Jump to content

Hur äter ni som tränar?

Zara

Recommended Posts

Jag är lite nyfiken på hur ni som tränar äter för att prestera så bra som möjligt då alla fungerar olika så tycker jag det vore intressant och en möjlighet att diskutera hur och varför vi "gör som vi gör". Det är också en möjlighet att visa att det finns många vägar som leder fram till "samma" mål och att allting inte behöver följa en speciell mall.  

Det som jag tycker vore intressant att veta:
* Ålder och kön. (vikt/längd för de som vill berätta  ;) )
* Typ och frekvens utav träning.
* Kolhydratsnivå. Räknar ni kolhydrater? Vilken typ av kolhydrater äter ni (typ, bara rotfrukter och grönsaker, eller även ris, pasta och/eller spannmål)
* Äter ni annorlunda på vilodagar jämfört med träningsdagar?
* Tänker ni på proteinet? Hur mycket protein äter ni?
* Makronutrientsfördelning om ni räknar på det. 
* Räknar ni kalorier? Vilken kalorimängd ligger ni på?
* Tränar ni för något speciellt? Viktnedgång, tävling, roligt, bli stark osv. 
* Periodisk fasta? Tränar ni på fastande mage eller äter ni först? Hur långt innan träning äter ni i så fall? Äter ni under träning?
* Hur tänker ni kring er kost? Har ni provat olika "modeller", känner ni att eran kost är optimal för det ni vill prestera? Experimenterar ni för att få det att fungera? Varför äter ni som ni äter? - Vad får det att fungera för dig?

Många frågor jag vet, men jag är hemskt nyfiken av mig! :D  

• Like 1

* Ålder och kön. (vikt/längd för de som vill berätta   ;) ) 43 år, kvinna, 176 cm 71 kg
* Typ och frekvens utav träning. Tyngdlyftning ca 2,5 timmar 1 dag/vecka, Stongman 2 timmar 1 dag/vecka och styrketräning ca 1 timme 1 dag/vecka
* Kolhydratsnivå. Räknar ni kolhydrater? Vilken typ av kolhydrater äter ni (typ, bara rotfrukter och grönsaker, eller även ris, pasta och/eller spannmål) Har varit ganska liberal ett tag (avocado, vitkål, tomat m.m. men fakirar och mår bättre av det)
* Äter ni annorlunda på vilodagar jämfört med träningsdagar? nej, kroppen får bestämma. Märker jag att dagsformen är sämre så äter jag mer (fett)
* Tänker ni på proteinet? Hur mycket protein äter ni? Kroppen får bestämma och hittills har det fungerat (sedan 6 månader tillbaka)
* Makronutrientsfördelning om ni räknar på det. Näpp
* Räknar ni kalorier? Vilken kalorimängd ligger ni på? Njet. Den varierar troligtvis
* Tränar ni för något speciellt? Viktnedgång, tävling, roligt, bli stark osv. För allt utom viktnedgång
* Periodisk fasta? Tränar ni på fastande mage eller äter ni först? Hur långt innan träning äter ni i så fall? Äter ni under träning? Jag kör ibland PF efter tyngdlyftningen. Äter kl 12 vid lunch, tränar på kvällen och är jag inte hungrig när jag kommer hem så fastar jag till kl 8 dagen efter
* Hur tänker ni kring er kost? Har ni provat olika "modeller", känner ni att eran kost är optimal för det ni vill prestera? Experimenterar ni för att få det att fungera? Varför äter ni som ni äter? - Vad får det att fungera för dig? Jag äter LCHF sedan 5 år tillbaka och prestationen har knappast blivit sämre samt att jag ytterst sällan är sjuk (är det något så handlar det om att kroppen behöver vila från träningen en vecka). Det jag äter ska till 100 % gagna min kropp och knopp. Kh gör mig distraherad och vätskefylld.

• Kvinna 48 år

Tränar zumba 2-3 ggr i veckan, yoga 1-2 ggr i veckan, styrketräning 3*20 minuter (tungt och max 15 rep innan jag tynger igen) och så simmar jag några gånger i veckan (efter varje styrkepass och ofta ett par gånger till) men där tar jag inte i, bara simmar i skön takt.

Räknar inte kolhydrater men har märkt att jag orkar mera på zumbapassen, som är intensiva, om jag t.ex. äter ett päron innan. Kommer inte i närheten av spannmål eller potatis men äter gärna andra rotfrukter, squash eller nåt ditåt när jag vill kolhydratslyxa mig. Inte jättestrikt, gissningsvis landar jag på 50-75 gr kolhydrater om dan i snitt.

Jag låter tillgång i kylskåp och hunger avgöra vad jag äter så jag har inte funderat på om jag äter olika, inget medvetet i alla fall.Har inte heller koll på vare sig macronutrienter eller kalorier. Har räknat för skojs skull ibland och jag brukar ligga på mellan 1600-2200. 

Jag tränar för att det är roligt (zumba, simning och yoga) och för att bli bättre i ryggen och starkare (där kommer styrketräningen in, inte så kul men det går ju fort över med så korta pass som jag kör). Jag hade dessutom hoppats på att jag skulle börja gå ner i vikt igen med hjälp av träningen med jag har gått ner exakt 0 gr på två månader och minskar exakt 0 cm i omfång. Men jag ÄR starkare och min rygg ÄR mycket bättre så, jaja.

Jag provade PF en vecka i höstas men gick upp ett kilo så jag vågade banne mig inte fortsätta, haha. Som det nu är tränar jag oftast hungrig. Äter frukost efter morgonpassen, lunch efter lunchpassen och kvällsmat efter kvällspassen. Frukost är kaffe med grädde, lunch det som bjuds i matsalen och en jättesallad och sen något gott min man lagar åt oss på kvällen. Om han inte lagar mat åt mig blir det oftast två kokta ägg med majonäs.. Att träna hungrig var komplett otänkbart på den gamla onda kolhydratsfyllda tiden, jag blev darrig och skakig och utpumpad om jag inte hade fyllt på precis innan och efteråt gällde det att komma åt mat NU. Nu kan jag lätt vänta en timme eller två om det så kniper, även om jag är hungrig när passet är slut. :-)

Jag var tämligen trind (BMI 34,5) och ville ner i vikt. Jag kände lite som Skaldeman när jag provade LCHF; om inte annat dör jag lycklig med grädde på läpparna. Nu har jag BMI 28 sen ett halvår tillbaks efter att ha gått upp 5 kilo i höstas. :-( Men vikten blev med tiden en extra bonus. Jag vill fortfarande gå ner mer men jag kommer aldrig sluta äta lowcarb. Vete gör mig sjuk. Socker gör mig deprimerad. (Hade svåra vinterdepressioner i hela mitt vuxna liv och de är som bortblåsta sen jag lade om kosten. I jämförelse med det blir några extra kilo en fis i rymden. :-) ) Jag är friskare, starkare, har mindre värk i knäna, magen lugn o.s.v. Än så länge har jag inga planer på att mixtra med maten för prestation, jag orkar det jag vill och det räcker för mig. 

* Typ och frekvens utav träning. Väldigt blandat. Dans, löpning, stenåldersträning. 4-7ggr/vecka

* Kolhydratsnivå. Räknar ni kolhydrater? Vilken typ av kolhydrater äter ni? Räknar inte, äter väl 20-100gram. Dricker mjölk, äter frukt, äter sallad, fuskar med vanlig mat socialt. Kör 80/20-regeln. 

* Äter ni annorlunda på vilodagar jämfört med träningsdagar? Ja, normalt äter jag mer i samband med träning. Äter när jag är hungrig eller känner för det, ibland skippar jag mat.
* Tänker ni på proteinet? Hur mycket protein äter ni? Blir väl 2-4ägg om dagen och mycket kött, tror inte det är ett problem. 
* Makronutrientsfördelning om ni räknar på det. Nej, men blir mest från fett tror jag. 
* Räknar ni kalorier? Vilken kalorimängd ligger ni på? Nej, verkligen inte. Räkna kalorier är ovärdigt och så svårt att det är ovärt. 
* Tränar ni för något speciellt? Viktnedgång, tävling, roligt, bli stark osv. Roligt, må bra, utmaning och framförallt att kunna hantera de problem man ställs inför i livet. Är jag vältränad kan jag rida häst bättre. 
* Periodisk fasta? Tränar ni på fastande mage eller äter ni först? Hur långt innan träning äter ni i så fall? Äter ni under träning? Oregelbunden fasta. Tränar på fastande mage isåfall. 
* Hur tänker ni kring er kost? Har ni provat olika "modeller", känner ni att eran kost är optimal för det ni vill prestera? Experimenterar ni för att få det att fungera? Varför äter ni som ni äter? - Vad får det att fungera för dig? Provat äta rå mat enbart, det var intressant. 

Många frågor jag vet, men jag är hemskt nyfiken av mig! :D  Det är lugnt :)

* Ålder och kön. (vikt/längd för de som vill berätta  ;)38 Man 63/172

* Typ och frekvens utav träning. Löpning 2-3 ggr/vecka ca 30km/vecka

* Kolhydratsnivå. Räknar ni kolhydrater? Räknar inte.. men det är lite. Dricker kaffe till frulle. Kött+sås till lunch (gårdagens middag) och kött+sås+sallad till middag. Med kött menas även fisk, kyckling osv.

* Äter ni annorlunda på vilodagar jämfört med träningsdagar? Äter alltid på samma sett. Innan halvmaran åt jag lite extra nötter dagen innan.

* Tänker ni på proteinet? Hur mycket protein äter ni? Räknar inte

* Räknar ni kalorier? Vilken kalorimängd ligger ni på? Tänker jag inte på alls

* Tränar ni för något speciellt? Viktnedgång, tävling, roligt, bli stark osv. Tränar för att kunna springa halvmara snabbt och klara Kalmar Ironman med bravur 2015

* Periodisk fasta? Tränar ni på fastande mage eller äter ni först? Hur långt innan träning äter ni i så fall? Äter ni under träning? Äter lunch och middag. Hamnar träningen på kvällen äter jag innan. Råkar jag träna före lunch äter jag inte innan. Periodisk fasta blir det väl eftersom jag inte äter frukost längre.

* Hur tänker ni kring er kost? Har ni provat olika "modeller", känner ni att eran kost är optimal för det ni vill prestera? Experimenterar ni för att få det att fungera? Varför äter ni som ni äter? - Vad får det att fungera för dig? Jag äter nog vad som skulle klassas som "bantar-lchf" eftersom jag mår väldigt bra av det, MEN jag har inte ätit det för att gå ner i vikt. Under året ska jag ta inspiration av Jonas Colting och se hur det fungerar.

• Ålder och kön:

Man, 34, 187cm, 78-80kg.

• Typ och frekvens utav träning:

Joggar barfotastil 2-5 ggr i veckan 1.5km-1.5mil per gång, cyklar 3-10 gånger i veckan 3km-1mil per gång. Övar gå på händer, och annan akrobatik (helt själv).

• Kolhydratsnivå. Räknar ni kolhydrater?

Nej inte direkt. Men är rätt van hur mycket det är i typ allt.

• Vilken typ av kolhydrater äter ni (typ, bara rotfrukter och grönsaker, eller även ris, pasta och/eller spannmål):

Mest bara överjordgrönsaker, ibland nötter, en del grädde/crème fraiche.

• Äter ni annorlunda på vilodagar jämfört med träningsdagar?

Nej.

• Tänker ni på proteinet? Hur mycket protein äter ni?

Mäter inte. Försöker att inte äta för mycket av det då jag vet överflöd konverteras till glukos.

• Makronutrientsfördelning om ni räknar på det.

Räknar inte men tror det är kanske 2-5% kh, ca 10-20% protein, 70-90% fett. Beror på dag till dag.

• Räknar ni kalorier? Vilken kalorimängd ligger ni på?

Räknar inte. Ingen aning hur mycket jag intar. Försöker just nu dra ner på det med massa fasta så jag kan få lite mer definerad kropp. Är dock inte alls överviktig utan har BMI mitten.

• Tränar ni för något speciellt? Viktnedgång, tävling, roligt, bli stark osv.

Inte mycket för tävling utan mest bara personliga mål. Vill klara en mara nästa år (själv eller tävling inte bestämt). Samt bli lite starkare och smidigare.

• Periodisk fasta? Tränar ni på fastande mage eller äter ni först? Hur långt innan träning äter ni i så fall? Äter ni under träning?

Aldrig ätit under träningen i hela mitt liv. Förr tog jag ibland proteindrink efter (innan LCHF tiden).

Kört fasta då och då senaste halvåret (kanske en gång i veckan med 15-28h fasta),

Men sista 3 veckorna har jag ökat denna fasta rejält, nu är det minst 16h fasta varje dag men ibland 24-26h (nån gång i veckan).

Dock kör jag aldrig vissa tider på något. Fungera mycket bra att fasta länge innan träning.

• Hur tänker ni kring er kost? Har ni provat olika "modeller", känner ni att eran kost är optimal för det ni vill prestera? Experimenterar ni för att få det att fungera? Varför äter ni som ni äter? - Vad får det att fungera för dig?

Äter LCHF pga magont av kh.

Testar lite olika varianter av maten. Dock är jag dålig på skriva ner hur det fungerat så det blir svårt att se vad som funkar bättre och sämre.

* Ålder och kön. (vikt/längd för de som vill berätta   ;) )
Man 31 år. 81kg 185cm.

Framförallt styrketräning på gym 3grr i veckan men även jiujitsu under terminerna

* Kolhydratsnivå. Räknar ni kolhydrater? Vilken typ av kolhydrater äter ni (typ, bara rotfrukter och grönsaker, eller även ris, pasta och/eller spannmål)

Räknar generellt inte men ca 50g dagligen med lite variationer upp och ner givetvis. Absolut inget spannmål eller konstgjort fett annars så kan jag äta lite av det mesta.

Inte med mening men generellt mindre på vilodagar. Man blir hungrig av att lyfta tungt.

ca 100-200g dagligen. 

Ingen aning.

Sällan men jag har hyfsad koll på ungefär hur mycket en måltid innehåller. Brukar räkna någon dag eller två i månaden och exempelvis på jobbet när jag äter frukost så äter jag oftast samma och då har jag koll.

Hälsa generellt men när jag gymmar så mäter jag framgång på ett enda sätt och det är styrka. Om man är på gymmet och inte blir starkare så kan man lika gärna vara hemma och kolla på tv.

* Periodisk fasta? Tränar ni på fastande mage eller äter ni först? Hur långt innan träning äter ni i så fall? Äter ni under träning?
Tränar oftast på morgonen så oftast fastande men jag börjar med BCAA och avslutar med vassleprotein och sen frukost en stund senare. Fastande annars brukar jag inte syssla med frivilligt utan enbart när ingen vettig mat finns att tillgå.

* Hur tänker ni kring er kost? Har ni provat olika "modeller", känner ni att eran kost är optimal för det ni vill prestera? Experimenterar ni för att få det att fungera? Varför äter ni som ni äter? - Vad får det att fungera för dig?

Tänker inte jättmycket på det längre efter två år på lågkolhydratkost. Det blir lite variationer i perioder exempelvis löjligt mycket jordgubbar nu på sommaren och mer sallader och grillat än på vintern. Jag har testat att fasta lite och sånt men tycker inte det fungerar för mig. 

• Ålder och kön. (vikt/längd för de som vill berätta )

Man, 47 (stannade mentalt i växten vid 23  :rolleyes:

), 176, 84-86
  • Typ och frekvens utav träning.

Löpning 3-4ggr i veckan

Spinning 2ggr i veckan, endast intervaller (spinledare)

• Kolhydratsnivå. Räknar ni kolhydrater? Vilken typ av kolhydrater äter ni (typ, bara rotfrukter och grönsaker, eller även ris, pasta och/eller spannmål)

Bläh, endast ovanjordgrönsaker och resten från djurvärlden

Nej, fast då jag skall springa lopp så blir det oftast en fet äggröra med en liten köttbit och lite grönsaker till frukost eller ett par timmar innan loppet.

Tänker inte på detta

Ingen aning

Ingen aning

Roligt, utmaningar, frisk

• Periodisk fasta? Tränar ni på fastande mage eller äter ni först? Hur långt innan träning äter ni i så fall? Äter ni under träning?

Det blir automatiskt kort fasta då jag ofta skippar frukost och inte äter förrän till lunch

Tränar oftast på fastande mage men kan ta en fet korvbit eller en paprika precis innan träningen

Inför löpning, minst två timmar innan; inför spinning, tar sista tuggan 30 minuter innan

Under spinning, inget, endast vatten; under löpning, paprika, vatten och kanske fet korv om det är långdistans

• Hur tänker ni kring er kost? Har ni provat olika "modeller", känner ni att er kost är optimal för det ni vill prestera? Experimenterar ni för att få det att fungera? Varför äter ni som ni äter? - Vad får det att fungera för dig?

Jag tycker inte jag äter efter en metod eller en kost, jag undviker konstgjord eller raffinerad mat helt enkelt. LCHF är så laddat för många och vågorna kan gå höga om man ens nämner ordet. Så för att inte folk i min omgivning skall totalt balla ur så äter jag *inte* LCHF :P

. Men här äter jag givetvis LCHF…

Genom att undvika konstgjord/raffinerad mat så har jag vunnit många saker:

• 15kg mindre att bära på
    • Kunnat öka på min maxpuls med 20 slag, troligtvis pga. minskningen i vikt
    • Helt tappat mjölksyran… Det kan låta konstigt men jag berättar mer i ett annat inlägg om detta, rätt intressant faktiskt detta område och hur kroppen fungerar. Min i alla fall…
    • Undvikit medicin för högt blodtryck
    • Fått en uthållighet som jag endast kunnat drömma om
    • Alert och vaken hela dagen utan dippar i blodsockret pga. skräpmat
    • M.m.
  • Like 1

* Ålder och kön. (vikt/längd för de som vill berätta   ;) )

27 år, man, 78kg, 182cm. Min våg påstår ca 8% kroppsfett, 34kg muskelmassa.

Högintensiv styrketräning 1 gång/vecka (Body By Science big 5 + underarmar). Kör lite lätt med chins, pistolböj, klättra i träd, osv hemma när jag känner för det.

Lågintensiv cykling 5 gånger/vecka (fram och tillbaka till dagis, ca 16km på typ 1h).

Räknar inte kolhydrater. rotfrukter, grönsaker, ris, potatis men försöker undvika spannmål och socker

Nej.

Nej, men snålar inte med kött/fisk/fågel/ägg.

Räknar inte. Det blir lite olika. Ibland blir det strikt LCHF-måltid (ofta till frukost), ibland typ husmanskost.

Räknar inte. Gissningsvis ca 2500kcal/dag.

Styrka, hälsa, utseende.

Fastar kanske 24h en gång varannan vecka. Inte samma dag som jag tränar (kanske skulle testa det någon gång). Äter inte direkt före eller under träning. Äter efter träning, nötter och sen lunch.

Jag har provat liberal LCHF. Det funkade bra, men det verkar funka lika bra för mig att också äta till exempel potatis. Jag har fått avsmak för söta saker. Har inte haft problem med vikt eller hälsa (hade dock mycket acne tidigare och blev närsynt under senare tonåren), har styrketränat i ca 10 år (innan det var jag mest klen/spinkig). Jag tänker på vad jag äter för att jag är intresserad, vill optimera hälsa och träningsresultat och åldras väl.

Edited by zcorpan

* Ålder och kön. (vikt/längd för de som vill berätta  ;) )

Man, 35 år. 75 kg / 172 cm

Tränar just nu bara styrketräning. Tre gånger i veckan. Endast basövningar och så tungt som möjligt. Allt enligt programmet "Practical Programming for Novices" av Mark Rippetoe och Lon Kilgore.

Söndag: Knäböj, Bänkpress, Chinups

Onsdag: Knäböj, Militärpress, Marklyft

Fredag: Knäböj, Bänkpress, Pullups

Sådär kan en vecka se ut. Man alternerar dock mellan bänkpress och militärpress så nästkommande vecka skulle inledas med knäböj, militärpress och chinups. Jag kör dessutom en tredje variant av chinups med smal parallellt grepp så schemat ser lite olika ut från vecka till vecka på den punkten också.

Oerhört roligt program. Man blir stark på riktigt och ökar rätt bra i vikter från vecka till vecka. Enda övningen jag saknar är dips men man kan inte få allt här i livet och jag tänker köra stenhårt enligt programmet tills jag slutar öka.

Jag äter betydligt mer kolhydrater än förut. Men enbart bra kolhydrater. Inget socker eller mjöl. Potatis och bananer är väl vad som slinker ner ibland.

Nej. Jag tar inga proteindrinkar. Det gör jag enbart efter träning. Men kosten är densamma.

Ser till att hålla det högt. Inte mer än så. Jag räknar inte gram. Men jag äter så mycket kött, ägg och kvarg att jag nog egentligen inte behöver tänka på det. Har förmodligen inte haft en dag med lågt proteinintag på flera år.

Nej. Ser som sagt till att äta ren, bra mat som kött och grönsaker och någon potatis då och då. That's it.

Samma här som med protein. Ser till att ligga högt för att bygga muskler. Ibland äter jag så mycket att jag går upp lite i fettvikt men så fort jag slutar att medveten pressa i mig mat går jag ner igen. Lite som en bulk/deff där deffen kommer automatiskt. Rätt skönt.

Jag skall bli stark som fan. Kan inte beskriva hur skönt livet är när man orkar vad som helst. Jag har ökat väldigt mycket och allt går så otroligt lätt. Plocka upp grejer, förflytta sig, klättra, leka med barnen, idrotta. Allt blir lättare när man är stark. Att bara ta tag i studsmattan med vänster hand och dra undan den som om den inte vägde någonting när det är dags för gräsklippning, istället för att skrikande slita för kung och fosterland med bägge hälarna nedborrade i marken, är bara en av alla småsaker som gör en sådan otrolig skillnad rent psykiskt.

Jag äter när jag är hungrig eller behöver lite extra kalorier. Jag känner min kropp så bra att jag vet när det är. Periodisk fasta har jag testat och det gav ingenting för mig. Jag blev bara hungrig och började tänka på mat hela tiden. Till och när jag var mätt gick jag och tänkte på nästa mål mat. Nej, det kändes inte bra.

Så länge jag skippar skit som socker och mjöl funkar aptiten perfekt och jag har hur mycket energi som helst. Jag minns än idag, trots att det är mer är fyra år sedan, exakt hur det kändes att vara totalt orkeslös, sugen på mat och snacks hela tiden och sakna all motivation att göra något vettigt. Jag ville bara se TV. Allt försvann när jag gick över till LCHF. Jag fick ett helt nytt liv. Att jag sedan slängt in lite mer kolisar i form av rotfrukter och någon enstaka frukt må vara hänt. Jag äter fortfarande LCHF om man ser till den lite mer liberala definitionen. Kanske kommer upp i max 100 gram vissa dagar. Annars ligger jag rätt lågt.

• Ålder och kön. (vikt/längd för de som vill berätta   ;) )

35 år, man, 179cm, 76kg

Crossfit, Styrka, Löpning, Cykling - Totalt 6-12 pass i veckan​​ beroende på form

• Kolhydratsnivå. Räknar ni kolhydrater? Vilken typ av kolhydrater äter ni (typ, bara rotfrukter och grönsaker, eller även ris, pasta och/eller spannmål)

Tyvärr är det svårt att träna och tävla i Crossfit och inte äta kolhydrader. Sedan jag började äta havregrynsgröt så har mina resultat blivit sjukt mycket bättre. Trodde verkligen inte det skulle göra någon skillnad. Stoppar även i mig riktigt snabba kolhydrater direkt efter och under träning i form av Vitargo.

Nej

Det varierar väldigt mycket... Vissa dagar ligger jag på 300-400 gr och vissa dagar inte ens hälften beroende helt på träning, hunger osv.

huh?

Räknar inte men målet är att äta så mycket jag klarar och det gör jag ockå :)

Tränar hårt för att det hjälper mig att prestera bra i mitt yrkesliv.

Jag tränar på fastande mage. Har inga problem att köra ett högintensivt Crossfit pass efter 24 timmars fasta men tar då vitargo under passet för att kunna köra så hårt det går.

• Hur tänker ni kring er kost? Har ni provat olika "modeller", känner ni att eran kost är optimal för det ni vill prestera? Experimenterar ni för att få det att fungera? Varför äter ni som ni äter? - Vad får det att fungera för dig?

Mitt synsätt är strikt LCHF i grund och botten, när tränings och tävlingsresultaten uteblev så började jag med havregrynsgröt pga tips från mer erfarna vänner. När jag märkte hur otroligt mycket hjälpt jag var av det så ombeprövade jag även min inställning till kosttillskott (aminosyror och vitargo). Jag skäms inte det minsta för detta, jag tål inte mjölkprodukter, inte gluten och tyvärr har det även visat sig att jag är allergisk mot ägg. Eftersom ägg var min största proteinkälla tidigare så måste jag byta ut det mot någonting som är mycket smidigare. Eftersom jag tränar så hårt och mycket som jag gör har jag inga problem med ett ganska stort intag av kolhydrater och lyxar även till det med något gotte med jämna mellanrum. Det är bra för mig att svulla med jämna mellanrum. En metod jag testade och var väldigt förtjust i var vad Tim Ferris rekommenderar i sin bok 4hour body om att ha 6 strikta dagar och 1 svulla-dag då man fokuserar helt på att bara äta (typ). Tyvärr så innebar den metoden att jag inte orkade träna så hårt och mycket som jag ville samt att jag såg ut som ett benrangel då jag inte lyckades bygga på mig några muskler.

• lder och kön. (vikt/längd för de som vill berätta  

26år 195cm 106kg

Gym 6-7 pass EW

• Kolhydratsnivå. Räknar ni kolhydrater? Vilken typ av kolhydrater äter ni (typ, bara rotfrukter och grönsaker, eller även ris, pasta och/eller spannmål) Äter bara lchfkost och skiter i att räkna, ibland kan det bli några extra när man unna sig något ex senap till korv

Nej

Försöker få i mig så en del.

nej

nej

För att bli hård, vara snygg och må bra

Äter bara mina mål

Frukost 07:00 Proteinpulver 100% egg protein alt 3 stekta eller kokta ägg.

Mellis   10:00 Proteinpulver 100% egg protein

Lunch  13:00 En grillad kyckling eller en kebabsallad med skinka och kyckling

Mellis   15:00 Proteinpulver 100% egg protein

Middag 18:00 Maten hemma fast bara kött och sås

Efter gym 20:00 Proteinpulver 100% egg protein

Innan läggdags 23:00  Proteinpulver 100% egg protein

Kör 1.5 skopa protein dvs ca 35g protein per mål och efter gym blir det 2 skopor ca 50g P

Va hos läkaren förre veckan då jag troligen har gallsten då jag har det i släkten och hade lite höga njurvärden (Kreatinin) pga högt proteinintag enligt läkaren men det blir ju missvisande om man har mycket muskler så jag tror inte det är någon fara. Funkar säkert bättre att mäta kreatinin på folk som inte tränar hårt. Kanske hade varit bättre att mäta cystatin C men ni vet ju hur vården är.

• 3 weeks later...

• Ålder och kön. (vikt/längd för de som vill berätta   ;) )

33 år, man, 185cm, 78kg

Löpning, cykling, simning, skidåkning, styrketräning med störst fokus på löpningen med målet att komma klart under 3 timmar på Stockholm marathon 2014 samtidigt som jag då genomför En svensk klassiker för fjärde året i rad. Just nu, inför Lidingöloppet som är nästa stora mål, ligger jag på 9 mil löpning i veckan och totalt 12,5 timmars träning ungefär. I normala fall ligger jag på ungefär 7 timmars träning i veckan.

Normalt sett kör jag hyfsat liberalt med ganska mycket rotfrukter och även en eller annan potatis. Dock aldrig spannmål, pasta eller ris.

Nej, inför tävlingar brukar det bli lite nötter och eventuellt ett glas resorb innan tävlingen, för att få i mig tillräckligt med salt.

Inte en aning, äter en proteinkälla till varje måltid (2 måltider per dag plus 3 ägg till frukost)

Normalt sett kanske 10-15% kolhydrater skulle jag tro. Ibland mer och ibland mindre.

Räknar inte men förmodligen runt 3500 kcal per dag.

Främst för att må bra och för att det är roligt och skönt men ju bättre jag blir desto bättre vill jag bli så ett hyfsat stort mått av tävling finns det.

Brukar köra en periodisk fasta någon eller ett par gånger i månaden. Kör gärna långpass (2-3 timmar) löpning på fastande mage. Under träning tillför jag bara vatten. Efter att jag gick in i väggen och det gick åt skogen på senaste maran jag sprang så testade jag att trycka i mig allt jag fick tag på, sportdryck, energy bars, druvsockertabletter etc. men det gjorde ingen som helst skillnad. Jag har aldrig känt att jag har brist på energi, bara att jag är för dåligt tränad och att musklerna inte orkar springa så fort som jag vill... På Stockholm halvmaraton och Lidingöloppet nu i höst kommer jag köra lite nötter innan, en resorb och sen bara vatten under loppet. Inga extra kolhydrater, lite för att testa om det går att få upp en hygglig fart även utan kolhydrater...

Jag äter på ett sätt (halvliberalt, mycket rotfrukter och grönsaker) som passar mig både kropps och prestationsmässigt men även socialt. Jag har inga problem att ta ett par potatisar till maten tex om jag bjuds på mat. Det blir dessutom någon glass ibland och en bit tårta om det bjuds (då ska det dock vara hembakt, köpetårta och köpebullar väljs bort direkt).

Jag äter helt enkelt på det sätt som gör att jag mår bra och som känns så naturligt som möjligt.

• 6 months later...

42 År och Man, 194 cm, 98 kg

Tränar varierande löpning, skidåkning och styrketräning beroende på väder och säsong. 2-5 ggr vecka (normalt 3 eller 4)

löpning 7-12 km, skidåkning 10-30 km)

Jag räknar inte kalorier eller kolhydrater. Jag tror jag äter 40-50 gram om dagen. Framförallt via mjölk, nötter, brokoli, tomat osv. Jag har valt bort all potatis, ris, pasta och andra stärkelserika produkter.

Äter just nu utan modifikation. Du har ju sett mitt inlägg i långlopp och LCHF.

Jag har ingen koll alls på proteiner

Jag räknar inte kalorier. Jag har noterat viktminskning med ca 0,5 kg i veckan sen jag började med LCHF vilket inte är något problem ännu.

Tränar inför vasaloppet. (varje år jag är frisk)

Har inte provat fasta. Undviker att träna på fastande mage och försöker få i mig nått under långa pass.

Jag äter av LCHF av medicinska skäl. Jag har inte provat så många olika modeller ännu.