Jump to content

Hur mycket mat?

Recommended Posts

Har nyligen börjat med lchf sedan ca 4 månader tillbaka och är grymt nöjd med kosthållningen som sådan.

Har tidigare haft problem med hetsätning som äs sedan jag var 13. Idag är jag 25 och är för första gången symptomfri!

Något jag länge längtat efter.

Men nu till mitt dilemma.

Hur mycket äter ni på ett ungefär på en dag? Och vad?

Jag har svårt för frukost på vardagar, men när det väl blir så är det 250g kvarg med bär och lite funlight.

Lunch blir från restaurangen på jobbet, husmanskost med sallad från salladsbordet (ersätter kolhydraterna)

Mellanmål 250g kvarg med bär och funlight.

2-3 koppar kaffe.

Middag är samma som lunchen, alltså hemlagad mat.

Tillbehör brukar vara sallad, oliver, soltorkade tomater, fetaost.

Röror som tzatsiki, dipp gjorda på gräddfil eller crème fraîche.

Palsternacka, rättika och zucchini i ugn brukar jag göra ibland då jag känner att jag tål det.

Är det något mer jag kan äta?

Såser till maten eller grytor görs på mjölk eller crème fraîche.

Äter nån frukt per dag då jag inte vill vara för strikt.

Väger mellan 53-55kg, 165cm lång.

Äter du inget kött? 

Om du inte har något speciellt syfte med att äta LCHF mer än att må bra och inte överäta så fortsätt som du gör och känn efter vad som fungerar för din kropp. Det finns hundratals olika varianter av lågkolhydratskost beroende på vad man vill ha ut av det hela. 

Vissa äter superstrikt, visa äter mer liberalt. Vissa äter 6 gånger om dagen, vissa äter mycket en eller två gånger om dagen (periodisk fasta)

Själv äter jag en paleo variant (typ, inga mjölkprodukter (förutom ghee) och inga sötningsmedel eller liknande). Jag äter mycket mat för att jag tränar mycket och har lätt för att gå ner i vikt. Jag undviker även fibrer så gott det går (vilket är svårt när man älskar grönsaker och frukt) då jag har en kronisk tarminflammation. Mina måltider brukar bestå av kött, någon sås (typ hemmagjord majonnäs, smält ghee med kryddor), ägg samt någon grönsak.  Ibland äter jag rotfrukter. Ibland tar jag en vanlig frukt. Ibland äter jag bär och nötter. 

Så det är väldigt svårt att säga vad du kan och inte kan äta då det är väldigt varierande och beror på dina mål.

• Like 1

Jag äter ganska mycket ägg i olika former, kokta, stekta, äggröra, ugnsomelett och vanlig omelett  Ägg ingår också väldigt mycket i olika maträtter och även i kokosbrödet jag brukar baka för att variera lite med.

Det ser ut som du skulle kunna fylla på med mer fett, smör och kokosolja, men som Zara skriver så ska det funka, och du trivas, utifrån ditt syfte och dina mål med en kolhydratfattig kost.

Jag gör en sallad på rödkål som är grymt god. Strimla rödkål och blanda i lite hasselnötter och kärnor från granatäpple. Blanda i rapsolja (massor!) och en skvätt vitvinsvinäger, salt och peppar. Jag tycker även kokta rödbetor är goda men dom tar sån tid att koka.

Du kan hoppa kvargen och antingen strunta i frukosten eller köra äggfrukost, äggmjölk eller MBC!

Sen så.. om du behöver mellanmål så äter du för lite fett, tanken är att det är detta som skall göra dig ohungrig mellan huvudmåltiderna.

Och det är hur vanligt som helst att äta två gånger om dagen.. när man väl börjat lägga till mer fett till måltiderna.

Brunch och kvällsmat: 5 stekta ägg, stekta i minst 50 g extra saltat smör + minst 50 g extra saltat smör som får smälta på tallriken av äggens värme och någon korv med hög kötthalt till. Jag kan äta annan mat oxå andra dagar men detta är optimalt för mig.