Jump to content

Recommended Posts

Morsning :)

Jag har käkat lchf i ca 19 månader nu, gick ner allting jättesnabbt och hälsoeffekterna kom som ett brev på posten.
Men nu är det så här att jag har ett väldigt stort kaffebehov och kaffe = kaffe med vispgrädde i. Och det blir mååånga koppar per dag. = Jag börjar bli lite rund om magen och kilona smyger sig på. Har upptäckt att jag gärna tar en kaffe istället för att äta, för det lugnar ner den värsta hungern, äter lite granna till lunch och sen blir det kaffe fram tills man och barn kommer hem, då käkar jag middag (väldigt sällan äter jag frukost, är lixom inte direkt hungrig, men tillräckligt för att jag behöver dämpa det med kaffe å grädde) Och på nåt vis där så tappar jag bort matlusten lite.

Ska jag byta ut grädden mot mjölk? Försöka få i mig frukost? (Pallar inte riktigt periodisk fasta) Att dricka svart kaffe går inte, tvi vale, samma sak att ha äggmjölk i, kaffet får bara en sur smak av det? Vet inte vad jag gör för fel. Eller ska jag typ ta en kopp te till frulle och käka frukost lite senare?

Sorry för att jag babblar så mkt, måste bara vädra ur lite tankar. Det råkar inte finnas nån lchffare som bor söder om söder och har lust att valla ut mig på promenader/jogging. Kommer lixom inte ut av mig själv. Kan vara kul att lära känna nån ny som har lite vettiga åsikter om det här med mat =)

Helt enkelt behöver jag väl en kick in the ass för att göra en nystart med mat och motion :)

Dra ner på kaffet är är MAT istället ;) Jag tror du själv ser att det kanske är lösningen på problemet. Det är ju välkänt att koffein hämmar hungerkänslorna. Synd att du inte tycker om äggmjök, själv älskar jag det. Vet inte varför du får en sur smak på det, för surt ska det verkligen inte smaka. 

Jag har inte heller speciellt stor matlust på morgonen utan den kommer först framåt 10-tiden och det är oftast då som jag äter min frukost. Det finns ju ingenting som säger att frukost måste vara minuten man kliver ur sängen, så om det hjälper att ta en kopp te först för att sedan äta senare så kan jag verkligen inte se några problem med det. Jag brukar träna på morgonen på fastande mage och det är någonting som brukar kicka igång matlusten. Kanske det skulle hjälpa att ta en snabb promenad eller liknande och se om du får upp aptiten på mat istället för kaffe.  

Så mitt förslag: Dra ner på kaffet, skippa de "inbyggda" tiderna om när man ska äta frukost, lunch och middag och ät istället när du är hungrig (vilket du förhoppningsvis blir när du drar ner på koffeinet). 

• Like 1

Zara har redan svarat bra här ovan men för att inflika lite praktiska funderingar så skulle du ju helt enkelt kunna fundera kring att begränsa kaffe-med-grädde-drickandet lite mer medvetet.

Du skulle kunna begränsa frekvensen, ex. genom att du dricker det bara en gång på morgonen/förmiddagen. Du skulle även kunna portionera upp mängden grädde du använder lite bättre så att du har en "gräddkvot" som du får hålla dig till. Ponera att vi säger att det är 1 dl grädde (ca 400 kcal) du har som gräddkvot så portionerar du ut det över dagen. Ju fler dricktillfällen desto mer "blaskigt" blir det vid varje tillfälle. 1 dl grädde vid ett tillfälle är ju en viss skillnad jämfört med 1 dl grädde vid 4 tillfällen. Med lite anpassning och beroende på hur stor kaffehink du har så kan det ju även bli så att 1 dl mer än väl räcker till 4 dricktillfällen.

Jag får en känsla av att det är lite okynnesdrickande inblandat här -- vilket för övrigt är helt naturligt med tanke på att det är kaffe vi pratar om -- så det kanske räcker att man medvetandegör den biten lite extra, dvs helt och hållet släpper tanken på att gräddkaffet skall vara mättande. På så sätt kanske du lägger mer fokus på att ÄTA dig till mättnad vilket är A och O alldeles oavsett kosthållning etc när man söker viktminskningar (och motsatt så är det lättare att DRICKA sig till viktuppgång för den som behöver det).

Ja, tog faktiskt en kopp te i morse istället för kaffe, å sen åt jag en tonfisksallad till frunch. Jag vet att jag vet svaret :P haha. Men det känns skönt att höra från andra hur de gör å vad man kan göra. Oftast blir jag hungrig på kvällen, så där lagom tajmat till att jag ska gå å sova, så det blir ju middag 2 ggr :P
Tror på nåt sätt att jag har blivit "rädd" för att bli riktigt hungrig, vet inte varför, för det är ju bara att äta. Men det känns lixom lättare att göra en kaffe då. Samma som att jag inte motionerar för jag är lite rädd för att få ont. (jag vet att man inte dör av träningsvärk) Men sätter upp en massa psykiska spärrar för mig själv. Det blev värre när jag blev arbetslös oxå. Har all tid i världen men sitter ändå bara å hänger vid datorn :/

Zara har redan svarat bra här ovan men för att inflika lite praktiska funderingar så skulle du ju helt enkelt kunna fundera kring att begränsa kaffe-med-grädde-drickandet lite mer medvetet.

Du skulle kunna begränsa frekvensen, ex. genom att du dricker det bara en gång på morgonen/förmiddagen. Du skulle även kunna portionera upp mängden grädde du använder lite bättre så att du har en "gräddkvot" som du får hålla dig till. Ponera att vi säger att det är 1 dl grädde (ca 400 kcal) du har som gräddkvot så portionerar du ut det över dagen. Ju fler dricktillfällen desto mer "blaskigt" blir det vid varje tillfälle. 1 dl grädde vid ett tillfälle är ju en viss skillnad jämfört med 1 dl grädde vid 4 tillfällen. Med lite anpassning och beroende på hur stor kaffehink du har så kan det ju även bli så att 1 dl mer än väl räcker till 4 dricktillfällen.

Jag får en känsla av att det är lite okynnesdrickande inblandat här -- vilket för övrigt är helt naturligt med tanke på att det är kaffe vi pratar om -- så det kanske räcker att man medvetandegör den biten lite extra, dvs helt och hållet släpper tanken på att gräddkaffet skall vara mättande. På så sätt kanske du lägger mer fokus på att ÄTA dig till mättnad vilket är A och O alldeles oavsett kosthållning etc när man söker viktminskningar (och motsatt så är det lättare att DRICKA sig till viktuppgång för den som behöver det).

Jag tänkte precis på det alldeles nyss, använda mindre kaffekoppar :) Min hink jag dricker i nu är ju ca 4 dl i, nu vet jag inte hur mkt grädde jag häller i men det blir säkert ½ dl per gång....

Känner mig lite som en rökare, tristessdricker kaffe lixom...

Men idag har jag varit duktig, bara druckit 2 koppar :) (2dl kopp) Hör å häpna har jag inte dött än

• Like 2