Undeniably Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Hej!Här kommer en nybörjare!Har kämpat med att gå ner i vikt ett bra tag. Först räknade jag kalorier, och gick ner 8 kg. Sen stog det still, helt still. I ren desperation gick jag på en "kur" och minsann, 4 kg försvann. Nu förstår jag att det kanske inte var det smartaste, men gjort är gjort! (inga pekpinnar, tack! ) Har läst mycket om LCHF de senaste dagarna, och bestämt mig för att detta låter vettigt, även om det är läskigt med så mycket fett. Man är ju inpräntad från barnsben att fett är "fel"... Tips till hur jag ska gå över till LCHF? Kolhydrater och socker är redan borta från min matsedel, men fettet... Bör jag lägga till fett lite i taget för att vänja kroppen, eller ska jag "chocka" kroppen redan nu, för att få igång förbränningen? Väldigt tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Om du gillar fett (som jag) så ös på. Om du inte gillar fett så mycket, så vänj dig långsamt. Kokosolja kan en del reagera med lite illamående, så det kanske du ska öka på långsamt. Du behöver kanske inte starta med fett-kaffe direkt, såvida du då inte som jag älskar smör och grädde. Jag tror inte det är farligt att chocka kroppen med mycket bra fett (alltså smör, olivolja och grädde/creme fraiche och kokosolja) så länge du tar bort kolhydraterna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sami Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Min hypotes är att om du går in fullfet kommer du eventuellt att må sämre mentalt, deprimerad, sorg och meningslöshet, eftersom du troligen kommer känna att du borde äta enligt klockan/logiken trots att din kropp säger att du inte behöver mer energi. Men detta är bara en hypotes. Jag kan inte säga huruvida du ska/borde göra än det ena än det andra sättet. Själv gick jag utan att vänja mig, men inte från noll fett till fullfet, men blev under en övergångsperiod nedstämd ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Passa dig för kokosfettet i kyldisken (i silver paketen) det är en raffinerad härdad produkt som i alla fall jag håller mig långt borta från. kokosfett är det bästa för mättnadskänslan.Jag kör oftast på LCHF-butikens kokosfett då vet man att man kan lita på att innehållet är ok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts