats ca 20-40 E% kolhydrater. Om man ska testa 20 E% för att se om det hjälper, då kan man äta 20-30 E% protein och 50-60 E% fett. Det innebär på 3000 kcal att 600 kcal ska vara från kolhydrater, dvs ca 150 g per dag. Det innebär närmare 900 g sötpotatis, eller 1,2 kg banan vägd med skalet på. Eller drygt 2 kg rödbetor, eller 3 kg morötter/ 3 l mjölk. Min poäng är att rotfrukter inte är kolhydratkällor om man verkligen vill prova att öka mängden kolhydrater över "LCHF-nivåer". Om man vill sträva efter ketos eller minimalt med kolhydrater, då är de kanske kolhydratkällor, men inte om man vill få i sig märkbart mer. Och vad gäller intermittent fasta, så tycker jag att det verkar som om du behöver mindre restriktioner på ätandet, inte mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 En del mår jättebra i ketos. För många handlar det om trade-off, vissa saker är bättre på lågkolhydrat, vissa bättre på mer kolhydrater. Vi får hitta en nivå där man får så mycket fördelar som möjligt med få nackdelar. Det där med att alla bitar ska vara perfekta är kanske inte uppnåeligt för alla. Vad gäller blodsockersvängningar, så känner jag igen problemet, och tror att man kan minska det en aning genom att äta kolhydrater med protein och fett, alltså inte bara kolhydrater i måltiden. Men det är klart, lite svängningar får man ju om man äter mer kolhydrater. Men det är dags för en räkneövning. Enligt de uppskattningar man gjort äter de flesta ursprungsbefolkningar i klimat där människan utvecklats ca 20-40 E% kolhydrater. Om man ska testa 20 E% för att se om det hjälper, då kan man äta 20-30 E% protein och 50-60 E% fett. Det innebär på 3000 kcal att 600 kcal ska vara från kolhydrater, dvs ca 150 g per dag. Det innebär närmare 900 g sötpotatis, eller 1,2 kg banan vägd med skalet på. Eller drygt 2 kg rödbetor, eller 3 kg morötter/ 3 l mjölk. Min poäng är att rotfrukter inte är kolhydratkällor om man verkligen vill prova att öka mängden kolhydrater över "LCHF-nivåer". Om man vill sträva efter ketos eller minimalt med kolhydrater, då är de kanske kolhydratkällor, men inte om man vill få i sig märkbart mer. Och vad gäller intermittent fasta, så tycker jag att det verkar som om du behöver mindre restriktioner på ätandet, inte mer. Jag tror som du säger... att jag kanske borde testa att äta 20 % från kolhydrater... men hm.. om jag inte ska öka med rotfrukter vad ska man då öka med? Vill ju inte äta spannmål.... isåfall mer paleo... äter fatkist majskolv till middagen ocksåå..... majs kankse fungerar???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fifi Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Hb=124, är det normalt för dig? 124 ligger inom normala värden, men det kan vara lågt för dig personligen. Själv har jag också känt av trötthet vid träning, men det blev bättre efter ätit järntabletter ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Ett annat förslag är att öka intaget av fett och protein ett tag och inte fokusera så mycket på kolhydrater? Det kanske inte är en fråga om E% kh, utan om för lite totalenergi för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 De som blir pigga efter övergång till LCHF var förmodligen trötta av sockerkosten! Egentligen skall det inte göra någon skillnad så länge man är frisk och kan hantera de mängderna kolhydrater.. och att man får i sig resten av de essentiella ämnena, typ, vitaminer, mineraler, spårämnen, salter och vatten! Jag får för mig att du äter en massa substitut, i stället för riktig mat? Antingen är det som så att de 3000 Kcal inte räcker för dina aktiviteter, eller så är det något du missar.. och ja man kan få brister på LCHF oxå.. lite beroende på vad man äter! Det finns vissa vitaminer och mineraler som befolkningen i gemen ligger lågt på, då finns en risk att vid övergång till LCHF så utesluter man den källan man hade av en viss vitamin/mineral.. vanliga sådana är Magnesium, Selen, Folsyra och D-vitamin! Ät mer ägg!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Jag tror som du säger... att jag kanske borde testa att äta 20 % från kolhydrater... men hm.. om jag inte ska öka med rotfrukter vad ska man då öka med? Vill ju inte äta spannmål.... isåfall mer paleo... äter fatkist majskolv till middagen ocksåå..... majs kankse fungerar???? Majs är ju iof spannmål även om det funkar helt okey för många. Sötpotatis, ris eller quinoa är bra livsmedel om man vill öka på kolhydrater och hålla det glutenfritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Hej Melliz, trist att du fortfarande verkar ha problem med kosthållningen. Som du kanske minns så hade vi en diskussion "i begynnelsen" (början av året) som, minns jag inte fel, gällde just behovet av ketoadaption och att denna kan ta tid och störs om man håller på och experimenterar med "liberal LCHF". Minns jag, igen, inte fel så var du väldigt tidigt inne på det här med liberal LCHF och experimenterade med inslag av kolhydrater etc. Majoriteten av alla jag stött på som anammat lågkolhydratdieter och som tränar intensivt har nyttjat ett upplägg som liknar Mauro Di Pasquales "Anabolic Diet", dvs i princip det Zepp kallar CKD ovan, dvs man kör i regel 5 dagar LCHD och sedan kolhydratladdar man 1-2 dagar. Majoriteten av dessa har aldrig testat något som liknar en "riktig" ketoadaption, dvs något som tenderar infalla först efter 3-4 månader vad gäller förmåga till hård träning. Detta hänger delvis ihop med att ketogena dieter ofta tas till inför formtoppning enbart. Men det hänger såklart också samman med att "broväldet" alltjämt är stort inom träningsvärlden. Man gör som de man tränar "har hört" att man ska. Och då blir det i regel att man gör som de mesta namnkunniga rekommenderat, ex Di Pasquale. Väger man även in att många som tränar hör till ett väldigt otåligt släkte så är det självklart inte så konstigt att de flesta av dem inte skulle tänka sig att potentiellt "slänga bort" 3-4 månader på nödvändig ketoadaption (fast hela träningsliv kan oftast helt/delvis slösa iväg på allehanda trams). Min poäng här är, igen, att enda sättet du kan veta om en riktig ketoadaption skulle kunna funka för dig är helt enkelt att få till det rent praktiskt, dvs INTE blanda in kolhydrater och liknande i onödan under denna tid. Men det här har jag ju redan nämnt tidigare. Problemet här är ju kanske att du har en aktivitetsnivå som helt enkelt är för hög (intensitet och volym) för att matchas av lågkolhydratkost. Jag vet inte var gränsen går men min egen aktivitet har inte varit något problem alls men jag tränar iofs bara 3-4 ggr/vecka intensivt och med volym, dvs som normalt tär på de snabba energidepåerna och övriga dagar är det någon form av aktiv vila som är mer fettcentrisk till sin energianvändning. Jag tror du helt enkelt får justera kolhydratmängden åt något håll för att se hur det utvecklas. Om din kropp inte är riktigt anpassad (vilket jag inte hävdar men inte heller utesluter) så skulle det kanske bli bättre om den blev det. Är den inte det och du INTE äter mer kolhydrater än vad som brukar klassas som "liberal LCHF" då är jag inte alls överraskad av att du känner dig låg/trött. Ett vägval m.a.o. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Hb=124, är det normalt för dig? 124 ligger inom normala värden, men det kan vara lågt för dig personligen. Själv har jag också känt av trötthet vid träning, men det blev bättre efter ätit järntabletter ett tag. Jag vet ju inte om detta är normalt för mig och de kan vara som du säger för lågt!! Läkaren sa dock att de var bra men jag kan ana att de är de dom gör mig trött .. Jag vet inte... Så kanske borde kolla upp om jag har järnbrist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Ett annat förslag är att öka intaget av fett och protein ett tag och inte fokusera så mycket på kolhydrater? Det kanske inte är en fråga om E% kh, utan om för lite totalenergi för dig. Tro mig... Jag äter sjukt mycket fett. Vissa dagar äter jag 70 g smör och mängder med annat fett. Det är inte fetter jag behöver öka för de har jag testat ett antal gånger. Blir snarare seg. Sen totala energi behovet ligger jag som sagt på mycket mer ön innan lchf. Så där är inte problemet heller.... :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Tro mig... Jag äter sjukt mycket fett. Vissa dagar äter jag 70 g smör och mängder med annat fett. Det är inte fetter jag behöver öka för de har jag testat ett antal gånger. Blir snarare seg. Sen totala energi behovet ligger jag som sagt på mycket mer ön innan lchf. Så där är inte problemet heller.... :/ Vet du vilken makroutrientfördelning du har idag? Står du still i vikt eller går du upp/ner? Har allt detta (med energibristen menar jag) kommit med lågkolhydratskosten eller är det något du har känt av i omgångar innan? Hur länge har du kört paleo/högre kolhydratsintag? Det jag tänker rent spontant är att du har ju faktiskt inte ätit LCHF speciellt länge, för mig tog det säkert ett halvår innan jag var totalt fett-adapterad i min träningh och om det nu är så att du har haft ett högre kolhydratsintag under halva tiden så är det ju bara tre månader då du har varit på "riktig lchf". I omvända fallet så är det kanske så att du inte har gett den högre kolhydratsnivån en ordentlig chans heller, det kan som sagt ta månader innan man är helt anpassad till en ny kosthållning. Det jag tror du måste göra är att ge "antingen eller" en chans. Antingen bestämmer du dig för max 5E% (exempel) kolhydrater eller så kör du på en högre andel kolhydrater. Jag tror inte det är bra att hoppa för mycket fram och tillbaka utan att ge kroppen en chans till full adaption av kosten - att antingen bli fettdriven eller kolhydratsdriven. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Tro mig... Jag äter sjukt mycket fett. Vissa dagar äter jag 70 g smör och mängder med annat fett. Det är inte fetter jag behöver öka för de har jag testat ett antal gånger. Blir snarare seg. Sen totala energi behovet ligger jag som sagt på mycket mer ön innan lchf. Så där är inte problemet heller.... :/ Det är inte så jag menar. Om du skulle behöva äta mer för att få upp din fettprocent och få igång mensen, vem säger att det är kh du behöver äta mer av? Du kan ju också prova att äta mer protein och fett, särskilt som du vill hålla fettdriften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 5, 2013 Author Share Posted June 5, 2013 De som blir pigga efter övergång till LCHF var förmodligen trötta av sockerkosten! Egentligen skall det inte göra någon skillnad så länge man är frisk och kan hantera de mängderna kolhydrater.. och att man får i sig resten av de essentiella ämnena, typ, vitaminer, mineraler, spårämnen, salter och vatten! Jag får för mig att du äter en massa substitut, i stället för riktig mat? Antingen är det som så att de 3000 Kcal inte räcker för dina aktiviteter, eller så är det något du missar.. och ja man kan få brister på LCHF oxå.. lite beroende på vad man äter! Det finns vissa vitaminer och mineraler som befolkningen i gemen ligger lågt på, då finns en risk att vid övergång till LCHF så utesluter man den källan man hade av en viss vitamin/mineral.. vanliga sådana är Magnesium, Selen, Folsyra och D-vitamin! Ät mer ägg!! Åh... svarade igår men så raderades allt precis innan jag skulle skicka det så nu göra jag ett nytt försök... Varför substitut istället för mat? Jag äter jättemycket riktig mat.... nu räknad jag bara upp en dag och just då var jag väldigt sugen på kokosbröd... sen det där med ägg. Tror inte de finns så många som konsumerar så mkt ägg som mig.. vissa dagar 5 men standard ligger väl på 4 om dagen... i kokosbrödet är det tex tio ägg i ett bröd. så ja de blir typ bara en jäkla massa ägg. Hinner inte ens titta på paketet innan det är slut. Blir ruinerad av äggköp haha.... Men i vilket fall som helst kan räkna upp gårdagen då.. nu vet jag inte vad du räknar som "riktig" mat men jag tycker det jag äter är det.. förutom mörk choklad och så vidare. men brukar äta två rutor om dagen eller en... jag tar zink, magnesium och även d vitamin 5000 ie! Så vet inte om jag verkligen ska ta 5000 ie nu när det är sol varje dag? du kanske vet? Men i vilket fall, går dagerns frukost : Kokoslatte gjord på 1 ägg, 1 msk kokosolja, kardemumma och 2 dl kaffe. sen kokos gröt till det : 2 ägg, 1 dl kokosmjölk, 2 msk kokosmjöl och sen i med kokosolja. serverades med 1 dl blåbär, 1 dl kokosmjölk som "mjölken" ovh sen massa kokosflingor på.. Ja mycket kokos haha. mellan mål. tr nävar cashwe, 1 kokosgrejs på ägg,kokosflingor och smör . ingen sötning. Sen lunch. nötfärs mycket med lök gjord i ugn ch även åt jag en stor majskolv här som jag inte gjort på öänge.. sen morötter till och även kokosmjölk i nötfärsen och soltorkade tomater. plus champinjoner. senare blev det plättar gjorda på ägg, mandelmjöl, kokosolja. då åt jag de till grädde och bär. sen blev de lite små ostar... var så sugen på ost men försöker äta mejeri fritt. och även två rutor chokla till filmen 81 %. ja de var de... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted June 5, 2013 Author Share Posted June 5, 2013 Vet du vilken makroutrientfördelning du har idag? Står du still i vikt eller går du upp/ner? Har allt detta (med energibristen menar jag) kommit med lågkolhydratskosten eller är det något du har känt av i omgångar innan? Hur länge har du kört paleo/högre kolhydratsintag? Det jag tänker rent spontant är att du har ju faktiskt inte ätit LCHF speciellt länge, för mig tog det säkert ett halvår innan jag var totalt fett-adapterad i min träningh och om det nu är så att du har haft ett högre kolhydratsintag under halva tiden så är det ju bara tre månader då du har varit på "riktig lchf". I omvända fallet så är det kanske så att du inte har gett den högre kolhydratsnivån en ordentlig chans heller, det kan som sagt ta månader innan man är helt anpassad till en ny kosthållning. Det jag tror du måste göra är att ge "antingen eller" en chans. Antingen bestämmer du dig för max 5E% (exempel) kolhydrater eller så kör du på en högre andel kolhydrater. Jag tror inte det är bra att hoppa för mycket fram och tillbaka utan att ge kroppen en chans till full adaption av kosten - att antingen bli fettdriven eller kolhydratsdriven. Varför måste man välja antingen eller'? kan man inte köra mer träningsliberal lchf? Alltså kroppen kan väl vara bra på att bryta ner både fett och glukos? fast man äter mestadels fett... om jag är kolhydratsdriven ska man äta mkt mindre fett ? Jag vill inte äta mindre fett! Älskar fett.. haha. så lchf passar bra........ vill vara fett driven men endå äta lite mer kollisar... måste ju funka... tänker typ 100 g kollisar per dag... tänker att de förr i tiden inte kunde "välja" vad de skulle äta och deras kroppar måste ju köara av både glukos och fett beroende på vad man hittar.. haha tänker jag fel? aja... frukosten jag äter nu är i alla fall väldigt feeeeeet hihi.... kokosgröt. och kokoskaffe. Och nej jag vet inte vilken fördelning jag har! Men mestadels från fett i alla fall.... orkar inte hålla koll på allt sådant :/ men kanske kan försöka kolla upp. skrev ut två dagar mat... tror inte kollisar kommer över 100 i alla fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Varför måste man välja antingen eller'? kan man inte köra mer träningsliberal lchf? Alltså kroppen kan väl vara bra på att bryta ner både fett och glukos? fast man äter mestadels fett... om jag är kolhydratsdriven ska man äta mkt mindre fett ? Jag vill inte äta mindre fett! Älskar fett.. haha. så lchf passar bra........ vill vara fett driven men endå äta lite mer kollisar... måste ju funka... tänker typ 100 g kollisar per dag... tänker att de förr i tiden inte kunde "välja" vad de skulle äta och deras kroppar måste ju köara av både glukos och fett beroende på vad man hittar.. haha tänker jag fel? aja... frukosten jag äter nu är i alla fall väldigt feeeeeet hihi.... kokosgröt. och kokoskaffe. Men det är ju här problemet ligger. Det fungerar ju uppenbarligen inte. Om du fortsätter att köra på samma sätt så kommer du få samma resultat, vilket du uppenbarligen inte är nöjd med. Om något inte fungerar så måste man vara villig och ändra på sig för att få nya resultat (efter en viss tids utvärdering givetvis) därmed förslaget med att köra antingen eller för att kunna utröna vart felet ligger. Så ja, jag tycker du tänker fel. Specielt eftersom du aldrig har gett din kropp möjligheten att bli fullt fettanspassad (vilket vi har nämnt kan ta månader) så finns det ingen chans för kroppen att förstå att när kolhydraterna är slut så är det fettet som ska användas optimalt. Jag tränar själv 6-8 timmar om dagen (förutom söndagar) löpträning (allt från högintensiva sprintpass till lågintensiva sprintpass) och styrka och de enda dagarna då jag i princip går över 20g kolhydrater är just under de högintensiva sprinterna och intervallerna och då pratar vi fortfarande om inte mer än 50-60g kolhydrater. Detta har dock tagit mig ÅR att anpassa mig till (och det är inte säkert att det är optimalt för dig i alla fall), men bara för att ge dig lite perspektiv på hur lång tid det kan ta att anpassa sig till en ketogen och/eller lågkolhydratskost i träningssammanhang. Innan detta dog jag om jag inte antingen åt 300g+ kolhydrater eller höll max 20g/dag gränsen. Detta är dock bara mina egna reflektioner på hur det har sett ut för mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Mer vatten och salt, enkelt att pröva i alla fall Läs svaren från Jonas Bergqvist här på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Varför måste man välja antingen eller'? Man "måste" inte göra någonting alls här i livet...men om man har specifika mål, intressen och ambitioner man vill uppnå så gäller det i regel att på bästa sätt anpassa sig till dessa. Jag menar verkligen inget illa men så som du uttrycker dig så får jag en känsla av att du upplever att det är DU som bestämmer över din kropps biokemiska system. Det är lite samma känsla jag får när somliga inbillar sig att energibalansteorin inte gäller bara för att det rent praktiskt och resultatmässigt kan funka väldigt bra att "bara" följa en LCHF-kosthållning. Det ena utesluter inte det andra och hur det ena praktiskt fungerar säger inte nödvändigtvis någonting alls om det andras relevans (under "huven" och på en något mer abstrakt nivå än att "bara" äta lågkolhydratkost). Min poäng här är helt enkelt att människokroppen fungerar enligt specifika regler som dikteras av dess många undersystem som tillsammans samverkar på ett ofta fenomenalt och självreglerande sätt. Jag menar, oavsett hur lite man känner till om biologin, biokemin, neurofysiologin, anatomin etc så tror jag de flesta, på en konceptuell nivå, i varje fall kan instämma i och även förstå att det är trots allt lite av ett mirakel att kroppen fungerar som den gör och att den dessutom är förhållandevis flexibel men även manipulerbar i viss utsträckning, vilket all typ av stressfysiologi är prima exempel på, dvs tänk själv på hur kroppen kan förändras så mycket genom träning, bättre kosthållning etc. Kort och gott, det finns riktlinjer vi helt enkelt måste rätta oss efter om vi vill uppnå specifika resultat och/eller närma oss något som liknar manipulation av kroppen. Lågkolhydratkost kan man ju med lite god vilja faktiskt se som något som matchar det senare, dvs man åstadkommer god bränslepartitionering som har alla de snudd på magiska effekter som är förknippade med att följa en lågkolhydratkost som man låtit sig anpassas till. kan man inte köra mer träningsliberal lchf? Alltså kroppen kan väl vara bra på att bryta ner både fett och glukos? Det är den här typen av tankar som gör att jag får känslan av att du upplever att du kan göra lite som du tycker och att DIN KROPP skall anpassa sig till det DU GÖR utan att du basalt anpassar dig till vad din kropp FÖRUTSÄTTER. Det finns ett inslag av vad jag brukar kalla "magiskt tänkande" i detta, dvs man tolkar in saker med undermedvetna tankar/känslor som delvis styr utkomsten av ens funderingar. Igen, jag menar verkligen inte något illa även om jag har full förståelse för att det kan uppfattas så... Jag väljer dock att inte gå som katten kring het gröt för att linda in budskapet helt enkelt för att jag hävdar det är kontraproduktivt i längden och kanske i synnerhet nu. Det är en frihet som också följer med att jag fritt delar med mig av kunskaper/erfarenheter, dvs jag behöver ex. inte anpassa mig till kassaflödet för min försörjning och märkligt nog så är ju den friheten potentiellt mycket bättre för alla parter än när man medelst lite feelgood-säljpsykologi måste vara mer "kundorienterad" som det så högtidligt heter när man idag manipulerar för att optimera sälj- och vinstpotential. Bort från sidospåret. Kroppen kan vara bra på det mesta men väldigt sällan hela tiden eller samtidigt. Det är ex. väldigt svårt att bygga muskler och minska kroppsfett samtidigt. Det är också väldigt svårt att springa ett maraton...fast med sprinterhastighet. Lika svårt är det att köra ett CrossFit-pass med belastningar som är i världsrekordklass för tyngdlyftare. För mycket fokus på ALLT SAMTIDIGT vilket jag läser in i det du skriver leder till en variant som skulle kunna tolkas som "om jag på morgonen äter LCHF, till lunch sveper en Rössnersk VLCD-häxbrygd, till middag idisslar vegankost och på kvällskvisten hoppar tillbaka på LCHF-spåret då skulle jag kunna göra minst två flugor på smällen, dvs LCHF ger optimal fettförbränning etc, Rössnerska häxbrygden tillfredställer etablissemangets syn på mig (fast främst dess korrupta intressen), vegankosten blir en liten själslig lisa för själen som dessutom ligger i linje med klimatkrisens påstådda korsfarare etc. Så har vi begreppet "träningsliberal LCHF". Vad är egentligen det? Vem har "bestämt" och definierat detta? Är det ristat i sten? Personligen hade jag aldrig hört talas om uttrycket innan jag såg Jonas Bergqqvists föredrag på Docs YouTubekanal. Innan dess hade jag däremot hört talas om de studier som finns på vad Sisson m.fl. talar om som Train Low, Compete High (TLCH)...som jag inte har för avsikt att utveckla mera här. Den som är intresserad rekommenderas att söka här på forumet. Långt innan detta så hade jag även kännedom om de varianter på lågkolhydratkost som förekom inom styrketräningsvärlden som Di Pasquales "Anabolic Diet", Duchaine's "Bodyopus", MacDonalds "Ketogenic Diet" etc etc. Långt innan dessa herrar var förstås Vince Gironda som redan på 60- och 70-talet såg ljuset i tider då paradoxalt nog fettskrämdheten hade börjat slå rot. Jag är fortfarande inte på det klara med exakt hur Girondas rekommendationer egentligen var och en orsak till det hänger samman med att Gironda var ett extremt kontrollfreak (men ett väldigt duktigt och kreativt sådant) och således i möjligaste mån detaljstyrde alla sina klienter för att uppnå bästa resultat. Även om det fanns generella rekommendationer så var han känd för att alltid vara inne och skruva och vrida på helheten för att på bästa sätt uppnå perfektion för alla sina klienter. Således, det vi idag vet är att Gironda själv under längre perioder följde en variant på lågkolhydratkost som i princip kan sammanfattas som: Ägg + Fett kött 3 ggr/dag. Detta var vad som gjorde att han tog kraven på definition till helt nya nivåer inom kroppsbyggningen. Många hävdar också att han själv blev bortdömd just för att han helt enkelt var för "deffad" jämfört med alla andra tävlande och domarnas syn ännu inte hade justerats till vad framtiden hade i sitt sköte. En slags parallell till Janne Boklöv som med sin V-stil hoppade längre än alla andra...fast de senare hoppade ju "finare". Resten är som bekant historia för mig veterligen hoppar alla idag "fult". Det jag försöker komma till är att hela begreppet "träningsliberal LCHF" förvisso har en del vetenskaplig och empirisk grund men det vilar också på minst en smula auktoritetstro. Jag menar, hur många är det inte här på forumet som rekommenderar Jonas Bergqvist och dennes bok etc så fort ämnet träning dras upp? Hur många är det inte som rekommenderar Body By Science av McDuff? Jag menar inte att Bergqvist (eller McDuff) inte är kunnig i flera avseenden men jag skulle i nuläget inte få för mig att betrakta honom som en auktoritet ur ett bredare perspektiv vad gäller träning, kost och hälsa. Han verkar vara en mer sympatisk variant av Gudiol vilket inte behöver vara fy skam men inte mer än så. Igen, fokuset här är absolut inte att klanka ned på JB men däremot få människor, och specifikt dig Melliz, att leka med tanken att i framtiden inte svälja allt med hull och hår, oavsett vem som hävdar det. Ifrågasätt ständigt och väg allt som sägs mot era egna erfarenheter samtidigt som ni försöker hålla er så kritiska som möjligt till värderingen av era egna erfarenheter. Framförallt måste man också medvetandegöra att auktoriteter ofta fungerar som ett slags alibi för ens egna -- vad jag tidigare kallade -- "magiska tänkande". Det kan mycket väl vara så att det en auktoritet säger...eller i varje fall egentligen MENAR inte alls ligger i linje med hur det TOLKAS. Tolkningen avgörs i många fall, i synnerhet om auktoriteten lämnar utrymme för detta genom att inte vara noggrann/klar i sin kommunikation, därför ofta av vad mottagaren VILL tro. Nog om auktoritetskonceptet nu. Så, man måste ha i åtanke att inte bara lågkolhydratområdet utan egentligen hela nutritionsområdet, ur ett praktiskt perspektiv, i stora avseenden är en sandlåda för en sanslös massa dagisbarn och aktörer. Jag menar, fundera på det faktum att för inte särskilt länge sedan så demoniserades mättat fett (och i synnerhet livsmedel som ÄGG, världens mest kompletta livsmedel). För inte särskilt länge sedan började man rekommendera fleromättat fett istället som substitut för mättat fett och idag vet vi att mängden PUFA vi stoppar i oss måste begränsas och även kvalitetssäkras. Som lök på laxen gjorde vurmen för fleromättat fett att vi ersatte "hederligt" smör med kemisk massa som margarin, fullproppat med ex. transfetter och annat godis. Det jag menar med att dra upp dessa exemmpel är helt enkelt att det är en stor och riktigt fet (hmm...nåja) myt att vi ens idag har full koll på kostrekommendationer och nutritionsområdet. Nischar vi oss inom ett så relativt "nytt" område som lågkolhydratkost så måste vi därför inse att vi i flera avseenden ofta står själva. Under det senaste decenniet har ju väldigt mycket mera vetenskap bubblat upp och uppsvinget för lågkolhydratkost har även lett till betydligt mer empirisk erfarenhet som är av värde. Min poäng är således att har man ett specifikt mål, ex. som att träna på hög nivå samtidigt som man följer denna "nya" kosthållning så måste man inse att man helt enkelt måste vara kritiskt lyhörd inte bara för vad förståsigpåare säger/hävdar, oavsett om vi talar om Bergqvist eller en forumpapegoja som undertecknad, utan även utveckla lyhördhet inför våra egna observationer och vårt egna experimenterande. Det spelar ingen roll om så hela världens forskarkår unisont ställer sig upp och i kör sjunger att något är på ett visst vis...om våra egna erfarenheter fullkomligen skriker något helt annat. Det är en källa för vidare experimenterande och ifrågasättande så klart men man gör sig en otjänst om man hellre litar på vad någon annan KANSKE vet än om man på bästa sätt försöker säkerställa att MAN SJÄLV drar korrekta slutsatser baserade på sina egna erfarenheter, dvs vad jag kallar YouScience. Konkret, "träningsliberal LCHF" utgår från ett antal förutsättningar och scenarion. För det första måste man ha i åtanke att den kanske mest populära formen av det är av intermittent karaktär, dvs enligt Train Low, Compete High, det blir ett extra tillskott i relation till tävling men inte nödvändigtvis annars. Det här gäller även kroppsbyggare som, i den mån de är strikta och "på riktigt" ketoanpassade, måste fylla ut musklerna och dess glykogendepåer inför tävling. Även normen byggare på lågkolhydratkost följer ju ett cykliskt/intermittent mönster där man undantagsvis 1-2 dagar/tillfällen/vecka äter mer kolhydrater. För det andra så är det starkt kopplat till elittränande eller i varje fall seriöst och hårt tränande. Det som ofta glöms bort är att denna kategori människor ofta äter extrema mängder mat jämfört med en "normal" människa. Mängden mat kommer ofelbart att diktera hur mycket kolhydrater du får i dig. Alla som provat på något som liknar strikt LCHF à la Atkins induktionsfas vet att det i princip handlar om att nolla kolhydratintaget och de flesta har då sannolikt märkt att även med denna strävan så får man i sig en (hel) del kolhydrater. Inte nödvändigtvis jättemycket men i varje fall mer än noll...trots att man ofta upplever sig ha uteslutit allt som praktiskt går. Behåll denna tanke i huvudet och så leker du med tanken att du måste öka ditt energintag med 200-300% vilket inte är orimligt om vi vill åstadkomma en jämförelse med en elitiidrottare. Vad tror du händer med kolhydratintaget? Ponera att vi "nollat" oss ned till 30 gram kolhydrater...och nu ska vi helt plötsligt äta 3 ggr så mycket mat! I BÄSTA fall kommer kolhydratintaget att öka proportionerligt, dvs ca 3 ggr upp till strax under 100 gram kolhydrater/dag. I praktiken så kommer det att handla om behov av mer variation och att helt enkelt orka få i oss den stora mängden mat och då kan vi rätt lugnt utgå från att även om vi är snudd på maximalt strikta så kommer energiintaget per se att forcera fram en "träningsliberal LCHF". Åtminstone om vi stirrar oss blinda på siffror. Då är det självklart inga större problem att rekommendera att den här typen av energislukare bör ligga högre vad gäller kolhydratintaget. Jag menar, något annat är ju i praktiken omöjligt! För det tredje måste man också komma ihåg att även om man inte konsumerar mat i stil med Gunde Svan i sin glans dagar utan kanske "bara" 4000 kcal/dag så blir det åtminstone lite knepigare att hålla kolhydratintaget extremt lågt. Det finns åtminstone en trend mot att naturligt öka kolhydratintaget. Framförallt så innebär denna stabila energiförbränning också att man har en aktivitetsgrad som i praktiken flyttar ribban för hur strikt man behöver vara. Jag menar, varför göra det svårare än vad det behöver vara? Jag tror faktiskt att det är vanligare att hårt tränande människor resonerar så än att de väger in en faktisk prestationsfördel även om TLCH-gänget givetvis är ett undantag till detta. Mina personliga erfarenheter och förhållningssätt ligger väldigt mycket i linje med vad Zara och Lotta har berättat om, dvs jag är alltjämt rätt strikt och brukar normalt hålla mig kring 30-60 gram kolhydrater/dag. Jag har aldrig upplevt någon fördel av att öka på detta intag och på denna nivå så upplever jag heller ingen som helst svårighet vad gäller kolhydratgränsen utan det är en väldigt enkel matföring som jag i princip slipper tänka så mycket på. Jag envisades med idoga experiment inledningsvis och även numera då och då har jag vissa experimentinfall. Det enda jag noterat är att min "tolerans" tycks ha höjts en smula under åtminstone senaste året, dvs de dagar då jag medvetet äter mera kolhydrater märks inte längre negativt som jag tidigare kunde uppleva dem. Det blir s.a.s. inte ett gupp i vägbanan som tidigare utan jag bara kör på oberörd. Musklerna fyller ju ut lite bättre också (så klart) när detta väl skett så det är ju om möjligt att betrakta som en liten positiv effekt. "fast man äter mestadels fett... om jag är kolhydratsdriven ska man äta mkt mindre fett ? Jag vill inte äta mindre fett! Älskar fett.. haha. så lchf passar bra........ vill vara fett driven men endå äta lite mer kollisar... måste ju funka... tänker typ 100 g kollisar per dag... tänker att de förr i tiden inte kunde "välja" vad de skulle äta och deras kroppar måste ju köara av både glukos och fett beroende på vad man hittar.. haha tänker jag fel?"Problemet här är helt enkelt att det inte handlar om vad du TÄNKER eller någon annan guru, auktoritet, George Clooney eller Snoddas HÄVDAR. Jag är således också den första att också påminna om att även vad JAG säger är bara riktlinjer och råd baserade på erfarenheter och kunskap jag besitter inom detta relativt outforskade område som inte nödvändigtvis behöver gälla för dig i din nuvarande situation. Som jag försökt hävda egentligen ända sedan du kom in på det här med "träningsliberal LCHF" i början av året är att idealet är att först etablera en grund att stå på och det är denna grund jag hela tiden, baserat på det jag skrivit ovan, mina erfarenheter etc, känt saknats i ditt fall. Men jag VET ju inte det. Däremot så skulle jag aldrig kunna utesluta att detta är en felkälla i detta fall just pga det jag de facto vet och själv erfarit. Ketoadaptionen är för somliga en mycket känslig fas som faktiskt kräver mer strikthet och det är det jag upplever är det kanske vanligaste misstaget för de som inte upplever sig kunna äta strikt LCHF och samtidigt träna. Det KAN absolut vara så att somliga helt enkelt behöver mera kolhydrater med samma träningsdos som andra som klarar sig bra ändå och det är därför man helt enkelt måste agera lite försökskanin på sig själv om man verkligen är intresserad av att följa den här kosthållningen. Det här tangerar även min syn på nybörjarråd i allmänhet (det här är inte riktat åt dig Melliz). Många är de som här på forumet eller som jag mött annorstädes uttryckt sig i termer som "måste man verkligen räkna kolhydrater?" eller beklagat sig över att "men kalorier ska man väl inte behöva räkna?" eller "behöver jag veta om jag är i ketos...jag äter ju ägg och bacon och dricker grädde...och fuskar bara ibland?" etc. Det dessa människor i regel missar när de ställer den här typen av frågor är helt att se det från ett annat perspektiv. Det man istället skall fråga sig om man tänker i banor som nyss nämnts är: Måste jag ta basalt ansvar för att uppnå de resultat jag vill med min lågkolhydratkosthållning? Ställer man den frågan till sig själv då inser man nämligen mycket, mycket lättare varför följande frågor borde kräva en slags licens: "Jag har ätit LCHF-kost i 3 veckor men det händer ju inget med vågen/kroppen/världsfreden. Vad ska jag göra?" "Jag har slitit som ett djur och förändrat hela mitt liv men jag går ändå inte ned i vikt. Hjälp mig!" Om följande exempelfrågor ställs av människor som tidigare ställt frågor som nämndes strax innan, dvs "måste man verkligen räkna kalorier, kolhydrater, ha koll på ketosen" etc så är det lättare att se problemet. "Måste man..."-frågorna utgår nämligen från att man inte själv vill/orkar/har lust/tycker inte det behövs/är för otålig att ta basalt ansvar och göra rätt...eller i varje fall så mycket rätt man kan och således förbereda sig på bästa vis. Bristen på detta basala ansvarstagande gör ju också att det i princip blir om inte omöjligt så i varje fall mycket, mycket svårare när man senare skall ställa frågor av typen "vad ska jag göra för att få resultat?". Konkret, jag nämnde i en annan tråd exempel på sådana här på forumet som varit mycket framgångsrika med sin viktminskning och sina resultat. Tommy nämndes som ett exempel och jag påpekade hur han, liksom undertecknad, har en förkärlek för att (åtminstone temporärt) ha mycket god detaljkoll. Ponera att en sådan som Tommy hittade till forumet INNAN han bantade bort sig själv och hade lite funderingar om hur han skulle komma på banan? Är det någon som tror att det skulle vara särskilt svårt att styra vederbörande på banan? Jag menar, han skulle ju sitta på all nödvändig info man behöver för att hjälpa till så det skulle sannolikt vara ett idealfall. På motsvarande sätt, någon som inte läst på om LCHF, som inte har koll på makronutrienter, som inte har koll på energiintag, som tycker det är för mycket begärt att ens försöka sig på att få denna basala koll...hur lätt är det egentligen att hjälpa denna människa? Oavsett vad det handlar om här i livet så är en förutsättning för att lyckas att man VILL lyckas. Jag vill inte riskera låta som någon cynisk framgångsteolog eller Anthony Robbins-klon men i nästan ala sammanhang i livet så finns det en slags minimigräns som man själv måste uppnå för att kunna komma vidare. Det är inte alltid så att alla människor KAN nå ens denna minimigräns och det är ju olyckligt så klart för det finns giltiga anledningar för det med. Även om så är fallet så kommer man aldrig ifrån att denna minimigräns är blind, döv och fullkomligt okänslig. Den struntar i giltiga anledningar till att den inte nås. Kort och gott, det enda jag vill förmedla till de som kanske kan känna igen sig i ovanstående tankegångar är helt enkelt att försöka lägga manken till lite extra och göra så gott ni kan. Det räcker oftast längre än man tror och gör det inte det så kan det ofta räcka så pass långt att det blir lättare för någon annan att ge en och annan hjälpande knuff i rätt riktning. Sammanfattningsvis vad gäller nybörjarråd och basalt ansvar, för att sådana som jag. vid behov, tillfälligt skall kunna ha att delansvar för, dvs hjälpa, någon annan så måste först och främst ett basalt ansvar tagits av vederbörande. aja... frukosten jag äter nu är i alla fall väldigt feeeeeet hihi.... kokosgröt. och kokoskaffe. Och nej jag vet inte vilken fördelning jag har! Men mestadels från fett i alla fall.... orkar inte hålla koll på allt sådant :/ men kanske kan försöka kolla upp. skrev ut två dagar mat... tror inte kollisar kommer över 100 i alla fall... Avslutningsvis, Du behöver trots allt få lite mer koll över hur saker och ting verkligen ligger till. Först när du verkligen vet så har du en praktisk möjlighet att förändra till något bättre. Eller hur? Som jag ser det finns det ju även en möjlighet att det kan vara något annat bakomliggande, Det är väldigt lätt att man på en lågkolhydratkosthållning får tunnelseende och kopplar samman allt och lite till med LCHF-kosten. Jag har ju själv märkt hur jag undermedvetet tänkt i dessa banor nu när jag varit sjuk ett tag. Det är första gången jag varit sjuk "på riktigt" sedan jag började äta lågkolhydratkost så jag har i några dagar varit i den där konstiga känslan att "hoppsan, det gick minsann att bli sjuk även fast jag äter som jag gör". Det är givetvis minst sagt "magiskt tänkande", som jag var inne på här ovan, men på sätt och vis ett slags uppvaknande...och jag är verkligen inte förvånad att jag blev sjuk med tanke på hur det varit ett tag (mycket stressobalanserat) och så i kombination med den här polleninvasionen som varit i år. *host, host* Hursomhelst, vägen fram om du inte vill s.a.s. "gå på känn" och riskera famla i blindo framöver är helt enkelt att inte nödvändigtvis börja från ruta ett igen men i varje fall göra så pass mycket uppföljningar att du verkligen vet var du står, dvs kolla upp energiintag, makronutrientfördelning, ketos etc. Så mycket du bara kan få vetskap om är bättre än att bara tro. Med lite tur kan du då även fortsätta mumsa i dig fett. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hannapanna Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Hej! Måste skriva av mig här känner jag... blir så jäkla trött.. vill få detta att funka.. älskar lchf och har mer och mer börjat köra paleo nu... förutom mjölk till proteinshakes. Men har sämre ork vid träning!! Sen jag börjat äta lchf och jag har ätit de i ett halvår nu....... så har börjat öka kollisat och äter cr 1 sötpotatis då ch då.. morötter mer rotrfukter och även mjölk i shaken efter träning samt mkt nötter och bär men jag har fortfarande dålig ork. Sen som jag skrev för ett tag sen har min mens inte kommit som den ska... jag vill inte gå till läkaren då jag vet att dom lär säga att jag ska börja äta "vanligt" igen..... de enda värden jag har tagit är homoglobin och kolesterol. Hb värdet var 124. och kolesterolet total 7.1 - ldl var 4,6 hdl var 2,5 och tryglicerider var 0,67...... jag vet inte vad jag ska ta mig till nu.... var normalviktig från början och började inte med lchf för at gå ner i vikt. Är 171 och väger 59. Med vänlig hälsning / orolig. Halloj! Måste dela med mig av ett tips som funkade för mig när jag hade börjat med LCHF och var slö i både kroppen och skallen: Salt. Nyttigt havssalt utan massa grejs. Dricker ibland ett glas vatten med några saltflingor och citron (smakar bättre då) och strör över mina sallader och annan mat. Över en natt blev jag mycket piggare. Läste det på någon träningsblogg, kommer tyvärr inte ihåg vilken, men är glad att jag hittade en så enkel lösning. Prova! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foodhacker Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Jag har segat mig runt hela våren på min cyckel runda på ca. 1.45 tim - och varit helt slut efteråt. Nu hände det sig att sonen tog studenten för en vecka sen och jag fuskade ordentligt med kolhydraterna. När jag nu satte mig på cyckeln var jag som en annan människa. Jag avverkade rundan på 1.20 tim och hade krafter kvar till allt möjligt efteråt. Uppenbarligen vill kroppen inte ställa om sig till fettdrift - viktminskningen innan hade också helt avstannat i en månads tid - kvar fanns bara total kraftlöshet. Känns som om det hopplöst att återgå till LCHF igen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jag har segat mig runt hela våren på min cyckel runda på ca. 1.45 tim - och varit helt slut efteråt. Nu hände det sig att sonen tog studenten för en vecka sen och jag fuskade ordentligt med kolhydraterna. När jag nu satte mig på cyckeln var jag som en annan människa. Jag avverkade rundan på 1.20 tim och hade krafter kvar till allt möjligt efteråt. Uppenbarligen vill kroppen inte ställa om sig till fettdrift - viktminskningen innan hade också helt avstannat i en månads tid - kvar fanns bara total kraftlöshet. Känns som om det hopplöst att återgå till LCHF igen . Hur länge har du ätit LCHF? Har rundan gått bra på LCHF tidigare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foodhacker Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jag har kört strikt LCHF sedan i mars och gick då snabbt ned 7 kg utan kännbara besvär. Sedan gick jag i väggen på något underligt sätt - blev jag matt och orkeslös. Det var då jag började cykla igen och det tog 1.45 min. Innan dess sedan 2011 o framåt brukade jag ligga på ca 1.15 - 1.25 tim enl mina loggar från pulsmätaren. Jag har varit noga med att få i mig mineral o vitaminer och äta mig mätt och sköta sömn och motion. Det kändes helt enkelt som om jag inte kom åt mina fettdepåer längre. Trots detta "svälttillstånd" så hade extremt låg ketonhalt i blodet. Blodsocker ca 5.5 mmol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts